Oletteko huomanneet, kuinka YLE pyrkii jatkuvalla syötöllä luomaan ajatusmaailmaa, jossa Keskustassa ei ole mitään hyvää?
Esimerkkeinä vaikkapa Uutisvuoto, jossa on parikymmentä Keskusta-tölväisyä per ohjelma ja Itse Valtiaat, jossa kaikkein kämeltävimmät hahmot löytyvät, kaas kummaa, Keskustasta. Ja lisää: Aamun YLEQ-ohjelmassa, parhaimpaan töihinmeno-aikaan, esitetään yksittäisiä lauseita Jäätteenmäen haastatteluja ja juontaja höystää niitä omilla "terävillä" kommenteillaan. YLE uutisoi gallup-tuloksia tyylillä "SDP x:n gallupin mukaan suurin puolue, ero keskustaan 0.1 prosenttia" ja toisen gallupin tuloksista "SDP ja Keskusta tasoissa: Keskustan kannatus 24.1% ja SDP:n 23.8%".
Esimerkkejä riittää vaikka kuinka. Hyvin on viesti mennyt perille, sillä tunnen useita pääkaupunkiseudulla asuvia ihmisiä, jotka ovat kertoneet äänestävänsä mitä tahansa muuta puoluetta kuin keskustaa. "Keskusta pettää aina" on usein kuultu sanonta.
Tuosta 90-luvun lamasta, sen aiheuttajista ja hoidosta voidaan olla montaa mieltä. Saa ja kannattaa ollakin. Emme vain tiedä, miten maa makaisi nyt joillakin muilla ratkaisuilla kuin mitä silloin tehtiin. Itse muistan tuon Ahon hallituksen muodostumisen sellaiseksi, että demarit kieltäytyivät lähtemästä hallitukseen mukaan. Viisaasti tekivät, sillä he näkivät etukäteen millainen suo edessä oli. Olivathan he itse sen pääarkkitehtejä. Kokoomus taas oli niin hallituseuforiassa, että heille halllituspaikka kelpasi. Sekin oli hyvä, sillä Viinanen oli kuitenkin mies paikallaan valtiovarainministerinä.
Ihan yhtä lailla voitaisiin miettiä, olisiko Suomi selvinnyt lamasta nopeammin ja paremmin, kuin mitä nyt Lipposen aikana on tapahtunut. Ainakin puhutaan, että Niinistö olisi laittanut Soneran myyntiin silloin kun kurssi heilui 90 eurossa, mutta Tuomioja kykeni jollain konstilla estämään tämän. No, turha surra kaatunutta maitoa. Jälkiviisaana on hyvä olla.
Itse pidän demareita kaikkein ovelimpana ja kieroimpana porukkana mitä on. Esimerkkinä vaikkapa Ulf Sundqvist, jota demarit olivat kovaa kyytiä ajamassa pääministeriksi ja presidentiksi asti, kunnes STS pankin kuprut paljastuivat. Uffe sai tuomionsa, mutta kyllähän hyvät veljet yrittivät kaveria kovin vielä auttaa. Kuka muistaa vielä 80-luvulta Sorsan Finn-Valco -jupakan? Ja hyvin on masinoitu kaksi viimeisintä presidenttiäkin. Kuka oli ihan oikeasti kuullut Ahtisaaresta ennen hänen ehdokkuuttaan? Kuka piti Halosta vakavasti otettavana ehdokkaana silloin, kun ehdokkaita oltiin vasta nimeämässä?
Itse olen yleensä äänestänyt kokoomusta, ja todennäköisesti niin nytkin. Toisaalta, tuon YLEn propagandan takia voisin äänestää Keskustaakin. Saa nähdä.
Demarit vaalit kylläkin voittavat. YLE ja SAK pitävät siitä huolen. Paavo on pääministerimme vielä pitkään.