Mikä on sattunut fyysisesti ylivoimaisesti eniten?

  • 43 703
  • 188

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Draamaa ja rytinää. Aina sattuu ja tapahtuu. Jne.

Itselläni on kaksi tuskallista pikkuonnettomuutta joista en osaa valita kumpi sitten olikaan tuskallisempi.

Ensimmäinen tapahtui syksyllä -91, olin juuri saanut kevytmoottoripyöräkortin. Ajoin hölmöyksissäni kaarteesta suoraan pellolle kasvoilleni, oikeasta olkapäästä solisluu nousi kuopastaan ja rikkoi mennessään nivelsiteet ja lihaksen. Luu jäi törröttämään kohti luodetta, pysyen kuitenkin ehjänä. Näytti siltä kuin kananmunan puolikas olisi työnnetty ihon alle. Odotin Satakunnan Keskussairaalassa leikkausta yli 2 vrk jonkun isomman onnettomuuden takia ja olin hyvin huumattuna tuon ajan.

Toinen pikkuonnettomuus tapahtui syksyllä -02. Olin Mikkelin kaupungissa juoksulenkillä, siinä paikallisen jäähallin läheisessä maastossa. Juoksin hämärällä pururadalla jyrkkää alamäkeä kovaa kyytiä kunnes astuin juuren/kävyn/jonkun päälle ja nilkka aivan ympäri. Tiesin ja kuulin heti että nyt sattui, mutta koska vauhtia oli niinkin mukavasti sain ottaa murtuneella nilkalla aika monta askelta vauhdin hiljentämiseksi. Sen lisäksi jouduin kävelemään muutaman kilometrin autolleni ja ajamaan hotellille, sieltä olikin sitten pakko jo soittaa taksi ja pyytää ajamaan sairaalaan. Ihme, että paikallinen sairaala ei röntgenkuvien perusteella murtumaa löytänyt vaan se piti todeta viikkoa myöhemmin Diacorissa. Samoista kuvista muuten.
Eivät perkeleet antaneet edes kyynärsauvoja, koska kotipaikkani on Helsinki!

Olen päässyt siis lopultakin aika vähällä. Mitä löytyy muilta? Avosydänleikkauksia ilman puudutusta? Luomusynnytyksiä? Suolistoleikkaus murtunein sormin?
 

scholl

Jäsen
Kun takaraivo oli auki ja makasin pää alaspäin ja lääkäri ajoi partakoneella hiukset pois. Paljon on muutakin ollut, mikä on sattunut, mutta tuota kipua, mikä silloin oli kehissä, ei voi verrata mihinkään muuhun kokemaani.
 

SpaidAce

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Dallas Stars
Rintalastani murtui tossa pari vuotta sitten. Sattui aivan saatanasti. Nytkin erinäisissä asennoissa pientä kipua havaittavissa.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
- Eturistisiteen katkeaminen kolmeen otteeseen.

- Vastavalmistuneen lääkärin harjoituskappaleena oleminen, operaationa paiseen aukaisu kurkussa. Puolen tunnin summittaisen viiltelyn jälkeen ajoin toiseen kaupunkiin hoidettavaksi. Operaatio kesti noin 5min osaavissa käsissä. Sattui sekin kyllä aivan saatanasti.

- Lääketieteen opiskelijan harjoituskappaleena oleminen, operaationa polven punkteeraus. Kyseinen operaatio ei satu ollenkaan niin paljon, jos sitä ei yritetä tehdä työntämällä piikkiä polvilumpion alle polvilumpion yläpuolelta (lihaksien ja kaikenmaailman jänteiden läpi). Oikeastihan piikki työnnetään polvilumpion sivusta.
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Olen säästynyt aika hyvin luiden murtumisilta yms., joten ensimmäisenä tulee mieleen se kerta, kun olin intin aikana Tilkassa menossa leikkaukseen. Kyseessä oli ympärileikkaus. Olin saanut Diapamia ennen operaatiota ja jonkin aikaa odoteltiin, että se vaikuttaa ja kun lääkäri oli sitä mieltä, että nyt sen pitäisi vaikuttaa täydellä teholla niin päätti sitten ottaa pinseteillä esinahkan päästä kiinni ja puristaa _oikein kunnolla_. Kysyi siinä sitten, että sattuiko?

Sattui.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Onhan tässä päähän toistakymmentä tikkiä lyöty ja pikkuvarvas miltei irtirepeytynyt, mutta kyllä se kun nilkka nyrjähtää voittaa kivussa tuollaiset haavat.

Mutta eniten on sattunut ehdottomasti kaukalopalloa pelaillessa pallon kimmottua lapani kautta suoraan namiskuukkeleille. Se kipu vetää jalat pois alta pitkäksi aikaa.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ai niin unohtui se kun kaveri veteli reippaita alakoukkuja pistehanskoihin ja viimeiseksi jääneen pommin suoraan meikäläistä kasseille. Silloin meinasin oksentaa. Pistetään tämä ykköseksi.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
V-man kirjoitti:
Ai niin unohtui se kun kaveri veteli reippaita alakoukkuja pistehanskoihin ja viimeiseksi jääneen pommin suoraan meikäläistä kasseille. Silloin meinasin oksentaa. Pistetään tämä ykköseksi.

Vähän vastaava tulee mieleen; kickboxing treeneissä harjoiteltiin ottamaan potkuja vastaan niin, että toinen jännitti vatsalihaksia ja toinen "kevyesti" potki, ja potkija tietysti keskittyi samalla hiomaan potkutekniikkaansa. Pariksi osui jaloistaan vähän kankeampi kaveri joka ilmeisesti tuli jossain vaiheessa siihen tulokseen, että puuttellista tekniikkaa voi paikata lisäämällä voimaa, ja lopputuloksena kävi kuten Uunon konekirjoituksessa, eli tarkkuus vähän kärsi. Tuli suoraan allekirjoittanut kasseille melkoisella voimalla. Olivat muuten viimeiset treenini ilman munasuojia.
 

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!
Vedin upouuden fileerausveitsen semmoisesta pahvisesta kotelosta melkoisella forcella, ja läpihän se meni. Komea viilto sormeen luuhun asti, sattui ihan saatanasti. Ei mikään järisyttävän iso viilto, joku 2-3cm, mutta se kipu oli helvetillinen. Tikkejä ei kuitenkaan tarvittu.

Muutenkin kaikki viiltohaavat on omasta mielestäni ikävimmästä päästä. Luita en ole pistänyt(vielä) päreiksi, ja ensimmäistäkään tikkiä ei meikäläiseen ole ommeltu, joten suht vähällä olen selvinnyt. Tästä tuolista kun nyt nousen tämän viestin jälkeen, niin luultavasti vedän rappuset kerien, ja kohtalo ottaa omansa korkojen kera...
 

Kapo 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ensimäinen kerta kun luita meni rikki oli kun pentuna parin kaverin kanssa tuli kilpailu siitä kuka hyppää keinusta pisimmälle. Kilpailun kyllä voitin kun hyppäsin n. 3 metrin hypyn, mutta valitettavasti vasen käsi jäi perseen alle ja sen jälkeen luut rutisi aika pahasti. Sen jälkeen kun nousin pystyyn tuli huudettua jonkin verran kovalla äänellä Au! Au! Au! jne.

Toinen kerta luita meni rikki oli kun jostain "kumman" syystä tuli otettua kaverin kanssa "Celtic Cityssä" (Jyväskylän kaupungin osa) kunnon nyrkkimatsi. Paidat pois päältä ja juotavat sivuun ja päähämättö käyntiin. Sitä en muista kuinka kauan ottelu kesti. Mutta ilmeisesti aika kauan koska ympärille kerääntyi helvetin iso lössi jotka hurrasivat aina kun isku meni perille. Ottelu päättyi ratkaisemattomaan koska yhdessä vaiheessa huomasin että yleisön joukkoon oli tullut kaksi poliisia. Putkaan eivät meitä vieneet mutta: "Sinä lähdet tuohon suuntaan! Ja sinä tuohon suuntaan!" Muutama kylkiluu ja ranne murtui minulta, kaverilta nenä ja leuka. Seuraavana päivänä jatkettiin juopottelua kipulääkkeitten kanssa Au! Au! Au! :)

Kolmas kerta oli sulaa hölmöyttä eli mootorisahalla puiden pilkominen parin promillen olotilassa on onnettomuus joka vain odottaa tapahtumistaan. Eli saha pomppasi jostakin polven alle ja veri lensi. Au! Au! Au! Pari metriä sideharsoa haavan päälle ja rattijuopon kyydillä lähimälle terveysasemalle.

Neljäs kerta oli kun olin viikonloppu vapaalla armeijasta. Olin kävelemässä kotiin linja-auto asemalta kun Hippoksen kohdalla joku vanha sotaveteraani huutaa ikkunasta: "Hei sotilas tules tänne!" "Minkä takia?" "minä tarjoan!" Ja sen jälkeen kun olin kuunnellut tuntikaupalla sotajuttuja eli kahta kossupulloa ja olutkoria ja muutamaa lonkeroa myöhemmin. Oli pakko lähteä kotiin koska kämpässä ei ollut enään mitään juotavaa ja isäntä makasi lattialla kuorsaten kusilammikossa. Viimeisellä linja-autolla kohti kotia ja koska se vimonen linkku ei aivan vienyt kotioven viereen jouduin "oikaisemaan" metsäpolun kautta. Ja koska olin siinä kunnossa että hyvä kun pystyssä pysyin ja kun vielä nostin katseeni pois/ylös maalin jo näkyessä (home). 3 metrin syrjäaskel ja noin metrin pudotus. Eli nilkka tuhannen pillun päreiseksi ja pyörin tuskissani noin 15 minuuttia märässä metsässä. Au! Au! Au! Onneksi siitä ei ollut kotiin kuin vajaa sata metriä eli sen jälkeen kun pahin tuska hellitti menin nelivedolla kotiin. Sunnutaiaamuna sitten ihmettelin että kuka saatana oli ommellut nilkaani pesäpallon (hirveä turvotus)...

Edit: Jos nyt ketään kiinostaa niin nilkan "murhaamisesta" sain 2 kuukauden toipumisloman ja se hyvä puoli siinä oli että ilman tuota "onnettomuutta" olisin joutunut edellisen saapumiserän loppusotaan kahdeksi viikoksi väijykoneeksi/telttamajoitukseen. Ja se joka joutui sinne minun sijasta puhu harvinaisen rumia sanoja.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olisikohan kovin kipu tullut siitä kun joskus ala-asteen lopulla kokeilin tyhmänä, onko auton tupakansytytin kuuma kun se on sekunniksi painettu alas. Se oli. Koko oikean käden etusormen pää oli yhtä vesikelloa ja keskellä oli pieni oikein tummunut piste, eli ilmeisesti ihan kolmannen asteen palovamma. Se sattui. Miten niin olin tyhmä?

Kovaa kipua on tullut myös lukion liikunnantunnilla. Kokeilin maalivahtina olemista ja satuin tuurilla torjumaan kaksi erään luokallani olleen jalkapalloilijakaverin hiljaisempaa laukausta. Sitten tämä järjen jättiläinen päättikin potkaista täysillä torjumaani reboundiin. Tämä osui vielä edellisestä torjunnasta ylhäällä olleeseen käteeni. Saman tien kierin maassa tuskissani. Ilman murtumaa selvittiin, mutta kylmäspraylle tuli heti käyttöä. Kunnon puukäsi siitä tuli, sillä koko ranne oli mustelmilla vielä parin viikon päästäkin. Niin, tämä jalkapalloilijaihme kokeili vielä selittää, ettei hän osaa edes potkaista hiljempaa kun on pelannut niin paljon... joopa joo.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Virtsatiekivet jokunen vuosi sitten. Se kohtaus alkoi siten että ensin tuli palleihin sellainen "puristava tunne", ihan kuin joku olisi napannut kasseista kiinni ja puristaisi täysillä. Sitten se alkoi pikkuhiljaa siirtymään kylkeen ja lopulta alkoi tulla helvetillisiä kipukohtauksia toiseen kylkeen, siten että kun se kohtaus iski niin välittömästi lähti jalat alta ja piti alkaa oksentaa. Kun pystyi olemaan n. 10 minuuttia makuulla, täysin paikallaan ja liikkumatta, se kipu lopulta hellitti mutta heti kun nousi jalkeille, se kipu iski jälleen. Tätä kesti noin päivän ajan kunnes sain kustua ne kivet pihalle. Sikäli hyvä että sain kustua ne pois, ettei tarvinnut leikata/murskata niitä.
 

Happis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Huuhkajat, Liverpool FC
Kohtuu helpolla olen päässyt.

Salibandytreeneissä muutama vuosi takaperin astuin nilkan solmuun ja samaan aikaan itseäni lähes 2x painavempi joukkuetorveri astui saman nilkan päälle -> nivelsiteet repesi. Itse tapahtumasta en juuri enempää muista, mutta sen muistan kun makasin kentällä ja päästin suustani kaikki rumat sanat, mitkä osaan.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Sabassa meni solisluusta 3,5cm jauhoiksi ja se sattui aivan käsittämättömän paljon sen 45 sekuntia kunnes adre nousi ylös ja kipuaistimukset turtui. Seuraavana päivänä oli elämäni pahin krapula kun kehon omat kipulääkkeet, morfiini, rauhoittavat ja nukutuslääkkeet lakkasivat vaikuttamasta. Kokisinko uudestaan? Ihan koska vaan, niistä perseeseen piikitettävistä morfiiniampulleista tulee ihan käsittämättömän hyvä olo.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joskus toukkana multa meni kädestä värttinäluu poikki. Sairaalassa se ennen kipsaamista vedettiin takaisin kohdilleen niin, että toinen lääkäri veti kyynärpäästä ja toinen ranteesta. Sattui muuten käsittämättömän paljon.
 

KevlarB

Jäsen
Suosikkijoukkue
Syracuse B, Aaron B, Oral B
Olen säästynyt aika hyvin luiden murtumisilta yms., joten ensimmäisenä tulee mieleen se kerta, kun olin intin aikana Tilkassa menossa leikkaukseen. Kyseessä oli ympärileikkaus. Olin saanut Diapamia ennen operaatiota ja jonkin aikaa odoteltiin, että se vaikuttaa ja kun lääkäri oli sitä mieltä, että nyt sen pitäisi vaikuttaa täydellä teholla niin päätti sitten ottaa pinseteillä esinahkan päästä kiinni ja puristaa _oikein kunnolla_. Kysyi siinä sitten, että sattuiko?

Sattui.

Olisit vaan tehnyt vastakysymksen: Jaa -Laitteeseenko ?

Omalle kohdalleni oikestaan vain yksi tyhmä kolaritapaus jossa kylkiluu meni keuhkosta sisään. Se ei oikeastaan sattunut, mutta mengelen tunkiessa letkua rinnasta läpi niin lähtö oli lähellä.. Tosin niin oli lekurin hampaidenkin. Ohi meni-perkele, vieläkin harmittaa..

Kev
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Käsi murtui 2000 vappuna pikkusormen rystysestä kännitoilailujen seurauksena, silloin kipu oli melkoinen seuraavana päivänä. Oli vielä inssityön viimeistely kesken. Opimpa siinä sitten kirjoittamaan vasurilla ja käyttämään hiirtä myös. Kerran nuorempana kompastuin kotini keittiössä imurin letkuun ja otin tukea hellan levystä joka oli ollut juuri päällä. Kolme nättiä vesikelloa tuli vasemman käden sormiin. Siitä sitten menin vielä soittotreeneihin eikä oikein soittamisesta tullut mitään ennenkuin revin vesikellot auki. Sattui ihan saatanasti vähän aikaa mutta ei enää soittotreenien jälkeen.

Kaikkeista kovin kipu on kuitenkin ollut vuosi sitten syksyllä kun oikealta puolelta poistettiin viisaudenhampaat. Onneksi sain pari päivää saikkua kun sattui niin saatanasti vaikka lääkkeitä veti lähes kaksin käsin.
 
Luita en ole murtanut, vaikkakin yksi jänne on tullut katkaistua. Kovin kolhu on kuitenkin ehdottomasti ala-asteajoilta, kun laskimme jätekumpareella pulkkamäkeä. Itse laskin ensin ja kaaduin hankeen siten, että makasin oikealla kyljelläni vasen jalka ilmassa. Kaveri sitten laski paria sekuntia myöhemmin suoraan tuohon haaroväliin hirveällä vauhdilla ja pulkka kolahti suoraan kiveksille. Silloin todellakin luulin kuolevani.

Mahtaakohan allekirjoittaneen kiveksissä olla enää muutenkaan mitään toimintaa, sillä pallivammoja on sattunut aivan liian usein. Suojakuppi saisikin kuulua kalsareihin ihan vakiovarusteena.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Luitakin on murtunut (kiitos Joensuun skinheadit!), mutta munat edellä rimpuiluraudan tangolle tippumista ei voita mikään.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kaikkein eniten on käynyt kipeää, kun minulle suoritettiin selkäydinpunktio hereillä ollessa. En tiedä tehdäänkö niitä enää ilman nukutusta. Olin silloin 7-vuotias.

Eivätkä ne iänikuiset korvanpuhkaisutkaan mukavilta tuntuneet.

Kiveksiin kohdistuneita iskuja on tietenkin tullut paljon, mutta ne kuuluvat miehen elämään, eikä niistä pidä märistä.
 

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
Valtion virallisessa leikkikoulussa väänty polvi siihen kuosiin, että edelleen ollaan hätää kärsimässä. Koko polvilumpio meni pois paikoiltaan ja nivelsiteet repes. Kahteen kertaan leikattu sen jälkeen ja vieläki vaivaa.

Toinen tapaus oli kerran eräässä Jypin kotipelissä, kun fillarilla olin liikenteessä ja kotiin päin ajaessa lensin 3 metrin voltin lumihankeen/metikköön. Alkoholilla ei ollut osuutta asiaan. Tilanne nauratti sillä hetkellä, mutta aamulla herätessäni ihmettelin, että mitä helvettiä sitä on tullut tehtyä kun mustelmia oli jaloista päähän asti. Sitten tilanne alko hahmottumaan kun tarkastin pelin lopputuloksen teksti tv:stä.
 

Zuppana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Jokerit
Ranteen avomurtuma.
 

Kawalski

Jäsen
Suosikkijoukkue
pesäkissat
Potkaisin jalan oven alle samalla kun avasin ovea. Kynnet taittui ylöspäin ja esimerkiksi pikkuvarpaan kynsi taittui kynsinauhasta asti ja jäi töröttämään ylöspäin. Putosin lattialle makaamaan ja sattui niin v*tusti ettei mitään rajaa. Pari päivää tämän insidentin jälkeenkin kävely oli melko vaikeaa. Kynnet irtosivat muutamien viikkojen päästä.

Pari nivusleikkausta on takana mutta ne toi mukanaa niin hyvät tropit ettei paljon kivut tuntunut. Morfiini ja Opiaatit piti musta hyvää huolta. Jos pari päivää leikkauksen jälkeen koitti ilman lääkitystä nousta sängystä niin silmissä näkyi sahalaitaa ja korvissa humisi. Sit pari tabut naamaan, ylös sängystä asioille ja viel taisin tekstitv:n tarkastaa sohvalla istuen.

Pahin kaikista on, yllätys yllätys, hammaslääkäri. Mulla oli ihan rutiinikuvio, reikä takahampaassa. Mut sit ne päätti laittaa siihen lääkepaikan ja sano et tuu parin viikon päästä ni jatketaan. Kun menin sinne niin se lääkepaikka alko olee kulunut. No, niil oli putiikki kiinni jostain syystä ja mun aika siirtyi. Koitin käydä näyttämässä et "se lääkepaikka oikeesti kuluu pois ja mulla on tossa hampaassa monttu". No kun sitten vihdoin pääsin "tuoliin" niin se oli oikeasti aika kraateri se takahammas. Ne raaputti lääkepaikkaa pois ja tunsin että nyt on vaan pehmeetä alla. Eli se hammas oli puhki.

Onneks ne ei usko vaan päättää putsata se lääkepaikan kokonaan pois ronkkimalla ja samalla tietenkin suihkuttaa sitä monttua sillä pillillä. aaaaa. Voi elämä sitä tuntemusta kun sun hermoihin painellaan piikillä ja suihkutetaan kylmää ilmaa päälle. Sit ne jossain kohtaa totes et "ollaan tehty hoitovirhe ja tuu hei ens viikolla takas ni koitetaa kattoo toi kuntoon". Mulla oli suussa sellanen avoin kraateri, joka oli ennen ollut hammas, ja ne päätti että hommat seis kun pitää sulkee vastaanotto tältä päivältä. Jalat täristen poistuin paikalta ja istuskelin puolisen tuntia autossa kun en pystynyt mihinkään aktiviteettiin.

Samana päivänä yksityinen hammaskirurgi poistin sen hampaan jämät (didn't feel a thing) ja teki raportin hoitovirheestä.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Tämä kokemus ei ole lyhyen kestonsa puolesta mikään ultimate-piina, mutta kivun taso ansaitsee paikan tässä ketjussa. Yleensä veemäisempi on kuitenkin sellainen tunteja/päiviä jatkuva vaikka vähän pienempikin kipu.

Kyse on murtuneen nenän oikomisesta puudutuksen osoittauduttua tehottomaksi. Homma tapahtuu sellaisella pitkähköllä noin 5-10 mm paksulla piikillä, jonka lääkäri survaisee jonnekin perkeleen syvälle sieraimeen. Jostain syystä puudutus tehosi toiseen sieraimeen, mutta toiseen ei. Ensimmäinenkään ei mukavalta tuntunut, mutta kun täti survaisi piikin tottuneesti toisen sieraimen pohjaan asti, piti meikäläisen päästellä sellaiset karjahdukset peitteen alta, että varmaan odotushuone tyhjeni aika tehokkaasti. Kipu ja tunne oli sitä luokkaa limakalvoilla, että ei voi sanoin kuvailla. No ei siinä vielä kaikki. Idioottilääkäri päätti toista sierainta aikansa rusikoituaan työntää piikin uudestaan puuduttamattomaan sieraimeen. En tiedä olettiko hän, että puudutusaine olisi vaikuttanut paremmin tähän mennessä vai mitä, mutta minun piti tässä vaiheessa ilmoittaa lekurille, että jos se piikki löytää vielä kerran tiensä sinne sieraimeen niin se saattaa löytyä sen jälkeen jonkun toisen ihmisen jostain toisesta ruumiinaukosta. Noh, ei se ehkä ihan noin mennyt, mutta viesti oli kuitenkin suuriinpiirtein sama.

Suosittelen!
 

Killeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vuonna kivi ja kypärä murtui isovarvas ja siitä lääkäriin(työpaikka sellaiselle) ja ukko ei "löytänyt" sopivaa neulaa millä olisi puhkaissut kynnen, että paine lähtisi varpaasta niin sepä päätti taivuttaa paperiliittimen suoraksi, poltti siitä paskat pois ja siitä kynnen läpi. Ei se murtuminen tuntunut miltään sen jälkeen kun kuuma paperiliitin painettiin kynnen läpi lihaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös