Tuomas Heikkilän kolumi oli jälleen kerran sitä itseään. Turha sille on hirveästi painoarvoa antaa. Jos kaveri haluaa tehdä itsestään pellen, niin senkun tekee. Tuskin se ketään haittaa, enemmänkin hymyilyttää.
Niin kauan kun Kärpillä on liigan eniten omia kasvatteja joukkueessaan, on mielestäni turha tulla muista pöydistä huutelemaan sen asian suhteen. Omat pojat on tän kauden aikana ottaneet hienosti roolia. Ulkopuolisilla on ollut omat suvantovaiheensa ja silloin omat kasvatit pelasi pisteitä Kärpille. Alamaissa on ollut Smyth, Lievers, Machulda, Stepanek, Vallin, Myllykoski sekä Bäckström loukkaantuneena. Aina on paikkaaja löytynyt. Osoittaa mielestäni aikamoista tietämättömyyttä asioista, jos kehtaa väittää että Kärppien omat kasvatit eivät ole onnistuneet ja joukkue on ollut pelkästään ulkopuolisten varassa. Tuollaiset väitteet eivät yksinkertaisesti pidä paikkaansa.
Paljon on myös puhuttu, että monet Kärppien omista kasvateista eivät oikeasti olisi omia kasvatteja, vaan niitä on haalittu pitkin Pohjois-Suomea. Sanotaan nyt tähänkin, että Kärppien vakiokokoonpanossa pelasi kymmenen pelaaja, jotka eivät ole kotoisin Oulu +10 km alueelta. Näitä ovat Lievers, Smyth, Machulda, Tenkrat, Stepanek, Bäckström, Vallin, Myllykoski, Pesonen ja Jokinen. Näistä Jokinen on pelannut Kärpissä C-junioreista ja Pesonen B-junioreista.
Kärpät on siis haalinut kokonaiset KAKSI pelaajaa Oulun läänin periferia alueilta. Myös Silvanderin voisi tähän laskea, mutta hän ei onnistunut vakinnuttamaan paikkaansa pelaavassa kokoonpanossa.
Aika vähän kuitenkin verrattuna siihen puheen määrään, jota varsinkin eteläsuomalaiset ja jyväskyläläiset ovat tämän asian tiimoilta suustaan (näppäimistöstään) päästäneet.
Kateellisten panettelua sanon minä. Toki kateus on jossain määrin ymmärrettävää. Itsekin olin divariaikoina hieman kateellinen SM-liigan menestyville seuroille. Olin myös kateellinen niille, jotka vuodesta toiseen "ryöväsivät" meidän omat juniorit (TPS, Lukko, Jokerit, JYP). It's pay back time :)