Mieluummin hyppään kaivoon kuin luovun periaatteesta

  • 2 820
  • 28
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Onko sinulla näkemyksiä, joiden takana seisot muiden mielipiteistä riippumatta? Tunnetko tai tiedätkö periaatteen miehiä, jotka ovat valmiita jopa kärsimään omassa nahassaan, kunhan saavat pitää päänsä jossakin asiassa? Nyt on sana vapaa. Ilmianna aitoon Stasi-henkeen kenet tahansa ja itsesi myös, ja listaa rötökset suoraan tänne.

Tässä avausviestissä käytetään johdonmukaisesti nimitystä periaatteen mies. Periaatteen mies voi siis olla aivan yhtä hyvin myös nainen, muunsukupuolinen, sukupuoleton, tai mitä muuta nyt sattuu maailmassa olemaankaan. Tässähän on kyse periaatteesta. Olen koko ikäni tavannut käyttää yllä kuvaamastani itsepäisestä juntturasta nimitystä periaatteen mies, enkä ihan periaatteesta aio ryhtyä puhumaan mistään periaatteen henkilöstä tai sukupuoleltaan hähmäisestä hahmosta, joka sattuu pitämään sitkeästi kiinni jostakin näkemyksestään. Periaatteeni on, että periaatteen mies on periaatteen mies, vaikkei mies olisikaan.

Kaikilla meistä on mieltymyksiä toimia tai olla toimimatta määrätyllä tavalla joissakin tilanteissa. Usein käy kuitenkin niin, että rationaalinen arviointi saattaa johtaa poikkeuksen tekemiseen. Harva vannoutunut piponvihaaja jättää käyttämättä villamyssyä, kun miinusasteet vajoavat etelämannermaisiin lukemiin. Monet meistä kuvittelevat olevansa täysin lahjomattomia, mutta kun pöytään kasataan riittävä keko miljoonia ja kymmeniä miljoonia, niin väitän että lahjomattomien porukassa käy kato. Hieno periaate on sekin, että punaisia päin ei ajeta, mutta ajetaanko silloinkin, kun valot eivät vaihdu millään, eikä ketään liiku mailla halmeilla? Ja vessaankin pitäisi päästä, hokifinaali pyörii jo teeveessä, ja kotona on kaappi täynnä kaljaa ja suurusta.

Aito periaatteen mies ei heilu eikä horju. Isävainaalla oli muutama päähänpinttymä, joista osasta hän kyllä luopui vuosikymmenten myötä. Äijä oli Karjalan evakko, ja periaatteensa oli se, että Neuvostoliittoon ei matkusteta, eikä luovutetun Karjalan alueelle enää palata, mikäli siellä on vieraan maan lippu salossa. Kun Neuvostoliitto romahti ja luovutettuun Karjalaan ryhdyttiin tekemään turistimatkoja, niin nämähän olivat erityisesti vanhojen evakkojen ja heidän sukulaistensa keskuudessa suosittuja. Muutaman vuoden isäni pässitti vastaan, mutta lopulta ei-evakkotaustainen äitini ja muutamat muut saivat ukon pään käännettyä. Kokemus oli ilmeisen positiivinen, koska tuon jälkeen isäni ehti tehdä rajantakaiseen Karjalaan ainakin 5-6 bussireissua lisää.

Yhden periaatteen isäukko onnistui pitämään. Sosialistien kaupoissa ei nimittäin asioitu. Isäni ei silti ollut varsinainen antikommunisti eikä missään tapauksessa antikekkoslainen, oli henkeen ja vereen maalaisliiton ja erityisesti Virolaisen miehiä. Johonkin kuitenkin vedettiin raja, ja raja kulki siinä, että E-ryhmän liikkeisiin ei saanut jalalla astua. Siitä tuli 70-luvulla kotona huutoa, jos talosta löytyi E-kaupan muovikassi tai Saludo-kahvia. Lähinnä sosialistikaupoissa myyty sen aikainen Saludo oli kyllä tympeän makuista, ei sitä muutenkaan olisi ostettu. Joku kyläilijä kai oli tuonut Saludo-paketin mukanaan, kun jotain oli tapana antaa isäntäväelle. Kerran tuli käytyä kirkonkylän E-kaupassa penskana, kun piti pyöräreissulla ollessa ostaa kesäkuumalla äkkiä juotavaa jostakin. Selkäsauna oli likellä, kun menin myöhemmin möläyttämään E-Voimassa asiointini kotiväelle. Tekoni ymmärrettiin lopulta hellekelin ansiosta hätätilanteessa tehdyksi. Selitys oli tosin huono, kun sokoslainen osuuskauppakin olisi ollut muutaman sadan metrin päässä, eikä Marjatan K-kauppaan olisi sinnekään ollut pitkästi matkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Veli @heavy on ihailtavasti esiintynyt periaatteen miehenä kun moderaattoreista puhutaan. Enkä nyt ironisoi, sinne takariviin tiedoksi, vaan tarkoitan todella, että on hienoa tuollainen jääräpäisyys että oman näkemyksen takana seistään kuin siitin häissä. Minulla on useita periaatteita:

* kommunismi on pahasta ja myös vasemmistolaisuus porttiteorian hengessä
* saksalainen on outo yksilö enkä aio pitää saksalaisista ja heidän typerästä kulttuuristaan milloinkaan, koska minun ei tarvitse ja minua vituttaa suomalainen saksafanitus suuresti
* eräs seura ESPANJASSA on sellainen, että pari kertaa olen sen nimen vahingossa maininnut ja nuo hetket kaduttavat
* eräs seura Suomessa ja sama juttu kuin edellä
* Saludo on paskaa
* punaisia päin ei AJETA (voi mennä jalankulkijana yli)
* polkupyöräilijät pitäisi hävittää enkä polkupyöräile vaikka kaivoon pitäisi muuten hypätä
* en opettele uusinta teknologiaa (en ole pysynyt periaatteessani kovinkaan hyvin, mutta se ei ole syytäni!!!!)
* ihan periaatteesta pyrin olemaan eri mieltä aina
* en juhli
* en pidä vapaapäiviä
* en jumalauta lomaile
* en aio eläköityä
* en aio mennä erään tahon luo ennen kuin pyytävät julkisesti anteeksi
* eräs sakki saa myös kontata edessäni ennen kuin "kaikki on niin vitun okei"
* eräs äijä saa pyytää anteeksi ennen kuin seuraavan kerran puhun hänelle
* en aio tykätä muutamastakaan sosiaalisen median sivusta vaikka tykkäyspyyntöjä lähettäisivät tuomiopäivään saakka
* en aio osallistua eräiden porukoiden tilaisuuksiin vaikka maksettaisiin
* aion lahjoittaa erään tulevan perinnön Setalle vain siksi, että se vituttaa vainajaa ja hänen ns. läheisiään, olen tämän toki jo heille kertonut, epäsuorasti, sillä minä en heille puhu enää milloinkaan
* ihan periaatteesta, koska minua kohtaan on toimittu väärin, kerron vielä kaikille muutamankin ääliön teot
* en aja ylinopeutta ihan periaatteesta
* Jyväskylään en mene, enkä vieläkään hyväksy sitä että Jyrki Falin siirtyi Tahkoon
* Riihimäessä ei ole mitään hyvää

Tässä nyt päällimmäisiä. Mitä tuli mieleen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
En juo kahvia ilman maitoa* tai kermaa enkä aio opetella. En juo alkoholitonta olutta tai viiniä. En syö sisäelimiä paitsi maksaa. En äänestä Vasemmistoliittoa.

*Edit: Ulkomailla asuessa tämä johti joskus siihen, että join teetä. Sitten selvisi että maito kestää hyvin pakastamisen.
 
Viimeksi muokattu:

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
"En pidä periaatteista, suosin ennakkoluuloja."

"Pidän ihmisistä enemmän kuin periaatteista ja periaatteettomista ihmisistä minä pidän yli kaiken."

***
Oscar Wilden kanssa olen samaa mieltä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
En juo kahvia ilman maitoa tai kermaa enkä aio opetella. En juo alkoholitonta olutta tai viiniä. En syö sisäelimiä paitsi maksaa. En äänestä Vasemmistoliittoa.

Tämä en opettele -on minulle huomattavan tärkeä. En ymmärrä miksi pitäisi opetella kaikenlaista turhaa, kuten jokin kirottu kännykän ominaisuus, jolla en mitään tee. Toinen on sitten päivittäminen. Voi vittu kun en halua päivittää! Mutta lopuksi on päivitettävä, koska muuten kone ei toimi ja jo pitkään ovat vituttaneet ne jatkuvat päivitysehdotukset. Älkääkä aloittako sovelluksista!
 
K

Kiekkokatsoja

Ei tietystikkään mulla, mutta mielummin hyppään kaivoon, kuin luovun internetistä. Tai lopetan koneella pelaamisen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tämä en opettele -on minulle huomattavan tärkeä. En ymmärrä miksi pitäisi opetella kaikenlaista turhaa, kuten jokin kirottu kännykän ominaisuus, jolla en mitään tee. Toinen on sitten päivittäminen. Voi vittu kun en halua päivittää! Mutta lopuksi on päivitettävä, koska muuten kone ei toimi ja jo pitkään ovat vituttaneet ne jatkuvat päivitysehdotukset. Älkääkä aloittako sovelluksista!
Opetteleminen on naisia, hitaita, lapsia ja vanhuksia varten. Muut eivät opettele, vaan orientoituvat, omaksuvat, oppivat, ottavat haltuun ja ryhtyvät tekemään.

Jos jonkin esim. mekaanisen laitteen kokoaminen ja käyttäminen ei jostakin syystä onnistu kertayrittämällä, niin kyse ei ole opettelusta eikä johonkin ihmeen opetteluvaiheeseen liittyvästä yrityksestä ja erehdyksestä. Kyse on silloin laitteen huonosta suunnittelusta.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
No sellainen tuli nopealla mietinnällä vastaan ja tämä on piirre, jota arvostan myös muissa ihmisissä, jos sellainen löytyy ja se on se, että jos joku asia puhutaan halki ja sovitaan, niin siihen ei enää sitten palata. Vanhojen kaivelulle siis ehdoton ei.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
En ole koskaan käynyt Hartwall-areenalla enkä tule käymäänkään. Monta keikkaa on sen vuoksi jäänyt näkemättä, mutta joskus se vaan on niin.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Erinäisten elektronisten ym. vempaimien käyttöohjetta tarvitaan vain äärimmäisessä hädässä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
MTV Uutiset tietää kertoa, että futisvalmentaja Ole Gunnar Solskjär jätti rivohiuksisen pelaajan tutkimatta ja ostamatta. Oikein toimittu. Keesipäät kannattaa lempata sivuun, ryhtyvät vielä imppaamaan saakeli erikeepperiä. Sama juttu lippahattu päässä ruokailevien kanssa, ja kaikkien, jotka missä hyvänsä tilanteessa vetävät lippahatun päähänsä väärinpäin takaraivolle. Miten tuollaiset saavat työpaikkoja?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Eräs isäni erikoisimmista periaatteista oli autoillessaan se, että automatkan taukopysähdyksiä voitiin tehdä vain samalle puolelle tietä. Se ihmetytti.

Serkkuni, joka oli usein kyydissä tietyllä sukulaismatkalla, ihmetteli myös. Sai oman ajokortin joskus 13 vuotta sitten. Eka reissu tuttua reittiä, pysähtyivät tätini kanssa toiselle puolelle tietä kahville. Kääntyessä tuli kiikkerä tilanne ja auto luisui ojaan.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Eräs isäni erikoisimmista periaatteista oli autoillessaan se, että automatkan taukopysähdyksiä voitiin tehdä vain samalle puolelle tietä. Se ihmetytti.

Serkkuni, joka oli usein kyydissä tietyllä sukulaismatkalla, ihmetteli myös. Sai oman ajokortin joskus 13 vuotta sitten. Eka reissu tuttua reittiä, pysähtyivät tätini kanssa toiselle puolelle tietä kahville. Kääntyessä tuli kiikkerä tilanne ja auto luisui ojaan.


No niin, tässä se taas nähtiin. Millainen hullu SUORITTAA TAUKOPYSÄHDYKSEN TOISELLE PUOLELLE TIETÄ? En voi ymmärtää. Nämä ovat juuri niitä kavereita, jotka laittavat leivän päälle ensin makkaran ja sitten juuston ja luonteelleen tyypillisesti tunkevat banaanit jääkaappiin.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
MTV Uutiset tietää kertoa, että futisvalmentaja Ole Gunnar Solskjär jätti rivohiuksisen pelaajan tutkimatta ja ostamatta. Oikein toimittu. Keesipäät kannattaa lempata sivuun, ryhtyvät vielä imppaamaan saakeli erikeepperiä. Sama juttu lippahattu päässä ruokailevien kanssa, ja kaikkien, jotka missä hyvänsä tilanteessa vetävät lippahatun päähänsä väärinpäin takaraivolle. Miten tuollaiset saavat työpaikkoja?

Järkevää toimintaa!

Ihmettelen myös noita lippalakkiruokailijoita.

Sitten on tämä kammottava varmaan Amerikasta pöllitty sinuttelukulttuuri. Minä en sinuttele! Vasta pari viikkoa sitten eräs minua NUOREMPI tyyppi, jonka kanssa en ollut esittäytynyt, lähetti sähköpostia, jossa, kyllä, sinutteli. En tietenkään vastannut. En lukenut pidemmälle, joten en tiedä mitä tuolla moukalla oli sanottavanaan. Jumalauta että pistää vihaksi kun ajatteleekin.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Minulle tuli heti mieleen tästä aiheesta oma perinteinen joululeipomiseni. Jouluksi on perkele leivottava tietyt leivonnaiset ja se lista on yllättävänkin pitkä. Tästä tavasta on vaan pidettävä kiinni vaikka herkuttelijoidenkin määrä on lähisuvussamme pudonnut vuosien aikana menehtymisten takia.

Näin on tehty aina ja tullaan aina tekemään. Näin teki monet vuodet jo äitini ja minä olen jatkanut hänen jalan jäljissään ja pitänyt tästä perinteestä mutta kyllä, samalla myös periaatteesta kiinni.

Joulu ei tunnu joululta jos ensinnäkään kahvipöydässä ole jotain tästä melko pitkästä listasta: herttoniemen kakku, maustekakku, taatelikakku, hedelmäkakku, tiikerikakku, bebet, herasväen leivät, hannatädit, ässäpiparit, ruskeat piparit... Siinä nyt ainakin osa listasta ja kaikki pitää tehdä tietenkin itse.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
* saksalainen on outo yksilö enkä aio pitää saksalaisista ja heidän typerästä kulttuuristaan milloinkaan, koska minun ei tarvitse ja minua vituttaa suomalainen saksafanitus suuresti
Tämä on tärkeä nosto. Olen nimittäin suuri Saksan ystävä, ja jos en peräti joka tavalla, niin ei paljon toisinkaan. Samalla kuitenkin tiedostan, että kovin monilla on poikkeavia näkemyksiä, jopa lainauksen muotoiseen radikaaliin sfääriin yltäen.

Saksa-kysymykseen voitaisiin saada aikaan rauhanomaisesti lopullinen ratkaisu. Kun olisimme jonakin päivänä kaikki saksalaisia, niin mitään Saksa-kysymystä ei enää olisi olemassa. Asian eteen pitää vain tehdä kovasti työtä, että vapautuisimme tästä ongelmasta.

Olen jo pohtinut joitakin periaatteita ja käytännön toimia, joiden avulla voisimme päätyä kuvaamaani rauhan ja onnen tilaan. En tohdi kuvailla vielä tässä ajatuksiani sen yksityiskohtaisemmin, mutta se on pakko todeta, että ilman jonkinlaista taistelua ei suunnitelma toteudu. Olen miettinyt, pitäisikö aloittaa pykäämällä aiheesta kirja, ja pyöritellä siinä muutamia näkökulmia. No, otetaan työn alle.
 
K

Kiekkokatsoja

Pistetään mielummin Suomi hyppäämään kaivoon, kuin että laitetaan siihen soveltuva suojakansi.
T: Hallituksen hitaat ja huonot päätökset.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Veli @heavy on ihailtavasti esiintynyt periaatteen miehenä kun moderaattoreista puhutaan. Enkä nyt ironisoi, sinne takariviin tiedoksi, vaan tarkoitan todella, että on hienoa tuollainen jääräpäisyys että oman näkemyksen takana seistään kuin siitin häissä. Minulla on useita periaatteita:

* kommunismi on pahasta ja myös vasemmistolaisuus porttiteorian hengessä
* saksalainen on outo yksilö enkä aio pitää saksalaisista ja heidän typerästä kulttuuristaan milloinkaan, koska minun ei tarvitse ja minua vituttaa suomalainen saksafanitus suuresti
* eräs seura ESPANJASSA on sellainen, että pari kertaa olen sen nimen vahingossa maininnut ja nuo hetket kaduttavat
* eräs seura Suomessa ja sama juttu kuin edellä
* Saludo on paskaa
* punaisia päin ei AJETA (voi mennä jalankulkijana yli)
* polkupyöräilijät pitäisi hävittää enkä polkupyöräile vaikka kaivoon pitäisi muuten hypätä
* en opettele uusinta teknologiaa (en ole pysynyt periaatteessani kovinkaan hyvin, mutta se ei ole syytäni!!!!)
* ihan periaatteesta pyrin olemaan eri mieltä aina
* en juhli
* en pidä vapaapäiviä
* en jumalauta lomaile
* en aio eläköityä
* en aio mennä erään tahon luo ennen kuin pyytävät julkisesti anteeksi
* eräs sakki saa myös kontata edessäni ennen kuin "kaikki on niin vitun okei"
* eräs äijä saa pyytää anteeksi ennen kuin seuraavan kerran puhun hänelle
* en aio tykätä muutamastakaan sosiaalisen median sivusta vaikka tykkäyspyyntöjä lähettäisivät tuomiopäivään saakka
* en aio osallistua eräiden porukoiden tilaisuuksiin vaikka maksettaisiin
* aion lahjoittaa erään tulevan perinnön Setalle vain siksi, että se vituttaa vainajaa ja hänen ns. läheisiään, olen tämän toki jo heille kertonut, epäsuorasti, sillä minä en heille puhu enää milloinkaan
* ihan periaatteesta, koska minua kohtaan on toimittu väärin, kerron vielä kaikille muutamankin ääliön teot
* en aja ylinopeutta ihan periaatteesta
* Jyväskylään en mene, enkä vieläkään hyväksy sitä että Jyrki Falin siirtyi Tahkoon
* Riihimäessä ei ole mitään hyvää

Tässä nyt päällimmäisiä. Mitä tuli mieleen.

Aloitit ihan hyvin, mutta jossain tuolla uuden teknologian tietämillä aloit menettää minua.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
otetaan työn alle

Varsin raikkaita ajatuksia. Vaikutat kuitenkin oikein kyvykkäältä yksilöltä, jollaisella voisi olla yhteiskunnalle paljon annettavaa myös esimerkiksi taidemaalarina. Harkitsethan vielä?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Varsin raikkaita ajatuksia. Vaikutat kuitenkin oikein kyvykkäältä yksilöltä, jollaisella voisi olla yhteiskunnalle paljon annettavaa myös esimerkiksi taidemaalarina. Harkitsethan vielä?
Piirustelu on minulta kyllä sujunut mukavasti, mutta ei auta, veri vetää vähän isompien kuvioiden pariin. Vaikka sen itse sanonkin, niin lahjakkuus on hyve, ja minulla on se.

Kunnioitan kovasti aikaansaannoksia, ja haluaisin tarjota työtä jopa miljoonille. Vastapainoksi tälle olen miettinyt mm. suurten lomaleirien rakentamista, vähän tuossa olen jotain suihkukopin tapaista jo piirrellytkin. Sitten olisi vielä nämä kansainväliset bisnekset mielessä. On tässä hommia, donnerwetter sentään, kun roimia visioita suoltuu mieleen koko ajan lisää.
 
Viimeksi muokattu:

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tässä on jo ehtiny luopumaan joko pakosta tai vahingossa monesta periaatteesta, joten tuskin nää loputkaan kauan enää kestävät:

-Teen ite, enkä kysy apua (tää on alkanu uhkaavasti jo lipsumaan)
-Sieniä en syö.
-Sisällä ei pidetä päähinettä

Tästä en luovu:
Humalassa ei autoa ajeta
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös