Michel Miklík JYPiin

  • 180 150
  • 762

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Tuossa giffi josta ilmenee kyynärpään asema ennen ja jälkeen taklauksen. Vaikea sanoa tuosta kulmasta mihin kohti se osuu.
Tuostakin näkee että taklaus on pirun kova. Katsokaapa miten Miklíkin kroppa taittuu kontaktin aikana. Silti, vaikka taklaus oli pirun kova niin se oli aivan puhdas. Miklíkin vammat johtuivat pääosin pään osumisesta jäähän. Visiiri leikkasi pahasti ihoa mutta olin näkevinäni että häneltä tuli myös suusta verta. Toivottavasti hän selviää säikähdyksellä.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Tuostakin näkee että taklaus on pirun kova. Katsokaapa miten Miklíkin kroppa taittuu kontaktin aikana. Silti, vaikka taklaus oli pirun kova niin se oli aivan puhdas. Miklíkin vammat johtuivat pääosin pään osumisesta jäähän. Visiiri leikkasi pahasti ihoa mutta olin näkevinäni että häneltä tuli myös suusta verta. Toivottavasti hän selviää säikähdyksellä.
Tämä!

Ikävää, että kävi miten kävi mutta taklaus oli hieno ja puhdas. Usein näissä vaan menee ilmat pihalle ei muuta, nyt kävi hassusti harmittavaa kyllä.
 

k0l1kk0

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pysäytin kuvan takaluksen jälkeen ja omaan silmään näyttää vahvasti että nenä ainakin murtui. Vähän tuollainen Owen Wilson.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Ja tilanteessa kun yritti nousta jäästä niin joukkueen lääkäri ainakin huulilta luettuna sanoo useaan kertaan että Stay down. Toki aina perusohje mahdollisissa kaularankavammoissa. Tuossa oli kyllä mahdollisuudet jopa halvaantumiseen koska sen verran retkahti niskat ja löi päänsä äärimmäisen lujaa jäähän. Ilman kypärää olisi vainaja. Kaiken kaikkiaan kyseessä sen luokan energiat että isoihin vammoihin mahdollisuus olemassa. Ettei vaan olisi mitään kallonsisäistä verenvuotoa tai muuta vastaavaa.

Hurja tilanne, ehkä vähän turhan hurja. Mutta itse en näe sääntöjen vastaista toimintaa, vastustajan kunnioitusta en kyllä myöskään näe. Vahinkoon en myöskään jaksa uskoa.
 

Korppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuostakin näkee että taklaus on pirun kova. Katsokaapa miten Miklíkin kroppa taittuu kontaktin aikana. Silti, vaikka taklaus oli pirun kova niin se oli aivan puhdas. Miklíkin vammat johtuivat pääosin pään osumisesta jäähän. Visiiri leikkasi pahasti ihoa mutta olin näkevinäni että häneltä tuli myös suusta verta. Toivottavasti hän selviää säikähdyksellä.
Aivan jäätävä lääketieteellinen diagnoosi.
Kun tiedät noinkin paljon Miklikin vammoista ja mistä ne pääosin johtuvat, niin ei kai tarvitse arvailla selvisikö säikähdyksellä?
 

spaceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #26, #15, #11, #45
Mark Scheifele sai rekkalastettain paskaa niskaansa kaverisyötöstä, mutta mikä mies tuo Kanninen on sitten?
Kanninen ei saanut syöttöä lapaan joten Miklik oli kiekoton kun Finley taklasi "puhtaasti". Ainoa syyllinen on tuo punanuttuinen kilpikonna.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Kyllähän Miklik on tuossa tilanteessa kiekollinen, vaikka ei kiekkoon koskenutkaan. Eiköhän tämä nyt jokaiselle ole selvää, joka on pelannut tai seurannut jääkiekkoa enemmän kuin yhden pelin silloin tällöin.

(Ja en sano että @spaceman olisit tälläinen, vaikka niin tekstistä voisi päätelläkin.)

Tuossa ei ole oikeastaan ketään syyllistä, toki voi kysyä oliko Miklik tarpeeksi hereillä, kuten ammattikiekossa pitää olla. Silti Miklikinkin syyttäminen olisi typerää, tuossa on vaan pirusti huonoa tuuria ja epäonnea, että pää kolahtaa jäähän taklauksen jälkeen.

Hieno taklaus, ikävä lopputulos. Yogi hoiti Finleyn sitten pelaajien koodiston mukaisesti, joten eiköhän tämä tilanne voida jo unohtaa ja laittaa pakettiin.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Tuossa ei ole oikeastaan ketään syyllistä, toki voi kysyä oliko Miklik tarpeeksi hereillä, kuten ammattikiekossa pitää olla. Silti Miklikinkin syyttäminen olisi typerää, tuossa on vaan pirusti huonoa tuuria ja epäonnea, että pää kolahtaa jäähän taklauksen jälkeen.
Kannisen syöttö Mikin jalkoihin oli täysin epäonnistunut räpellys. Sen seurauksena Mikki vaistomaisesti katsoo jalkoihinsa ja samalla tulee Finleyn puhdas mutta todella kovalla vauhdilla suoritettu taklaus. Kovalla vauhdilla siksi että myös Miklíkilla on hyvä vauhti päällä. Seuraukset olivat ikävät mutta itse taklaus oli puhdas avojään pommi.
 

dafjkl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos ja JYP
Itse sinällään arvostan taklauksia ja ne kuuluvat lajiin. Mutta jokaisen taklaajan tulisi myös kunnioittaa vastustajaa ja sitä Finley ei eilisessä tilanteessa tehnyt millään muotoa. Ja kyllä itse koen niin, että jääkiekosta pitäisi karsia pois sellaiset temput, joilla taitopelaajien urat pahimmillaan päättyvät ennakkoon. Finley tiesi eilen varmasti voivansa satuttaa vastustajaa ja on aivan liirumlaarumia väittää, kuten joku tällä palstalla teki, etteikö hän olisi voinut vaimentaa taklaustaan, kun vastustaja ei selkeästikään taklauksen tuloa näe. Aidosti kova jätkä olisi niin tehnyt - Finley päätti olla väärällä tavalla kova ja on minun silmissäni melkoinen reppana.

Mitään kovuuttahan hänestä ei sitten löytynyt, kun sitä esiin pyrittiin Yonkmanin toimesta esiin hakemaan. Ja niin pitkään, kuin kaukalossa sallitaan käytännössä telomisyritykset, pitää minusta hyväksyä Yonkmanin tapa puolustaa joukkuetoveriaan. Yonkman myös oli sillä lailla aidosti kova kaveri eilen, että kun Finley päätti kaatua heti jäähän, niin antoi tilanteen olla siinä - ei yrittänyt tuomareiden ohi tai yli enää jatkaa tilannetta.

Sinällään on mielenkiintoinen kysymys halutaanko kaukalossa enemmin nähdä Aaltosia, Miklikkejä, Laineita ja Ahoja - vaiko Finleyn kaltaisia pelaajia. Jos avojään pommit ilman mitään kriittisyyttä niitä kohtaan ovat hienointa kaukalossa, niin silloin tietysti vastaus kallistuu Finleyhin - itse olisin toisessa leirissä. Käytännössä pää alhaalla olevaan itseään pienempään pelaajaan kohdistuva taklaus useimmiten aiheuttaa riskin päävammaan ja on käytännössä itse kohteelle usien päähän kohdistuva taklaus - oli ne kyynärpäät ylhäällä tai eivät - tai osuuko kontakti ensin olkapäähän. Taklaajan vastuu ja kanssapelaajan kunnioittaminen kuuluu minusta myöskin jääkiekkoon ja sellaisesta ei eilisessä taklauksessa ollut tietoakaan. Vauhti tilanteessa on aivan hurja.

Eli jos ja kun pelaajilla ei toisiaan kohtaa ole riittävää kunnioitusta, niin kyllä sääntöjä silloin pitäisi hieman muuttaa - eikä vastustajan vahingoittamista sallia.
 

Lorenzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Puhdas taklaus tai ei! Tilanne näyttäisi tuosta kuvakulmasta suht puhtaalta taklaukselta, mutta joku vastuu taklaajallakin pitäisi olla! Tuosta tilanteesta näkee jo ennen osumaa, että huonosti tulee käymään! Niittaisikohan Finley vielä samalla tavalla nähdessään seuraukset? Jos näin, mies on täysin sairas paskiainen!
 

Aito Taisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niinpä. Sääntöjen mukaan Miklik oli taklattavissa. Kuitenkin vain muutama liigapelaaja olisi vienyt töötin äärimmilleen Finleyn tapaan. Miksiköhän?

Katsotaan nyt toipuuko MM miten, sehän on tärkeintä.

Tuomarit joutuivat tosi kovan paikan eteen tilanteessa. Jos oikein näkivät tilanteen, niin ovat kyllä palkkansa ansainneet.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Avojään taklauksissa jos taklaaja alkaa himmailemaan, niin monesti sattuu enemmän. Osuu jalkoihin tms, kun pelaaja saa puolittain väistettyä yms. Lisäksi tilanne tulee niin nopeasti, että ei mitenkään voi pelaajilta (Finley) vaatia, että yhtä-äkkiä ottaisi vauhtia pois, aika mahdoton yhtälö avojään taklauksissa.

Edelleen tuo taklaus on upea, mutta valitettavasti Miklik'llä oli runsaasti huonoa tuuria. Ilman pään osumista jäähän ei Miklik'llä välttämättä olisi käynyt enempää kuin ilmat pihalle.

Lisäksi jokainen pelaaja pyrkii satuttamaan taklauksillaan, mutta satuttaminen ei ole todellakaan sama asia kuin loukkaannuttaa toinen. (Tämä olisi kaikkien syytä muistaa)

Lisäksi taklauksesta ei voi puhua oikeastaan myöskään kuolleen kulman taklauksena, sillä vaikka Finley tulee viistosti, niin tulee kuitenkin sen verran etupuolelta, että Miklik'llä olisi ollut mahdollisuus nähdä Finley. Finley ei tullut varsinaisesti sellaisesta kulmasta, esim. takaviistoosta jossa Miklik'llä ei olisi ollut mitään mahdollista reagoida.

Hieno taklaus, valitettava lopputulos. Silti tälläisiä kovia sekä puhtaita avojään pommeja näkisi mieluusti liigassa enemmänkin. Näissä kun yleensä ei käy muuta kuin ilmat pihalle hetkeksi ja sitten jatketaan.

Pitää myös muistaa, että jos Finley ei olisi tuossa taklannut, niin JYP olisi päässyt todennäköisesti ylivoimahyökkäykseen. Olin niin sanotusti pakko taklata, ei siis ole myöskään väitetty turha taklaus.

Tietenkin voidaan alkaa keskustelemaan pitääkö avojäällä taklaaminen kieltää kokonaan, mutta sitten en ainakaan itse tunnistaisi peliä enää jääkiekoksi.

Tilannehan meni lopulta kurinpitoon ja katsellaan mitä tulee, vai tuleeko mitään. En edes yllättyisi vaikka puhtaasta taklauksesta liiga pelikieltoa antaisi, sillä nämä huippupelaajien loukkaantumiset tuntui sumentavan kurinpidon järkeä. Katsotaan liikaa seurausta ei itse tekoa.

Kannattaa myös katsoa Kannisen älyötön syöttö tuohon kohtaan, lisäksi kun tulee "ns" jalkoihin, niin Miklik laittaa vaistomaisesti päätään alaspäin.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Tilannehan meni lopulta kurinpitoon ja katsellaan mitä tulee, vai tuleeko mitään. En edes yllättyisi vaikka puhtaasta taklauksesta liiga pelikieltoa antaisi, sillä nämä huippupelaajien loukkaantumiset tuntui sumentavan kurinpidon järkeä. Katsotaan liikaa seurausta ei itse tekoa.

Liigalta tuli juuri ilmoitus, että ei aiheuta jatkoseurauksia.
 

Aito Taisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pitää myös muistaa, että jos Finley ei olisi tuossa taklannut, niin JYP olisi päässyt todennäköisesti ylivoimahyökkäykseen. Olin niin sanotusti pakko taklata, ei siis ole myöskään väitetty turha taklaus.

Paitsi, ettei olisi tullut yv-hyökkäystä, koska Miklik oli menettänyt mahdollisuutensa saada kiekko haltuun juuri ennen osumaa. (Saivartelua kyllä, koska F ei voinut tietää sitä ajoissa)

Sen sijaan F tuli sen verran kuolleesta kulmasta ja päätti taklata niin aikaisin, että toisinkin olisi voinut toimia ja estää vastahyökkäyksen käynnistymisen.
Muutenkaan hyökkäyssinisellä ei ole pakkoa taklata.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Liigalta tuli juuri ilmoitus, että ei aiheuta jatkoseurauksia.
Hieno ja linjakas sekä mikä tärkeintä oikea päätös liigalta. Kerrankin tuomarit ja kurinpito katsoo itse tekoa, ei seurausta tuomioita antaessaan.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Muutenkaan hyökkäyssinisellä ei ole pakkoa taklata.
Niin periaatteessa oikeassa olet, sillä eihän mikään muu ole pakko tai väistämätöntä kuin kuolema lopulta.

Ja ehkä tuon olisi voinut pelata liigasta niin tutulla tavalla, eli väsyneeltä trapillä. Nyt IFK ja Finley valitsi toisin, ilman loukkaantumista kaikki puhuisivat vain upeasta taklauksesta.

Mutta eteenpäin.
 

Lovemachine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielestäni taklaus on kontaktitilanteessa puhdas. Juuri ennen tilannen Miklik katsoo taakse päin syöttöä odottaen. Finley tulee vastakkaisesta suunnasta, Miklik, kiekon hypättyä mailan yli, kääntyy matalassa asennossa hyökkäykseen lähtien, huomaa todella ison pelaajan tulevan päälle. Ei kerkiä valmistautua ottamaan taklausta vastaan ja valtava koko ero tekee työnsä. Pää osuu olkapään alle ja melkoisen voimakkaan ilmalennon jälkeen pää osuu vielä jäähän, visiirikin taitaa särkyä.

Varmasti kova aivotäräys ja kuten kuvista näkyy avoruhjeita kummallakin puolen päätä. Luultavasti luunmurtumia kasvoissa, toivottavasti ei kuitenkaan pahempaa kallovammaa. Finley itsekin käy huolestuneena vilkuilemassa tilanteen jälkeen, ei varmastikaan tarkoittanut tuollaista lopputulosta. Kaverilla tuntuu vain näissä taklaustilanteissa olevan tilannetaju hukassa ja jälki on sen mukaista. Se oliko taklaus puhdas vai ei niinkää ole mielenkiintoisinta. Se miten hän nyt tilanteen jälkeen asiat hoitaa, kertoo sitten miten hän asian näkee. Tuleeko vilpitöntä pahoittelua loukkaantumisesta vai vähätteleekö asiaa.

Toivottavasti ei Miklikin ura ole vaarassa vaan kykenee vielä ammattiaan tekemään.Voimia hänelle.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Liigan kanta asiaan on nyt julistettu: Asia ei etene kurinpitokäsittelyyn. Joten täällä olimme aikalailla oikeassa, taklaus oli puhdas. Tuossa oli roppakaupalla huonoa tuuria, jääkiekko on hemmetin vaarallinen laji. Joskus siinä käy tällä tavalla, vaikkei kukaan mitään väärää tekisikään.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Minusta olisi nyt hyvä peliliike jos JYP tiedottaisi mahdollisimman nopeasti mikä Miklíkin kunto on.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Liigalta tuli juuri ilmoitus, että ei aiheuta jatkoseurauksia.

Sitten vaan odottelemaan, kuka kärkipelaaja ja mistä seurasta telotaan pelikyvyttömäksi. Po taklauksessa tosiasia on, että puolustaja hakee pystyyn taklausta hyökkäyssinisellään, eli on täysin väärässä paikassa pelin kulun suhteen, haku oli siis tarkoituksellinen ja tulos odotettu, noin siinä käy, kun kohteelle ei jää aikaa reagoida, vaikka sen vilauksella näkisikin. Sama jos sohii toista puukolla, ei se ole vahinko, eikä huonoa tuuria, jos sohittava sattuu hengestään pääsemään.

Surkeinta tässä on liigan linjattomuus ja munattomuus kyetä viestimään pelaajille, että peliä ja pelaajia tulisi jokaisen osata kunnioittaa. Se, että joku haastoi Finleyn asiasta tappelemaan, tuskin vaikuttaa kyseisen herran toimintaan jatkossa mitenkään, kun liiga ei asiasta kykene linjaamaan, seuraava uhri on varmasti tulossa ennen pitkää ja miksi ei olisi? Liiga itse tässä antaa signaalin, että jos onnistut vastustajan yllättämään, saat sen vaikka tappaa, no big deal, puhdas hitti ja huonoa tuuria. Noloa liigalle sanon minä.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Puhdasta taklausta on vaikea tuomita ja niin sen pitää ollakin.
 
Sama jos sohii toista puukolla, ei se ole vahinko, eikä huonoa tuuria, jos sohittava sattuu hengestään pääsemään.

Tulin tänne etsimään, josko Miklikin tilanteesta olisi jotain tietoa saatavilla jo, sen verran pahasti huolestuttaa nuo kommentit, että alle kaksi tuntia tilanteen tapahduttua voidaan jo julistella koko kauden olevan pulkassa. Mutta mitäpä löydänkään, jälleen aivan loistavaa vertauskuvaa. Eilen verrattiin tilannetta raiskaukseen ja nyt puukolla tappamiseen. Ihan tiedoksesi, että puukolla sohiminen ihan ylipäätään on laitonta, taklaaminen ei ole laitonta eikä edes jääkiekon säännöissä kiellettyä. Kyllä ihmiset sitten ottaa jääkiekon vakavasti, kun verrataan yhtä taklausta, josta ei tullut minuuttiakaan tuomiota edes tarkemman tarkastelun jälkeen, tappoon tai raiskaukseen. Sairaita ihmisiä näköjään löytyy.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Puhdasta taklausta on vaikea tuomita

Minä en näe tuossa mitään puhdasta, ainoastaan tarkoituksellisen haun, josta lopputuleman tiesi, ennen kuin kolattu edes jäähän ehti. Se, että saivarrellaan jostain puhtaista taklauksista on lapsellista höpinää. Pelaaja haki tietoisesti hittiä, jonka tulema oli väistämätön, olkoon tekninen osuma sitten kuinka puhdas tahansa, tarkoitus ei sitä ollut ja tulema oli se mikä oli tarkoituskin. En tiedä, onko täällä monikaan kokenut moisessa kohteena olemisen, mutta siitä seuraava helvetti on kuukausien mittainen. Itsellä isku oli tosi voimakas, vääntyi kuorikot, nenäluu murtui, niska paskana taju pois muutaman päivän, vaikka hetkittäin olin kuulemma jotain elonmerkkejä esittänytkin. Virottuani pää oli täysin blanco, en muistanut edes omaa nimeäni. Pysäyttävä oli myös keskustelu lääkärin kanssa, kun jatkohoitoa suunniteltiin. Neljä senttiä eri kulmassa jos olisi isku tullut olisin halvaantunut lääkärin mukaan, eikä hänellä varmaan ollut enää syytä tai tarvetta pelotella, vaan sanoi niin kuin asia on. Minun pelit loppui siihen, onneksi kävelen omin jaloin ja pystyn itsenäisesti syömään.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Ikävää, että sinulle on noin käynyt ja sen likaisuudesta en voi mitään sanoa, kun en tilannetta ole nähnyt.

Tässä kuitenkin Finley ajaa kaikkien sääntöjen mukaisesti kontaktin kroppaan ja Miklik'n päävammat johtuu huonosta alastulosta pääedellä jäähän. Se on ikävä tapaturma, ei mitään muuta. Normaalisti tuollaisessa taklauksessa ei käy ilmat pihalle tapausta enempää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös