Toisaalta ainakin itse koen tuossa videossa tiivistyvän hyvin maailman muuttumisen. Tuossa muun muassa todetaan, että "Sinun paikallinen seurasi on SINUN seurasi". Ei mielestäni enää päde samoissa määrin kuin se aikanaan päti; ihmiset muuttavat jatkuvasti ja se kotikylän seuran ei välttämättä ole konkreettisesti läsnä, kuten tuossa "stadionin ohi kävelyä"-kohdassa mainittiin. Mulla nyt esimerkiksi on melkoinen määrä hyviäkin kavereita ympäri Suomen ja jokunen ulkomailtakin. Tutut, puolitutut ja naamatutut sitten vielä erikseen.
Samoin tuossa todetaan se, että "Sinä tunnet pelaajat ja heidän kulkemansa tiet". Saattanee päteä tuntemisen kohdalla yksittäisten pelaajien tai pienien paikkakuntien kanssa, mutta isommassa kaavassa tuskin, pl. "sisäpiiri". Ja mitä noihin teiden kulkemiseen tulee, niin pelaajatkin vaihtavat seuroja melkoisen usein. Faktuaaliset tiedot on saatavissa pienellä vaivalla, mutta konkreettisesti samoja polkuja harvoin tallataan. Esimerkiksi mun on tavallaan vaikea samaistua Jani Ritaan tai Ossi Väänäseen, joiden kohdalla jo pelkästään aikajänne asettaa tietyt haasteet. Juu kyllä nuo tuossa samoilla kulmilla ovat varmasti treenanneet, mutta mitä se lätkä oli tuolloin? Mä en ihan oikeasti osaa arvioida millaista arki oli tuolloin ja ikäero ei nyt kuitenkaan ole mahdoton tai edes mainittava. Helvetti, mä jopa tunnen parin jokeripelaajan faijan (ja yhden siskon) varsin hyvin, mutta jotenkin on vaikea nähdä "yhteistä polkua".
Mun mielestä paras kohta tuossa videossa oli "Sinä teet oman osasi". Toki nyt hieman irrotan aiheesta, mutta mielestäni tuo on kannattamisen ydin. Jokainen tekee oman osansa. Jos maantieteellisten seikkojen takia et voi "luoda lunta" tai vastaavaa, niin sitten et voi. Riittää, että teet oman osasi tavalla tai toisella. Mun mielestä esimerkiksi Cobol on tehnyt pelkästään tällä palstalla sen verran joukkueen eteen, että tuossa vaiheessa on aivan sama pystyykö mies kolaamaan Arenaa tai kannattaako hän jonkun lutuurimiehen mukaan "oikein". Samoin naapurin puolelta JHag nyt esimerkiksi on mun näppituntuman mukaan niin HIFK:n mies, että tuossa vaiheessa on aivan se ja sama katsooko hän ottelut Miami Beachilta käsin, kirjoittaako kesämökin laiturilta vai mitä.
Hienoja arvoja tuossa videossa tuodaan esille ja hattu nousee mulla päästä pyyteetöntä työtä tekevien osalta aina seurasta riippumatta. Sen verran mä kuitenkin olen eri mieltä, että moni pointeista ei enää varsinaisesti päde ammattiurheilussa. Nykyään ihmiset muuttavat varsin aktiivisesti ympäri maan ja pallon, joukkueet eivät enää koostu vain kotikylän pojista ja nykytekniikan keinoin etäisyydetkin ovat "vain fyysisiä".
*koko teksti*
Noista mä olen täysin samaa mieltä. Allekirjoitan tyystyin tuon viestin fiiliksen ja kokemusten osalta aivan sanasta sanaan. Lätkän ja urheilu ylipäätään on hienointa paikan päällä hyvässä seurassa aktiivisesti seurattuna. Tässä on osaltaan yksi syy sille, miksi esimerkiksi itse käyn vuosittain parissa HIFK:n matsissa vastustajasta riippumatta; seura on kohdillaan, taustatiedot kohdallaan ja hallissa on hyvä fiilis. Samoin tässä on syy sille, miksi mulla on kausari hankittuna hyville ja vähemmän halvoille paikoille tulevalle KHL-kaudelle, Viaplay vain tilaamista vailla ja ottelukalenteri selattuna (ja osittain pettymys koettuna...) ulkomaiden reissuja varten.
Toisaalta taas oma pointtini on siinä, että mielestäni ei pitäisi liikaa nojautua "oikein kannattamiseen". Mä ymmärrän tyystin sen, että perheellinen vuorotyötä tekevä ei edes omalla paikkakunnallaan pysty katsomaan 30 matsia paikan päällä ja reissata tuhansia kilsoja. Samoin mä ymmärrän hyvin sen, että työn, perheen, pillun, opiskelujen tai vastaavien takia kaukana "kotiseudulta" ei yksinkertaisesti veny tuohon. Mulla nyt tuossa esimerkiksi erästä toista (ja fyysisesti kaukaisempaa) jengiä kannattava kaveri tuli mukaan kausariporukkaan. Helvetin kova oman kotiseuransa fani se on, vaikka maantiede asettaa esteet oman jengin kausarille ja toisaalta tietyt edut (se kun niitä saa... Vielä kun nimellisesti on opiskelija) ja sosiaalinen tilanne tukee Jokerien kausaria. Ei tulisi mieleenkään kyseenalaistaa miehen faniutta, vaikka tuo omaa toisen suomalaisen (toki ei enää Liigajengin) porukan kausarin ja ei jo ihan pelkästään käytännön syistä johtuen pysty seuraamaan omaa jengiään livenä liian usein.
Tää on tätä. Maailma muuttuu. NHL:ssä ensimmäisten läpilyöneiden suomalaisten juttujen perusteella NHL oli heille varsin vieras sarja. Englanti ei kielenä ollut aina paras mahdollinen, lehdistä infoa oli saatavilla hyvin vähän tai ei mitään ja "paikallisiin" kosketus nollaluokkaa täältä Suomesta käsin. Nykyisin kielitaito on toista luokkaa yleisellä tasolla, HD-tason livematskua saa pienellä korvauksella/piraattilinkeillä ja netin välityksellä "alkuasukkaisiin" voi olla yhteydessä vaikka päivittäin. Hyvässä tapauksessa pelaajiinkin voi olla somen kautta yhteydessä, toisin kuin vain elämällä samassa suurkaupungissa ilman mainittavia kontakteja.