Miäshuaraus - Jalkapallon (ja muun urheilun) syöpä?

  • 11 191
  • 59

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor

Toisaalta ainakin itse koen tuossa videossa tiivistyvän hyvin maailman muuttumisen. Tuossa muun muassa todetaan, että "Sinun paikallinen seurasi on SINUN seurasi". Ei mielestäni enää päde samoissa määrin kuin se aikanaan päti; ihmiset muuttavat jatkuvasti ja se kotikylän seuran ei välttämättä ole konkreettisesti läsnä, kuten tuossa "stadionin ohi kävelyä"-kohdassa mainittiin. Mulla nyt esimerkiksi on melkoinen määrä hyviäkin kavereita ympäri Suomen ja jokunen ulkomailtakin. Tutut, puolitutut ja naamatutut sitten vielä erikseen.

Samoin tuossa todetaan se, että "Sinä tunnet pelaajat ja heidän kulkemansa tiet". Saattanee päteä tuntemisen kohdalla yksittäisten pelaajien tai pienien paikkakuntien kanssa, mutta isommassa kaavassa tuskin, pl. "sisäpiiri". Ja mitä noihin teiden kulkemiseen tulee, niin pelaajatkin vaihtavat seuroja melkoisen usein. Faktuaaliset tiedot on saatavissa pienellä vaivalla, mutta konkreettisesti samoja polkuja harvoin tallataan. Esimerkiksi mun on tavallaan vaikea samaistua Jani Ritaan tai Ossi Väänäseen, joiden kohdalla jo pelkästään aikajänne asettaa tietyt haasteet. Juu kyllä nuo tuossa samoilla kulmilla ovat varmasti treenanneet, mutta mitä se lätkä oli tuolloin? Mä en ihan oikeasti osaa arvioida millaista arki oli tuolloin ja ikäero ei nyt kuitenkaan ole mahdoton tai edes mainittava. Helvetti, mä jopa tunnen parin jokeripelaajan faijan (ja yhden siskon) varsin hyvin, mutta jotenkin on vaikea nähdä "yhteistä polkua".

Mun mielestä paras kohta tuossa videossa oli "Sinä teet oman osasi". Toki nyt hieman irrotan aiheesta, mutta mielestäni tuo on kannattamisen ydin. Jokainen tekee oman osansa. Jos maantieteellisten seikkojen takia et voi "luoda lunta" tai vastaavaa, niin sitten et voi. Riittää, että teet oman osasi tavalla tai toisella. Mun mielestä esimerkiksi Cobol on tehnyt pelkästään tällä palstalla sen verran joukkueen eteen, että tuossa vaiheessa on aivan sama pystyykö mies kolaamaan Arenaa tai kannattaako hän jonkun lutuurimiehen mukaan "oikein". Samoin naapurin puolelta JHag nyt esimerkiksi on mun näppituntuman mukaan niin HIFK:n mies, että tuossa vaiheessa on aivan se ja sama katsooko hän ottelut Miami Beachilta käsin, kirjoittaako kesämökin laiturilta vai mitä.

Hienoja arvoja tuossa videossa tuodaan esille ja hattu nousee mulla päästä pyyteetöntä työtä tekevien osalta aina seurasta riippumatta. Sen verran mä kuitenkin olen eri mieltä, että moni pointeista ei enää varsinaisesti päde ammattiurheilussa. Nykyään ihmiset muuttavat varsin aktiivisesti ympäri maan ja pallon, joukkueet eivät enää koostu vain kotikylän pojista ja nykytekniikan keinoin etäisyydetkin ovat "vain fyysisiä".

*koko teksti*

Noista mä olen täysin samaa mieltä. Allekirjoitan tyystyin tuon viestin fiiliksen ja kokemusten osalta aivan sanasta sanaan. Lätkän ja urheilu ylipäätään on hienointa paikan päällä hyvässä seurassa aktiivisesti seurattuna. Tässä on osaltaan yksi syy sille, miksi esimerkiksi itse käyn vuosittain parissa HIFK:n matsissa vastustajasta riippumatta; seura on kohdillaan, taustatiedot kohdallaan ja hallissa on hyvä fiilis. Samoin tässä on syy sille, miksi mulla on kausari hankittuna hyville ja vähemmän halvoille paikoille tulevalle KHL-kaudelle, Viaplay vain tilaamista vailla ja ottelukalenteri selattuna (ja osittain pettymys koettuna...) ulkomaiden reissuja varten.

Toisaalta taas oma pointtini on siinä, että mielestäni ei pitäisi liikaa nojautua "oikein kannattamiseen". Mä ymmärrän tyystin sen, että perheellinen vuorotyötä tekevä ei edes omalla paikkakunnallaan pysty katsomaan 30 matsia paikan päällä ja reissata tuhansia kilsoja. Samoin mä ymmärrän hyvin sen, että työn, perheen, pillun, opiskelujen tai vastaavien takia kaukana "kotiseudulta" ei yksinkertaisesti veny tuohon. Mulla nyt tuossa esimerkiksi erästä toista (ja fyysisesti kaukaisempaa) jengiä kannattava kaveri tuli mukaan kausariporukkaan. Helvetin kova oman kotiseuransa fani se on, vaikka maantiede asettaa esteet oman jengin kausarille ja toisaalta tietyt edut (se kun niitä saa... Vielä kun nimellisesti on opiskelija) ja sosiaalinen tilanne tukee Jokerien kausaria. Ei tulisi mieleenkään kyseenalaistaa miehen faniutta, vaikka tuo omaa toisen suomalaisen (toki ei enää Liigajengin) porukan kausarin ja ei jo ihan pelkästään käytännön syistä johtuen pysty seuraamaan omaa jengiään livenä liian usein.

Tää on tätä. Maailma muuttuu. NHL:ssä ensimmäisten läpilyöneiden suomalaisten juttujen perusteella NHL oli heille varsin vieras sarja. Englanti ei kielenä ollut aina paras mahdollinen, lehdistä infoa oli saatavilla hyvin vähän tai ei mitään ja "paikallisiin" kosketus nollaluokkaa täältä Suomesta käsin. Nykyisin kielitaito on toista luokkaa yleisellä tasolla, HD-tason livematskua saa pienellä korvauksella/piraattilinkeillä ja netin välityksellä "alkuasukkaisiin" voi olla yhteydessä vaikka päivittäin. Hyvässä tapauksessa pelaajiinkin voi olla somen kautta yhteydessä, toisin kuin vain elämällä samassa suurkaupungissa ilman mainittavia kontakteja.
 

Kyle

Jäsen
Muutamia ajatuksia aiheesta ja aiheen sivusta...

Ensinnäkin jos suomalaisen kannatuskulttuurin toivotaan tai ylipäätänsä yritetään nostavan tasoaan, ensimmäisenä on unohdettava oikein/väärin kannattamisen erot. Siinä kohtaan kun henkilö marssii oman kylän/kaupungin stadioniin tai halliin, hän on katsoja. Kukaan ei tule kysymään hänen historiastaan tai syytä miksi hän on siellä. Onko tumput suorina hiljaa istuva -70-luvulta asti joukkueensa jokaisen ottelun katsonut herrasmies tärkeämpi fani kyseisessä päivän ottelussa, kuin teini-ikänen tyttö joka ei tiedä mikä on paitsio? Ei ole.
Kyllähän kaiken alku ja juuri on se, että ylipäätänsä saadaan ihmisiä taustoihin katsomatta stadionille tai halliin. Se ruokkii lisäkatsojia, ota kaverisi, anoppisi jne. mukaan.

Edellinen kappale puolestaan kumoaa osittain sen, miten seurat asian näkevät. Hankitaan tähti-pelaaja jonka kasvoilla myydään kausikortteja/lippuja, se tuo katsojia. Okei se voi herättää sen muutaman lajia seuraavan katsojan muutaman ottelun ajaksi, mutta ei sillä kulttuuria rakenneta. Sama jos uskotellaan että menestyvä joukkue tuo katsojia, no se tuo menestysjakson aikaisen hurmoksen, mutta onko se kantanut suomalaisessa urheilukulttuurissa yli hurmosjakson? Ei koskaan.

Itse olen asunut kolmessa Suomen kaupungissa Jyväskylä, Tampere ja Helsinki joissa jalkapallostadion sijaitsee keskustassa tai keskustan tuntumassa. Minua ei koskaan ole tultu "repimään" otteluun kadulta. Itseasiassa jos en lukisi päivänlehdistä ilmoituksia että kaupungilla pelattaisiin jalkapalloa, en voisi tietää onko pelipäivä vai ei. Sen sijaan esimerkiksi lomareissu Espaniaan ja Valenciaan ja minun ei tarvitse edes tietää(lukea lehtiä=olla jonkin sortin asiantuntija) onko kaupungissa ottelua ja jo aamulla tullaan myymään kaulahuivia ja lippua illan otteluun. Samalla kun kiertää stadionin lähettyviltä kohti pikaisesti käymään hotellilla, saa huomata että paikalliset ja ei-paikalliset ihmiset ovat virittäytmässä karnevaali tunnelmaan jo useamman tunnin ennen ottelua, kaikkine oheistuotteineen ja tapahtumineen. Kyllä se väkisin houkuttaa paikalle vaikka vain uteliaisuuttaan, myös vaikkei itse jalkapallo herättäisi suuria tunteita.

Miksi Suomessa esimerkiksi Jyväskylän kokoisessa kaupungissa tarvitsee kesäisenä viikonloppuna miettiä kaupungilla mitä sitä illalla tekisi jos kaupungissa on harjunstadionilla peli? Miksi en ole koskaan kuullut tai nähnyt järjestelmällistä mainontaa että tulkaa jo hyvissä ajoin stadionille aloittelemaan ja nostattamaan tunnelmaa illanpeliä varten. Jos olet JJK-fani tulet kauempaakin otteluun, mutta miksi kauppakadun terassit ovat kesällä täynnä ja 500 metrin päässä stadion on ottelussa tyhjä? Sen takia että kukaan seuran(JJK) markkinoinissa ei näe yhtään vaivaa tulla "repimään" jengiä samaan paikkaan tai palkata porukkaa repimään ihmisiä stadionille. Onhan se 10x15cm mainos laitettu keski-suomalaiseen. Samaan aikaan jengi menee sinne baariin miäshuoraan Arsenalia tai Liverpoolia screeniltä kaljatuopin ääreen, jos edes kaudet sattuisivat olemaan päällekkäin Suomessa ja Englannissa.

Nyt moni ihmettelee varmaan mitä tarkoitan "repimisellä". Otetaan esimerkki kun on vilkas kauppakeskus tai katu ja paikalle ajaa Red bull-auto jakamaan ilmaisia energiajuomia tai cheerleader ryhmä tulee tekemään pyramidin. Sillä sekunnilla 50 ihmistä kääntää katseensa ja 25 ihmistä ottaa ensimmäiset askeleet kyseistä episodia kohti. Ensimmäiset 10 sen takia että herää mielenkiinto, seuraavat 15 sen takia että heitä kiinnostaa mitä kymmentä ensimmäistä kiinnosti.

Itselle kannattaminen on sitä että minulla on suosikkijoukkue, jota kannatan. Katsoin ottelua sitten katsomosta, televisiosta tai teksti-tv:sta. Paikanpäälle kun menen niin ylivoimaisesti tärkeintä on tunnelma, mikään ei ole niin hienoa kuin yhtenäiset ihmismassat. Tämän takia olen valmis paikoin lentämään jopa ulkomaille ei fanittamieni seurojen otteluihin tai vastavuoroisesti katsomaan Suomessa ei-oman joukkueen peliä.

----

Olisi mukava tietää näitä miäshuoran-lanseerajilta miten käyttäydytään muuten tapauksissa seura-ikoni. Selänne, Litmanen, Kurri ja Hyypiä on varmasti kantanut oman osansa kekoon kun on luotu Ducks-, Ajax-, Oilers- tai Liverpool-faneja Suomeen. Siis se hetki kun oma pihapelien sankari, paikoin jopa "jumala" murtautuu kansainvälisille kentille, niin onko oikein vai väärin hankkia se Ajax-paita siihen Reippaan paidan rinnalle tai jopa matkustaa katsomaan paikanpäälle sitä omaa suurinta ja kauneita pelaajaa? Ehkä siinä sivussa vuodattaa pari kyyneltä kun lopulta Ducks tai Ajax voittaa sen himotuimman pokaalin oman kylänpoika riveissään.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Eikös tämä mieshuora-ilmaus lähtenyt alunperin Futisfoorumilta vitsinä, jonka sitten nykynuoriso otti ihan viralliseksi nimitykseksi?
Milloinkas Foorumilaiset alkoivat mieshuorilla hauskuuttelemaan? Oma ensikosketukseni mieshuoruuteen reilun kymmenen vuoden takaa legendaarisen Peen yhtä legendaarisessa ketjunavausdebyytissä. Mieshuoruuden määritelmä tosin oli Peen mielestä hyvinkin paljon erilainen. Mieshuorien mestaruus - Jatkoajan keskustelupalsta huikea valitettavasti lukotettu ketju
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Milloinkas Foorumilaiset alkoivat mieshuorilla hauskuuttelemaan? Oma ensikosketukseni mieshuoruuteen reilun kymmenen vuoden takaa legendaarisen Peen yhtä legendaarisessa ketjunavausdebyytissä. Mieshuoruuden määritelmä tosin oli Peen mielestä hyvinkin paljon erilainen. Mieshuorien mestaruus - Jatkoajan keskustelupalsta huikea valitettavasti lukotettu ketju

Sepä juuri kuin vain hämärästi muistan jostain asiasta lukeneeni tai kuulleeni, ei niin mitään muuta muistikuvaa tuosta ole.
 

Visiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Kuopion KalPa
Tavallisimminhan näissä kannatusjutuissa yksi seura on se mitä ns. tosimielessä katsotaan ja kannatetaan ja jolle huudetaan--vaikkapa jalkapallojoukkue- ja sitten siinä sivussa on jonkun muun sarjan tai lajin toinen joukkue -- vaikkapa jääkiekko- kakkosena. Siinä että symppaa vaikka kotiliigan lisänä jotain NHL-seuraa ei ole mitään ongelmallista koska ko joukkueet eivät koskaan edes pelaa vastakkain eivätkä kilpaile keskenään. Sydämessä on yleensä se yksi joukkue joka on tärkein ja joka on aina ensimmäisenä mielessä ja se toinen on melkein yhtä rakas mutta sen kannattamisessa on ns. pientä pelihuumoria aina mukana.

Loppujenlopuksi on aika yhdentekevää ylipäätänsä miettiä miten pitäisi kannattaa koska tapoja on saman verran --oikeita tai vääriä--kun maapallon asukkaita on. Ei ole ainuttakaan samanlaista kannattajaa eikä yhtäkään samanlaista motiivia
Vastaavasti jos joku on kannattanut sipoosta asti IFK:ta koko ikänsä syystä tahi toisesta ei Sipoon nousu liigaan ( hypoteettisesti) tee siitä ihmisestä huoraa, joka on ikänsä IFK:ta kannattanut eikä oman kylän joukkueeseen siinä nousuvaiheessa enää vaihda, sitä Sipoon seuraa olisi voinut kannattaa 5.divisioonan ajoista asti eikä IFK:ta joten miksi ruveta huoraamaan jättämällä IFK vain siksi että Sipoo nousi liigaan?

Ns. huoraus toimii kahteen suuntaankin eli jos olet ollut ikäsi jonkin porukan miehiä on yhtälailla huoraamista jättää se ryhmä vain toisen, sattumalta omankylän porukan uuden menestyksen takia.

Toisaalla: Ihmisellä on oikeus muuttaa tapojaan ja mieltymyksiään eikä siihenkään tarvitse kenenkään lupaa kysyä. Jos motiivi ja kiintymys ovat oikeita ja tuntuu, että on jotenkin ollut väärässä sakissa koko ikänsä niin kuka selittää ja kelle mitä saa muuttaa omassa elämässä? Jos on kannattanut pitkän aikaa vaan jotakin suurseuraa kun mitään muuta ei ole tilalla ollut, ja sitten löytyy kaikki omat arvot täyttävä pikkuseura ja siirtyy sitä kannattamaan niin sisuksissa tuntuu että tään olis pitänyt olla alusta alkaen mun juttu, tässä mä pysyn tästä eteenpäin kun se viimein löytyi.Näitäkin tapauksia on.

Nämä jutut ovat jokaisen sisällä oleva syvä asia ja ihminen valitsee aika luonnonmukaisesti kiintymyksensä kohteet ja pitäytyy myös niissä jos ne ovat aitoja ja oikeita, ei näitä voi laittaa yleisiin elämän asetuksiin tai stantardeihin. Ei sellaisia ole olemassakaan. Maailmassa ei ole ainuttakaan samanlaista seuraa kun toinen on eikä niillä ole yhtäkään samanlaista kannattajaa kuin toinen on.
 
Viimeksi muokattu:

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda
koko teksti

Komppaan tätä. Maailma on muuttunut ja kannattaminen sen myötä. Kumpi tässä on huorausta, se että kannatan synnyinpaikkakuntani Kärppiä vaikka en ole Oulussa vuosiin asunut ja näin ollen pelaajat eivät kävele kaupungilla vastaan, vai se, että kannatan myös nykyisen asuinkaupunkini joukkuetta vaikka kyseinen joukkue on ulkomaalainen ja en ole joukkueeseen kasvanut? Vai onko jo se huorausta, että kannattaa ylipäätänsä useampaa joukkuetta?
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toisaalta ainakin itse koen tuossa videossa tiivistyvän hyvin maailman muuttumisen. Tuossa muun muassa todetaan, että "Sinun paikallinen seurasi on SINUN seurasi".
...

Ammattilaistasolla toimivat urheiluseurat ovat tänä päivänä osakeyhtiöitä, jotka myyvät urheiluviihdettä ja siihen liittyviä oheistuotteita. Nykyään monet urheiluseurat ovat vain pieni osa isompaa yrityskokonaisuutta.

Koen olevani ifk:lainen ja IFK:n isoksi osaksi omaa identiteettiä, mutta mitä minä sillä saan "minun" seuraltani, jos marssin pelipäivänä Nordikselle? En mitään, joudun ostamaan ottelulipun rahalla päästäkseni seuraamaan peliä. Helsinkiläinen IFK:n kausikorttilainen on brändilojaali kuluttaja siinä missä vaikkapa porilainen, sohvalla TV:lle laulava Chelsea-fanikin.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Nämä huorausjutut ovat varsin absurdeja. TPS-osiossa eräskin palstan vakiojankkaaja ehti jo höpisemään huorauksesta kun TuTon vanha tiedottaja siirtyi Tepsin palvelukseen. Tämä samainen tiedottaja kun erehtyi TuTo-kaudellaan muun muassa kirjoittamaan nettiin, että "kaupunki ei todellakaan ole mustavalkoinen", mikä on siis tulkittavissa kauheaksi TPS-solvaamiseksi.

Näköjään sekin on siis huorausta jos joku erehtyy vaihtamaan työnantajaa ja on aiemmalla työnantajallaan ollut sitä mieltä, että kilpailevat tahot eivät ole niin kaksisia.

Jos Nokian työntekijä olisi aikanaan sanonut, että "kännykkämaailma ei ole vain Samsungin maailma" mutta vaihtanut sitten myöhemmin Samsungin leipiin kaivatessaan leveämpää leipää, niin onko tuollainen työntekijä sitten (mies)huora?

Mieshuoran maineen voi siis välttää ainoastaan pysymällä samalla työntekijällä koko ikänsä, kannattamalla vain ja ainoastaan synnyinkuntansa pienintä mahdollista puulaakiporukkaa (joka on "aito", muut seurat ovat muovisia tai myyneet itsensä ja niiden kannattajat gloryhuntereita jos on noustu mutasarjoista ylös kolmosdivariin) ja ehdottomasti boikotoimalla kaikkia muita lajeja, kaikkia arvokisoja ja maajoukkueita ja erityisesti televisiosta tulevaa urheilua sekä arvokisoista että eri pääsarjoista.

Rankkaa, mutta palkitsevaa kun kuolemansa hetkellä voi siirtyä hymysuin tuonelaan aitona, oikeana kannattajana tietoisena siitä, ettei ole sortunut kapealta polulta eikä huorannut!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös