Muutamia ajatuksia aiheesta ja aiheen sivusta...
Ensinnäkin jos suomalaisen kannatuskulttuurin toivotaan tai ylipäätänsä yritetään nostavan tasoaan, ensimmäisenä on unohdettava oikein/väärin kannattamisen erot. Siinä kohtaan kun henkilö marssii oman kylän/kaupungin stadioniin tai halliin, hän on katsoja. Kukaan ei tule kysymään hänen historiastaan tai syytä miksi hän on siellä. Onko tumput suorina hiljaa istuva -70-luvulta asti joukkueensa jokaisen ottelun katsonut herrasmies tärkeämpi fani kyseisessä päivän ottelussa, kuin teini-ikänen tyttö joka ei tiedä mikä on paitsio? Ei ole.
Kyllähän kaiken alku ja juuri on se, että ylipäätänsä saadaan ihmisiä taustoihin katsomatta stadionille tai halliin. Se ruokkii lisäkatsojia, ota kaverisi, anoppisi jne. mukaan.
Edellinen kappale puolestaan kumoaa osittain sen, miten seurat asian näkevät. Hankitaan tähti-pelaaja jonka kasvoilla myydään kausikortteja/lippuja, se tuo katsojia. Okei se voi herättää sen muutaman lajia seuraavan katsojan muutaman ottelun ajaksi, mutta ei sillä kulttuuria rakenneta. Sama jos uskotellaan että menestyvä joukkue tuo katsojia, no se tuo menestysjakson aikaisen hurmoksen, mutta onko se kantanut suomalaisessa urheilukulttuurissa yli hurmosjakson? Ei koskaan.
Itse olen asunut kolmessa Suomen kaupungissa Jyväskylä, Tampere ja Helsinki joissa jalkapallostadion sijaitsee keskustassa tai keskustan tuntumassa. Minua ei koskaan ole tultu "repimään" otteluun kadulta. Itseasiassa jos en lukisi päivänlehdistä ilmoituksia että kaupungilla pelattaisiin jalkapalloa, en voisi tietää onko pelipäivä vai ei. Sen sijaan esimerkiksi lomareissu Espaniaan ja Valenciaan ja minun ei tarvitse edes tietää(lukea lehtiä=olla jonkin sortin asiantuntija) onko kaupungissa ottelua ja jo aamulla tullaan myymään kaulahuivia ja lippua illan otteluun. Samalla kun kiertää stadionin lähettyviltä kohti pikaisesti käymään hotellilla, saa huomata että paikalliset ja ei-paikalliset ihmiset ovat virittäytmässä karnevaali tunnelmaan jo useamman tunnin ennen ottelua, kaikkine oheistuotteineen ja tapahtumineen. Kyllä se väkisin houkuttaa paikalle vaikka vain uteliaisuuttaan, myös vaikkei itse jalkapallo herättäisi suuria tunteita.
Miksi Suomessa esimerkiksi Jyväskylän kokoisessa kaupungissa tarvitsee kesäisenä viikonloppuna miettiä kaupungilla mitä sitä illalla tekisi jos kaupungissa on harjunstadionilla peli? Miksi en ole koskaan kuullut tai nähnyt järjestelmällistä mainontaa että tulkaa jo hyvissä ajoin stadionille aloittelemaan ja nostattamaan tunnelmaa illanpeliä varten. Jos olet JJK-fani tulet kauempaakin otteluun, mutta miksi kauppakadun terassit ovat kesällä täynnä ja 500 metrin päässä stadion on ottelussa tyhjä? Sen takia että kukaan seuran(JJK) markkinoinissa ei näe yhtään vaivaa tulla "repimään" jengiä samaan paikkaan tai palkata porukkaa repimään ihmisiä stadionille. Onhan se 10x15cm mainos laitettu keski-suomalaiseen. Samaan aikaan jengi menee sinne baariin miäshuoraan Arsenalia tai Liverpoolia screeniltä kaljatuopin ääreen, jos edes kaudet sattuisivat olemaan päällekkäin Suomessa ja Englannissa.
Nyt moni ihmettelee varmaan mitä tarkoitan "repimisellä". Otetaan esimerkki kun on vilkas kauppakeskus tai katu ja paikalle ajaa Red bull-auto jakamaan ilmaisia energiajuomia tai cheerleader ryhmä tulee tekemään pyramidin. Sillä sekunnilla 50 ihmistä kääntää katseensa ja 25 ihmistä ottaa ensimmäiset askeleet kyseistä episodia kohti. Ensimmäiset 10 sen takia että herää mielenkiinto, seuraavat 15 sen takia että heitä kiinnostaa mitä kymmentä ensimmäistä kiinnosti.
Itselle kannattaminen on sitä että minulla on suosikkijoukkue, jota kannatan. Katsoin ottelua sitten katsomosta, televisiosta tai teksti-tv:sta. Paikanpäälle kun menen niin ylivoimaisesti tärkeintä on tunnelma, mikään ei ole niin hienoa kuin yhtenäiset ihmismassat. Tämän takia olen valmis paikoin lentämään jopa ulkomaille ei fanittamieni seurojen otteluihin tai vastavuoroisesti katsomaan Suomessa ei-oman joukkueen peliä.
----
Olisi mukava tietää näitä miäshuoran-lanseerajilta miten käyttäydytään muuten tapauksissa seura-ikoni. Selänne, Litmanen, Kurri ja Hyypiä on varmasti kantanut oman osansa kekoon kun on luotu Ducks-, Ajax-, Oilers- tai Liverpool-faneja Suomeen. Siis se hetki kun oma pihapelien sankari, paikoin jopa "jumala" murtautuu kansainvälisille kentille, niin onko oikein vai väärin hankkia se Ajax-paita siihen Reippaan paidan rinnalle tai jopa matkustaa katsomaan paikanpäälle sitä omaa suurinta ja kauneita pelaajaa? Ehkä siinä sivussa vuodattaa pari kyyneltä kun lopulta Ducks tai Ajax voittaa sen himotuimman pokaalin oman kylänpoika riveissään.
Ensinnäkin jos suomalaisen kannatuskulttuurin toivotaan tai ylipäätänsä yritetään nostavan tasoaan, ensimmäisenä on unohdettava oikein/väärin kannattamisen erot. Siinä kohtaan kun henkilö marssii oman kylän/kaupungin stadioniin tai halliin, hän on katsoja. Kukaan ei tule kysymään hänen historiastaan tai syytä miksi hän on siellä. Onko tumput suorina hiljaa istuva -70-luvulta asti joukkueensa jokaisen ottelun katsonut herrasmies tärkeämpi fani kyseisessä päivän ottelussa, kuin teini-ikänen tyttö joka ei tiedä mikä on paitsio? Ei ole.
Kyllähän kaiken alku ja juuri on se, että ylipäätänsä saadaan ihmisiä taustoihin katsomatta stadionille tai halliin. Se ruokkii lisäkatsojia, ota kaverisi, anoppisi jne. mukaan.
Edellinen kappale puolestaan kumoaa osittain sen, miten seurat asian näkevät. Hankitaan tähti-pelaaja jonka kasvoilla myydään kausikortteja/lippuja, se tuo katsojia. Okei se voi herättää sen muutaman lajia seuraavan katsojan muutaman ottelun ajaksi, mutta ei sillä kulttuuria rakenneta. Sama jos uskotellaan että menestyvä joukkue tuo katsojia, no se tuo menestysjakson aikaisen hurmoksen, mutta onko se kantanut suomalaisessa urheilukulttuurissa yli hurmosjakson? Ei koskaan.
Itse olen asunut kolmessa Suomen kaupungissa Jyväskylä, Tampere ja Helsinki joissa jalkapallostadion sijaitsee keskustassa tai keskustan tuntumassa. Minua ei koskaan ole tultu "repimään" otteluun kadulta. Itseasiassa jos en lukisi päivänlehdistä ilmoituksia että kaupungilla pelattaisiin jalkapalloa, en voisi tietää onko pelipäivä vai ei. Sen sijaan esimerkiksi lomareissu Espaniaan ja Valenciaan ja minun ei tarvitse edes tietää(lukea lehtiä=olla jonkin sortin asiantuntija) onko kaupungissa ottelua ja jo aamulla tullaan myymään kaulahuivia ja lippua illan otteluun. Samalla kun kiertää stadionin lähettyviltä kohti pikaisesti käymään hotellilla, saa huomata että paikalliset ja ei-paikalliset ihmiset ovat virittäytmässä karnevaali tunnelmaan jo useamman tunnin ennen ottelua, kaikkine oheistuotteineen ja tapahtumineen. Kyllä se väkisin houkuttaa paikalle vaikka vain uteliaisuuttaan, myös vaikkei itse jalkapallo herättäisi suuria tunteita.
Miksi Suomessa esimerkiksi Jyväskylän kokoisessa kaupungissa tarvitsee kesäisenä viikonloppuna miettiä kaupungilla mitä sitä illalla tekisi jos kaupungissa on harjunstadionilla peli? Miksi en ole koskaan kuullut tai nähnyt järjestelmällistä mainontaa että tulkaa jo hyvissä ajoin stadionille aloittelemaan ja nostattamaan tunnelmaa illanpeliä varten. Jos olet JJK-fani tulet kauempaakin otteluun, mutta miksi kauppakadun terassit ovat kesällä täynnä ja 500 metrin päässä stadion on ottelussa tyhjä? Sen takia että kukaan seuran(JJK) markkinoinissa ei näe yhtään vaivaa tulla "repimään" jengiä samaan paikkaan tai palkata porukkaa repimään ihmisiä stadionille. Onhan se 10x15cm mainos laitettu keski-suomalaiseen. Samaan aikaan jengi menee sinne baariin miäshuoraan Arsenalia tai Liverpoolia screeniltä kaljatuopin ääreen, jos edes kaudet sattuisivat olemaan päällekkäin Suomessa ja Englannissa.
Nyt moni ihmettelee varmaan mitä tarkoitan "repimisellä". Otetaan esimerkki kun on vilkas kauppakeskus tai katu ja paikalle ajaa Red bull-auto jakamaan ilmaisia energiajuomia tai cheerleader ryhmä tulee tekemään pyramidin. Sillä sekunnilla 50 ihmistä kääntää katseensa ja 25 ihmistä ottaa ensimmäiset askeleet kyseistä episodia kohti. Ensimmäiset 10 sen takia että herää mielenkiinto, seuraavat 15 sen takia että heitä kiinnostaa mitä kymmentä ensimmäistä kiinnosti.
Itselle kannattaminen on sitä että minulla on suosikkijoukkue, jota kannatan. Katsoin ottelua sitten katsomosta, televisiosta tai teksti-tv:sta. Paikanpäälle kun menen niin ylivoimaisesti tärkeintä on tunnelma, mikään ei ole niin hienoa kuin yhtenäiset ihmismassat. Tämän takia olen valmis paikoin lentämään jopa ulkomaille ei fanittamieni seurojen otteluihin tai vastavuoroisesti katsomaan Suomessa ei-oman joukkueen peliä.
----
Olisi mukava tietää näitä miäshuoran-lanseerajilta miten käyttäydytään muuten tapauksissa seura-ikoni. Selänne, Litmanen, Kurri ja Hyypiä on varmasti kantanut oman osansa kekoon kun on luotu Ducks-, Ajax-, Oilers- tai Liverpool-faneja Suomeen. Siis se hetki kun oma pihapelien sankari, paikoin jopa "jumala" murtautuu kansainvälisille kentille, niin onko oikein vai väärin hankkia se Ajax-paita siihen Reippaan paidan rinnalle tai jopa matkustaa katsomaan paikanpäälle sitä omaa suurinta ja kauneita pelaajaa? Ehkä siinä sivussa vuodattaa pari kyyneltä kun lopulta Ducks tai Ajax voittaa sen himotuimman pokaalin oman kylänpoika riveissään.