St Anger
Niinkuin jotkut varmaan jo tietääkin, tuo "St. Anger" on killunut netissä mp3-muodossa jo jonkin aikaa. Paitsi että...
Itse törmäsin siihen eilen. Imutin nimiraidan ja sitten järjestyksessä kolme tai neljä muuta raitaa. Ja totesin, että netissä oleva "piraattiversio" on jonkun autotallihevarin kotitekoinen vitsi.
Nimiraita oli ilmeisesti ehtaa tavaraa. Hetfieldin äänestä ei voinut erehtyä. Ehkä ripattu jo televisiolevityksessä olevasta videosta?
Mutta ne muut raidat. "Hetfield" kuulosti niissä joltain örisevältä deathmetal-vokalistilta, ei yhtään Hetfieldiltä. Soundi ja miksaus olivat AIVAN erilaisia kuin nimiraidassa. Ja vielä yksi hyvin paljastava seikka. Olen lukenut 3 levyarvostelua St Angerista, ja jokaisessa oli korostettu sitä, että levyllä ei ollut yhtään kitarasooloa (thank heavens, ottaen huomioon Hammettin soolojen "taiteellinen taso"). Noilla piraattiraidoilla sen sijaan oli useita (lyhyitä) wahwah-lurituksia jne.
Kuinkahan moni on ehtinyt imuttaa levyn netistä luullen sitä ehdaksi tavaraksi? Ehdinkin jo mp-kolmosten latautuessa ihmetellä piraattien nerokkuutta, sillä Metallicahan ei ole piraattien pelossa lähettänyt levyä edes levyarvostelijoille/markkinoijille, vaan kriitikoille on järjestetty kuuntelutilaisuuksia, joissa levy on soitettu heille alusta loppuun turvamiesten valvonnassa. Levyä on kiertänyt maailmalla täsmälleen KAKSI kappaletta tällaisia tilaisuuksia varten! Saapa nähdä millaisia suojauksia ovat keksineet laittaa vähittäismyyntiversioon kotipiraatteja vastaan.
On mulla tietysti toinenkin teoria. Ehkä Metallica taistelee piratismia vastaan "poison-the-well"-periaatteella? Laitetaan tahallaan liikenteeseen "väärennetty" piraattiversio, jonka toivotaan leviävän mahdollisimman laajalle. Oikean St Angerin löytäminen piraverkosta tulee hankalammaksi. Tämä selittäisi sen, että nimiraita oli aivan aito (ja sen äänenlaatu hyvä): hämäyksen tehostamiseksi.
Mitä itse musiikkiin tulee, odotan levyn olevan parempi kuin Load ja Reload. Mitään uutta Master of Puppetsia ei valitettavasti taida olla luvassa, ei ainakaan Metallica-nimiseltä yhtyeeltä. Levyllähän ei muuten vielä soita bassoa tämä Trujillo vaan Bob Rock, joten sorry vaan kaikille, jotka odottivat Trujillon pelastavan Metallican uuden levyn.
EDIT: Lisäyksenä tähän vielä, että aina olen kaikki Metallican levyt ostanut (Justiceen asti ensin vinyylinä, sittemmin CD:nä), ja niin tulen tämänkin joka tapauksessa ostamaan. Mutta olisin silti mielelläni kuunnellut jo eilen. :(