Mainos

Metal Gear Solid

  • 36 980
  • 181

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
120 tuntia ja risat päälle. Pääjuoni 72% ja side opsit 75%. Muutama itseään toistava tehtävä ollut mutta muuten tuntuu vielä tuoreelta tuonkin tuntimäärän jälkeen. Juonesta en anna omaa arviotani ennen kuin 100% on täynnä mutta pelattavuuden kantilta paras peli ikuna.

Motherbasen ovista:
Motherbasessa olen päässyt sisään siis Pazin huoneeseen ja Hueyn labraan, onko kukaan löytänyt muita ovia joista pääsee sisään? Jos tälläisiä tulee pelin edetessä ja siitä selkeästi mainitaan niin en halua tietää mutta jos jossain on yhtä "salainen" ovi kuin se Pazin niin haluaisin tietää.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Päivää vaille kolme viikkoa, lähestulkoon kaikki vapaa-aika mitä unilta jäi, eli vähän reilut 150 tuntia, kolmet lopputekstit ja tässä sitä ollaan....Main Mission 100%. Side Missioneista tekemättä 7.

Ekat tuntemukset: Joka paikkaan sattuu, henkisesti.

Skull Facen osuus pelistä:
Jäi vähän ontoksi. Kaikki kohtaamiset oli alle minuutissa ohi vailla mitään tunnetta ja lopuksi muutaman minuutin selitys ja ylläytyskuolema eikä edes Snaken toimesta. En itse painanut liipasinta koska ajattelin ettei tämä voinut olla tässä. Huey hoiti sen sitten puolestani. Oli muuten vähän saatanan vaikea se Sahelanthropus tehtävä. Itsellä meni varmaan 15 kertaa ennenkuin löysin rytmin ja tyylin.

Loppuosa:
Kuulin jostain että loppupuolella piti keskittyä Eliin enemmän mutta Konami poisti kaiken tämän mikä on suuren suuri sääli ja raivon nostattaja.

Loppuratkaisu ei tullut minään maailmaa järisyttävänä yllätyksenä kun pelin alku oli juuri niin sekava että ajatus jäi kytemään. Lukiko niissä lopun aikajana selvityksissä että tämä phantom kuolee MG 2:n lopussa Solid Snaken toimesta? Eli Kojimalla oli tämä valmiiksi ajateltuna jo nelosen loppukohtausta kirjoittaessaan kun Big Boss ei siinä sitä MG 2:n kuolemaansa mitenkään selitellyt, mitä olen ihmetellyt tähän hetkeen asti. Tämän jälkeen huomasin että sitten pystyy valitsemaan alussa luomansa hahmon pelattavaksi jota myös tervehditään mother basessa. Pääni oli siinä kohtaa jo aika sekaisin.

En oikein vielä osaa sanoa mitä mieltä olen tästä koska eilisen maratonpelaamisen aikana tapahtui niin paljon kohauttavia hetkia, esim se kun piti käydä lahtaamassa omia joukkueellinen siellä eristyslautalla Kazin ja Hueyn voivotellessa ja huudellessa radioon. Varsinkin siinä viimeisessä huoneessa jossa äijät napsahti asentoon tervehtimään kun "Bossin" piti kylmästi naputella nappeja otsaan. Voin sanoa että oikein pahaa teki. Mutta koko pelin sydäntä riipivin hetki ei ollut vielä sekään..

Quietin tarina, sisältää muutaman yksityiskohtaisen paljastuksen hänen tarinastaan joten varovasti...
Kuten jo aikasemmassa viestissäni kerroin, jätin Quietin eloon ekan taistelun jälkeen koska ounastelin että osa juonta pysyy elossa hänen mukanaan ja voi elämän karut kävyt miten siinä sitten kävikään. Siitä lähtien kun hänet pystyi ottamaan buddyksi niin miinanraivaustehtäviä lukuunottamatta matkustin joka helikopterireissun ja tein jokaisen tehtävän Quietin kanssa(no side opseissa hänen snippauspaikkansa ei ikinä osunut tehtävä alueelle joka oli ihan hyväkin että joutui itse tekemään kaiken työn) mutta siis näistä kolmesta viikosta vietin lähes kaiken ajan Quietin kanssa joten tunneside kasvoi vahvaksi. Viimeisen tehtävän alussa annettiin jo ymmärtää että hän hukkui siihen vesisaaviin ja Quiet theme vähän kerkesi soimaan... tunsin palan kurkussa sadasosasekunnin mutta sitten alkoi aikamoinen tivoli.

Ennen tehtävää Code talker avasi että muija on hiljaa koska kantaa tätä englanninkielistä tappajavirusta.
No loppukohtauksessa kun (kuinka ollakkaan käärme(Snake jos joku ei osaa englantia) viittä vaille tappaa "Bossin" ja Quiet yrittää navajoksi pyytää helikopteria avuksi, kun pilotti ei tietenkään ymmärrä sanaakaan ja on jo karkaamassa paikalta niin Quiet päättää uhrata itsensä. Vähän häpeillen myönnän että kyllä siinä kohtaa muutama kyynel vierähti.

Pelistä kokonaisuutena:
Kojima on lyönyt kirveensä kaksi kertaa putipuhtaaseen kultaan MGS1:n ja Snake Eaterin kohdalla, tällä kertaa joku oli pyöritellyt tätä kultakimpaletta likakaivossa, kultaa se silti on!!! Näin buddhatyyppisesti ajattelevana ihmisenä olen vieraan tunteen vallassa koska tunnen puhdasta vihaa niitä ihmisiä kohtaan joita Kojima on kuunnellut jotka ovat valittaneet ylipitkistä välivideoista. Metal Gear-maailmaan kuuluu pitkät videot joissa osassa selitetään kaikki auki ja osassa sekoitetaan taas pakka oikein kunnolla. "Paljon" tässäkin puhutaan mutta ne ovat Peace Walkerista tututussa kasettimuodossa. Ennen Metal Gearit olivat interaktiivisia elokuvia, nyt äänikirjoja. Varsinkin kun Code talker pälättää menemään niin se on todellista unilääkettä. Kaikki kasetit kuitenkin oli kuunneltava. Lopun Zero- kohtaukset kun edes olisi ollut videomuodossa niin olisin ollut tyytyväinen.

On tässä toinenkin puoli->Ymmärrän kyllä Kojimaa siinäkin asiassa että hän on sanonut jo hyvissä ajoin että tällä kertaa tarina ja tuntemukset koetaan henkilökohtaisesti pelattaessa, ei niinkään videoissa. Tämä pitää ainakin Quietin kohdalla täysin paikkaansa. Jos olisin pelannut muilla "avustajilla" enemmän tai kokonaan ilman niitä niin ei olisi syntynyt mitään sidettä Quietiin ja hänen loppunsa ei olisi hetkauttanut vähääkään.

Harmitusta nostatti myös se että kun Main Mission-listassa on 51 tehtävää, niin miksi vitussa osa niistä on uusintoja aiemmista tehtävistä korotetulla vaikusasteella samoine välivideoineen?

Kaksi ja puoli vuotta tätä hartaasti odottaneena nyt on aika tyhjä olo... täytyy pari päivää sulatella kaikkea tapahtunutta ennenkuin voi sanoa mitä jäi käteen.
Kaiken tämän tunnekuohun keskellä ajatus ettei enää ikinä saa pelata Kojiman Metal Gearia hiljentää kyllä ihan täysin....

Oikolukiessa pistin merkille että aika sekavasti kirjoitan mutta sekavat on ajatuksetkin. Jos joku jaksoi lukea niin anteeksi.

Edit. Vielä näistä "vähäpätöisemmistä" hahmoista pelissä:
Hueyn tarina jäi myös todella väljyksi. Sons of Libertyssä muistaakseni Otacon sanoi että hänellä oli suhde äitipuoleensa joten pakkohan Hueyn oli irtaantua koko porukasta mutta tällä tyylillä... en pitänyt.

Ja sitten tämä Paz... jäi kyllä kokonaan kysymysmerkiksi. Löysin kaikki kuvat mutta sitten... Oliko hän siis vain päiväuni?
 
Viimeksi muokattu:

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Korjauksia tuohon ihmettelyyni pelin todellisen lopun huimasta yllätyksestä:
Kävin aikajanaselvitykset uudestaan läpi ja niissä kerrottiin että Solid Snake tappoi tämän Phantomin MG1:ssä ja oikean Big Bossin MG2:ssa. Patriootit vain elvyttivät oikean Big Bossin jotenkin. Ekassa Metal Gearissa Solid Snake ei tietääkseni/muistaakseni kylläkään tapa ketään phantomia edes tekeytyneenä Big Bossiksi mutta ei ole ensimmäinen kerta kun Kojima muuttaa historiaa.

Juonen laajuudesta:
Eipä ole mikään ihme miksi juoni tuntuu paikoin väljältä. Olen tänään katsonut lukuisia tubearvioita pelistä ja on siis niin että pelissä piti alunperin olla chapter 3 nimeltä "Peace" ja kakkoschapterissäkin piti olla paljon enemmän lihaa luiden ympärillä. Näiden kohdalla näkyy vain ERITTÄIN surullisesti tämä Konamin ja Kojiman välirikko. Konami halusi pelin ulos nopeammin ja halvemmalla kesken kaiken joten Kojiman kädet sidottiin ja hänen vaihtoehdoikseen jäi joko häipyä paikalta tai kasata rippeet parhaansa mukaan. Kojima ei jättänyt fanejaan tyhjin käsin vaan teki parhaansa.

Kuten moneen kertaan on toitotettu niin pelillisesti tämä tekele on kirkkaasti paras ja monipuolisin peli mitä olen ikinä pelannut, nähnyt tai kuullut. Tekemistä ja tapoja tehdä asioita on mielettömät määrät, mutta juonen osalta Konamin superperseily näkyy. Ajatus siitä millainen taideteos tämä olisi voinut olla jos mitään välirikkoa ei olisi ikinä tapahtunut on jotain uskomatonta.

Lopputwistin kohdalla ajatukseni ovat edelleen ristiriitaiset.. Toisaalta olo tuntuu kusetetulta mutta tämä on varmasti ihan tarkoituskin. Koko Metal Gearin historia on yhtä suurta yllätystä toisensa perään.

Metal Gearin tulevaisuus on aikamoisen savuverhon takana. Voiko Kojima ja Konami korjata välinsä? Vaikea uskoa mutta peli tekee tietääkseni kovaa tulosta joten ehkä yhtiö tulee järkiinsä, mutta haluaako Kojima jatkaa?
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Metal Gearin tulevaisuus on aikamoisen savuverhon takana. Voiko Kojima ja Konami korjata välinsä? Vaikea uskoa mutta peli tekee tietääkseni kovaa tulosta joten ehkä yhtiö tulee järkiinsä, mutta haluaako Kojima jatkaa?
Kaikkihan toki on mahdollista, mutta Konamin ja Kojiman välirikko tuntuu kyllä sen verran perusteellista että tuskinpa siltä saralta kuullaan mitään useampaan vuoteen. Silti Konami omistaa oikeudet sarjaan, niin myös varmaan ihan vittuillakseen haluavat pitää ne itsellään. Ja jatkoa sarjalle muutenkin hankala kuvitella, vastikään uutisoitiin (en nyt jaksa linkkiä kaivaa, Google auttaa) että ainoa edes jokseenkin varma peli Konamilta on PES 2016. Tai siis, eihän yhtiö peliteollisuutta meinaa jättää - aikovat keskittyä Pachinko-automaatteihin (vähän niinkuin japanilainen vastine hedelmäpelille) ja mobiilipeleihin. O tempora, mutta kai se on helpompaa nyhtää vain rahat pois tyhmiltä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse jotenkin luulen, että molemmat lopulta voittaa tuossa "avioerossa."

Konami voi jatkaa sarjaa uusien pääideoijien varassa ja uudistaa sarjaa lisää ja tuoda ihan uusia näkemyksiä. Sillä aika aikansa kutakin ja omasta mielestäni ainakin parin viimeisimmän pelaamani osan (MGS4 ja Peace Walker) suhteen tuntuu, että Kojimalla on jo hieman ote alkanut lipsua/väsyä, vaikka hyviä ideoita toki noista peleistä löytyykin. Toisakseen ja mikä ehkä tärkeintä, Kojima voi nyt viimein tehdä jotain ihan muuta kuin MGS:ia, sillä en usko että kenellekään on hyvä jos hirttäytyy yhden sarjan pariin vuosikymmeniksi ja sitähän se on juuri ollut. Metal Gear Solidia toisensa perään. Uskon, että Kojimalla olisi annettavaa myös eri tyyppisten pelien parissa.

Toki tässä kuviossa on harmi homma se, että Silent Hills jäi haaveeksi vain, koska tuntui, että sieltä olisi voinut tulla jotain todella nyrjähtänyttä. Toivoisinkin, että tuosta yhteistyöstä Del Toron ja Reeduksen kanssa tulisi totta jossain toisessa kuviossa, eli jotain ideoita tuosta Silent Hillsistä ja sitten ihan täysin uusi pohja. Noh, voi olla, että koko yhteistyökuvio on kuopattu. Täysin hämärän peitossa mitä Kojima seuraavaksi tekee. Onhan hän toki usein (muistaakseni) väläytellyt haluaan ohjata elokuviakin.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
"I took a look at the numbers, had someone explain them to me, and this is the way we're going."
Lainaus on Community sarjassa Chevy Chasen näyttelemältä Pierce Hawthornelta ja kuvaa hyvin oloani näin muutama päivä pelin läpäisyn jälkeen. Olen valmis antamaan fanipoika-arvioni pelistä:

89/100

Nautin pelin pelaamisesta. Paljon siinä oli keskenään samanlaisia tehtäviä muttei mielestäni liikaa, seinä ei kerinnyt tulemaan vastaan, ainakaan itselläni. Muutaman kerran jouduin oikein ajan kanssa miettimään miten edetä. Pelasin lähes jokaisen tehtävän päivä-aikaan joka oli mielestäni pelin keinotekoinen vaikeusasteen valitsin. Päivisin vihut näkivät paljon kauemmas kuin öisin, luonnollisesti.

Juonen osalta tuo alun lainaukseni tulee ajankohtaiseksi. Kojima kertoi että Skull Facen nopea häipyminen pelistä massiivisen traileri- ja Ground Zeroes alustuksen jälkeen oli tarkoitus jättää pelaajalle nimenomaan phantom pain. Eli siis kosto tuli mutta se ei auttanut mitään eikä helpottanut kenenkään oloa. Nerokasta suorastaan Kojimalta sanoisin.

Kuten jo sanottua Quietin juoni vangitsi minut ja mursi sydämeni lopussa. Monet ovat valittaneet hänen olleen vain silmänruokaa ja mainoskikka mutta mielestäni tämä on sellaisten ihmisten puhetta jotka eivät pystyneet keskittymään Quietin ilmestyessä ruutuun. Olihan hänellä "erikoiset" kohtauksensa ja helikopterissa venyttely meni vähän pitkälle mutta näiden juttujen takia koko hahmon lyttääminen on mielestäni sokeaa.

Pari päivää sulateltuani tulin siihen tulokseen että pelin loppu menee melkein Sopranosin lopetuksen kanssa samaan laariin. Ensin olin harmistunut, mutta kun asiaa tuli ajateltua, luettua eri ihmisten keskenään ristiriitaisia selityksiä, ja katsottua pari selittävää videota tubesta;) olen tullut siihen tulokseen että pidän loppua enemmän kuin hyvänä. En rakasta sitä, mutta se käy järkeen ja pidän siitä.

Esim Metal Gear ykkösessä, johtuen sen aikaisesta tyylistä tehdä pelejä, laitteen suorituskyvystä yms. pelin Big Boss ei puhunut paljon mitään, muutama lause ja pam pam, eli siis täsmälleen niin kuin TPP:n Big Boss. Metal Gear 2: Solid Snakessa taas esiintyy Big Boss jolla on rikas tausta ja paljon motiiveja tehdä asioita ja hän selittää ummet ja lammet. Melkeinpä täysin eri mies kuin ykkösosassa... hmmm;)

Lopun kylpyhuone kohtauksessa tapahtuu myös ensimmäisellä kerralla itseltäni ohi mennyt aikahyppy. Ensin Phantom kuuntelee kasetin ja peilistä näkyy että ovessa on Diamond Dogsin logo. Oikea Big Boss kertoo että pelaaja itse on myös Big Boss koska on ollut luomassa legendaa kaikki nämä vuodet hänen kanssaan. Kasetin toisella puolella on ohjeet "Operation intrude N313:seen (alkuperäisen Metal Gearin tehtävän koodi) ja hän käynnistää MSX tietokoneen(jolla alkuperäinen peli julkaistiin). Sitten tapahtuu aikahyppy ja Phantomin naama on ihan veressä, "sarvi" on kasvanut ja peilistä näkyy että ovessa on Outer Heavenin logo. Phantom särkee peilin jä kävelee kohti savuista tulevaisuutta. Pelaajalle ei kädestä pitäen selitetä missä kohtaa paholaiseksi muuttuminen tapahtuu vaan se on itse nähtävissä muunmuassa eristyslauttatehtävän jälkeen. En ole ihan varma viitsinkö käyttää nerokas sanaa tästä joten jätetään käyttämättä.

Metal Gear on tunnettu myös siitä että siinä ei ole mustavalkoista maailmaa. Ei viholliset ole vihollisia koska he ovat pahoja ja sinä olet hyvä. Tässä pelissä tämä maine vahvistuu. Lopussa paljastuu että kokoajan pahikseksi luulemamme Zero onkin oikean Big Bossin pelastamisen ja piilottamisen takana. Heillä on erilaiset näkemykset Bossin tahdosta ja he kalistelivat sapeleitaan Peace Walkerissa mutta loppuviimeksi hänkin oli Big Bossin puolella tässä Skull Face jupakassa.

- Peli on osittain keskeneräinen jonka takia paljon itse odottamani Liquid stoori jää kesken
- Mapin pikamatkustuspisteiden liian rankasti vartioidut sijainnit
- Pomotaisteluiden piti olla legendaarisia, taas vain Quietin kohdalla päästiin lähelle
- Mother Basessa olisi pitänyt olla enemmän tekemistä
- Mitä merkistystä niillä fultonitetuilla "puppetseilla oli? Odotin kokoajan että he sekoavat Mother Basessa mutta ei mitään
- Taustoja avattiin "halvasti" kasettimuodossa videoiden sijaan

Siinä syitä minkä takia peli jäi kauas täydellisestä.

Metal Gear-saagan tarina on lumoava, hämmentävä ja ajatuksia herättävä. Rakastan sitä.
Seuraavaksi jään odottamaan Uncharted 4:sta ja Mafia III:sta, joissa juoni on juuri se mitä eteesi kannetaan. Tylsää;)
 
Viimeksi muokattu:

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Konami voi jatkaa sarjaa uusien pääideoijien varassa ja uudistaa sarjaa lisää ja tuoda ihan uusia näkemyksiä.
Ei kun pointtina oli tuossa ylempänä, että Konami ei jatka, ihan aikuisten oikeasti. Sieltä ei ole pelejä odotettavissa (EDIT: korjauksena aiempaan viestiin, PES 2017 siis kenties tulee vielä, ehkä), ellei tosiaan mobiili tai Pachinko miellytä.

(linkki vie artikkeliin, jossa useamman linkin kanssa selitetään että eipä tule Konami tekemään enää lähitulevaisuudessa, jos koskaan, ns. oikeita pelejä)
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ok, en kiinnittänyt tarpeeksi tarkasti huomiota tuohon viestiin silloin kun kirjoittelin omaani. My bad.

No, aika aikansa kutakin. Kyllä uusia hyviä pelitaloja on ja tulee, samalla tekijöitä ja ideoita. Konamin tähti on ollut muutenkin laskeva mielestäni jo tovin.

Enempi kiinnostaa siis se, mitä Kojima tekee jatkossa ja missä muodossa ja kenelle. Kojima Productions taisi ainakin sulkea ovensa? No, eiköhän lähivuosina homma selkiydy, tuskin se Kojima nyt eläkkeelle vetäytyy.
 

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Kävin eilen vihdoin hakemassa pelin läheisestä pelikaupasta. Hetken pelattuani ihmettelin että ovatko liittäneet ground zeroesin tuohon phantom painiin prologueksi. Sen läpäistyäni ajattelin että oikea peli alkaa mutta ei löytynyt kuin submissioneita. Hetken rapsutin päätä että pitääkö muka nekin nyt läpäistä ennen kuin pääsee pelaamaan tuota varsinaista peliä. Suljin sitten jossain vaiheessa pelin ja ihmettelin miksi pleikkari mainostaa phantom painia pre orderattavaksi. Mähän just pelasin sitä, miksi mä nyt enää sitä tilaisin? Hetkinen, pelin kohdalla lukee ground zeroes. Epäuskoisena katson pelin koteloa, Phantom pain siinä lukee selkeästi? Wtf? No katsotaan vielä sitä levyä, eli remove disc. No mitä sieltä paljastuu? Rummunpärinää.... GROUND ZEROES! Myyjän perkele oli laittanut väärän levyn koteloon! Katson kelloa, 18.20, eli se siitä. Eipä sitten pelatakaan tänään mgsää...
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viimeiset mietteet pelistä, nyt kun lähes kaikki on tehtynä.

Nyt on peli pelattu läpi muutamaa Side Opsia ja paria extreme-mode tehtävää lukuunottamatta. Ja toki S-rankeja. Alun prologi oli näyttävä, joskin turhauttavan pitkä, mutta pelin paras fiilis oli kyllä se toisen tehtävän alku Afganistanissa hepan selässä Ocelotin vierellä. Kaikki oli vielä edessä ja maailma tuntui loputtoman suurelta. Hiiviskely oli parasta ikinä, tekemistä oli aivan pirusti ja jokainen pelattu minuutti koukutti edellistä enemmän. Paljon hienoja läheltä piti-tilanteita, viime hetken reflex mode -pelastuksia ja yleistä samoilua pitkin aavikkoa.

Jossain vaiheessa peli kyllä alkoi toistamaan itseään aika pahasti. Perusrunko oli kuitenkin niin hyvin kasassa, että nuo loppumattomat "mene sinne, tapa toi, pelasta toi, hae toi esine"-tehtävätkin tuntuivat alkuun ihan kivalta. Viimeistään kuitenkin ensimmäisen Chapterin loppupuolella alkoi tulla ähky tekemiseen ja keskityinkin lähinnä päätehtäviin. Chapter kakkoseen lähtiessä päätehtävät sitten loppuivatkin ennenaikaisesti ja käteen jäi lähinnä tyhjä olo, kun pelissä ei enää ole mitään kovin mieluisaa tekemistä.

Juoni ei ollut lähelläkään aiempien Metal Gearien tasoa, hahmoista olisi saatu paljon enemmänkin irti. Oikeastaan Quietin tarina alusta katkeraan loppuun oli ainoa juonen lanka, johon todella innostuin ja lopussa saattoi mennä jopa roskaa silmään. Noin muuten parhaat fiilikset tuli ihan perus outpostien valtaamisesta, kaikkia mahdollisia kommervenkkejä kokeillen. Nyt on GMP:tä joku 5 miljoonaa eikä juuri mitään upgradeja, mitä huvittaisi päivittää. Kaikki platformit täynnä ukkoja ja brigillä odottaa toistasataa hemmoa lisää. Eipä tässä nyt enää keksi muutakaan, kun noiden S-rankien vetelyä ja ehkä nuo kaksi vikaa Extreme-tehtävää voisi jossain välissä kokeilla. Ja onhan tuossa toi nettipeli myös, mitä en ole testaillut oikeastaan missään vaiheessa ja en oikein edes tajua miten se toimii. Onko se kivaa, kannattaako panostaa?

Kokonaisarvosanaksi 89/100, helvetin paljon oikein tehtyjä asioita mutta loppu jäi todella keskeneräiseksi. Kukaan näistä metacriticin 100/100-arvostelijoista tuskin pelasi peliä loppuun saakka. Olisin minäkin heittänyt satasen tiskiin vaikkapa ensimmäisen 10 tunnin perusteella.
 

Ankkakaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Uusin änäri on testattu ja nyt on päässyt jatkamaan taas tätä. 50% pelistä pelattu kaikkiaan, 59 tuntia takana ja tällä hetkellä päälimmäisenä tunteena on vitutus. Chapter 2 siis (kai?) loppupuolella ja kahdet lopputekstit katsottuna. Tulin juuri
sairaalasta. jossa selvisi pari asiaa. Hieno mindfuck kyllä ja siitä propsit. Muutenkin tullut paljon hienoja kohtauksia, kuten Liquidin löytäminen, Liquidin Sahelanthropuksen pölliminen, quarantine platformin palaminen ja omien alaisten tappaminen.

Muttamutta, nyt sitten joka vitun tehtävä on aiempien tehtävien kierrätystä ja tuo itsensä toistaminen on aivan jäätävää. Ei voisi vähempää kiinnostaa edetä enää, kun keskustelut kuultuna ja välianimaatiot (joita tosiaan on ihan liian vähän) on nähtynä. Sanoisin jopa, että heikointa MGS:ia tähän asti, vaikka potentiaalia olisi ollut niin paljon parempaan ja isompaan. Miksi hyvin lähtenyt peli piti tuhota näin? Voi Kojima, jopa minä olisin ideoinut pelin paremmin. Ei paljoa lämmitä hehkutetut 100 pelituntia, jos tämä on tällaista paskaa. Onko tämä nyt tästä lähtien tällaista? Pitääkö tosiaan käydä hakemassa Code talker uudestaan, tuhota sahelanthropus uudestaan, tapella skulssien kanssa uudestaan ja tehä kaikki muukin uudestaan? Voi morjes.
 

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Onko kenellekään muulle jäänyt side-op aktiiviseksi läpäisyn jälkeen? Kaikki muut ovat menneet harmaaksi tehtävälistauksessa, mutta prisoner extract nr2 jää minulle aktiiviseksi. Kaksi kertaa tein sen mutta se ei muutu harmaaksi. En tiedä onko sillä loppujen lopuksi mitään väliä, mutta hämäävää.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Onko kenellekään muulle jäänyt side-op aktiiviseksi läpäisyn jälkeen? Kaikki muut ovat menneet harmaaksi tehtävälistauksessa, mutta prisoner extract nr2 jää minulle aktiiviseksi. Kaksi kertaa tein sen mutta se ei muutu harmaaksi. En tiedä onko sillä loppujen lopuksi mitään väliä, mutta hämäävää.

Osa side opseista on uudelleen pelattavissa ikuisesti. Syytä en ymmärrä.
 

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?
Metal Gear Online tuli tänään pihalle. Serverit eivät tietenkään toimi, joten saa nähdä pääseekö vielä tämän päivän puolella pelaamaan MGO3:sta.
 

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?
Itsellä ainakin toimii moitteetta. Tätä on odotettu!
Pääsee servereille, Matchmaking on taas toista mieltä. Manual haun kautta pääsin japanilaisten kanssa pelaamaan ja ainakin tähän mennessä voin sanoa, että lupaavalta vaikuttaa! Tosin niin oli prologue...

Cloak & Dagger taitaa olla parasta antia.

EDIT: Vedän kaikki sanat takaisin. Viisi mappia. Viisi mappia. Viisi helvetin mappia. MGO2 sisälsi huomattavasti enemmän mappeja, kun tuli julki ja olihan sillä enemmän pelimuotoja. Ei tämä(kään) näytä sittenkään hyvältä.
 
Viimeksi muokattu:

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Nyt on s-rank jokaisesta tehtävästä sekä yhtä lukuunottamatta kaikki mission taskit tehtynä. Ja mikäkö tuo ainut puuttuva on?

Quiet exit jossa pitäisi 7 tankkia ja 7 pasia fultonittaa. Voi perkeleen perkele mutta taitaa olla maailman mahdottomin tehtävä. Olen sortunut tubettaan ratkaisun ja siellä tuntuu olevan kovassa huudossa tuo skull-puku armoreineen mutten ole vielä itse koko pukua kokeillut mutta nyt taitaa olla pakko. Onko kukaan ratkaissut sitä ilman skull-pukua?
 

weean

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Onko kukaan pelannut MGO3:sta?

Sydän murtuneena on n. 15 tunnin pelikokemuksella pakko tunnustaa, että peli on tälläisenään täysi farssi. Kyseessä on toki ensimmäinen versio, mutta pelin pelastamiseksi täytyisi muuttua niin paljon, että näinköhän tulee tapahtumaan. On anteeksiantamatonta, että tuotantotiimi jolla on käsissään täydellisen timanttinen MGO2, saa pelin seuraajasta tälläistä paskaa. Epäkohtia ja ongelmia on liian paljon että niitä jaksaisi edes alkaa luettelemaan. Kolmannen persoonan CoD-kopio vailla edes sen tason toimivuutta, eikä MGO-tyyppisestä charmista voi kuin haaveilla.

Pakko hakea olut ja katsoa pari MGO2-videota youtubesta. Perkeleen perkele.
 

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?
Sydän murtuneena on n. 15 tunnin pelikokemuksella pakko tunnustaa, että peli on tälläisenään täysi farssi.
Voin tulla kertomaan, että tunnen itseni masentuneeksi kaiken tämän jälkeen. Ihmettelen mitä keksivät tammikuussa, kun julkaisevat MGO3:n Steamille. Tuleeko samalla lisää sisältöä molemmille versioille vai julkaisevat MGO3:n Steamille sellaisenaan kuin konsolille? Jos jälkimmäisen tekevät, niin hyi vittu.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
No johan pomppas!

Quietiin liittyen:

After installing the latest MGSV patch, you can get Quiet back | Metal Gear Informer

Linkin takana on juttu että uusimman päivityksen jälkeen voi saada Quietin takaisin jos pelaa tehtävän 11, eli sniper battlen Quietia vastaan 7 kertaa tappamatta häntä. En ole pelannut enää hetkeen tätä peliä mutta kai sen senverran voi käynnistää että hommaa hänet takaisin. Tosiaan eläinten keräystä vaille 100% plakkarissa joten ei ole tullut pelattua enää hetkeen.
 
Pelaaminen oli ihan käsittämättömän hauskaa, mutta ikävä kyllä juoni jäi open worldin ja muiden asioiden johdosta todella heikoksi, vaikka lopun mindfuck oli mainio. Chapter 2 oli selvästi kiirehditty ulos, eikä Kojima ollut saannut tehdä asioita rauhassa.

Seuraavaksi vaan joku peliyhtiö ostamaan oikeudet, kun Konamikin suuntaa mobiilimarkkinoille. Open world vittuun ja kahden tunnin välivideoita kehiin.

Nimim. 127h jaksoin silti pelata.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
The Phantom Pain voitti parhaan toiminta/seikkailupelin palkinnon Los Angelesissa pidettävässä Game Awards tapahtumassa. Kiefer Sutherland meni pokkaamaan pystin yksin ja kertoi ottavansa sen vastaan Hideo Kojiman puolesta. Tämän jälkeen tapahtuman juontaja kertoi kaikille että itse Hideo Kojima ei valitettavasti päässyt paikalle koska Konamin asianajajat olivat häntä kieltäneet saapumasta. Miten alas tämä joskus niin hieno peliyhtiö oikein voi vielä vajota?

Edit. Peli voitti myös parhaan soundtrackin pystin.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Olikohan bugi vai mikä, mutta kävi Chapter 6:ssä (muistaakseni) näin:

Skull face ilmestyi tämän jättirobottinsa kanssa ja toi mukanaan ne hiekkamyrskytyypit. Tehtävä oli siis hakea "Honey Bee" talteen.
No, sain listittyä 3/4 näitä tyyppejä, kunnes kuolin: Peli jatkuukin yhtäkkiä tämän tilanteen ohi ja kopteri oli tulossa hakemaan. Tehtävästä Grade A ja tehtävät 5/6. Bugittiko, vai ihan normaali?
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Onneksi olkoon pelaava maailma... tai ainakin playstation-leiri!!! Hideo Kojima on nyt virallisesti ilmoittanut lähteneensä Konamilta ja perustanut Kojima Productionin uudelleen ja täysin uutta peliä pukkaa. Playstationin tubessa itse pleikkarin iso pomo kertoi uutisen ja vaihtoi videolla pari sanaa Kojiman kanssa ja kertoi että Playstation ja Sony on täysin herran takana ja peli tulee tietenkin yksinoikeudella pleikkarille.

Aikatauluista ei ole vielä mitään tietoa mutta peli ei tule Kojiman mukaan olemaan TPP:n kokoinen tyrannosaurus joten ei luulisi kehitystyön vievän tällä kertaa montaa vuotta.

Iloisia uutisia. Metal Gearin pelkään muuttuvan Rising- tyyppiseksi ja jos näin käy niin moro vaan mun puolesta.
 

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
On muuten loistava uutinen tuo Kojiman uudet kuviot keissi.

Olen ollut hieman hidas pelaamaan ja olenkin vasta mission 25 kohdalla Phantom painissa. Olen hieman räiskien mennyt tämän ekan peluukerran mutta toisella peluukerralla aionkin sitten jättää räiskinnät sikseen.

Tykännyt olen paljon ja peli ei todellakaan ole pettänyt tälläkään kertaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös