Uskotko, että ehkä Akatemian ja Keupan kohtaaminen ei siellä Turun päässä välttämättä sytytä, mutta täällä Keski-Suomen sydämessä ottelu on juuri se pari mitä kaivattiin.
Sytyttääkö Akatemian ja KeuPan seitsemäs ja kahdeksas kohtaaminen kauden aikana tosiaan niin paljon? Ei minua ainakaan sytytä esimerkiksi TuTon ja K-Vantaan ekstrapelikierros. On nyt sentään etäisyys kohtalaisen lyhyt, jotta ei tule pelaajille liikaa matkarasitusta.
Ei siihen objektiivisuutta tarvita, että koko revanssikierros on totaalisen turha, olivat peliparit mitä tahansa. Mitä omaan etuun tulee, niin ei minulla ole mitään omaa etua siinä, jos totean vuosikausia vastakkain vääntäneiden SaPKon ja Jukurien pelikierroksen olevan noista se ainoa, jossa on jonkinlaista "revanssin" makua.
Kenties sitä on vuosien päästä JYP-Akatemian ja KeuPankin välillä, mutta tuskin sitä on KeuPan ensimmäisen Mestis-vuoden aikana kun tilanne on uusi.
Vaikeaa tosimielessä pelatun taisteluparin asetelmien luominen joka tapauksessa tulee olemaan, koska JYP-Akatemia on puhdas farmi, jolla ei ole minkäänlaista omaa identiteettiä paitsi emoseuransa JYPin identiteetti. Ja jos sitä haluaa seurata, voi seurata liigapelejäkin.
Ei mitään tietysti seuran pelaajia vastaan, varmasti yrittävät parhaansa ja kehittyä, mutta yleisellä tasolla JYP-Akatemian kaltaiset farmiseurat ovat yksi syy siihen, miksi Mestis on nykyisin niin alasajettu, mielenkiinnoton jämävitsien kaatopaikka.
Ei suinkaan ainoa syy eikä lähelläkään suurinta syytä (suurin syy on aidon kilpailun puute eli sarjanousun ja -putoamisen puute), mutta ei sitä tosissaan voi verrata farmiporukan pelejä perinteikkäiden pitkän linjan seurojen kamppailuihin kuten SaPKo-Jukurit. Pässipaidoilla on identiteetti, Jukureilla on identiteetti, Akatemialla on emoseuransa identiteetti. Ainakaan minua eivät TuTon ottelut JYP-Akatemiaa vastaan vuosien varrella ole sytyttäneet millään lailla tai olleet muuta kuin pakkopullaa, kun taas kovasti kierrättävällä LeKilläkin on oma perinteisen altavastaaja-pikkuseuran seuraidentiteetti.
KeuPasta minulla ei ole toistaiseksi sen kummempaa näkemystä muuta kuin se, että pelaamalla he nousivat, mikä on aina kunnioitettavaa. Toivon mukaan oma linja löytyy ja tulevien kausien myötä seura pysyy riittävän itsenäisenä eikä päädy miksikään reserviporukaksi vailla itsenäisiä tavoitteita.