Aikoinaan kun liiga suljettiin ja muutamat kaverini lopettivat jääkiekon seuraamisen sanoin heille, että ei se kiekko miksikään muutu. Että pelaajat painavat kiekon perässä niin kuin ennenkin. Nyt tiedän, että näin ei ole. Okei pelaajat varmaan vääntää seurojensa värien, tai viimeistään omien etujensa, puolesta. Katsomoon se ei välity, sillä se mistä ennen pelattiin – noususta – ei enää ole mahdollista. Se, että pelataan jostain pytystä, on sama kuin ei pelattaisi ollenkaan. Se on sama kuin vain pelaillaan. Ja se ei kiinnosta.
Olen seurannut Sportia ja samalla jääkiekkoa vuodesta 1987. Kohta siis lähemmäs 20 vuotta. Nuorempana olin innokas. Nyt alkaa ikää jo olla päällä ja kiekko pelkkänä kiekkona ei enää kiinnostaa. Ne jotka minut tuntevat tietävät, että olen fanaattinen Sport-kannattaja. Nyt alkaa olla mitta täynnä. Sport, joka vain pelailee pelailemisen takia, ei enää taida kiinnostaa. Niin karulta kuin se kuulostaakin. Ehkä aika ja kesä tuo muutoksen. Ehkä.
Sportilla oli viime kaudella yli 100 000 katsojaa. Miksi? Pelasiko se liigassa? Pelasiko se helvetin hyvää kiekkoa? Oliko täällä pelaamassa NHL-tähtiä? Pelasiko jäällä Mischa Barton ja Elizabeth Cuthbert ilman vaatteita ja varusteita? Ei. Oli kausi jolloin oli mahdollisuus nousta.
Mites ens kausi, kun saumoja ei ole? Halli on tyhjä. Sportin yleisökeskiarvo tulee vähintään puolittumaan. Mites Mestiksen yleisökeskiarvo? Tulee puolittumaan, koska KalPa poistuu, Sportilta lähtee puolet katsojista ja samoin niiltä paikkakunnilta ne, jotka kävivät peleissä unelman takia tai siksi, että se näki joukkueita joilla oli unelma ja sen myötä kova rosteri.
Mitäs tästä seuraa? Kiekko näivettyy Mestis-paikkakunnilla. Mitä sitten? Ei kai muuta kuin se, että Suomen kiekon taso tulee laskemaan. Mitäs sitten? Valtakunnallinen kiekko tulee olemaan heikkotasoisempaa ja pitkällä aikavälillä MM-kisoissa päävastustajat tulee olemaan Saksa ja Ukraina.
Ja kaikki on hyvin kunhan poijjat saa leikkiä hiekkalaatikollaan…
korkki: 1. Mestiksessä ei ollut kuin yksi joukkue joka osoitti olevansa aivan suvereeni finaaleissa. Sport osoitti tasoeron liian suureksi. Onneksi KalPa nostettiin sille kuuluvalle paikalle. Sportfanien on turha kitistä mistään ei-urheilullisesta ratkaisusta. KalPa voitti pelit kentällä, eikö? (ja selvästi!)
Kuka on tässä ketjussa väittänyt näin? Vittu! Ei kukaan. Tästä ei ole kyse, vaan siitä, että unelma tapetaan.
korkki: 3. Tuo asenne "en mene katsomaan Mestispelejä periaatteesta" on väärä. Ainakin Kouvolassa opittiin kantapään kautta että sinne hallille kannattaa vaivautua jotta edes Mestiksessä pelaaminen on mahdollista. Menkää hemmetti soikoon sinne halleihin. Kyllä Mestiksenkin pelit ovat hyviä.
Minulta tulee suuri arvostus niille, jotka jaksavat seurata lajia, vaikka siinä ei olisikaan panosta. Siis pelkästään lajin takia. Itse olen niin Sport-fani, että en taida siihen pystyä. Pelkkä "hyvää kiekkoa"-kuvaelma ei tyydytä tarpeita.
Minulla pitää olla unelma, tavoite ja tunnetta. Sitä ei suljetun sarjan aikana Mestiksessä ole.
Ymmärrän, että osa ei tajua.
EDIT: Ongelma on pitkälle siinä, että ei ajatella kuin omaa etua. Miksi liiga paskat nakkaisi mitä alakerrassa tapahtuu. Hyvin kuvaavaa on se, että vielä kuukausi sitten jokainen KalPa-fani oli tukehtua kieleensä, kun joku sensaatiotoimittaja kirjoitti, että kukaan ei ole nousemassa. Silloin vaadittiin liigaa auki. Nyt kun itse ollaan ylhäällä ja sarjaa ollaan jälleen sulkemassa niin kukaan ei vaadi sen aukaisemista. Ja miksi vaatisi? Ei kosketa enää heitä. Kun itsellä menee ok niin allt är bra. Näinhän se on nyky-yhteiskunnassa.
EDIT2: Kiitokset siitä, että saatiin pelata tuon sulkemisen jälkeen edes yksi kausi, jolla oli merkitystä. Vaikka sekin lopulta meni pelleilyksi niin oli se kokemuksena hieno.