Meille tulee vauva!

  • 454 730
  • 2 171

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Kaipa sitä nyt uskaltaa sanoa Hep! kun on ultrassa sydämenlyönnitkin todettu. Nyt jännittää ja innostaa. Saapa nähdä mitä se on sitten keväällä.
 

EEspoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko & Leijonat
Meille syntyi terve poika äskettäin ja vauva-arki onkin pyörähtänyt mukavasti käyntiin. Ikävä puoli tässä vain on riita sukunimestä. Emme ole naimisissa ja avovaimoni haluaa lapselle oman sukunimensä ja minä taas oman sukunimeni. Olen yrittänyt ehdottaa kompromissina yhdistelmänimeä (nyt kun sellainen on mahdollista) tai että lapsi voisi jos haluaa myöhemmin vaihtaa avovaimoni sukunimeen. Mitenkäs palstaveljet on tällaisen tilanteen ratkaisseet?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Meille syntyi terve poika äskettäin ja vauva-arki onkin pyörähtänyt mukavasti käyntiin. Ikävä puoli tässä vain on riita sukunimestä. Emme ole naimisissa ja avovaimoni haluaa lapselle oman sukunimensä ja minä taas oman sukunimeni. Olen yrittänyt ehdottaa kompromissina yhdistelmänimeä (nyt kun sellainen on mahdollista) tai että lapsi voisi jos haluaa myöhemmin vaihtaa avovaimoni sukunimeen. Mitenkäs palstaveljet on tällaisen tilanteen ratkaisseet?
Itse käyttäisin kyllä aika paljon voimia juuri tuohon, että sovittaisiin yhdistelmänimestä. On kyllä hankala tilanne, mutta uskon, että sovittelevalla asenteella ja molemminpuolisella kunniottavalla asenteella (ja sellaisen peräänkuuluttamisella) päästään hyvään lopputulokseen. On aika elintärkeää, että kumpikin vanhempi saa omat näkemyksensä kuuluviin ja että ne otetaan kunnioituksella vastaan.

Ja onnittelut!
 

Herra Hopotin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Meille syntyi terve poika äskettäin ja vauva-arki onkin pyörähtänyt mukavasti käyntiin. Ikävä puoli tässä vain on riita sukunimestä. Emme ole naimisissa ja avovaimoni haluaa lapselle oman sukunimensä ja minä taas oman sukunimeni. Olen yrittänyt ehdottaa kompromissina yhdistelmänimeä (nyt kun sellainen on mahdollista) tai että lapsi voisi jos haluaa myöhemmin vaihtaa avovaimoni sukunimeen. Mitenkäs palstaveljet on tällaisen tilanteen ratkaisseet?
Meilläkin oli tästä keskustelu ennen jälkikasvun syntymää. Oma kantani asiaan oli, että kumpikin käy, mutta ei missään nimessä yhdistelmänimi. Päädyttiin sitten antamaan minun sukunimeni.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Meille syntyi terve poika äskettäin ja vauva-arki onkin pyörähtänyt mukavasti käyntiin. Ikävä puoli tässä vain on riita sukunimestä. Emme ole naimisissa ja avovaimoni haluaa lapselle oman sukunimensä ja minä taas oman sukunimeni. Olen yrittänyt ehdottaa kompromissina yhdistelmänimeä (nyt kun sellainen on mahdollista) tai että lapsi voisi jos haluaa myöhemmin vaihtaa avovaimoni sukunimeen. Mitenkäs palstaveljet on tällaisen tilanteen ratkaisseet?
Oman vaimon sukunimi on yksi Suomen harvinaisempia ja itsellä taas yleisempiä niin annettiin pojalle vaimon sukunimi, että suku jatkuu. Eli meillä se päätöksenteko oli aika helppoa. Virtasia ja Korhosia kun on helvetti jo puolillaan.

Ehkä sekin vaikutti että omalla äidillä on eri sukunimi kuin itsellä eikä sillä ole koskaan ollut minulle mitään väliä joten ehkä se ei itselle siksi tuntunut ongelmalta.
 
Meille syntyi terve poika äskettäin ja vauva-arki onkin pyörähtänyt mukavasti käyntiin. Ikävä puoli tässä vain on riita sukunimestä. Emme ole naimisissa ja avovaimoni haluaa lapselle oman sukunimensä ja minä taas oman sukunimeni. Olen yrittänyt ehdottaa kompromissina yhdistelmänimeä (nyt kun sellainen on mahdollista) tai että lapsi voisi jos haluaa myöhemmin vaihtaa avovaimoni sukunimeen. Mitenkäs palstaveljet on tällaisen tilanteen ratkaisseet?

Jos ette ole naimisissa ole, niin vauva on rouvasi. Sanot sille, että nyt mentiin beibe naimisiin ja silloin laitetaan sinun nimi. Helppoa.

Yhtälailla helppoa on, että naimisissa ollessa yhteinen sukunimi lapselle. Tuplasukunimet on muuten saatanasta, jos sellainen on niin vaihtakaa äkkiä pois (siis naimisissa olevat).
 

EEspoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko & Leijonat
Kiitokset vastauksista @V-G- @Herra Hopotin @maken veivi jr. @Pula-ajan Tretjak

Minulla on meistä harvinaisempi sukunimi ja olenkin siihen yrittänyt vedota tuloksetta.

Avovaimo ei näillä näkymin halua naimisiin, enkä itsekään ole lämmennyt ajatukselle. Jos päätyisimme joskus naimisiin, uskoisin avovaimoni pitävän oman sukunimensä.

Tämä on sikäli hankala paikka, sillä jos vanhemmat eivät pääse sopuun sukunimestä, lapsi saa äidin sukunimen.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Kiitokset vastauksista @V-G- @Herra Hopotin @maken veivi jr. @Pula-ajan Tretjak

Minulla on meistä harvinaisempi sukunimi ja olenkin siihen yrittänyt vedota tuloksetta.

Avovaimo ei näillä näkymin halua naimisiin, enkä itsekään ole lämmennyt ajatukselle. Jos päätyisimme joskus naimisiin, uskoisin avovaimoni pitävän oman sukunimensä.

Tämä on sikäli hankala paikka, sillä jos vanhemmat eivät pääse sopuun sukunimestä, lapsi saa äidin sukunimen.
Pahassa tilanteessa kyllä olet. Koita kompromissia. Sano että avovaimon sukunimi sopii hyvin, jos sinä saat päättää etunimen. Huhhuh mikä riemu siitä kuule repeää.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tämä on sikäli hankala paikka, sillä jos vanhemmat eivät pääse sopuun sukunimestä, lapsi saa äidin sukunimen.
Onko se todella niin paha paikka? Toivoisin ettette tuhlaisi vauvanne ensimäisiä kuukausia arvovaltataisteluun. Mieti miksi sinulle on tärkeää että lapsella on sinun sukunimesi... Onko lapsi vähemmän sinun jos se on vaimosi nimissä? Ajatteletko että lapsen vaan kuuluu olla isän nimissä? Mietitkö mitä muut sanoo tai että joudut selittelemään miksi lapsella ei ole sukunimeäsi? Tai että ihmiset ajattelee että olet naisen tossun alla. Onko sukunimi niin tärkeä että siitä kannattaa riidellä? Ja kävisikö sinulle se mitä ehdotit puolisollesi että lapsi saisi myöhemmin vaihtaa nimensä jos haluaa... Mieti mikä elämässä on oikeasti tärkeää...
Edit. Antaisin puolisollesi samat ohjeet jos jossain akkainpalstalla (en liiku kyllä niissä) olisin tavannut kyselemässä miten saisi miehen luopumaan halustaan saada lapsi omalle sukunimelleen...

Ei minulla ole mitään ohjeita miten saat puolisosi pään kääntymään. Olen itse niin "vanhanaikainen" että olen oudoksunut niitä muutamaa tapausta tuttavapiirissäni joissa avoliitossa syntynyt lapsi on saanut äitinsä sukunimen. Olen kuitenkin yrittänyt ottaa asian niin maailma muuttuu eikä lapsia enää tarvitse merkitä isänsä nimellä. Oudoksuin myös aikanani sitä että ystäväni pitivät omat nimensä avioituessaan (lapset kuitenkin isän nimiin) mutta päädyin kypsemmällä iällä itse samaan ratkaisuun.

Eipä minulla tainnut olla mitään kunnon pointtia. Ja pyydän syvästi anteeksi jos loukkasin... ei ollut tarkoitus. Vaikeasta asiasta on kyllä kysymys jos ei sopua löydy. En voi edes kuvitella...
 
Viimeksi muokattu:

EEspoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko & Leijonat
Kiitokset vielä @Malkkinen @Iisoppi

Ei tuo etunimen päättäminen kauheasti lämmitä, jos emme jaa sukunimeä, kun suvussamme isän puolelta kaikilla pojilla on suvussa kulkeva tietty toinen etunimi. Tähänkin olen yrittänyt vedota.

Eihän tuo avovaimon sukunimi maailmaa kaataisi, sillä lapsi on edelleen minun lapseni. Olimme tosin sopineet ennen kuin lapsi oli edes tiedossa, että mahdollinen lapsi saa minun sukunimeni. Raskauden aikana avovaimoni sitten muutti mieltään. Tämän mielenmuutoksen koen jotenkin loukkaavana, sillä avovaimoni ei ole ollut lainkaan kompromissihaluinen sukunimen suhteen. Pyrin toki näkemään avovaimoni puolen asiaan (suku ei välttämättä muuten jatku - on jatkunut, mutta ei tällä nimellä siis), mutta hankalaa se on kun koen tämän itselleni niin tärkeänä, kuten yllä etunimen kohdalla mainitsin.

Jospa tähän jokin kaikkia miellyttävä ratkaisu löytyisi.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Olimme tosin sopineet ennen kuin lapsi oli edes tiedossa, että mahdollinen lapsi saa minun sukunimeni. Raskauden aikana avovaimoni sitten muutti mieltään.
Nyt voihan hitto. Nämä on kyllä herkkiä asioita. Hetken tuntui että puolisosi olisi vedättänyt sinua lupauksella saadakseen lapsen. Kun en tunne teidän suhdetta niin en enää puutu tähän. Voimia tulevaan... ihan oikeasti! Oliko ennen paremmin kun lapset syntyi lähinnä avioliitossa ja tottakai perheen nimeen (miehen nimi oli automaatio avioliitossa perheen nimeksi). En tiedä... En usko että oli....
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Kiitokset vielä @Malkkinen @Iisoppi

Ei tuo etunimen päättäminen kauheasti lämmitä, jos emme jaa sukunimeä, kun suvussamme isän puolelta kaikilla pojilla on suvussa kulkeva tietty toinen etunimi. Tähänkin olen yrittänyt vedota.

Eihän tuo avovaimon sukunimi maailmaa kaataisi, sillä lapsi on edelleen minun lapseni. Olimme tosin sopineet ennen kuin lapsi oli edes tiedossa, että mahdollinen lapsi saa minun sukunimeni. Raskauden aikana avovaimoni sitten muutti mieltään. Tämän mielenmuutoksen koen jotenkin loukkaavana, sillä avovaimoni ei ole ollut lainkaan kompromissihaluinen sukunimen suhteen. Pyrin toki näkemään avovaimoni puolen asiaan (suku ei välttämättä muuten jatku - on jatkunut, mutta ei tällä nimellä siis), mutta hankalaa se on kun koen tämän itselleni niin tärkeänä, kuten yllä etunimen kohdalla mainitsin.

Jospa tähän jokin kaikkia miellyttävä ratkaisu löytyisi.
Eli lapselle tulee toinen nimi sinun päättämänä, koska se nimi kulkee suvussa. Lapselle pitäisi antaa sinun sukunimi, koska se on harvinaisempi ja olisi sinun mielestä parempi vaihtoehto. Ajattelitko antaa vaimolle mitään sananvaltaa missään? Kuulostaa vähän siltä että asiat on päätetty jo hyvissä ajoin sinun puolelta ja oikeasti mitään keskusteluja ei hirveästi ole käyty kun noin vaan vaimokin muuttaa kesken kaiken mieltään. Mistään en mitään tekstejäsi enempää tiedä, mutta jotain mätää lähempänä kuin Tanskanmaalla.
 

EEspoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko & Leijonat
Ajattelitko antaa vaimolle mitään sananvaltaa missään? Kuulostaa vähän siltä että asiat on päätetty jo hyvissä ajoin sinun puolelta ja oikeasti mitään keskusteluja ei hirveästi ole käyty kun noin vaan vaimokin muuttaa kesken kaiken mieltään.

Täh? En nyt oikein ota tästä viestistäsi koppia, oliko tämä hassuttelu sympatiseerausta vai aloitko vittuilemaan?

Olimme keskustelleet alustavasti, että jos joskus lapsi tulee saa se minun sukunimeni. En nyt voi täysin vannoa että tämä kävi avovaimolleni, mutta tälläinen muistikuva minulla on. Olimme myös keskustelleet että lapsen ollessa poika saa se suvussa kulkevan toisen etunimen.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Täh? En nyt oikein ota tästä viestistäsi koppia, oliko tämä hassuttelu sympatiseerausta vai aloitko vittuilemaan?

Olimme keskustelleet alustavasti, että jos joskus lapsi tulee saa se minun sukunimeni. En nyt voi täysin vannoa että tämä kävi avovaimolleni, mutta tälläinen muistikuva minulla on. Olimme myös keskustelleet että lapsen ollessa poika saa se suvussa kulkevan toisen etunimen.
En vittuillut, ihmettelin.

Toivottavasti saatte jonkun selvyyden ja molempia tyydyttävän ratkaisun aikaiseksi.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Keväällä pitäisi esikoisen syntyä. Molemmat tiedostetaan se, että tässä vaiheessa on isoja riskejä matkassa, joten ollaan pidetty asiasta matalaa profiilia. Ajatus lämmittää kyllä kovasti, mutta minä varsinkin olen kova innostumaan kaikesta, ja olisi sitten kauheaa jos kävisi kylmät.

Jännästi kuitenkin uniin on ilmestynyt vauvoja, synnytyksiä ja viime yönä olin rattaita ostamassa. Googlekin sopivasti ehdottelee tarjouksia lastentarvikkeista, joten isoveli valvoo.

Toistaiseksi puolisolla on ollut aika voimakasta pahoinvointia, joka taas aiheuttaa puolison ärtymystä, joka taas näkyy palautteena minun suuntaan. Ja mikäpä siinä, mun ei tarvi oksennella, ärtyä hajuista ja kokea muita ihanuuksia jotka raskaus naiselle tuo, joten kestetään tämä niinkuin pitää.

Elämme jänniä aikoja.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Keväällä pitäisi esikoisen syntyä. Molemmat tiedostetaan se, että tässä vaiheessa on isoja riskejä matkassa, joten ollaan pidetty asiasta matalaa profiilia. Ajatus lämmittää kyllä kovasti, mutta minä varsinkin olen kova innostumaan kaikesta, ja olisi sitten kauheaa jos kävisi kylmät.

Jännästi kuitenkin uniin on ilmestynyt vauvoja, synnytyksiä ja viime yönä olin rattaita ostamassa. Googlekin sopivasti ehdottelee tarjouksia lastentarvikkeista, joten isoveli valvoo.

Toistaiseksi puolisolla on ollut aika voimakasta pahoinvointia, joka taas aiheuttaa puolison ärtymystä, joka taas näkyy palautteena minun suuntaan. Ja mikäpä siinä, mun ei tarvi oksennella, ärtyä hajuista ja kokea muita ihanuuksia jotka raskaus naiselle tuo, joten kestetään tämä niinkuin pitää.

Elämme jänniä aikoja.

Tsemppiä odotukseen!
Ja onnea puolisosi synnytyksen jälkeiseen tunteiden vuoristorataan. ;)
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Keväällä pitäisi esikoisen syntyä. Molemmat tiedostetaan se, että tässä vaiheessa on isoja riskejä matkassa, joten ollaan pidetty asiasta matalaa profiilia.
Jos teille on keväällä tulossa lapsi niin ei kai tässä vaiheessa enää mitään isoja uhkia ole, vaan vain ne pelkät tavanomaiset? Tämä siitä näkökulmasta, että meidän esikoisen laskettu aika on 6.4. ja esim. niskaturvotusultrassa kaikki oli täysin kunnossa, ja kaikki isoimmat pelot voitiin pyyhkiä pois.

Jännästi kuitenkin uniin on ilmestynyt vauvoja, synnytyksiä ja viime yönä olin rattaita ostamassa.
Mulla on ollut loppukesästä saakka tismalleen sama tilanne. Kaiken maailman vaipanvaihto- ja tuttipullounia näkyy solkenaan. Ja aina on ollut poikavauva, heh.

Vaimolla ei ole ollut mitään maailman rankimpia pahoinvointeja, mitä nyt pieniä ällöttelyjä. Valkosipuli tuomittiin käyttökelvottomien kemikaalien listalle ja meikäläisen parin bissen jälkeinen hengenlöyhkä sai kirpeän ilmeen, muttei vaadetta jättää itse substabssia pois juomavaliosta. Siinä ne. Onneksi.

Tsemppiä täältäkin odotteluun!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Knox

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
@V-G- meillä on lähipiirissä sattunut pari myöhäistä keskenmenoa, jotka on omalta osaltaan nostanut vähän turhaakin pelkoa. Kun on ensin nähnyt kuinka ollaan taivaissa raskaudesta, ja sitten nähnyt sen kamalan surun mitä keskenmenosta seuraa, niin pyrkii väkisin pitämään jalkoja maassa.

Mutta tsemppiä myös sinne odotukseen!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Kaikki edelleen hyvin, se riskialttein aikakin on jo ohitettu tovi sitten. Ainoa miinus on rouvan suhteellisen voimakkaana jatkuva pahoinvointi. Ei tätä onneksi koko ajan ole, mutta riittävästi kuitenkin. Neuvolasta tuumasivat vain että pahoinvointi on sen merkki, että istukka toimii hyvin. Mutta suhteellisen raastavaa katsoa vieressä tämä.

Anoppi osasi tässäkin asiassa toki pelata pisteet kotia. Hänellä ei aikanaan ollut pahoinvointia, joten tämä pahoinvointi voi olla merkki lapsen vammaisuudesta. Niskaturvotus oli 1.1, ja muutenkin sen seulan mukaan kaikki on paremmin kuin hyvin. Mutta totta vitussa tämän ämmän pitää heittää tuollainen asia raskaana olevalle tyttärelleen. Meinasin kilahtaa totaalisesti, mutta järkeilin että muutenkin herkillä oleva rouvani ei tarvitse nyt tilannetta, jossa hänen puolisonsa ja vanhempansa ovat riidoissa. Joten pointsit mulle. Ja anoppi, haista vittu.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Anoppi osasi tässäkin asiassa toki pelata pisteet kotia. Hänellä ei aikanaan ollut pahoinvointia, joten tämä pahoinvointi voi olla merkki lapsen vammaisuudesta.
Anteeksi ranskan kieleni, mutta ootko whittu tosissasi?? Siis meneekö joku NAINEN, joka todistetusti on itsekin (ainakin yhden-) lapsen saanut, sanomaan whittu ÄÄNEEN jotain noin pöyristyttävää??

Noi pahoinvoinnit on täysin yksilöllisiä, oma ex-rouva byyttasi esikoisen kohdalla ekat pari kuukautta silloin tällöin aamuisin, toisen muksun kohdalla ei ollenkaan. Nykyinen lady taasen käytännössä asui pää pöntössä koko raskausajan oman esikoisensa kohdalla, kaksi seuraavaa helpompia... Eli ei tuosta oikeesti voi sanoa tuon taivaallista sen suhteen mitä sieltä nyt aikanaan on tulossa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Anteeksi ranskan kieleni, mutta ootko whittu tosissasi?? Siis meneekö joku NAINEN, joka todistetusti on itsekin (ainakin yhden-) lapsen saanut, sanomaan whittu ÄÄNEEN jotain noin pöyristyttävää??

Kyllä kyllä. Eikä edes yllättänyt, sen verta jäätäviä sammakoita tuolta on vuosien varrella tullut. Narsistinen kusipää tuo on, mutta ei ole mun tehtävä lähteä rikkomaan tyttären ja äidin välejä. Kestän sen vähäisen mitä tarvii kestää. Ja onneksi tytär on eri puusta veistetty, tajuaa itsekkin äitinsä ongelmat, mutta ei se niin helppoa ole katkaista välejä. Eikä välttämättä edes ole tarve, onneksi nykyään vieraillaan anoppilassa ehkä kolme kertaa vuodessa.

Mutta joo, olen myös ymmärtänyt että pahoinvointi on täysin yksilöllistä. Tässä vieressä meikä yrittää helpottaa sen mitä voin.
 

EEspoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko & Leijonat
Missäs mitoissa nuo tulokkaat on palstaveljillä olleet?

Meillä 51 cm ja 3456 g. Toki nyt 2kk ikää niin 56 cm ja reilu 5000 g.

PS. Jos joku osaa neuvoa, miten lisätä kuvan puhelimen galleriasta olisin kiitollinen.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Missäs mitoissa nuo tulokkaat on palstaveljillä olleet?

Meillä 51 cm ja 3456 g. Toki nyt 2kk ikää niin 56 cm ja reilu 5000 g.

PS. Jos joku osaa neuvoa, miten lisätä kuvan puhelimen galleriasta olisin kiitollinen.
Ei tämmösiä muista, syntymäpäivässäkin tarpeeksi muistamista. Jotain samaa luokkaa kun teilläkin.

Mitenkäs teillä kävi nimiasian suhteen? Saitteko molempia tyydyttävän ratkaisun aikaiseksi?
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mä muistan pojan syntymäpäivän jääkiekonpelaajien pelinumeroiden avulla. Dale McTavish - Petri Kokko - Jari Kurri. Sosiaaliturvatunnuksen loppuosankin muistan samalla tyylillä, Oskar Osala - Scott Niedermayer. Vaikka Niedermayerin pelinumero ei ees ikinä ollu se mikä pojan tunnuksen vikat numerot on, mut jostain syystä ne numerot vaan assosioituu Niedermayeriin.

Syntymäpainoa ja -pituutta en enää muista, ekat kuukaudet muistin kyllä tarkalleen. Oisko se ollu joku tylsän normaalit nelisen kiloa ja vähän päälle 50 senttiä. Ois pitäny nekin laittaa mieleen jääkiekkoilijoiden pelinumeroilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös