Meille tulee vauva!

  • 464 771
  • 2 180

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Onnea perheenlisäyksen johdosta!

Joko on IFK-potkupuku hommattuna?
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti dude
Onnea perheenlisäyksen johdosta!

Joko on IFK-potkupuku hommattuna?

Ajattelin teettää IFK-pitsimekon kerskaröyhelökoristein.

Kiitos kaikille onnitteluista!

ps Haulikon saa toimittaa, osoitteen saa numerosta 0800-LEIJUN.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Viestin lähetti Senior
ps Haulikon saa toimittaa, osoitteen saa numerosta 0800-LEIJUN.

Aijai...tästä pitikin kysyä.
Haulikkoa ei siis ole. Jumanklavita Sene, siellähän on jo jokeripaitaiset teiniangstia täynnä olevat finninaamat oven takana soittelemassa kelloa.
Ainakin jos ulkonäkö rouvaan tulee, niin paree olis olla parikin haulikkoa varalla...
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti B1

Haulikkoa ei siis ole. Jumanklavita Sene, siellähän on jo jokeripaitaiset teiniangstia täynnä olevat finninaamat oven takana soittelemassa kelloa.
Ainakin jos ulkonäkö rouvaan tulee, niin paree olis olla parikin haulikkoa varalla...

Ostin eilen singon.

Luulisi sillä muutaman finnin saavan puhkaistua. Tytön murrosiän kieppeillä otan oletettavasti muutaman vuoden virkavapaata ja vuoraan tontin ympäryksen piikkilanka-aidalla, niin oppivat teiniangstit olemaan. Reisilleruikkijat, tana.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Onnea Seniorille! Vaikka olenkin hiukan myöhässä, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan...
 

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
Re: TYTTÖ!

Viestin lähetti Senior
Tänään kesäaamun valjetessa ruokakuntamme täydentyi täydellisellä lahjalla. Rouva ähkäisi potran tytön missimitoiltaan himpun alle 4 kiloa ja vähän yli puoli metriä. Onnekseen tytär muistutti ilmiselvästi ja kiistatta enemmän äitiään kuin isäänsä, mistä asiasta on varmasti hänelle hyötyä iän karttuessa. Toki teen parhaani lelliäkseni tyttäreni muutoin pilalle ennenkuin oppii edes puhumaan. Varautukaa myynninkasvuun, Barbie-liikkeet!

ZOOMin puolestakin oikein paljon onnea.

Itse olen ollut mukana synnytyksissä pitkälti toistakymmentä kertaa (siis ammattini takia) ja vain kauhulla odotan sitä päivää, kun pitäisi omalle vaimolle selittää, että ei se synnytys "oikeasti" niin paljoa satu.
Kivusta on tehty paljon erilaisia tutkimuksia: kroonisen kivun huippuna pidetään kaiketi syöpäkipua, joka on koko elimistöä kalvava pistos ja jomotus.
Akuuttikivun ylimpänä kriteerinä pidetään juuri synnytyskipuja... onneksi olen syntynyt mieheksi...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onneksi olkoon Seniorille, Seniotarille ja Senior juniorille!

Mitä ihmettä siellä synnytyssalissa pitäisi miehen tehdä? Siis muuta kuin pyörtyä tai olla muuten vain avuton?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti sampio
Mitä ihmettä siellä synnytyssalissa pitäisi miehen tehdä? Siis muuta kuin pyörtyä tai olla muuten vain avuton?
Olla tukemassa äitiä henkisesti. Lisäksi tuo synnytys taitaa nykyään olla vanhempien yhteinen juttu, joka halutaan kokea yhdessä. Ja on se kuulemma isällekin upea hetki kuulla uuden ihmisen ensimmäiset rääkäisyt, ainakin näin minulle ovat isäksi tulleet kaverini kertoneet. Joku synnytyksiin perehtynyt professori tjsp juuri äskettäin toi mielipiteenään julki, että hän ajaisi kyllä miehet pois sieltä synnytyssalista. Taitaa jäädä mielipiteensä kanssa aika yksin.

Jos meille joskus lapsi tulee, niin tottakai olen siellä salissa mukana hermoilemassa.
 

Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Designer
Olla tukemassa äitiä henkisesti. Lisäksi tuo synnytys taitaa nykyään olla vanhempien yhteinen juttu, joka halutaan kokea yhdessä. Ja on se kuulemma isällekin upea hetki kuulla uuden ihmisen ensimmäiset rääkäisyt, ainakin näin minulle ovat isäksi tulleet kaverini kertoneet.

Näin minäkin asian näen. Itse haluan ehdottomasti olla mukana ja luulen, että hetkestä/hetkistä tulee unohtumattomimmat elämässäni. Etukäteen olen joskus miettinyt asiaa ja yrittänyt kuvitella mielessäni sen hetkisiä tuntemuksia, mutta ei sitä etukäteen voi tietää. Jotain hienoa se kuitenkin on, siitä olen varma.

Varpunen onnittelee myös Senioria ja perhettä! Onnittelut kuuluvat myös muillekin isiksi/äideiksi tulleille. Hienoja asioita.
 

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
Viestin lähetti sampio
Mitä ihmettä siellä synnytyssalissa pitäisi miehen tehdä? Siis muuta kuin pyörtyä tai olla muuten vain avuton?

Elokuvat eivät ole satuja. Mies on salissa, että paikalla on edes joku, jota saa haukkua ja syyttää kaikesta tuskasta. Paikalla pitää myös olla joku, jonka kättä puristaa, jolta pyytää kylmää vettä, siis KYLMÄÄ, ei haaleaa... Lisäksi täytyyhän jonkun voida pahoin ja lähes ainakin pyörtyä lapsen pullahtaessa, mikäli paikalla ei ole harjoittelijoita, jotka kyllä kelpaavat tähän tarkoitukseen aivan hyvin.

Oikeasti miehestä on hirvittävästi tukea ja apua. Jos synnytys kestää kauan, on ainakin joku, jonka kanssa jutella. Joku, joka hieroo selkää ja joku, joka juoksee hädissään hoitajien luokse vähän väliä.

Itse en olisi pärjännyt ilman miestäni, vaikka kyllähän ne hoitajatkin tuli haukuttua. Yleensä olen kiltti ja kohtelias, mutta tuossa salissa muutuin pedoksi.
 

Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Annuli
Elokuvat eivät ole satuja. Mies on salissa, että paikalla on edes joku, jota saa haukkua ja syyttää kaikesta tuskasta.

Jahah, en mä sitten haluakaan sinne mukaan. Eiku. Minut saa haukkua ihan vapaasti, jos se sillä hetkellä keventää. Mies ei voi tietää, miten suuren taakan nainen kantaa ja miten suuren urakan tämä tekee, joten vähintä, mitä tuleva isä voi tehdä, on todellisen sankarin tukeminen. Eipä silti, ei miehenkään osa ole helppo. Kuukausitolkulla saa kestää puolison oikkuja ja toteuttaa milloin mitäkin mielihaluja. Siihenkin pitäisi vielä tottua, ettei seksiä välttämättä heru yhtä paljon kuin tavallisesti.

Voipi olla, että menin juttuineni metsään. Katsotaan tilannetta sitten, kun se Varpusen taloudessa on ajankohtaista. Ainiin: jos puolisoni synnytyksen yhteydessä kiukkua ja tuskaa purkaessaan uhkaa syöttää minulle kananmunaa (ks. ketju: Mikä sapuska tökkii?), Rokan Antin sanoin: "mie lähen!"
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juups. Kyllä minäkin aion synnytyksessä olla mukana, mutta välillä yllätän itseni ihmettelemästä, että mitä minä oikeasti siellä teen, siis konkreettisesti. Totta kai haluan todistaa perilliseni ensirääkäisyt ja kokea kaiken sen, mitä monet ovat hehkuttaneet tälläkin palstalla, mutta...

Minusta ei ole miksikään punttisalitsemppaajaksi, joka puhkuu vierellä tyyliin "vielä kerran rakas, jaksaa jaksaa, kyllä se menee, joo, ponnistaa, ponnistaa, ou jeah beibe, hyvää tulee, jaksaa jaksaa...". Enkä minä osaa heittäytyä muiden ihmisten läsnäollessa kovin hempeäksikään. Ehkä se menee tuohon Annulin mainitsemaan hieronta-, kädestä pitely- ja läsnäololinjalle meikäläisellä. Niin, ja tuskinpa kultaseni muuta loppujen lopuksi toivookaan.


Viestin lähetti sampio
Toivon todellakin, että myös tunteet uutta tulokasta kohtaan tulevat mukaan vimeistään synnytyksessä.
Kuules mortti, kyllä ne ovat tulleet jo.

En kyllä vieläkään koe mitään suuren suurta euforiaa, mutta pienoista jännityksensekaista innostusta on omassa tunnemaailmassani havaittavissa. Ja miksipä minä edes odottaisin jotain sellaista, mitä muut kertovat kokeneensa. Ehkä kuitenkin on parasta reagoida asioihin oman luonteensa mukaisesti, silloin tunteiden osoitukset ovat varmasti aidoimpia. Ja kertakaikkiaan, kyllähän minä tunnen jo vaikka mitä! Tätäkin tekstiä kirjoittaessani ja asioita ajatellessani minulle on tullut kova ikävä rakasta vaimoani ja häneen pyöreää pikku vatsaansa, jossa minun aikaansaannokseni pitää omaa showtaan. Kyllä tämä elämä on kaikin tavoin Suuri Seikkailu.

edit: yhdyssana
 
Viimeksi muokattu:

Sam#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Viestin lähetti sampio
Juups. Kyllä minäkin aion synnytyksessä olla mukana, mutta välillä yllätän itseni ihmettelemästä, että mitä minä oikeasti siellä teen, siis konkreettisesti.
Kyllähän sinusta on paljon apua synnytyksessä (ainakin minusta oli), esimerkiksi kun vaimo etsii muutamia kertoja sitä sopivinta synnytysasentoa. Siinä noustaan, laskeudutaan, maataan, nojaillaan, kokeillan palloa/tuolia ja kaikkea näiden välillä. Hieronnat, kädestä pitelyt ja keskustelut rauhoittavina ja helpottavina toimenpiteinä kelpaavat varmasti. Ja muutoinkin uskoisin vaimon olevan tyytyväinen seuraasi, kun on kokemassa jotain ainutlaatuista ja osin jopa pelottavaa tapahtumaa. Ei tarvitse hänenkään olla pelkästään tuntemattomien kanssa pinnistelemässä ja puskemassa uutta elämää alulle.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti sampio

Mitä ihmettä siellä synnytyssalissa pitäisi miehen tehdä? Siis muuta kuin pyörtyä tai olla muuten vain avuton?

Kyllähän aina tiukassa paikassa on mukavaa, kun mukana on joku tuttu ja luotettava. Omalle kohdalleni tuli sitten lisäksi vielä tulkin tehtävät, sillä vaikka vaimoni puhuu yleensä sujuvaa suomea, hävisi kielitaito tuskien yltyessä, ja kun lähdettiin leikkaussaliin, hän ei kivulta ja pelolta olisi ilman minua ymmärtänyt enää mistään mitään. Hieno kokemus, joskin melko hämmentävä, se oman lapsen syntymä on paikan päällä koettuna. Itse olin jopa hieman pettynyt siihen, että todella pitkän rupeaman jälkeen päällimmäinen ajatus oli, että nyt se on viimein ohi.
 

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Synnytyksessä "mukana"

Itse ainakin koin olevani melkoinen turisti ollessani synnyksessä mukana (siltä siellä salissa varmaan näytinkin sipsipusseineni ja kokispulloineni). Tosin alkuvaiheessa, kun odotellaan avautumista tms. (termit voi olla hukasssa) luonnollisesti vaimosta on mukavaa, kun on seuraa. Kuulemma myös avautumisvaiheen loppuvaiheessa oli mukavaa, kun oli joku janka kättä puristaa. Mutta kuulemma itse tapahtumasta ei ole mitään muistikuvaa.

Nurkassa sitten kyhjöttäessäni rupesin vaimon kanssa ponnistelemaan myötätunnosta. Tuloksena hapen puute ja melkeinpyörtyminen, jonka ansiosta minut melkein ajettiin pois salista. Tosin parin minuutin päästä jo lääkäri sitten tulikin pyytämään sisään ja katsomaan tervettä poikaa.

Mielestäni tuota tilannetta ei kannata etukäteen hehkutella liikaa, ettei sitten tule pettymyksia. Itse en ainakaan kokenut synnytyksessä mitään elämää suurempaa. Mielestäni jo syntynyt lapsi tarjoaa paljon suurempia kokemuksia ja joka päivä, kuin itse synnytys.

Itse en ole ollenkaan varma, onko synnytyssali miehen paikka, kätilöt kyllä osaavat työnsä. Tietenkin tukena on hyvä olla ennen ja jälkeen.

edit: Vaimon kanssa vielä tuossa juteltiin ja mietittiin sellaista, että mykyään miehen läsnäolo synnytyksessä on sen vuoksi suotavaa, että salissa on joku tuttu, joku joka ymmärtää. Ennen vanhaanhan synnyttäjinä toimivat tutut "kylän naiset", jotka toivat synnytystilanteeseen sitä turvallisuuden tuntua. Sitähän ei ilman miestä ole välttämättä tarjolla kaikkein isoimmissa sairaaloissa. Hämeenlinnassa tunnelma oli kyllä loistava. Rauhallista, ja kätilöilläkin oli aikaa jutella äitien (ja isien) kanssa. Näin saatiin aikaan turvallinen ja kodikas tunnelma.
 
Viimeksi muokattu:

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Annuli
Mies on salissa, että paikalla on edes joku, jota saa haukkua ja syyttää kaikesta tuskasta. Paikalla pitää myös olla joku, jonka kättä puristaa, jolta pyytää kylmää vettä, siis KYLMÄÄ, ei haaleaa... Lisäksi täytyyhän jonkun voida pahoin ja lähes ainakin pyörtyä lapsen pullahtaessa, mikäli paikalla ei ole harjoittelijoita, jotka kyllä kelpaavat tähän tarkoitukseen aivan hyvin.

Oikeasti miehestä on hirvittävästi tukea ja apua. Jos synnytys kestää kauan, on ainakin joku, jonka kanssa jutella. Joku, joka hieroo selkää ja joku, joka juoksee hädissään hoitajien luokse vähän väliä.

Ammattilaisen puhetta. Toimitin KYLMÄN veden tsupparin hommaa kuusi-seitsemän kertaa ("valuta sitä vettä riittävän pitkään"). Sen lisäksi pidin kädestä, hieroin selkää, mutta ennenkaikkea: synnytyksen ponnistusvaiheessa, kun epiduraalipuudutuksen vaikutus ilmeisesti vähenee, keskityin siihen, että rouva tekee asiat kätilön ohjeistamalla tavalla. Tuska on ilmeisimmin sen verran käsinkosketeltava, että on vaikea keskittyä olennaiseen ja tehdä juuri niin kuin pyydettiin. Kädet sukille, leuka rintaan ja työntövoima alaspäin. Kolme kertaa per supistus niin, että nuppi muuttuu lilaksi. Auts. Ei onnistune yhtä helposti, kun yllä olevan tekstin ymmärtäminen.

Iso osa ajasta eli kolmen sentin avautumisesta kymmeneen eli ponnistusvaiheeseen meillä meni iltapäivälehtien "kymmenen kysymystä" palstojen parissa. Clintonin perheen pettämiset tulivat kutakuinkin nauretuksi. Oma hyötyni äksöniin oli kuulemma se, että oli muutakin ajattelemista kuin kipu.

Jos joku tuleva isi miettii mennäkö mukaan vai ei, suosittelen lämpimästi. Harvoin tuossa ajassa saa _elämän_ korkeakoulua yhtä isoa määrää, kuin synnytyksessä. Siinä oppii tuntemaan kumppania, syntymisen hienoutta ja elämää aika paljon. Edelleen: synnyttäjät ovat taffeja tyttöjä.
 

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miesten ringettemaajoukkue
Re: TYTTÖ!

Viestin lähetti Senior
Onni on oma Prinsessa. Ugh.

Onnittelut suurelle isähahmolleni - sekä hänen kauniimmalle puoliskolleen - tästä suorituksesta.

Tuleva HIFK:n cheerleader?
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Isot onnittelut myös täältä Sena!

Mun täytyy nyt varmaan alkaa vääntää sitä poikaa tähän kohtaan (ei, en valita siitä yrittämisosuudesta) kun sun pojan ja mun tytön kanssahan meillä oli jo se diili sainattuna.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Heti kun vähän pitää lomaa ja on pois netistä, niin veli Senior ns. rykäisee.

Taisit muuten nuorentua uuden Prinsessasi saapumisen myötä ainakin kymmenellä vuodella - isot pojat on kertoneet että näin siinä yleensä käypi. Suuri sylillinen onnitteluja koko perheelle ja olkoot päiväsi yhtä suurta auvoa ja yösi koliikittomia, sametilla pehmustettuja lepohetkiä Kuningattaresi ja Prinsessasi vierellä.

Ps. muuten missä vaiheessa alkaa tämän uuden IFK-tulokkaan leimauttaminen (jotkut käyttävät tästä asiasta myös termiä aivopesu) täysin puna-sini-valkoiseksi? Vai joko se on alkanut? Meikäläisellä on tuo käännytystyö alkanut jo aina siinä vaiheessa, kun kersa on vielä ollut muhimassa vaimon sisuskalujen seassa - keinot on monet.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Viestin lähetti Predator
Meikäläisellä on tuo käännytystyö alkanut jo aina siinä vaiheessa, kun kersa on vielä ollut muhimassa vaimon sisuskalujen seassa - keinot on monet.

Kaikki keinot pitää tietenkin ottaa heti käyttöön, ettei vastustajan leiriin karkaa. Täällä ainakin poika tietää mikä on "kettu" :) (oppi jo alta 2 vuotiaana), mutta "padasta" ei ole onneksi vieläkään hajuakaan. Mutta ehdottomasti "aivopesu" kannattaa aloittaa ajoissa, muuten se saattaa olla myöhäistä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Voihan vitalis! Pari tuntia sitten se tapahtui, meikäläisestä tuli isä. Tummatukkainen tyttölapsi syntyi 11 minuutin ponnistusvaiheen jälkeen terveenä ja virkeänä. Pari viikkoa ennen laskettua tuo tyttö pinnisti maailmaan, mutta parempi vain, ettei ole yhtä hidas kuin isänsä.

Vaimoni soitti sairaalasta kolmen aikoihin iltapäivällä, ja pyysi minut sairaalaan. Luulin, että homma käynnistyy heti paikalla, mutta odotteluksi se sitten menikin. Supistukset kovenivat iltaa kohden, ja täytyy sanoa, että koko operaation raskain vaihe minulle aviomiehenä oli katsoa vierestä, kun vaimo on tuskissaan eikä mitään voi itse tehdä helpottaakseen hänen oloaan. Kaiken lisäksi helpoin asento hänelle oli seisoa, eikä supistuksen aikana parannut koskea, niin hän kielsi. Yritin siinä sitten silitellä ja pitää kädestä polttojen välillä, mutta aika avuttomaksi siinä sai itsensä tuntea varsinkin kun loppuvaiheessa ennen epiduraalipuudusta supistuksia tuli niin tiheään, ettei keskustelustakaan tullut mitään. Puudutus onnistui kuitenkin todella hyvin, ja vaimoni sai levätä reilun tunnin ennen varsinaisen meiningin alkamista. Loppujen lopuksi varsinainen ponnistusvaihe kesti kokonaiset 11 minuuttia, mikä on kaiketi vähän ensisynnyttäjälle. Tätä ainakin kätilöt ihmettelivät.

Itse koin varsinaisen synnytystapahtuman paljon mielekkäämmäksi kuin odottelun. Istuin vaimoni sängyn vieressä ja koetin katoa, että vaimoni toteuttaa annettuja ohjeita. Eihän siinä paljoa voi tehdä, mutta meidän tapauksessamme enemmän kuin supistusten ja odottelun aikana. Tähän väliin haluan mahduttaa kehuni kätilöistä ja heidän ammattitaidostaan: te olette mahtavia, kertakaikkiaan. Erityisesti synnytyksessä mukana ollut kätilö loi ammattitaidollaan luottamuksen ja rauhallisuuden ilmapiirin synnytyssaliin, ehkä osin sekin sai minut tuntemaan oloni tarpeelliseksi synnytyksen aikana.

Hieno kokemus tuo synnytyksessä mukanaolo oli, voin suositella sitä kaikille isäksi aikoville. Itse toivoin poikaa, mutta pettymys vaihtui iloon uuden elämän syntymisestä oikeastaan ennen kuin ehdin koko tunnetta edes kokea. Hieno nainen sieltä tuli, ja heti oli tissiä hamuamassa eli ihan on isänsä piirteitä. Itkua en tirauttanut tyttäremme synnyttyä, se oli lähempänä supistusten aikana, kun vaimoni tärisi ja voihki tuskasta silmieni edessä.

Että tällaista tällä kertaa. Nyt voisi vaikka yrittää nukkua vähän, jotta huomenna jaksaa taas ihmetellä omaa lasta.


edit: voin suositella synnytyksessä mukana olemista kaikille isäksi aikoville, en itse synnytystä, kuten alunperin virheellisesti kirjoitin...
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös