Me nelikymppiset äijät – elämä edessä vai takana?

  • 9 743
  • 42

iki-ilves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En äkkiä etsien löytänyt tämäntyyppistä ketjua, joten me nelikymppiset, tässä ketjussa voimme purkaa oloamme...

Itsekin täytän neljäkymmentä tänä vuonna. Enkä oikein osaa sanoa, että onko elämä edessä vai takana. Olo on vähän kuin puolivälissä epäonistunutta Civilization peliä, jossa tietää, että ei tästä enää saa hyvää peliä, jossa dominoinaan voittajana koko maailmaa; vaan edessä on hidas nitkuttaminen keskinkertaisena pikkutekijänä. Ainut tylsä haaste on pysyä hengissä isompien tekijöiden jaloissa mahdollisimman pitkään. Samalla sitä tietää, että jos saisi aloittaa saman pelin ihan uudestaan, niin osaisi tehdä muutamat jutut ihan toisin, niin että menestys olisi ihan toista luokkaa kuin nyt. Elämässä vaan taitaa olla sellainen puute, että sitä ei voi aloittaa uudestaan vanhana ja viisaana. Vai voiko...

Toisaalta sitä on ihan onnellinen, kun tähän astisen elämänkokemuksen ansiosta osaa olla jo vähän armeliaampi itselleen. Enää ei ole tarvetta erityisesti päteä uralla tai ammatissa. Olen jo hoksannut, että ihmisen arvo määräytyy ihan muuten kuin aseman, kuukausipalkan, auton tai muistakaan menestyksen merkeitä. Silti en ole oikein vieläkään oppinut jokapäiväisen elämän pikkuasioista, vaan saan nautintoa enemmän pikkupihistelystä ja pahan päivän varalla säästämisestä.

Toisaalta taas sitä miettii, että millaista oman isäni elämä oli tämän ikäisenä: 4 lasta, oma firma, paljon töitä jne... Itselläni taas ei ole vielä yhtäkään lasta ja nostelen vähemmän ansiokkaasti pääosin omasta tahdostani ansiosidonnaista. Vaimo sentään löytyy. Hiukan siis tuntuu, että en ole elämässäni vielä oikein osannut tehdä määrätietoisesti oikeita asioita, vaan kyse on ollut tietyn pisteen jälkeen enemmänkin tahdottomasta ajautumisesta. Isäni ollessa neljäkymmentä aika ja ympäristö oli tietysti erilainen kuin nykyään, eikä siksi asioita voi verrata ihan suoraan. Kuitenkin puseroon hiipii ajatus siitä, että minä olen 4-kymppisen vielä aikuinen poika, vailla velvollisuuksia; kun taas isäni kantoi miehekkäämmin taakkaansa yhteiskunnassa hirvimetsällä ja ammatissaankin tuomalla elannon perheen pöytään. Toisaalta taas olen ihan ylpeä siitä, että olen kuitenkin osannut järjestää asiat ihan kelvollisesti, vaikka itse sanonkin.

Tässä iässä sitä jo tunnistaa elämän rajallisuuden ja hyvä niin. Sitä siis alkaa miettimään, että miten haluaa tämän rajallisen loppuajan käyttää. Perheettömänä en tietysti osaa arvatakaan kuinka helvetin vittumaista lapsiperheen arki voi pahimmillaan olla. Silti ensimmäinen asia to do -listallani on nimenomaan perhe ja lapset. Jostain syystä luulen aikanaan olevani muka hyväkin vanhempi. Mielelläni siis uhraan aikaa ja muita panoksia ollakseni läsnä jälkikasvun elämässä. Tiedä sitten meneekö se yli ja onko se sitten ainoa hyvän vanhemmuuden tunnumerkki. Väitän myös, että nelikymppisenä rakkauteen liittyvät tunteet ja odotukset alkavat olemaan enemmän kompromissihakuista realismia kuin ihannehakuista pinkkiä unelmahöttöä. Sama taitaa päteä kaikkiin muihinkin tunteisiin. Elämä muutenkin tuntuu samalta kuin säätila nyt toukokuun puolessa välissä. Taivas on harmaa, lämpötila ja valo vähissä, vaikka huoleton kesä pitäisi olla ihan kohta jo ovella.

Arvon nelikymppiset, miltä teistä tämä ikä ja elämänvaihe tuntuu?

Ai mikä on odotukseni lätkäasioissa rajallisessa loppuelämässäni? Tietysti se, että Ilves edes kerran vielä elinaikanani nostaisi pyttyä ilmaan.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Nelikymppisen pitäisi alkaa lähenemään elämänkaaren huippua - noin keskimäärin siis. Periaatteessa seuraavien kahden -kolmenkymmenen vuoden aikana ihmisellä on paljon annettavaa ja suurin osa oppivuosista pitäisi alkaa olemaan jo takana. En tarkoita, etteikö koko ajan pitäisi pyrkiä kehittymään ja oppimaan uutta, vaan sitä että pitäisi jo omata jonkinlaisia taitoja hallita tunteitaan ja hivenen elämäänsäkin, jolloin pahimmat kohellukset on tehty. Toivottavasti nelikymppinen on jo kokenut sekä onnistumisia että epäonnistumisia ja perspektiiviä alkaa jo löytymään. Usein eniten menestyneet ovat niitä, jotka epäonnistuneet jossakin ja oppineet ottamaan virheistä opiksi.

Nelikymmpisen pitäisi olla siis hyvässä vauhdissa ja elämän huippukohta ei ole enään kaukana.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Eikö 40 ole uusi 30? Näin tavataan sanoa, nykymeiningeillä mies saattaa tuon ikäisenä tai miksei vanhempanakin hankkia uuden perheen tai vaikkapa mennä poistattamaan turhia ryppyjä kauneuskirurgille.

Minulle asia valkenee sitten noin kymmenen vuoden päästä, siis että pitääkö tämä paikkansa.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Näin kuukauden verran nelikymppisenä sanoisin että mitä mainioin ikä. En tunne itseäni vielä mitenkään vanhaksi tahi raihnaiseksi. Toisaalta tiedän aika hyvin mistä pidän, mitä haluan olla ja mitä en halua olla. Ei siis ole enää tarvetta esittää kenellekään mitään tai käydä käydä sellaisia "kuka minä olen? mitä minä minusta pitäisi tulla? miten minun pitäisi elää ja olla? -pohdintoja" joita muistan joskus 20-30 -vuotiaana harrastaneeni.

Avioliittoa on takana 15 vuotta ja yhä tuntuu että tämä on hyvä liitto jota haluan vaalia. Lapsia kaksi jotka alkavat jo lähestyä teini-ikää, mielenkiintoisia ihmisiä. On asunto, kesämökki ja niin pysyvä työ kuin nykypäivänä voi olla. Voisi kai sanoa sen erään romaanihenkilö siltainsinööri Jaatisen tapaan että "minä olen onnellinen mies".

Neljäkymppiä on hyvä ikä.
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kyllähän tässä nelikymppisenä alkaa toden teolla ymmärtää elämän rajallisuuden ja alkaa myös tajuta näitä aiemmin täysin käsittämättömiä ikäkriisejä. Jälkimmäinen 20 vuotta tuntuu sujahtaneen todella nopeasti ensimmäiseen verrattuna. Oli opiskelut, ensimmäinen oikea työpaikka, perheen perustaminen ja ruuhkavuodet. Omat lapset jo toisella kymmenellä ja kohta muualla, vaikka se oma lapsuus tuntui kestävän ikuisuuden. Nyt äkkiä huomaa, että suuret linjat on nyt maalailtu, ja loppuelämälle on suht tarkat nuotit olemassa.

Mä näen, että tästä ne ikäkriisit juuri juontavat, että maailma ei ole enää auki edessä, vaan suuret päätökset ovat takanapäin. Kyse ei ole niinkään siitä, että olisi jäänyt elämä elämättä ja nyt kaduttaa, vaan joka tapauksessa se vaihe elämää on takana, ja sitä nuoruuden intoa ja vapautta joskus kaipaa. Näin minäkin, vaikken nyt ehkä sanoisi kärsiväni sen kummemmasta kriisistä. Ja onhan tässä elämää vielä edessäkin. Lasten maailmaan saattamisessa on vielä hommaa ja ehtii nauttia niiden seurastakin vielä tovin, myöhemmin sitten viimeinen kymppi töissä velattomana ja vailla vastuuta jälkikasvusta;) Myöhemmin ehkä eläkepäivät ja isovanhemmuus. Puolivälissä vasta ollaan.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Arvon nelikymppiset kaverit. Minulle eräs vanhempi ystävä sanoi täyttäessäni neljäkymmentä, että tulen huomaamaan miten tästä eteenpäin lihaskunto heikkenee. Ennen hän kuulemma taittoi aamustondiksen kumoon yhdellä kädellä, nyt se vaatii jo kaksi kättä.

Näinhän siinä kävi...
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vajaan kuukauden päästä täytän jo 41.. Ja elämää on takana, mutta uskoakseni vielä edessäkin. Harva asia on mennyt niin kuin odotti, mutta pitkälti hyvällä onnella ja lannistumattomuudella on tässä ihan kivasti pärjäilty. Epäonnistumisia ja onnistumisia on takana (ja edessä) sen verran että riittää illanistujaisissa juttuja, kroppa toimii sen verran että vielä kehtaa potkupalloakin harrastetasolla parissa porukassa pelailla.

Työelämässä oma paikka tuntuisi löytyneen, ensi kuussa kymmenen vuotta tällä työnantajalla ja keskinäinen luottamus työyhteisössä on kunnossa. On kiva tulla aamulla töihin ja kiva lähteä iltapäivällä pois.

Ihmissuhteet kutakuinkin kunnossa, henkilökohtainen talous ei ole tavattoman vakavarainen mutta jos ei suuria yllätyksiä tule niin velkataakastanikin selviän ennen eläke-ikää. Materialistisesti kaipaisi joskus enemmänkin, mutta toisaalta nöyryyskin on hyvä pitää mielessä.

Sanoisin, että iloisella mielellä ja rankalla huumorilla jatketaan vielä hymy herkässä toiset 40 vuotta kompurointia mustelmia ja arpia keräillen.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Vaikka matkaa rajalle onkin vielä yli tuhat päivää, jonkinlainen positiivinen keski-ikäistyminen on käynnissä. Haaveet olen työntänyt silppuriin. Fiiliksiä kiskon sieltä mistä niitä on saatavissa. Tyytyminen siihen mitä itse ja itsellä on. Se tuntuu juuri nyt viisaalta.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Lapset on jo isoja ja pärjäävät omillaan, avovaimo (tänä kesänä mennään kyllä maistraatissa naimisiin jotta eläkeasiat tulee kuntoon) harrastaa niin että takaraivoa vaan nään eikä aamustondista ole ollut yli vuoteen. Eiköhän tämä elämä ollut osaltani tässä. Kuolemaa odotellessa (kuhan tosiaan ensin käydään virallistamassa suhde).

edit. perkele alkoi sen verran nähdyt kauhuleffat pelottaa että pakko tullu lisäämään että sitä kuolemaa voin kyllä odottaa 100-vuotiaaksi asti. KUULITKO VIIKATEMIES! SATAVUOTIAAKSI!
 
Viimeksi muokattu:

Morgoth

Jäsen
edit. perkele alkoi sen verran nähdyt kauhuleffat pelottaa että pakko tullu lisäämään että sitä kuolemaa voin kyllä odottaa 100-vuotiaaksi asti. KUULITKO VIIKATEMIES! SATAVUOTIAAKSI!

Elinajan odotteen mukaan sitä on kaiketi elänyt jo puolet tai vähän ylikin elämästään. Voi olla, että johtuu enemmän lähipiirin tapahtumista kuin iästä, mutta kenties sitä on "oivaltanut" konkreettisemmin olevansa kuolevainen kuin aikaisemmin. Eläminen 80-vuotiaaksi on kaikkea muuta kuin itsestäänselvyys eikä se ole edes mikään itseisarvo elää mahdollisimman vanhaksi.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Tässähän sitä on menty päivä kerrallaan jo tovin aikaa yli neljääkymmentä. Pahimmat penikkataudin oireet ehkä alkaa olla takana ja korvantaustat vähän kuivemmat..

Toisaalta tietty lapsenmielisyys on hyvä säilyttää. Jälkikasvua on 15v. ikäinen poika, jonka kanssa telmiminen vauvasta teiniksi on pitänyt siitä huolen.

Kai sitä jossain puolenvälin paikkeilla elämänkaarta sitten on.. Paree ku ei turhia stressaa.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Jaa-a. Neljä vuotta sitten pidin työkavereille isot pirskeet, missä isoon ääneen ilmoitin, että enemmän taitaa olla takana kuin jäljelllä. Nyt kun tarkemmin olen asiaa miettinyt, niin toivottavasti olin tuolloin nuorena höperönä väärässä
Edelleen tuntuu noin 18 -vuotiaalta, varsinkin, jos pois lasketaan urheilusuoritusten aiheuttamat/jälkeiset kolotukset.
Ei tässä vielä vanhoja olla, ja muutaman vuoden sisällä, kun asuntolaina on maksettu ja ikää vasta nippanappa 45, lapset lähtee kotoa, ja rahaa jää reilu tuhat euroa enemmän kuukaudessa käytettäväksi, niin kyllä tässä iässä elämä joka tapauksessa tuntuu mahtavalta. Paremmin ei voisi olla.
 

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Toisaalta sitä on ihan onnellinen, kun tähän astisen elämänkokemuksen ansiosta osaa olla jo vähän armeliaampi itselleen. Enää ei ole tarvetta erityisesti päteä uralla tai ammatissa. Olen jo hoksannut, että ihmisen arvo määräytyy ihan muuten kuin aseman, kuukausipalkan, auton tai muistakaan menestyksen merkeitä. Silti en ole oikein vieläkään oppinut jokapäiväisen elämän pikkuasioista, vaan saan nautintoa enemmän pikkupihistelystä ja pahan päivän varalla säästämisestä.

Tämä on ihan kuin ajatusmaailmastani.

Itselläni mittariin tulee ks. lukema reilun kuukauden kuluttua. Sinällään asiat ovat hyvällä mallilla, työpaikka on, asunto on maksettu, rahaa on sen verran säästössä, että ei huolta huomisesta.
Viime ja tänä vuonna näitä kavereiden 40-kymppisiä juhlien (huomenna muuten on jälleen yhdet) on alkanut tuntua siltä, että nyt on aika elää niitä unelmia, mistä on haaveillut. Matkustaa niin paljon, kuin ikinä ehtii ja nähdä maailmaa. Yhden pitkäaikaisen unelman jo toteutin aiemmin tänä vuonna ja se oli F1-matka kauden avauskilpailuun Melbourneen. Kisasta ei paljoa jäänyt kertomista, mutta tulipa tehtyä. Samalla tuli käytyä Uudessa-Seelannissa.

Kyllähän se reissu kirpaisi, kun mietti mitä se tuli maksamaan, mutta kolikon toinen puoli oli sitten se, että mitä sillä rahalla tekee, jos sitä ei käytä. Raha on kiva asia ja se helpottaa elämää mutta ei se lopulta onnelliseksi tee, ainakaan minua. Nyt kun reissusta on kulunut pari kuukautta, vieläkin olo on onnellinen siitä, että tuli lähdettyä. Rohkeasti vaan elämään omia unelmia, toki viisaasti niin kuin tähänkin asti tunnut eläneen. Ei niitä rahoja hautaan saa mukaan. ;)
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Hieno aihe ja avaus, kiitokset @iki-ilves.

Ikä on vain numeroita, Enemmän on kysymys miten asiat henkilökohtaisesti kokee. Hauskaa on muistella opiskeluaikoja, biletystä sekä tonnikalapastaa ja budjettirajoitetta tulla toimeen opintotuella ja -lainalla. Edellä mainittuja asioita ei enää tässä iässä kaipaa (elämä on siis yksiselitteisesti ohi papparaisella ;)).

Tässä iässä suurempaa nautintoa saa mm. jälkikasvusta. Esimerkiksi tänä aamuna iskä seurasi tippa linssissä pojan päiväkodin kevätjuhlien esitystä. Muutenkin on ehtinyt järjestellä asiat mieleisekseen työn ja vapaa-ajan osalta. On ollut mahdollista luopua työskentelystä suurissa korporaatioissa ja tehdä juuri sitä missä parhaiten voi toteuttaa itseään.

Enemmän kuin aamuneljään saakka kestävää biletystä, nautintoa tuo esimerkiksi laadukas illallinen hyvän viinin ja seuran kera sekä se, että pääsee ajoissa nukkumaan. Savonlinnan opperajuhlat kiinnostavat sekä erilaiset kulttuurit. Keskustelut ovat huomattavasti monipuolisempia kuin 20-vuotiaana. Tässä iässä on sivistyneempi ja monia kokemuksia rikkaampi. Nuoriso pitää 40-vuotiaita varmaan hiukan tylsinä samasta syystä. Niinhän mekin aikoinaan pidimme.

NRJ ja KissFM ovat vaihtuneet Radio Suomeen. Uutiset ja ajankohtaisohjelmat ovat mielenkiintoisia. Mökillä on huomattavasti mukavampaa kuin kaupungissa. Monista pienistäkin asioista osaa nauttia enemmän kuin aiemmin. Paras ikä tähän mennessä.
 

Fremont

Jäsen
Jostain syystä pursuan itse energiaa vaikka neljän ja viidenkympin puoliväli koittaa muutamassa kuukaudessa.

Toki kaikki ei ole täydellistä, eli tässä huonot uutiset: vyötärönympärys edellä koko kroppa näyttää joltain taikinalta. Fysiikka pelaa edelleen onneksi hyvin, ei vaivoja ei heikkoutta, estetiikka vain on kärsinyt johtuen ehkä ukkoutumisen aiheuttamasta mukavuudenhalusta sekä kenttähommista toimistopuolelle siirtymisestä. Painojen nostelun ideologia on iän myötä muuttunut suuntaan jossa kehoa rakennetaan käytettäväksi eikä näytettäväksi, mutta myönnän etten enää jaksa uskoa kovinkaan monen naaraan näkevän itseäni haluttavana adoniksena.

Hyviä puolia keski-ikäistymisestä löytyy onneksi enemmän; on isot talot, uudet autot, pelit vehkeet ja tilpehöörit, mutta lainaa ei senttiäkään. Vaimokin on reilusti nuorempi ja ainakin vielä siedettävä katsoa, toki jälkikasvukin tämän vuoksi vasta koulua aloittelemassa.
Pari tutkintoa hieman vanhemmalla iällä hankkineena töissä on alettu tarjoamaan yhä vaativampia ja samalla paremmin palkattuja hommia. Asema tuntuu vakaalta ja kunnioitetulta, mielipiteitäni tiedustellaan asiassa kuin asiassa.

Harrastuksesta ei tullut koskaan työtä, mutta status on hieman tiedepiireissä noussut muutamien onnistuneiden artikkelien julkaisun jälkeen. Tilauksia uusille artikkeleille ja luennoitsijaksi on tullut, ehkä toteutan vielä haaveeni ja kirjoitan kirjan, tai useamman. Ei tämä homma vielä ole ohi, ei lainkaan, mutta tässä iässä on oppinut myös ymmärtämään että sattuma saattaa pilata tai päättää koko pelin hetkessä.
Poissa ovat nuoruuden ankarat askeeskissa elämiset sekä itsensä rankaisut ruokavalioilla ja tuntien päivittäisillä urheiluilla, nyt pitää osata nauttia elämästä.

Huomaan monen kommentoijan kohdalla hyvin samankaltaisia tuntemuksia kuin itselläni. Turha huoli muiden mielipiteistä on jäänyt ajat sitten taakse, tätä voisi kutsua todelliseksi vapaudeksi.
 

ace

Jäsen
Täällä vähän erilaisia fiiliksiä kuin suurimmalla osalla näyttää olevan. 40 tuli täyteen alkuvuodesta ja antaisin melkein mitä tahansa, jos vaan voisin olla kolmekymppinen taas. Kaksikymppiseksi ei sentään ole haluja nuortua.

Mutta mutta, perhettä ei ole tullut perustettua, kaikki parisuhteet menny elämän aikana syystä tai toisesta perseelleen. Luojan kiitos ettei lapsia ole tullut pykättyä, eikä niitä toivottavasti koskaan tulekkaan. Melkein kaikki kaverit vakiintuneet ja perheellistyneet, joten harrastus-, tai dokausseuraa on todella vaikeaa löytää. Duuniasiat myös perseellään, omalta alalta, mitä todella haluaisin tehdä, ei löydy työtä. Työntekoa en kuitenkaan vieroksu ja onneksi muulta alalta sitä ainakin toistaiseksi löytyy että pysyy leivän syrjässä kiinni. Tämä on kuitenkin kohdallani niin monisyinen asia, etten sitä ala tässä avaamaan. Terveys reistaa niin henkisesti kuin fyysisestikin, tiedostan toki että omalla tekemisellä/tekemättömyydellä on tähän vaikutusta.

Niinkuin Freemont yllä totesi, minäkään en usko että kovin haluttavalta naisten silmissä enää näytän. Yksin eläminen ei sinänsä ole ongelma, päin vastoin, mutta kukapa sitä ei kuitenkaan välillä kaipaisi läheisyyttä tai pelkästään seksiseuraa. Kummankaan hankkiminen ei nykyään hirveesti jaksa innostaa. Silloin harvoin kun jaksaa baariin raahautua, mielummin vetää kooman päälle, kuin aloittaa sen, todennäköisesti tappion tuottavan jahtauksen. Nuorempana tilanne oli aikalailla toisin päin.

Täytyy myöntää rehellisesti että vanheneminen pelottaa todella paljon.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Itsellekin ajankohtainen topic, kun Elokuussa tulee 40 täyteen. Hassua, miten joskus 15-vuotiaana tavallaan tiesi että tällainen päivä koittaa, mutta sitä ei jotenkin kuitenkaan sisäistänyt. Ilolla huomaan ajattelevani samalla tavalla vaikka 60-vuotiaista. Kyllä kai minä joskus 60 täytän mutta ei kai minusta nyt oikeasti vanhaa tule, siis sellaista, mitä vanhat ihmiset ovat? No, tulevaisuus näyttää...

Muista ketjuun kirjoittaneista lapsellisista nelikymppisistä tilanteeni on erilainen, esikoiseni kun täyttää Heinäkuussa vasta kolme ja velipoika tulee ulos vaimon vatsasta Kesäkuussa. Tottakai jokainen (toivottavasti) pitää niitä omia valintojaan oikeana, niin myös minäkin. Tuntuisi omituiselta, jos lapset olisivat jo teinejä tai muuttamassa himasta pois. Toisaalta taas tuntuu, etten olisi ollut vanhemmuuteen vielä kymmenen vuotta sitten valmis.

Fyysisesti olen kyllä varmasti suurinta osaa ikätovereistani paremmassa kunnossa. Olen aina tykännyt urheilla eri tavoin ja vaikea uskoa minun muuttavan kiinnostuksen kohteitani missään vaiheessa elämääni, kunhan vain pysyy paikat kunnossa.

Duunihommissa olen ollut saman työnantajan palveluksessa 15 vuotta. Paha myöntää, mutta töissä minulla on puuttunut kunnianhimoa. Löysin paikan, jossa pääsen kohtuu helpolla ja saan ihan ok palkkaa ja jämähdin siihen. Minulle on tarjottu vastuullisempaa työtä, mutta en ole halunnut sitä ottaa, koska haluan päästä helpolla ja keskittyä perheeseeni ja harrastuksiini niin paljon kuin mahdollista. Toisaalta välillä mietin, ovatko nämä olleet vain tekosyitä sille, etten ole ollut varma olisinko pärjännyt. Nyt töihini liittyy epävarmuus tulevasta, jota en kuitenkaan jaksa niin paljon murehtia.

Olen tätä asiaa viime kuukausina miettinyt ja tullut siihen tulokseen, että jos minulle olisi näytetty nykyistä elämääni ja itseäni kristallipallon kautta 20-vuotiaana uskoisin, että olisin ollut varsin tyytyväinen näkemääni. Tämän kai pitäisi kertoa, että ihan hyvinhän se on kait mennyt. Toki tekisin monta asiaa toisin, jos saisin yrittää uudelleen. Iso osa niistä liittyisi naisiin eli käytännössä varmaankin vaihtaisin nuoruuden pettymykset toisiin vastaaviin.

40 on hyvä ikä. En kaipaa nettitestejä, jotka keroisivat minun näyttävän tai käyttäytyvän 10 vuotta itseäni nuoremmalta, olen 40 ja minulle käy ihan hyvin että näytän ja käyttäydyn sen mukaisesti. En tunne olevani millään lailla enää osa nuorisoa ja olen tästä iloinen, eihän ne mitään mistään tajua ne nykynuoret.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Poika palaa viikon päästä työharjoittelusta Irlannista. Ajan hienolla volvolla häntä viikon päästä lentokentältä hakemaan ja nyt jo huomaan, että nuoruus on mennyt. Ikää muutaman viikon/kuukauden päästä 45, mutta poika työharjoittelun ohessa käynyt viettämässä hienoa aikaa työharjoittelussa ja tyttöystävän kanssa Lontoossa.

Olen kateellinen, mutta en vaihtaisi tilannettani mihinkään. Toinen lapsista pärjää omillaan hienosti ja toinen, nuorempi, on menossa samaa matkaa, ja minulla on mukavaa.

Vaikka nuoruus onkin takanapäin....
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
(koko teksti...)
Pääpiirteissään voin samaistua ajatuksiisi. Tosin meikäläisellä on jo jokunen vuosi neljänkympin rajapyykistä kulunut. Parisuhde- ja työmarkkinoilla ei ole mennyt elämä ihan niin kuin nuoruudessa unelmoi. Monisyinen juttu tosiaan, mutta toisaalta ei enää viitsi asiaa murehtia kun tajuaa että oma elämä on arvokas riippumatta ulkoisista statuksista.

Omia lapsia ei ole, riittää kun olen hyvä eno ja setä sisarusteni lapsille. Vanheneminen ei myöskään pelota, vaikkakin nyt olen viimein havahtunut siihen että palautuminen fyysisen ponnistelun jälkeen ei onnistu enää kuten vielä jokin aika sitten. Aerobisen liikunnan ja lihaskunnon laiminlyönti tässä iässä kostautuu hyvin pian ja onneksi olen saanut itseni vielä kohtuullisen hyvin sohvalta ylös.

Muuten koen, että sosiaalisen elämän "prime-time" oli 25-35 vuotiaana ja kun en silloin takonut kuumaa rautaa, niin myöhemmin on vaikea päästä enää mukaan kun on kerran jäänyt kyydistä.

Mutta onneksi aika on tosiaan opettanut armollisuutta itseä kohtaan ja kykyä hyväksyä sen, ettei sosiaalisen paineen alla tarvitse esittää jotain muuta mitä oikeasti on. Ja yksi etappi on saavutettu siinä mielessä, että elonpäiviä on jo nyt enemmän takana kuin mitä omalle isäukolle ehti aikoinaan kertyä. Hänelle riitti 44 vuotta tätä maallista kurjuutta.
 
Viimeksi muokattu:

iki-ilves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olipa ajatuksiaherättävää kuulla muidenkin aivoituksia. Ei sillä, että vertaamalla vertaisin itseäni toisiin, vaan lähinnä oli mukava huomata, että muillakin on tuntemuksia tässä elämänvaiheessa.

Tästä tilanteesta saa annettua juuri sellaisen kuvan kuin haluaa, kunhan vaan poimii ne kaikista sopivimman suuntaiset yksityiskohdat. Välillä lasi on siis puoliksi tyhjä ja välillä puoliksi täynnä. Jos hyvä haltija olisi näyttänyt minulle omaa nykyistä nelikymppisen elämääni silloin kun olin pari-kolmikymppinen, niin olisin kyllä ajatellut, että voi vittu. En nimittäin ole vielä saavuttanut kovinkaan montaa aikaisemmin asettamaani tavoitetta. Eli Lolan sanoin: "Elämä ei aina mene niin kuin itse suunnittelee..."

Tähän ikään mennessä olisin luullut, että minulla olisi jo piiiiitkää parisuhdetta takana monta monta vuotta ja lapsiakin temmeltäisi. Tuo klisehän jatkuu kultaisella noutajalla, volvolla ja omakotitalolla. Vasta viime aikoina on tullut tajuttua, että se kaikki olikin vaan satua. Pitkä parisuhde loppui muutama vuosi sitten ja pakotti siltä osin palauduttiin takaisin lähtöruutuun. Kokemuksen ansioista sitä osasi riiata vajaana neljäkymppisenä aika paljon eri tavalla kuin reiluna kaksikymppisenä. Tiettyjä rajoitteita tietysti oli itseenikin ilmaantunut eikä perusjoukkokaan enää ollut yhtä laadukas kuin ennen. Etsimällä löytyi ja asiat on menossa eteenpäin silläkin saralla, kai.

Nuorempana sitä ajatteli, että koulutus, ura ja massia olla pitää. Muu tulee sitten niiden ansiosta itsestään kuin manulle illallinen. Totuushan oli sitten toisenlainen. Gradu on vieläkin tekemättä, eli ylioppilaana pannaan menemään, työkokemusta on lähinnä assistentti päätteisistä hommista, autoa ei ole, mennään panemaankin vaatii sen tunnin varoajan, velkaa on enemmän kuin kellään, ja mikään ei tule tehdyksi, paitsi pakolla ja viimetipassa. Kaiken lisäksi sitä olen suostunut olemaan vielä tossunkin alla.

Toisaalta aikaa on ruhtinaallisesti itselle ja perheelle. Vapauttakin riittää, ainakin suhteellisesti katsoen. Pieni osa on ihan omaakin itsetehtyä materiaa, vaikka enemmistö mammonasta onkin vaan lainassa, osa pankista ja osa edellisiltä sukupolvilta. Sellainen ennustamaton ihmissuhdekin löytyy, joka pitää mielen virkeänä.Paljon odotettu jälkikasvukin lienee vain ajan kysymys. En ole ikinä ollut mikään erityisen sosiaalinen, jotenolen ihan tyytyväinen kun ei tarvi laukata kissanristiäisistä toiseen, vaan voin silloin tällöin kun siltä tuntuu kumota kahvin tai oluen terassilla kohtalotoverin kanssa.

Elämälle taitaa olla tyypillistä se ettei mikään toteudu ollenkaan sellaisena kuin on ajatellut. Ärsyttäväähän se on, mutta ei kai auta muuta kuin tottua siihen. Toisaalta onhan se aika avartavaa saada erilaisia kokemuksia elämästä. Voi sitten vanhana yrittää jakaa elämänviisautta nuoremmille, vaikka tietäähän sen, ettei ne kuitenkiaan kuuntele, vaan haluaa tehdä omat virheensä, jotta oppivat. Onneksi on paksut kantapäät varmaan niilläkin. Olisikohan siitä elämän tarkoitukseksi: Tehdä elämänsä aikana mahdollisimman paljon virheitä ja siitä huolimatta mennä eteenpäin. Nimittäin kohti seuraavaa pettymystä, leuka rinnassa tietysti ja pessimisti ei pety vai miten se meni.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
@iki-ilves aivan loistava ja elämänmakuinen kirjoitus. Se on juuri näin ja päivän kunnosta riippuen se lasi toisinaan on puoliksi tyhjä ja toisinaan puoliksi täynnä. Itse jotenkin olen kelaillut ja uskotellut itselleni niin, että ihminen on aina itselleen parhaassa iässä. Toisin sanoen kehitystä tapahtuu koko ajan ja arvomaailma muokkautuu tilanteen/iän mukaan. Huomista odotellessa.........
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Minulla ei ole ollut ikinä mitään ikäkriisiä. En kauhistellut 18-vuotiaana, että OMG, nyt olen jo näin vanha ja kaksikymppisenä kokenut, että nyt olen tosi vanha. Ja en kuvitellut tuolloinkaan, että 30- tai -60-vuotiaat ne vasta vanhoja ovat. Yhteen hyvään ystävääni tutustuin vuonna 2001, hän oli silloin 44-vuotias eli 20 vuotta minua vanhempi on hän. Nythän tuo on pian kuusikymppinen.

Enkä ole kuvitellut mitään ok-taloja, avioliittoja, lapsia tai koiria (krhm) tiettyyn ikään mennessä omaan elämääni. Minulla ei ole ollut mitään kaavoja, joiden mukaan muka olisi pitänyt mennä. En ole poiskaan noita sulkenut eli ollut mitenkään niitä vastaan. Paitsi nelijalkaisia.

Ja sitä paitsi kuuntelin Radio Suomea jo silloin lukioaikoina, katselin tv:stä eduskunnan täysistuntoja jne. Mitään NRJ:tä tai sen tapaisia en jaksanut kuunnella silloinkaan.

Eli elämää on edessä ja takana. Paavo Lipposta siteeraten: So what. Pitääkö tästä nyt sen ihmeempää numeroa tehdä. Illalla ripustan pyykit narulle ja käyn lenkillä. Kavereitakin näen tänään harrasteen parissa ja illemmalla nussin naista jos huvittaa.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Neljän- ja viidenkympin välillä ei sitten muutu oikeastaan mikään muu kuin sanajärjestys: illemmalla nussin jos naista huvittaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös