Matti Virmanen – toimitusjohtaja

  • 216 590
  • 845

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vakio kirjoitti:
Ei Yritysmaailmassa, jossa itse päivittäin toimin, vastuu kuitenkin lankeaa heille, jotka päätöksiä ovat tehneet. Olkoonkin, että muuttujia on ollut paljon. Siitähän päättäville enemmän maksetaan, että he ovat hieman paremmin näkeviä ja ymmärtäviä kuin muut ja että heillä on valta tehdä päätökset.

Oli syy lähes mikä tahansa, tj:n tontille lankeaa vastuu väärästä päävalmentajavalinnasta. Ainakin jos noudatettaisiin yritysmaailman lakeja.

Ymmärrän hyvin, että urheilubisnes on erilaista kuin moni muu bisnes, mutta yritystoimintaa viime kädessä kuitenkin sekin. Vastuu on heillä, jotka päätöksiä ovat tehneet.

Pyydän saada huomauttaa, että en usko sinua nytkään :)

Jokereissa vastuu valmennuspäätöksistä kuuluu Hjallikselle. Masa päättää pienemmistä asioista.

Yritysmaailma ei muuten ole minullekaan aivan vieras. Omistan ja johdan yritystä, jonka asiakkaana on mm. Suomen suurimmat pörssiyhtiöt.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
cobol kirjoitti:
Yritin tuossa ylempänä vajavaisesti todeta, että olosuhteet Jokereissa ja Helsingissä ovat aivat toiset kuin vaikkapa Kerhossa ja Hämeenlinnassa. Ei niitä voi suoraan verrata keskenään. Perunoilla pärjäisivät kyllä muutkin kuin HPK.

Minua alkaa oikeastaan hiljalleen kyllästyttämään tämä selitys. Se, että joukkue on enemmän näkyvillä ja sillä on enemmän paineita mediassa jne., on tietenkin totta. Toisaalta Jokereilla on paljon enemmän rahaa käytettävissä kuin HPK:lla. Kentällä ero on kuitenkin keskimäärin erittäin vähäinen. Tosin tällä hetkellä ero on suuri ja Kerhon eduksi.

Enemmän rahaa tarkoittaa minun mielestäni sitä, että pelaajamateriaalin pitää olla parempi. Miksi se ei ole? Tai miksi sitä eroa ei Jokerien hyväksi näy kentällä? Nämä ovat vaikeita kysymyksiä enkä edes odota vastausta. Itseäni tämä kuitenkin jatkuvasti askarruttaa.

On selvää, että joukkuetta ei pelkällä rahalla rakenneta. Luulisi kuitenkin, että raha tuo mahdollisuuksia, jos ymmärrettäisiin pelaajien osaamisen päälle jotain.
 

Ole Fart

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vakio kirjoitti:
Ehkä tästäkin tarinasta voitaisiin jotain oppia. Pikkuisen amatöörimäiseltä tämä kuitenkin vaikuttaa. Milloin jossain Kerhossa on tällaisia kriisitoimenpiteitä? Huomattavasti pienemmillä perunoilla vedetään kaudesta toiseen hienoja esityksiä ilman kriisin tynkääkään.
Niin, Kerho on hyvä esimerkki. Jos katsot joukkueen suorituksia, niin tasainen hyvä suoritusjakso on (pääsääntöisesti) tullut vuoden 98 jälkeen. Liekö pelkkää sattumaa, että kaikkiaan kahdeksan kauden aikana, menossa oleva mukaan lukien, joukkueella on ollut tasan kaksi valmentajaa.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
cobol kirjoitti:
Yritysmaailma ei muuten ole minullekaan aivan vieras. Omistan ja johdan yritystä, jonka asiakkaana on mm. Suomen suurimmat pörssiyhtiöt.

Tiedän kyllä sen ja vakuutan tuntevani kunnioitusta sen johdosta.

Jos Masa päästetään vastuusta aina siihen vedoten, että Hjallis kuitenkin viime kädessä päättää, systeemi on mätä. Virmanen on marionetti, jolla ei oikeastaan ole muuta merkitystä kuin viikkosiivous pelaajien kämpissä. Jos joku on tj, hänellä tulee olla siihen tehtävään riittävät valtuudet ja hänen on myös kannettava vastuu tekemistään päätöksistä.

Tässä on iso johtamisongelma, kuten suurliikemiehenä tiedät. Etten sanoisi pelleilyä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vakio kirjoitti:
Enemmän rahaa tarkoittaa minun mielestäni sitä, että pelaajamateriaalin pitää olla parempi. Miksi se ei ole? Tai miksi sitä eroa ei Jokerien hyväksi näy kentällä? Nämä ovat vaikeita kysymyksiä enkä edes odota vastausta. Itseäni tämä kuitenkin jatkuvasti askarruttaa..

Kyllä Jokereiden pelaajamateriaali on nytkin parempi kuin Kerhon. Ja on oikeastaan aina ollut. Siitä ei jää asia kiinni.

Kerhossa on kuitenkin eräänlainen kokonaisilmapiiri, joka puuttuu Jokereista, HIFK:sta ja Bluesista. Kaikilla näillä on enemmän rahaa, mutta se ei auta yksin. Isot seurat potevat liigassa eräänlaista NYR-syndroomaa. Jokerit nyt on kuitenkin parhaiten viime vuosina tästä kolmikosta pärjännyt. Paremminkin voisi pärjätä, mutta asia ei ole aivan yksinkertainen. Siihen vaikuttaa todella monet tekijät.

Heh - älä nyt Vakio pistä överiksi :) Heitin vaan vastakuitin tuohon sinun aloittamaasi "työskentelen yritysmaailmassa, joten tiedä nämä asiat" - jutskaan.

Ei ne asiat oikeasti ole niin yksinkertaisia kun puhutaan jääkiekosta, Helsingistä, johtamisesta, valmentamisesta, scouttaamisesta jne.

Ja vielä Jokereista, jonka omistuspohja poikkeaa täysin muista seuroista Bluesin kanssa.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Isaksson kirjoitti:
Virheitä tehtiin, mutta niistä otettiin myös vastuu. Monessa mielessä kunnioitettavaa toimintaa.

Miten niistä otettiin vastuu? Kerrottiin, että vituiksi meni ja nyt Waden tilalle valittiin uusi mies. Wadea toki tuettiin loppuun asti, mikä oli sinänsä kunnioitettavaa, mutta miten johto on ottanut viime kädessä tapahtumasta vastuun?

Tällaisen masailun jälkeen olisi yrityksessä kuin yrityksessä tj:n asema kyseenalaistettu. Toimitusjohtaja valitsee valmentajaksi kaverin, joka ei lopulta ollenkaan osaa sitä hommaa.

Mutta ei tällaisessa kaverijengissä voi kenenkään asemaa asettaa tietenkään kyseenalaiseksi. Sen sijaan suulla jos toisellakin uhoillaan, että rahaa on. Vaihdetaan vaikka kaikki huoltajan reikäisiä sukkia myöten, mutta tulosta tulee.

Hirveä uho, vaikka uhoajien pitäisi itse kantaa vastuu vääristä nimityksistään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vakio kirjoitti:
Hirveä uho, vaikka uhoajien pitäisi itse kantaa vastuu vääristä nimityksistään.

Mitä todellista vastuuta kantava Hjallis voisi sinun mielestäsi tehdä? Erota? Myydä Jokerit? Pistää konkkaan? Lahjoittaa seura ryssille?

Eikö tässä nyt kuitenkin ollut paras tapa kantaa vastuuta ollut palkata uusi valmentaja erotetun tilalle ja luultavimmin omilla rahoilla...
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Samoilla linjoilla Vakion kanssa.
Mielestäni tälläiset lausunnot kuten tämä:
- Rämö on ykkösmaalivahti, jos hän saa koppeja. Jos ei saa, siellä pelaa joku toinen. Hankimme niin monta ukkoa, että jollekin tarttuu joku kiekko käteen, toimitusjohtaja uhosi-
niin ei kovin järkevää tekstiä.Otetaan uusi nuori maalivahti joukkueeseen ja sanotaan saman tien että uusi tulee jos et ole muurina.
En tiedä sitten miten tj:n ja valmentajan roolit sopii yhteen.Haastattelussa meni jo kivasti sekaisin ja voi mennä pukukopissakin kun Hjallis vielä puhaltelee niskaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Taavi Horola kirjoitti:
Näin maalaisen näkökulmasta tuntuu vaan vähän hölmöltä että koko katastrofi kulminoituu yhteen mieheen. Perusteena vaikka Jokereiden rosteri Tappara-pelistä lokakuun alussa jossa Santala pelasi ekan pelin. Ei tuollaista nimilistaa löydy ainakaan tästä maasta mistään joukkueesta eli scouttien onnistuminen/epäonnistuminen ei varmaan ole lopullinen totuus.

Siinäpä se hyvän scouttauksen salaisuus onkin. Ei hankita nimilistaa vaan hankitaan joukkueeseen sopivat pelaajat joka pelipaikalle. Liian usein "scouttaus" on suomessa sitä että tuijotetaan vaan tilastoihin ja tehopisteisiin mutta ei tutustuta ollenkaan siihen minkälainen tuo pelaaja pohjimmiltaan on. Ei pelkästään Jokereiden ongelma vaikka tuo tilanne näyttäisi juuri korostuvan Jokereissa.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
cobol kirjoitti:
Eikö tässä nyt kuitenkin ollut paras tapa kantaa vastuuta ollut palkata uusi valmentaja erotetun tilalle ja luultavimmin omilla rahoilla...

Kyllä minustakin ja sitä ennen pistettiin omasta taskusta sievoinen summa korjausyrityksiin. Tässä tapauksessa vastuun kantaminen ei minustakaan olisi ollut mikään Cobolin kuvaama, vaan kaivaa kuvetta, omaa sellaista. Ja vasta äärimmäisessä tilanteessa vaihdettiin valmentajaa. Kyllä vastuuta otettiin.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
cobol kirjoitti:
Mitä todellista vastuuta kantava Hjallis voisi sinun mielestäsi tehdä? Erota? Myydä Jokerit? Pistää konkkaan? Lahjoittaa seura ryssille?

Eikö tässä nyt kuitenkin ollut paras tapa kantaa vastuuta ollut palkata uusi valmentaja erotetun tilalle ja luultavimmin omilla rahoilla...

En kai minä nyt Hjallista ole erottamassa ;). Miksi ymmärrät tahallasi väärin? Minä vain en ymmärrä, mikä merkitys on toimitusjohtajalla, joka ei viime kädessä ole vastuussa mistään, vaan uhoilee lehdistötilaisuuksissa rahoillaan (=Hjalliksen rahoilla).

Tietysti tämäkin on omistajan asia, eli pitäköön mitä tahansa hovia ympärillään. Minen vaan ymmärrä tuollaista. Virmanen leveilee tj:n asemassa, mutta kun mokailee, vastuuta ei olekaan.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
cobol kirjoitti:
Mitä todellista vastuuta kantava Hjallis voisi sinun mielestäsi tehdä? Erota? Myydä Jokerit? Pistää konkkaan? Lahjoittaa seura ryssille?

Samaa olen itsekin ihmetellyt useasti monien harkimovihaajien kanssa. Kyseessä on ehkä ärsyttävä puolihurri ja ex-Hifkifani, mutta kyllä se Jokereista välittää ja minä olisin ainakin Jokereiden tulevaisuudesta huolissani, jos Harkimo päättäisi jättää seuran kokonaan ja tilalle tulisi jotain muodollisesti päteviä pukumiehiä.

Vakio tarkoitti ilmeisesti kuitenkin uhoamisellaan lähinnä Virmasta, mikä huvittavaa välillä onkin, kun tietää ettei Masa tuolla pallilla heiluisi, jos hän ei olisi niin hyvä frendi Hjalliksen kanssa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei kai tuo ole mikään salaisuus ole mistä Isakssonin kanssa kirjoitamme eli Hjallis maksaa omista virheistään omilla rahoillaan. Ei tähän peräti noin 16 vaihtomiehen (kauden alun jälkeen hankitut ja hankittavat uudet pelaajat ja valmentajat yhteensä) karuselliin Jokereiden 2.5 miljoonan euron pelaaja- ja valmentajabudjetti riitä.

Jos se ei ole vastuun ottamista, niin sitten ei ole mikään.

Jokereiden omistuspohja synnyttää tämän tilanteen. Sen takia on turha tarkastella vain Virmasen työtä. Pitää aina muistaa, että Hjallis on hyvin kiinnostunut Jokereista ja tekee duunia Jokereissa.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Isaksson kirjoitti:
Kyllä minustakin ja sitä ennen pistettiin omasta taskusta sievoinen summa korjausyrityksiin. Tässä tapauksessa vastuun kantaminen ei minustakaan olisi ollut mikään Cobolin kuvaama, vaan kaivaa kuvetta, omaa sellaista. Ja vasta äärimmäisessä tilanteessa vaihdettiin valmentajaa. Kyllä vastuuta otettiin.

Niin kuin jo sanottu, en minä Hjallista tässä kritisoi, vaan Virmasta. En ymmärrä mikä hänen asemansa seurassa on. Nimellisesti toimitusjohtaja, mutta näköjään todellisuudessa juoksupoika/siivooja, jolla on vielä jumalauta otsaa uhoilla lehdistötilaisuuksissa.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
cobol kirjoitti:
Kerhossa on kuitenkin eräänlainen kokonaisilmapiiri, joka puuttuu Jokereista, HIFK:sta ja Bluesista. Kaikilla näillä on enemmän rahaa, mutta se ei auta yksin. Isot seurat potevat liigassa eräänlaista NYR-syndroomaa. Jokerit nyt on kuitenkin parhaiten viime vuosina tästä kolmikosta pärjännyt. Paremminkin voisi pärjätä, mutta asia ei ole aivan yksinkertainen. Siihen vaikuttaa todella monet tekijät.

Ehkäpä näiden mainitsemiesi seurojen keskeinen ongelma on rimpuilu siinä kulttuurimuutoksessa, jossa suomalainen ammattilaiskiekkoilu on ollut jo vuosien ajan (ja tullee vielä jonkin vuoden olemaan) - siis balanssin löytämisessä liiketoiminnan ja urheilu(llisuude)n välille. Vuoden 1995 maailmanmestaruus kun tuntui herättäneen Suomessa jääkiekon suhteen myös bisneskiiman, joka ei kaikilta osiltaan kohtaa/kohdannut todellisuutta, siis realismia sen suhteen, kuinka korkealle taivaaseen puu voi kasvaa, ja voiko kyseiseen puuhun kiivetä perse edellä.

Tämä on kärjistys, mutta teen sen tekstin lyhentämiseksi: voisiko olla, että niin esimerkiksi Jokerit kuin HIFK ovat jossain vaiheessa unohtaneet sen, mikä on seurojen todellinen, myytävä tuote - siis peli? Esimerkiksi HIFK:n ajattelu "omien poikien" joukkueesta on ammattilaisurheilusta puhuttaessa kaunis mutta tuhoon tuomittu - siis ainakin niin kauan, kuin organisaation keskeisenä tavoitteena on (urheilullinen) menestys. Sama ilmiö on havaittavissa pienemmässä mitassa Jokereissa, jossa Immosen päävalmentajuus oli ajatuksena kaunis, mutta osoittautui lopulta mahdottomuudeksi. (Kokonaan toinen mutta mielenkiintoinen asia on tietenkin se, että liigassa erotettujen valmentajien tilalle ovat tulleet nimenomaan kokeneet, joidenkin mielestä jopa "kelkasta pudonneet" Ara ja Curre, mutta niinpä vain "kelkasta pudonneet" huudetaan kriisin hetkellä apuun, koska ei esimerkiksi Petteri Sihvonen ole keksinyt "uutta" jääkiekkoa, vaikka sellaisen kuvan ilmeisesti haluaakin lahjakkuudestaan antaa.)

Ylläolevalla tarkoitan siis sitä, että esimerkiksi HIFK:n ja Jokereiden organisaatiot tuntuvat elävän ammattilaisurheiluun mahdottomassa dilemmassa: ollaan vähän niin kuin bisnestä, ollaan vähän niin kuin ammattilaisia, ollaan vähän niin kuin urheilua, ja ollaanpa vähän niin kuin perinteidenkin kanssa tekemisissä, mutta loppujen lopuksi nämä asiat lyövät toisiaan kasvoille niin kauan, kun kaiken tekemisen ydin ei ole tärkeimmässä: itse pelissä. Olisi siis otettava yksi askel taaksepäin (puhutaan pelistä) jotta voitaisiin ottaa kaksi eteen (tehdä siitä myös niin urheilullisesti kuin taloudellisesti kannattavaa toimintaa). Hämeenlinnan etu tuntuu olevan se, että jo astuessaan sisään heidän karuun halliinsa tulee positiivinen fiilis siitä, että asioita tehdään pääasiassa itse pelin ehdoilla - ja kaiketikin HPK:n tarina tätä tunnetta myös vahvistaa.

Ja muuten olen sitä mieltä, että Virmanen Jokereiden kakkosvalmentajana on käsittämätön veto.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
cobol kirjoitti:
Ei kai tuo ole mikään salaisuus ole mistä Isakssonin kanssa kirjoitamme eli Hjallis maksaa omista virheistään omilla rahoillaan. Ei tähän Jokereiden 2.5 miljoonan euron pelaaja- ja valmentajabudjetti riitä.

Kuten sanottu, olen itsekin yrittäjä enkä voisi enempää tuntea kunnioitusta Hjallista kohtaan mitä yrittäjyyteen tulee. En käsitä miksi on niin vaikea nähdä mitä ajan takaa.

Mikä on Virmasen rooli seurassa? En minä ainakaan toimitusjohtajan ominaisuudessa voisi hyvällä omalla tunnolla potkia pelaajia ja valmentajia joka toinen päivä ulos ja toisella kädellä heittää uusia sisään. Tai ehkä tuon vielä voisin tehdä, mutta sitten ikään kuin itse en olisi tehnyt mitään virhettä, uhoan että rahaa on. Kokeillaan saatana vaikka kaikki maapallon pelaajat, eiköhän menestystä jossain vaiheessa tule.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Niin tästä joitakin ärsyttävästä ja lähes kaikkia viihdyttävästä Virmasen esiintymistavasta tyyliin "Mä maksan niiden palkat" (Vaikka todellisuudessa herra rellestää Harkimon rahoilla) on sanottava, että Masa on myös todellisuudessa kielenkäytöltään enemmän sellainen "kyykyttäjä GM" mikä naapurin Pena on Jatkoajan Hifkifanien mielikuvituksessa. Koutsaamisessa Pena on tietty enemmän äijä.

Harkimon ja Virmasen ystävyys täytyy olla muuten todella vahvalla pohjalla kun Matti voi pokerinaamalla vetää Euroopan omistajan roolia median edessä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hyvä kirjoitus Maple Leafilta ja siinähän on asiaa jälleen kerran. Pitkälti noin se menee.

Vakio, minä mieluimmin kysyisin näin: mikä on Hjalliksen rooli seurassa. Kysymys oli retorinen, sillä vastaankin itse. Hjallis on edelleen liikaa mukana päivänjääkiekossa tekemässä valintoja ja päättämässä asioista. Sen takia todellista vastuuta on vähän kehno pistää Virmasen niskaan. Jokereissa on tavallaan tilanne, jossa Hjallis on erittäin aktiivinen hallituksen puheenjohtaja, joka vetää isot linjat ja tekee kovimmat ja isoimmat päätökset. Ei tämä ole aivan vierasta yritysmaailmassakaan, jossa omistaja on hallituksen puheenjohtaja.

Hjallikselle Jokerit on myös harrastus. Tällä asialla on hyvät ja huonot puolensa.
 

yökkömies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Bundesliga
Vakio kirjoitti:
Toisaalta Jokereilla on paljon enemmän rahaa käytettävissä kuin HPK:lla. Kentällä ero on kuitenkin keskimäärin erittäin vähäinen. Tosin tällä hetkellä ero on suuri ja Kerhon eduksi

Kelaappas historiatietoja, kuinka monta kertaa kerho on playoffseissa päätynyt Jokereita korkeammalle? runkosarjaa ei lasketa. Kuinka monta viiriä on perunakellarin katossa? Marginaalit ovat pienet jääkiekossakin...
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
cobol kirjoitti:
Vakio, minä mieluimmin kysyisin näin: mikä on Hjalliksen rooli seurassa. Kysymys oli retorinen, sillä vastaankin itse. Hjallis on edelleen liikaa mukana päivänjääkiekossa tekemässä valintoja ja päättämässä asioista. Sen takia todellista vastuuta on vähän kehno pistää Virmasen niskaan. Jokereissa on tavallaan tilanne, jossa Hjallis on erittäin aktiivinen hallituksen puheenjohtaja, joka vetää isot linjat ja tekee kovimmat ja isoimmat päätökset. Ei tämä ole aivan vierasta yritysmaailmassakaan.

Ei ole tietenkään vierasta. Etenkään silloin kuin omistaja on intohimoisesti asian takana. Tämä kuitenkin muodostaa monia ongelmia. Tilannetta ei nähdä/ei haluta nähdä objektiivisesti. Tunteilla kun ei yleensäkään ole hirveän hyviä päätöksiä tehty maailmassa, ainakaan minun mielestäni.

Olet kuitenkin aivan oikeassa tuossa viestissäsi. Minusta vaan Virmasen tilalle voisi vähitellen hankkia miehen, jolla olisi oikeasti näkemystä siitä tehtävänkuvasta, jonka oletan Jokerien tj:llä olevan. Voisi tulla paljon halvemmaksi pitkässä juoksussa palkata paikalle vaikka kuinka kovapalkkainen osaaja.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Maple Leaf kirjoitti:
Ylläolevalla tarkoitan siis sitä, että esimerkiksi HIFK:n ja Jokereiden organisaatiot tuntuvat elävän ammattilaisurheiluun mahdottomassa dilemmassa: ollaan vähän niin kuin bisnestä, ollaan vähän niin kuin ammattilaisia, ollaan vähän niin kuin urheilua, ja ollaanpa vähän niin kuin perinteidenkin kanssa tekemisissä, mutta loppujen lopuksi nämä asiat lyövät toisiaan kasvoille niin kauan, kun kaiken tekemisen ydin ei ole tärkeimmässä: itse pelissä. Olisi siis otettava yksi askel taaksepäin (puhutaan pelistä) jotta voitaisiin ottaa kaksi eteen (tehdä siitä myös niin urheilullisesti kuin taloudellisesti kannattavaa toimintaa). Hämeenlinnan etu tuntuu olevan se, että jo astuessaan sisään heidän karuun halliinsa tulee positiivinen fiilis siitä, että asioita tehdään pääasiassa itse pelin ehdoilla - ja kaiketikin HPK:n tarina tätä tunnetta myös vahvistaa.

Tämän kappaleen voisin vaikka kehystää ja laittaa huoneeni seinälle tauluksi. Ja antaa sen taulun jouluna Virmaselle :)
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
yökkömies kirjoitti:
Kelaappas historiatietoja, kuinka monta kertaa kerho on playoffseissa päätynyt Jokereita korkeammalle? runkosarjaa ei lasketa. Kuinka monta viiriä on perunakellarin katossa? Marginaalit ovat pienet jääkiekossakin...

Kyllä minä nuo tilastot tiedän ja nautin joka kerta kun HPK kaatuu. On kuitenkin otettava huomioon seurojen resurssierot. Jokerien pitäisi olla selkeästi Kerhoa parempi joka vuosi. Nyt runkosarjat menevät yleensä aika lailla yksiin. Playoffit vaihtelevat. Kerho on aina kolmas, Jokerit usein parempi, mutta myös välillä huonompi.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiinnitin huomioni Virmasen kommentteihin siitä, että pätevien ehdokkaiden löytäminen on vaikeaa kesken kauden. (tai hiukan ennen kauden alkua) Niinhän se varmasti onkin, jos kukaan ei etsi toimiston ulko-ovea kauempaa. Se on niin käsittämätöntä, miten hatarilla tiedoilla pelaajia Jokereihin hommataan, että se todellakin pistää puistattamaan. Miten monta vuotta sitä on lyötävä päätään seinään ennen kuin huomataan, että ehkä jonkun kannattaisi näitä ehdokkaita etsiä muutenkin kuin puhelimen välityksellä? Kuinka paljon rahaa olisi hyvä scoutti tai UTJ jo säästänyt seuralle? Kuinka paljon pitää Harkimon lompakkoon sattua, ennen kuin hän ymmärtää tämän?

No, katsotaan mitä tuosta Immosen UTJ-hommasta tulee. En tiedä, miten hyvä mies hän on siihen hommaan, mutta toivon parasta.

Nuo Virmasen uhoamis kommentit taas osoittavat, ettei hänen päässään juuri mikään liiku. Virmasen osuus valmennuksessa taas osoittaa, ettei Hjalliksenkaan päässä liiku edelleen juuri mitään (lätkän suhteen). Jokereita nuo miehet tosin ovat, eihän siitä mihinkään pääse. Pakko niitä on kestää.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vakio kirjoitti:
Olet kuitenkin aivan oikeassa tuossa viestissäsi. Minusta vaan Virmasen tilalle voisi vähitellen hankkia miehen, jolla olisi oikeasti näkemystä siitä tehtävänkuvasta, jonka oletan Jokerien tj:llä olevan. Voisi tulla paljon halvemmaksi pitkässä juoksussa palkata paikalle vaikka kuinka kovapalkkainen osaaja.

Menee varmasti vielä aikaa, mutta näin tulee tapahtumaan siinä vaiheessa kun SM-liiga ja Jokerit ottaa seuraavan askeleen bisneksen kehittymisessä. Se tarkoittaa mm:

1. Jokereiden päätoimista valmentajien määrää lisätään ainakin kahdella
2. Jokereiden päätoimista markkinointia ja hallintopuolta kehitetään ja lisätään
3. Jokereiden palkkalistoilla on useita uusia päätoimisia jääkiekkoammattilaisia tekemässä scouttaamista yms
4. Jokereissa on jopa kaksi UTJ-tyyppistä henkilöä
5. Jokereissa on päätoiminen talouspäällikkö yms

Siinä vaiheessa peli alkaa taas olla peliä ja tekemisen itseisarvo myönteisesti ajatellen. Päästään takaisin niin lähelle ydintä kuin se on uudesta tilanteesta katsoen mahdollista. Viittaan ennen kaikkea ns. Ruotsin malliin, joka on nostanut seurat taloudellisesti jaloilleen ja palauttanut kiinnostuksen jääkiekkoon pitkälti pelin ehdoilla. Pelit ovat mielenkiintoisempia kuin SM-liigassa, taklata saa ja kahvata ei - jos pikkaisen yksinkertaistetaan. Ja yleisö viihtyy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös