Välillisiä menoja ei kukaan pysty laskemaan. Valtiolle tulee alkoholista myös välillisiä tuloja. Näitäkään ei pysty arvioimaan. Ihmiset työskentelevät viina- ja kaljatehtaissa saaden sieltä palkkaa ja maksaen veroja. Ei aavistustakaan kuinka paljon. Ravintoloissa myydään viinaa ja työntekijät saavat palkkaa ja maksavat veroja. Ei aavistustakaan kuinka paljon. Ja kuten Lapanen sanoi alkoholi antaa monille ihmisille mielihyvää, jonka arvoa on mahdotonta mitata.Viestin lähetti varjo
Kullervo:
Enpä usko että tuossakaan luvussa on otettu huomioon pitkäjänteisempiä vaikuksia, eli alkoholin aiheuttamien sairauksien kuluja jne.
Ja esitä myös se lähde jos pystyt.
Itse en ole mikään alkoholin suurkuluttaja ja minulla on lähipiirissä henkilöitä, jotka aiheuttavat nimenomaan näitä menoja valtiolle ja huolia omaisille. Tästä huolimatta minua ärsyttää valtion holhoaminen. Korkea hinta ja saatavuuden vaikeuttaminen eivät ole oikeita keinoja vähentää juomista. Mielestäni valtio voisi koettaa etsiä keinoja, joilla ihmisten asenteita ja juomatottumuksia muutetaan.