(Siirretty paitakeskustelusta)
Ajatuksen tasolla tykkään siitä, että meillä olisi kourallinen vaihtelevia ja historiaan nojaavia pelipaitoja juhlakauden aikana TPS:n malliin. Olen kuitenkin vähän skeptinen sen suhteen, että mitenkähän tuo nyt sitten käytännön tasolla onnistuisi. Sponsoriasettelu antaa niin haastavat raamit, eli jos aiemmin JYPillä on ollut vaikea suunnitella hyvää paitaa kerran kymmenessä vuodessa, nyt pitäisi tehdä useampi onnistuminen yhden kesän aikana. Sitten kun sopassa on erilaisten sponsorien logojen asettelua, niin todella vaikeaksi menee. Pitää melkein perehtyä siihen, että miten TPS pystyi handlaamaan tämän. Vedettiinkö siellä koko kaudelle paitojen mainosmyynti minimiin, jotta paletti pysyi edes jotenkin kasassa, vai mite toimittiin.
Toinen historiaan ja juhlakauteen peilaava asia on se, että toivottavasti juhlakauden historiikeissa annetaan viimeinkin huomiota, kunniaa ja valokeilaa myös niille nihkeämmille JYP-vuosille. Minua on jo pidemmän aikaa harmittanut se, että JYP historia on karkeasti vuodet 1985-1993, ja 2009-, johon suurin menestys osui. Niin sanotut mindardi-JYPin vuodet ovat pyyhitty lähes kaikkialta pois, eikä niille anneta mitään huomiota. Ymmärrän sen, että laihoja vuosia on nihkeä muistella, mutta väitän samalla myös sitä, että osasyynä JYPin korpivaellukseen on lähtökohtien unohtaminen. Menestysvuosina seuraa alettiin pitämään isompana kuin se on, ja nyt kun isojen poikien menestyskerhosta on pudottu pois, takaisin kampeaminen on ollut vaikeaa.
Keski-Suomen museon JYP-näyttelyssä olikin hienoa nähdä myös niitä vuosituhannen vaihteen tapahtumia. Puolivälierät 2003 on ehdottomasti muistelun arvoinen, mutta mielenkiintoista oli nähdä myös kuva nykyisen hurrikaanibrändin julkistamisesta vuonna 1997. Minulle tuli museoreissussa uutena tietona se, että Lasse "Riikan veli" Nieminen oli ensimmäinen pelaaja, joka puki aikoinaan hurrikaaninutun päälleen. Vastaavia juttuja olisi varmasti historian syövereissä enemmänkin, ja toivottavasti seura menee tulevalla kaudella myös niihin.
ps, JYP-näyttely on viimeisiä päiviään pystyssä. Nyt kipin kapin museoreissulle, on oikeasti erinomainen katsaus JYPin palloiluhistoriaan.