Matkalla Marsiin

  • 55 250
  • 336

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ylihuomenna saapuu Suomen ensi-iltaan Ridley Scottin huikaisevan hieno Mars-kuvaus. Elokuvahan on siis täydellisyyttä hipovan aito tieteellinen kuvaus millaista se oikeasti tulee olemaan.

Näköjään on kuitenkin pieni muistutus paikallaan. Helsingin Sanomien Pertti Avola kirjoittaa:

"Scottin elokuvassa Mars nähdään sellaisena kuin se on: karuna, rautaoksidin vuoksi punertavan maa-aineksen peittämänä planeettana, jota riivaavat voimakkaat myrskyt."

On totta, että Marsissa on nopeudeltaan koviakin tuulia, mutta koska planeetan kaasukehä on vain noin sadasosan Maan vastaavasta, niin tuulen vaikutus jää olemattomaksi. Eli myrsky mistä kaikki elokuvassa alkaa ei ole millään tavalla mahdollinen. Se on kuitenkin aivan tietoinen valinta alkuperäisen kirjan kirjoittajalta eikä mikään moka. Vähän pitää draamaakin olla tieteen seassa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
"While it’s a tense wait to discover the fate of the Schiaparelli lander, ESA are reporting that everything is working well on the Trace Gas Orbiter. This is good because the orbiter is where 99% of the science from this mission is going to come."
(The Guardian)

Niinhän se aina on, että oikeasti totuus on tylsää perusduunia. Mutta laskeutuja on jännittävää, vaikka siitä ei niin paljon hyötyä edes ole.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Sinne Marsin meriin katosi eikä yhteyttä enää saada. Koko ajan tulee dataa tälle planeetalle emoaluksesta ja pitkä yö tiedemiehillä edessä, kun käyvät materiaalia läpi. Teoriassa voisi vielä yhteys saapua, käytännössä ei.

Ei ole helppoa tämä ja silti vieläkin naurettava yksityinen firma väittää vievänsä ihmisiä tuonne ensi vuosikymmenellä. Miksi pitää väittää sen tapahtuvan, koska se ei tule tapahtumaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Sinne Marsin meriin katosi eikä yhteyttä enää saada. Koko ajan tulee dataa tälle planeetalle emoaluksesta ja pitkä yö tiedemiehillä edessä, kun käyvät materiaalia läpi. Teoriassa voisi vielä yhteys saapua, käytännössä ei.

Ei ole helppoa tämä ja silti vieläkin naurettava yksityinen firma väittää vievänsä ihmisiä tuonne ensi vuosikymmenellä. Miksi pitää väittää sen tapahtuvan, koska se ei tule tapahtumaan.
En nyt ihan jaa ajatusta kanssasi. Kun etäisyys kasvaa, vähenee myös mahdollisuudet toimia asioiden mukaisella tavalla. Ajattele näin, koodari istuu maassa ja koodaa komentoja järjestelmään, sitten se järjestelmä lähettää matkaan aluksen ja vaikka yksi pienenpieni meteoriitti osuu alukseen, se hidastaa alusta hieman, mutta kun se hieman on sellainen määrä, mistä se koodari ei voi tietää ja se helposti kumuloituu sekunneiksi loppupäässä, sekunneiksi mitä ei ole. Ei ole mitään järjestelmää millä mitata tarkasti asemaa, etäisyyttä, nopeutta jne. ei ole mitään millä korjata asioita.On toki jotain dataa, mutta muuttujiakin on tuhottomasti ja aivoja 0 kappaletta sitä tulkitsemaan. On vain kaikki se mitä on etukäteen jo mietitty ja mille on keksitty vastalääkkeet. Asioita mitä on jo etukäteen kirjattu ja niille on tehty varosuunnitelmat. On oikeastaan aika käsittämätöntä, että yleensäkkin pystytään tuollaisia matkoja ja tekoja suorittamaan täältä jostain kaukaa. Ne koodirivit on aivan tuhottomia ja kaikkien laskentojen pitää olla täysin oikein, koska yksikin virhe maksaa koko reissun.

Ehkä sitten kun keinoäly ja tekniikka on sillä tasolla, että se voi reagoida siellä paikanpäällä, tai mukana on ihmisiä reagoimassa, niin tämä systeemi kuitenkin on paljon varmempi, ihan vain siitä syystä, että silloin voidaan reagoida. Se ei tokikaan pelasta siltä jos laskuvarjo ei aukea, tai jos jokin moottori ei toimikkaan, mutta se ihminen tai keinoäly voi edes yrittää nokkeluudella tai soveltamalla kompensoida tilannetta mihin ei olla varauduttu, jotain mitä se koodari ei nyt siellä kellarissa keksinytkään. Ero on melkoinen ja sen osoittaa jo ihmiskunnan onnistumisprosentti avaruuteen ja kuuhun matkaamisessa. Aina kun ihminen on ollut mukana, niin onnistumisprosentti on ollut sen yhden rakettivaiheen jälkeen melko perhanan hyvä, se räjähdyksen absoluuttinen hallinta homma vähän vielä tökkii.

312 tehtävää, 4 epäonnistumista. Tätä kun vertaa siihen miten hyvin on onnistuttu näissä miehittämättömissä projekteissa, niin se ero on melkoinen. Se on juuri ajatustoiminnan verran eroava.
 
Viimeksi muokattu:

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
En nyt ihan jaa ajatusta kanssasi. Kun etäisyys kasvaa, vähenee myös mahdollisuudet toimia asioiden mukaisella tavalla. Ajattele näin, koodari istuu maassa ja koodaa komentoja järjestelmään, sitten se järjestelmä lähettää matkaan aluksen ja vaikka yksi pienenpieni meteoriitti osuu alukseen, se hidastaa alusta hieman, mutta kun se hieman on sellainen määrä, mistä se koodari ei voi tietää ja se helposti kumuloituu sekunneiksi loppupäässä, sekunneiksi mitä ei ole. Ei ole mitään järjestelmää millä mitata tarkasti asemaa, etäisyyttä, nopeutta jne. ei ole mitään millä korjata asioita.On toki jotain dataa, mutta muuttujiakin on tuhottomasti ja aivoja 0 kappaletta sitä tulkitsemaan. On vain kaikki se mitä on etukäteen jo mietitty ja mille on keksitty vastalääkkeet. Asioita mitä on jo etukäteen kirjattu ja niille on tehty varosuunnitelmat. On oikeastaan aika käsittämätöntä, että yleensäkkin pystytään tuollaisia matkoja ja tekoja suorittamaan täältä jostain kaukaa. Ne koodirivit on aivan tuhottomia ja kaikkien laskentojen pitää olla täysin oikein, koska yksikin virhe maksaa koko reissun.
Onko tuosta meteoriittiteoriasta jotain faktoja jossakin? Tuntuu jotenkin epätodennäköiseltä että ilmakehän läpi mentyään jossain seitsemän kilometrin korkeudessa olisi joku meteoriitti hidastanut aluksen kulkua. "Kyl jottai muut vikkaa pitäis olla" sanoisi turkulainen. Näyttää siis siltä, että laskuvarjo irtautui liian aikaisin ja jarrumoottori toimi vain hetken. Mikä tämän sitten aiheutti, jää arveltavaksi, ehkä se selviää, ehkä ei.

Ja käsitykseni on, että nuo koodirivit eivät ole koskaan täysin oikein, mutta onneksi monet "bugeista" ovat sellaisia, että niistä ei aiheudu mitään todellista haittaa, mutta varmaan jää sellaisiakin bugeja, joista häikkää tulisi, mutta jostain syystä niitä koodirivejä ei sitten tarvittu.

312 tehtävää, 4 epäonnistumista. Tätä kun vertaa siihen miten hyvin on onnistuttu näissä miehittämättömissä projekteissa, niin se ero on melkoinen. Se on juuri ajatustoiminnan verran eroava.
Voisi olla aika aika hirveä rekordi miehitetyissä avaruuslennoissa jos ne olisi heti ensimmäiseksi laukaistu. Eikös se niin mene, että näillä miehittämättömillä harjoitellaan, ja sitten kun ne alkavat olla hallussa niin sitten ruvetaan lähettämään miehitettyjä lentoja. Ei tuolla avaruudessa pysty kovin paljon tekemään vaikka olisi millainen ihmismieli tai keinoäly jos joku perusjuttu menee ihan pieleen. Kyllä se on harjoituksen tulosta, tuo 312 vastaan 4 rekordi minun mielestäni pitkälti.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Onko tuosta meteoriittiteoriasta jotain faktoja jossakin? Tuntuu jotenkin epätodennäköiseltä että ilmakehän läpi mentyään jossain seitsemän kilometrin korkeudessa olisi joku meteoriitti hidastanut aluksen kulkua. "Kyl jottai muut vikkaa pitäis olla" sanoisi turkulainen. Näyttää siis siltä, että laskuvarjo irtautui liian aikaisin ja jarrumoottori toimi vain hetken. Mikä tämän sitten aiheutti, jää arveltavaksi, ehkä se selviää, ehkä ei.
Ei todellakaan ole mitään faktoja, kun en mitään väittänytkään, tai teoriointukaan, vaan siis kyseessä oli minun esimerkkini siitä miten pienestä se homma on kiinni, kun mennään tuhottoman kauas tekemään jotain noinkin tarkkaa, kuin pudottamaan tuollainen alus. Yksi pieni asia voi muuttaa kaiken. En siis millään tavalla väittänyt, että nyt olisi käynyt näin. Siinä viestinnässä on vaan sellainen "pieni" viive noilla etäisyyksillä ja se johtaa siihen, että laitteiden pitää toimia autonomisesti sen koodin varassa ja silloin ne pienet asiat, mihin on mahdoton varautua, on myös lähes mahdottomia kompensoida.

Tässä tapauksessa se äly olisi voinut varmistaa, että varjot aukeaa kun on paikka, alus irtaantuu tai ainakin nappia on painettu oikeaan aikaan jne.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En nyt ihan jaa ajatusta kanssasi. Kun etäisyys kasvaa, vähenee myös mahdollisuudet toimia asioiden mukaisella tavalla.

Nyt en ymmärrä mitä tarkoitat, koska juurikin totesin tuon olevan hankalaa. Siksi harmittaa tämä yksi firma mistä ei tosin ole kuulunut hirveästi viime aikoina. Eiköhän se kuopata hiljaisuudessa kuten jalkapallomaajoukkueen 2020-sekoilu. Joka tapauksessa niiden myyntikikan onnistumisen mahdollisuus on tasan nolla.

Mistähän nuo luvut muuten tulevat, koska planeetalle meno on kosahtanut useammin kuin tuo neljä.

Jokainen softan kanssa tekemisissä oleva tietää, että bugiton softa on mahdottomuus ja siksi siihen ei edes pyritä varsinaisesti. Vaikka kuinka olisi aikaa ja rahaa, niin aina sinne jää. Toki kaupallisessa softassa missä ei ole ihmishenget vaarassa ketään ei edes kiinnosta, että laitetaan keskeneräisiä tuotteita myyntiin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Nyt en ymmärrä mitä tarkoitat, koska juurikin totesin tuon olevan hankalaa. Siksi harmittaa tämä yksi firma mistä ei tosin ole kuulunut hirveästi viime aikoina. Eiköhän se kuopata hiljaisuudessa kuten jalkapallomaajoukkueen 2020-sekoilu. Joka tapauksessa niiden myyntikikan onnistumisen mahdollisuus on tasan nolla.

Mistähän nuo luvut muuten tulevat, koska planeetalle meno on kosahtanut useammin kuin tuo neljä.

Jokainen softan kanssa tekemisissä oleva tietää, että bugiton softa on mahdottomuus ja siksi siihen ei edes pyritä varsinaisesti. Vaikka kuinka olisi aikaa ja rahaa, niin aina sinne jää. Toki kaupallisessa softassa missä ei ole ihmishenget vaarassa ketään ei edes kiinnosta, että laitetaan keskeneräisiä tuotteita myyntiin.
Se 4 on epäonnistuneiden (kuolemaan johtaneiden) miehitettyjen lentojen lukumäärä, 6 olisi oikea määrä jos lasketaan mukaan kaksi rakettia, mitkä ei ole halunneet lähteä liikkeelle. Se on prosentteina todella alhainen suhteessa onnistuneihin. Minä tarkoitin, ihan kuten voit siitä lainauksesta päätellä, että miehitetyt matkat kauas(kin) onnistuu suuremmalla todennäköisyydellä kuin miehittämättömät. Juurikin siitä syystä, että silloin asioihin voidaan reagoida siellä paikan päällä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Suomen aikaa klo 22 taas kokeillaan:

Mars probe set for '7 minutes of terror' (BBC News)

InSight Mission – NASA's InSight Mars Lander

"We've done all the preparations that we can possibly think of to make sure that our entry, descent and landing (EDL) goes as smoothly as we can imagine," explained project manager Tom Hoffman. "But Mars as a planet does not always behave. I think our team is ready; I think the spacecraft is ready. We just don't know if Mars is ready,"
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
On tää jotenkin vain hienoa ihmisten funtsimista eli järkeilyä, laskemista, sitten tietysti perusinsijöörniyttä ja teknikointia, viime kädessä luotettavaa kädellä tekemistä: koko ketju, jokainen lenkki piti, aivan jumalattoman mahtavaa!

Joku tietysti viukuttaa, että resurssit olisi pitänyt suunnata jonnekin toisaalle, ehkä muutaman yksilön arkipäivän elämän helpottamiseen vaikkapa. Tai johonkin sosiologiseen eli yhteiskuntatieteelliseen mietintöön.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Elon Musk on tokaissut, että hän muuttaa 70%:n todennäköisyydellä Marsiin. Eipä tarvitse sitten ehkä enää katsella hänen kannabis-sätkien polttelua telkkarissa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Elon Musk on tokaissut, että hän muuttaa 70%:n todennäköisyydellä Marsiin. Eipä tarvitse sitten ehkä enää katsella hänen kannabis-sätkien polttelua telkkarissa.

Tuohan nyt on aivan typerä arvio, mutta hän on vasta 47-vuotias. Jos terveyttä riittää, niin hänellä voisi olla pieni mahdollisuus yhdensuuntaiseen lippuun.

Miksi ei laillista sätkää muuten saisi polttaa televisiossa. En ymmärrä yhtään miten tuo edes iittyy avaruusmatkailuun. Ja sitä paitsi kai sinä nyt ymmärrät kuinka paljon sieltä tulee jotain todella korkearesoluutioista livekuvaa kellon ympäri sitten kun ihminen todella siellä joskus on.

Se ei tule olemaan mikään Nasan puhdas tiederetki vaan todella kaupallinen pläjäys missä tehdään toki tiedettäkin.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Siis... Otti yhdet hatsit podcastissa Joe Roganilta. "Vähän" eri asia.
Miksi ei laillista sätkää muuten saisi polttaa televisiossa. En ymmärrä yhtään miten tuo edes iittyy avaruusmatkailuun. Ja sitä paitsi kai sinä nyt ymmärrät kuinka paljon sieltä tulee jotain todella korkearesoluutioista livekuvaa kellon ympäri sitten kun ihminen todella siellä joskus on.
Pahoittelut, tuo toinen oli täytelause, olisi kai pitänyt keksiä joku parempi. Muuten viesti jäi vähän lyhyeksi mielestäni.
 
Suosikkijoukkue
KK
Kuinkahan turvallista Marsiin olisi sitten mennä? Ilman kaasukehää planeetta on hyvin altis mm meteoriiteille. Kuinka hyvin maasta voidaan havaita Marsiin tulevat kappaleet? Ehtiikö silti viestimään asiasta Marsiin ennen kuin on myöhäistä? Vettähän tuolta kraaterista voi löytyä.

Tekniikan Maailma

Linkki vie TM:n internetsivuille uutiseen planeettaan osuneesta meteoriitista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös