Erittäin hyvin sanottu. Omalla kohdallani menee niin, että jos on jokin asia mikä tuottaa nautintoa, niin sitten on tarve yhdistää kyseinen asia alkoholin kanssa jotta saisin nautintoa korotettua ennestään.
Tuokin on lopulta vain opittu tapa. Eikä siinä tavassa silloin yhtään mitään ongelmaa ole, jos se pysyy kohtuudessa, mutta kun kerran alkoholisti-ketjussa ollaan, niin monella se ei pysy kohtuudessa. Opituista tavoista voi oppia poiskin jos siihen on riittävää halua ja tarvetta ja jos löytää jonkun muun tavan nauttia eri tilanteista. Ulkopuoliset tekijät eivät kauheasti tähän vaikuta, paitsi jos lainsäädäntö olisi tarpeeksi tiukka, mikä taas ei ole reilua kohtuukäyttäjille.
Ei kukaan lapsenakaan kaivannut aurinkoisesta kesäpäivästä nauttimiseen alkoholia. Samoin esimerkiksi tupakointi on pitkälti tottumiskysymys ja pinttynyt tapa polttaa vaikkapa kahvi- tai ruokatauolla on juuri sitä: tapa.
Olen joskus pohdiskellutkin että ihmiset, joita ei kiinnosta jokaviikonloppuinen juominen tai alkoholi yleensäkään, eivät sitten vissiin saa siitä samaa nautintoa kuin minä. Toki ymmärrän että syynä juomattomuuteen voi olla ihan mikä tahansa, esim. alkoholisimi "entisessä elämässä"
Ei minua ainakaan erityisesti kiinnosta. En lasiin sylje enkä absolutisti ole, mutta elämän normaalit toimet, harrasteet ja nautinnot eivät vaadi kylkiäisekseen pisaraakaan alkoholia, päin vastoin se vain häiritsisi ja heikentäisi niitä. Nuorempana ja teini-iässä tuli ryypiskeltyä siinä missä muutkin, ja joskus on kännissä ollut perin mukavaakin, mutta ei se normaaliin viikkoarkeen kuulu.
Minä viihdyn oikein hyvin selvin päin kotonani, ja vaikka pettter oli toista mieltä, niin ainakin minulle elokuvateatterissa käyminen, kirjan lukeminen tai musiikin kuuntelu on mielekästä ilman viinaakin. Itse asiassa kaikki nuo toiminnot tuntuisivat turhilta kännissä, koska keskittymiskyky häiriintyisi.
Alkoholi on ylimääräinen elementti, jolla on oma paikkansa ja aikansa, mutta silloin ollaan mielestäni jo kaltevalla pinnalla liukumassa alaspäin jos aika ja paikka ovat normaalissa jokapäiväisessä arjessa ja käyttömäärät hiljalleen kasvavat. On eri asia vaikkapa juoda olut tai pari lätkämatsissa kuin tissuttaa joka ilta siten, ettei oikein mistään asiasta pysty nauttimaan ilman orastavaa känniä tai turtumuksen tilaa.
Ei se tee lapsillekaan terää syödä karkkia joka päivä, se on lihottavaa ja epäterveellistä. Karkkipäivä on hyvä idea, ja kenties jotkut aikuisetkin kaipaisivat "karkkipäivää" juodakseen silloin viinaa, muina päivinä voisi kokeilla olemista ilman. Tämä ainakin silloin jos kokee alkoholin ongelmakseen ja/tai läheiset ja ympäristö kokevat sen ongelmaksi.
Ei tämä toki mitenkään helppo asia ole. Jos olisi, niin silloinhan ei olisi alkoholismia eikä alkoholin suurkulutusta. Mutta jos viina alkaa viedä voittoa, niin ehkä voisi koittaa etsiä korvikenautintoja ja korvaavia sijaistoimintoja. Siihenhän loppujen lopuksi sekin perustuu, että jotkut hurahtavat uskoon ja juominen/päihdekäyttö loppuu siihen. Uusi asia korvaa vanhan. En silti suosittele fundamentalistiuskovaisuuttakaan, mutta periaate on sama.