Meillä oli ajatus juurikin olla se neljä päivää, pari yötä olisi teltassa ja yksi sitten jossakin kalastajamökissä. Ensin Kilpisjärveltä päiväreissu Birtavarrelle ja Gorsan sillalle ja sitten Lofooteille.Tuli käytyä, nopea pyrähdys se lopulta oli, vain kaksi päivää itse Lofooteilla. Toisaalta tuokin riitti siihen, että kaikki olennainen tuli nähtyä eli juurikin mainitsemani Reinebringen ja Kvalvika Beach. Etenkin Reinebringenin huipulle on pakko antaa erityismaininta. Jonkin verran on tätä maailmaa tullut kierrettyä, mutta tuo yksittäinen kohta ja näkymä huipulta menee aikalailla oman listani kärkeen. Vaikka tuota kuinka kuvissa näkeekin, ei se (yllätysyllätys) vedä vertoja sille, mitä se on luonnossa.
Ajoimme tuonne juuri päinvastoin eli ensin Kiirunan kautta, ensimmäisen yön olimme Svolvaerissa hotellissa ja toisen airbnb:n kautta vuokratussa talossa jossakin Å i Lofotenin lähellä. Ihan hyvin tuossa reilussa kahdessakin päivässä ehti ja kaikki nämä suositut paikat nähtyä, mutta ehkä vähintään yksi lisäpäivä olisi ollut tarpeen pelkästään kasuaalille kiertelylle. Jo pelkkä ajaminen noissa maisemissa on itsessään kokemus. Itselläni ei oikein Lofooteista ollut ennen tuota reissua mitään odotuksia, lähinnä pidin ylihehkutettuna paikkana, kun kaikki tuolla tuntuu nykyään käyvän ja itse tällaisia paikkoja tavallisesti kartan. Mutta olin kyllä pahasti väärässä, mielestäni yksi sellaisista paikoista, jotka jokaisen tulisi jossain vaiheessa nähdä.
Mennessä pyörähdimme pikaisesti Narvikissa, takaisin tullessa puolestaan olimme yhden yön ja seuraavan päivän Tromssassa. Joskus seuraavalla pohjoisen visiitillä voisikin juuri Tromssaan tutustua enemmän, vaikutti sympaattiselta pohjoisen kylältä.
Milloin kävitte, oliko kovakin ryysis? Kesällä esim. tuolla Reinebringenillä voi olla kovakin tungos, jos keli on hyvä.