Mainos

Matkakohteenne

  • 2 567 761
  • 14 922

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toimiiko Uber enään Italiassa?

2017 oli uutinen että estettiin mutta mutta mites nyt?
Taitaa roikkua edelleen löyhässä hirressä. Jatkuvasti tulee uusia alemainoksia sähköpostiin ja rahaa yritetään luukuttaa sisään. Ei ehkä tänä vuonna vielä keikahda mutta itse en kovin pitkälle tulevaisuuteen lippuja uskaltaisi ottaa. Vaikka ottaisi luottokortilla niin tulee siitä silti ongelmia sekä kuluja jossei matkaan pääsekään. Muuten on hyvä lentoyhtiö, mitä nyt viimeisellä 2 reissulla olleet lennot 1h-1.5h myöhässä aikatauluista
melkein joka päivä tulee noita 8 tunnin tarjouksia, etelä-eurooppan 40/50e per suunta jne.

Hirressä mennään..
 

Outsider

Jäsen
Taitaa roikkua edelleen löyhässä hirressä. Jatkuvasti tulee uusia alemainoksia sähköpostiin ja rahaa yritetään luukuttaa sisään. Ei ehkä tänä vuonna vielä keikahda mutta itse en kovin pitkälle tulevaisuuteen lippuja uskaltaisi ottaa. Vaikka ottaisi luottokortilla niin tulee siitä silti ongelmia sekä kuluja jossei matkaan pääsekään. Muuten on hyvä lentoyhtiö, mitä nyt viimeisellä 2 reissulla olleet lennot 1h-1.5h myöhässä aikatauluista

Varmaan eri matkavakuutusten välillä on eroja, mutta miten yleensä käy, jos lentoyhtiö menee konkurssiin? Maksaako uudet lennot tai vaihtoehtoisesti etukäteen maksetut hotellit jne.?
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Varmaan eri matkavakuutusten välillä on eroja, mutta miten yleensä käy, jos lentoyhtiö menee konkurssiin? Maksaako uudet lennot tai vaihtoehtoisesti etukäteen maksetut hotellit jne.?

Näitä konkursseja tapahtuu onneksi aika harvoin. Ehkei kannata Norskin omalla luottokortilla maksaa :D
 

PokerJoker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Eikös Norwegian saanut rahoituksensa jo kuntoon?

Osakekurssi on ainakin sukeltanut+mikä ainakin itseä hiukan huolestuttaa myös niin Norwegianilla on myös noita lentokiellossa olevia Max-konetyyppejä. Kaverilla olisi ollut juuri lennot Dubliniin. Edeltävänä päivänä lento siirrettiin aamusta iltaan, joten matkasuunnitelniin tuli äkillinen muutos. Rahat takaisin lennoista, hotellivarauksen peruuttaminen ja suunnaksi Berliini eri lentoyhtiöllä. Oma lento lähtee myös aamupäivällä ja oli Gdanskissa puolenpäivän aikoihin niin lasken tuon lähtöpäivän jokseenkin kokonaiseksi päiväksi matkakohteessa niin kieltämättä sapettaisi, jos lento siirretään vaikka vielä iltaan. Eli ei se Norwegianin taloudellinen tilanne niinkään huoleta vaan se epävarmuus siitä, että lähteekö lento ajallaan, oli toki itseltä vähän huonosti muotoiltu tuo konkurssi-kohta.

Kiitokset kuitenkin vinkeistä, eiköhän näillä pääse alkuun ja noin mitä nyt muiden kavereiden matkavinkkejä olen saanut niin aika samoja paikkoja tullut vastaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näitä konkursseja tapahtuu onneksi aika harvoin. Ehkei kannata Norskin omalla luottokortilla maksaa :D
Eikös Bank Norwegian ole ihan oma firmansa, josta lentoyhtiö Norwegian omistaa 20 prosenttia. Norjan valtio nyt tuskinpa päästää tuota pankkia konkurssiin. Itselläkin melkein 100 egen edestä cashpointseja kortilla. Pitänee kesällä joku lento ostaa ja käydä piipahtamassa jossakin.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Jonkun verran juttua Alpeista löysinkin palstalta haulla, mutta kysynpä silti vähän laajemmin.

Heinäkuun alkupuoliskolla olisi 8 päivän aikana tarkoitus kierrellä Alpeilla. Lennot on Müncheniin ja sieltä auto vuokrattuna. Tavoitteena olisi ajaa noin 1500-2000 kilsaa, suunnilleen tähän tyyliin: München - Zürich - Interlaken - Chamonix - Sion - Vaduz - Innsbruck - München. Italian puolelle emme ole menossa ollenkaan. Toiveena olisi käydä vähintään yhdessä keskiaikaisessa linnassa, jollain vuorella köysirataa/hissiä/gondolia käyttäen, ajaa upeimmissa mahdollisissa maisemissa moottoriteitä vältellen ja yöpyä suhteellisen mukavasti, mutta silti järkihintaan (mielellään alle 150 euroa/yö). Mukana on vaimo ja 8 & 6-vuotiaat lapset.

Nyt kaipailisin vinkkejä:

- Missä linnoissa kannattaa vierailla? Suunnitelmissa on pyörinyt ainakin Chillon sekä Tourbillon.
- Mille vuorille pääsee kätevästi lasten kanssa? Chamonix tarjoaisi mahdollisuuden käydä Aiguille du Midillä, mikä lienee Euroopan korkein paikka johon pääsee helposti ilman patikointia. Ei toki ole halpaa lystiä, mutta kerrankos sitä.
- Onko jotain tiettyjä reittisuosituksia, mitä ehdottomasti kannattaisi kokeilla?
- Löytyykö kokemuksia vuoristossa sijaitsevista majapaikoista? Pienet, yrittäjävetoiset paikat olisivat etusijalla.

Kaikki muutkin vinkit tervetulleita, saa myös laittaa yksityisviestillä. :)
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Eikös Bank Norwegian ole ihan oma firmansa, josta lentoyhtiö Norwegian omistaa 20 prosenttia. Norjan valtio nyt tuskinpa päästää tuota pankkia konkurssiin.

Jepjep, mutta voisin kuvitella tuollaisessa isossa konkurssitapauksessa, että muutaman kympin halpalentojen ostajien asiat eivät ole prioriteettina ykkösiä ja voi vähän kestää korvauksien saamisessa. Maksoin itsekin just matkan Norskin kortilla mutta seuraava (jos Norskilla lentää) voi olla, että tulee maksettua MC:llä
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Jude

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Roosters U15
K

Kiekkokatsoja

Etelä (ja keskieurooppa.) Löytyiskö sieltä hyviä matkakohteita, jotka sijaitsevat perinteisten turistirysä kohteiden ulkopuolella, mutta lähettyvillä? Siten saisi tutustua hotellialueen puolesta paikalliseen elämään, ja bussilla pääsisi katsomaan turistikohteen nähtävyydet.
Kertokaapas, jos olette löytäneet mukavia kohteita? Vaikkapa sellaisia, joista ei niinkään medioissa lue.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Saksan korkein kohta, Zugspitze, on vierailemisen arvoinen paikka.
Samoin Garmisch-Partenkirchen on mukava paikka ja sen kautta voi hyvin ajaa matkalla Innsbruckista Müncheniin. Zugspitze on siinä matkan varrella, jos koukkaa GP:n kautta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kaikki muutkin vinkit tervetulleita, saa myös laittaa yksityisviestillä. :)
Älkää laittako hälle yksityisviestejä, mäkin haluan lukea!

@Alamummo vastasi joku kk sitten Chamonix'ta koskien mulle hyvin, ehkä olet sen jo lukenutkin. Itse voin laittaa läppää pari viikkoa ennen teidän matkaanne, olemme siis Geneve-Annecy-Chamonix -akselilla kesäkuun alun, lapset 15 ja 11.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Älkää laittako hälle yksityisviestejä, mäkin haluan lukea!

@Alamummo vastasi joku kk sitten Chamonix'ta koskien mulle hyvin, ehkä olet sen jo lukenutkin. Itse voin laittaa läppää pari viikkoa ennen teidän matkaanne, olemme siis Geneve-Annecy-Chamonix -akselilla kesäkuun alun, lapset 15 ja 11.

Jes, mielellään otan tuon suunnan tipsejä vastaan! Genevenkin saa helposti mukaan reitille tarvittaessa.
 

Rauta85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
- Mille vuorille pääsee kätevästi lasten kanssa? Chamonix tarjoaisi mahdollisuuden käydä Aiguille du Midillä, mikä lienee Euroopan korkein paikka johon pääsee helposti ilman patikointia. Ei toki ole halpaa lystiä, mutta kerrankos sitä.
- Onko jotain tiettyjä reittisuosituksia, mitä ehdottomasti kannattaisi kokeilla?
- Löytyykö kokemuksia vuoristossa sijaitsevista majapaikoista? Pienet, yrittäjävetoiset paikat olisivat etusijalla.

Kaikki muutkin vinkit tervetulleita, saa myös laittaa yksityisviestillä. :)
Saattaisin itse vaihtaa tuosta Interlakenin vähän pienempään paikkaan, eli menisin hieman etelämmäksi Lauterbrunneniin. Olisi meinaa varsin komeat maisemat, ja sieltä pääsee kätevästi junalla Jungfraujochille. Tai toki pääsee Interlakenistakin. (Wikipediasta: Jungfraujochilla sijaitsee 1. elokuuta 1912 avattu Jungfraujochin rautatieasema, joka on Euroopan korkeimmalla sijaitseva rautatieasema (3 454 m). Jungfraubahn kulkee Jungfraujochille Kleine Scheideggistä, jonne on Wengernalpbahn AG:n junayhteys Interlakenista kahta kautta, sekä Grindelwaldin että Lauterbrunnenin kautta.)
 

Outsider

Jäsen
Joo ei mitään yksityisviestejä, vaan kaikki vinkit ja kokemukset tähän ketjuun. Itsellä on jokainen alppimatka käynnistynyt Münchenistä, kun sinne tuppaa löytymään aina halvimmat lennot ja varsinkin auton vuokraus on ollut huomattavasti esim. Italiaa, Sveitsiä ja Ranskaa halvempaa, ja onhan se helppokin mennä ennestään tuttuun paikkaan, niin tietää mistä parkkipaikat jne. löytyy. Nyt kuitenkin katselin tämän ketjun innoittamana, että aika lähelle samaa hintaa pääsisi sopivina päivinä Geneveen ja siitä autolla eteenpäin. Vähän lyhyemmän matkan joutuu tänä kesänä tekemään, mutta jos nyt edes viikoksi pääsisi elokuussa reissuun. Aostan laaksoa olen katsellut yhtenä tukikohtana ja tarpeen mukaan siihen joku toinen paikka lisäksi. Patikointia ja mahdollisesti (sähkö)maastopyöräilyä tarkoitus harrastaa pääasiassa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Georgia ja Armenia selvitetty. Tarinoidahan voisi, mutta siitä tulisi pitkä siksi kovin ovat kiehtovia maita. Toisaalta sellainen Suomi ja Ruotsi -tyylinen samankaltaisuus on havaittavissa ainakin ulkopuolisen silmin eli jos ei molempiin ole menossa, niin yleisen elämänmenon kannalta ei juurikaan missaa mitään. Juttelin jonkun kanssa Gorissa ja kerroin olevani menossa rajan yli ja lähinnä retorisena kysymyksenä oletko koskaan käynyt. Vastaus yllätti jonkun verran, kun ihan suoraan "en, miksi mä sinne menisin." Koita siihen sitten jotain sanoa "no kun se on tuossa naapurissa."

Keskitymme siis tässä raportissa tuohon Tbilisi - Jerevan yöjunaan. Tosin kerrotaan junista se, että nyt on sitten Stalinin juna nähty, siellä se Gorissa seisoo. Pienet portaat on rakennettu, niin pääsee sisäänkin kurkistamaan. On se aika hurjaa miettiä siinä päiväkännissä missä votkuleissa siellä on tehty vähän muita päätöksiä kuin mihinköhän pubiin sitä menisi. On kyllä komea Stalin Avenue muuten, no, ei niin komeassa kaupungissa. Ei se niin kuin sovi muuhun kaupunkikuvaan ollenkaan. Miettikää, jos Keravalla olisi tuollainen.

Tapoja päästä Jerevaniin Tbilisista on käytännössä kolme. Lentää se puoli tuntia hintaan kallis tai sellainen työpäivän mittainen täpotäysi minibussi tai talvisin joka toinen päivä (kesällä joka päivä) menevä juna mikä siis lähtee illalla ja saapuu aamulla. Se oli selvää, että ykkösluokassa mennään, sitä on liian vanha jo sekoilemaan siellä rahvaan seurassa. Konduktööri viittoili jo laiturilla tuonne päin, vaikka ei ollut kysynyt mikä lippu on. Liikkeelle lähdettiin aikataulun mukaisesti klo 20.20 ja luonnollisesti yhtään paikallista ei vaunussa ollut. Hyttikaveriksi osui nuori Teheranissa opiskeleva japanilaisneitokainen joten jutut eivät loppuneet kesken. Onneksi en rakastunut, mutta taisi hän jotain jostain poikaystävästäkin mainita. Vaikka sitä olisi periaatteessa toivonut omaa hyttiä, niin tuo oli itse asiassa melkoisen hyvä noin. Kiva kuulla mietteitä millaista siellä on todella asua. Ei kovin kivaa ja siksi ne saapuu sieltä sankoin joukoin Armeniaan turistibusseilla ihan vain ryyppäämään ja muutenkin, että pääse joskus pois sieltä häkistä. Teheranistakin toki löytää viinaa, mutta hinnatkin on sen mukaisia, kun se ei aivan sallittua ole.

Yhdentoista tunnin matkalla olisi kiva, jos esimerkiksi vessaan pääsisi. Vaan ei mennyt kauaa, kun selvisi, että vessasta ei muuten sitten tule vettä. Kuulin, käytävältä, kun jotkut pohjoisamerikkalaiset noitui. Ajattelin ensin, että eihän se nyt voi niin olla ja siinä on vain joku ryssäjekku miten sen saa toimimaan. Pakkohan se oli mennä katsomaan ja kun ei toimi, niin ei toimi. Eikä se nyt todellakaan ollut mikään sen näköinen tilanne, että se oli jotenkin poikkeuksellisesti äsken hajonnut. Japanilaisystävämme tietenkin sitten heti huolissaan kysyi palattuani onko siellä millaiset tilat. Näin miehenä (ja todellakin väkisin aamupaskat vääntäneenä, että ei vain tuonne joudu) aina vähän vaikea sanoa, mutta eihän se mitään herkkua ollut.

Nuo kannattaa sitten tutkia mitä tarvitsee mukaan, koska ei siellä mitään myydä, teetä tietenkin saa niin paljon kuin haluaa. Kaikenlaisia lakanoita ja peittoja on, mutta eipä sitten ollut tyynyä. Mikään ei vain lakkaa yllättämästä noiden kanssa touhutessa.

Niin, turistien ryyppäysjunahan tuo vähemmän yllättäen on, mutta ei sinne nukkumaan menty muutenkaan. Rajamuodollisuudet alkaa siinä joskus puoliltaöin. Passit kerätään pois ja tuodaan kohta takaisin, ei sitä tarvitse pelätä. Siinä sitten seisottiin kunnes vihdoinkin nytkähdettiin eteenpäin. Jokusen maarajan ylittäneenä rupesin miettimään kuinka tietenkin kohta pitäisi pysähtyä Armenian puolella ja niiden ukot sisään, mutta juna vain kiihdytti. Sitten lopulta pysähdyttiin, en olekaan ollut ennen raja-asemalla mikä ei ole rajalla. Siinä ne sähläsivät ja kaiken piti olla selvää. Ei tietenkään ollut. Ei mitään yltiöaggressiivista, mutta yhtäkkiä tullaan huutamaan ylös, ylös, ylös siitä. Minne ylös, mitä. Halusivat katsoa sängyn alle missä on viralliset säilytystilat. Nuuskat, kaljat ja viinat ei niin kuin kiinnostanut pätkääkään, eikä matkatavaroihin koskettu. Tuo on tuollaista uskomattoman typerää ihmisten kiusaamista aamuyöllä, jotkut oli jo yrittämässä nukkuakin. Jos tarkastetaan, niin tarkastetaan kunnolla tai ei ollenkaan. Ei se kymmenen kilon kokaiinilasti nyt siellä ollut muutenkaan.

Sitten se oli lopulta ohi ja matka jatkui, mutta ei rauhassa tai hiljaa. Naapurihytin nainen sai jonkun paniikkikohtauksen ja vollotti ihan oikeasti tunnin. Se ei vain loppunut eikä ollut mitään pientä nyyhkytystä. Ei voi tietää mistä oli kyse, mutta jos ei ollut joku suruviesti kotoa, niin kenties vain säikähti, kun tuolla tavalla herätetään. Jonkun miehen kanssa se siellä oli eli saattoi se tietysti olla hyvä hetki ilmoittaa erostakin. Suruviesti on epätodennäköinen, koska eihän georgialainen SIM-kortti enää rajan takana toiminut eikä kenenkään muutkaan luurit eri maista.

Aamullakaan ei saanut nukkua, kun jo hyvissä ajoissa tullaan koputtelemaan kuinka ollaan kohta perillä ja laitetaan kysymättä valot päälle. Sitten tullaan koputtelemaan saisiko noita lakanoita mitä käytettiin tyynynä. Ja sitten tullaan uudelleen saisiko noita roskia.

Sitten se oli koko homma lopulta ohi, mutta vesi ehti juuri aamulla loppua vaan sitähän tietenkin saa miljoonakaupungin päärautatieasemalta klo 6.55. Ei saa, kun ei vain mikään paikka ollut auki. Oli tosin sunnuntaiaamu, mutta helvetti joillain on hienoja liikeideoita. Yksi kahvila siinä availi, mutta viittoili vain ei olla vielä auki.

Ei tuosta traumoja jäänyt, mutta tässäkin ketjussa monet tuntuu matkaavan pariskuntina, niin aika kaukana ainakin jostain romanttisesta ja mystisestä Silkkitien junasta missä on todella mukava matkustaa. Esimerkiksi ensi viikolle väli näyttäisi olevan lentäen 80 euroa eli jos tarvetta jatkossa tulee, niin keskityn luonnon tuhoamiseen. Tämähän siis maksoi sen kolmisenkymppiä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Palstan Puola-ekspertiltä @pernaveikko olisi myös kiva kuulla jotain vinkkiä ihan noin yleiselläkin tasolla, että kun ollaan maassa maan tavalla niin mitä kannattaa tehdä/välttää tekemästä.

Meininki voi olla hieman erikoista aina joskus, mutta siihen tottuu. Arkijärjellä pärjää toki hyvin. Katujuopottelu on ehdottoman kiellettyä ja siihen puututaan tarvittaessa kovallakin kädellä. Silti sitä nyt tietysti kaikki tekee ja yleensä selviää varoituksella. Sakkojakin on maksettu.

Se kannattaa huomioida kuinka vaihtelevasti englantia osataan. Ihan todella monet ei vain osaa sanaakaan tai mitenkään auttavasti. Keskustan ravintoloissa tietenkin osataan, mutta ei tarvitse kuin mennä johonkin katukioskille tai parturiin, niin ei välttämättä. Biedronkan (paikallinen Alepa) myyjältä on aivan turha yrittää kysyä missä vaikka joku tuote voisi olla. Taksikuskit ei kuseta, mutta eivät tietenkään sitä kieltäkään osaa. Uber tosiaan toimii loistavasti.

Jos kyseessä on viikonloppu 13.4., niin Lechia pelaa vieraissa, mutta samaan aikaan Petteri Forsell on naapurikaupungissa Gdyniassa Arkan vieraana. Stadionille pääsee kätevästi junalla eikä ole siitä kovin pitkä kävelymatka. Katsojamäärät vaihtelee aika paljon, mutta ainakaan täynnä ei missään tapauksessa ole. Passi mukaan, jos lippukauppoja tekee.

Józef K:lle vahva suositus, löytyy ul. Piwna 1/2 aivan ytimessä.
 
K

Kiekkokatsoja

Pohjois Teneriffa tarjoaa vaihtoehtoja perinteiselle talviselle rantalomakohteelle. Ei ole vain kuivaa ja karua + hiekkarantoja, kuten kanarialla usein on. On halpojakin hotelleja, ja melko edullista elää. Löytyy paljon luontopaikkoja, kasvillisuutta, eli silmälle iloa. Ja jos viitsii, niin luontopolkujakin useita, jota voi talsia upeissa maisemissa.
Minkälaisia kokemuksia on muilla kirjoittajilla alueesta?
 

Outsider

Jäsen
Miten kallista siellä Chamonixssa nyt sitten on, kun maininta siitä on tullut useammassa paikassa vastaan? Jos siis vertaa vaikka Itävallan vastaaviin paikkoihin? Jotain majoitusta näyttää löytyvän kohtuu hintaan, mutta miten perus syömiset ja juomiset + hissiliput tms.? Nopeasti katsottuna pyörien vuokrat näytti kalliimmilta, joskaan ne nyt ei ole missään kovin halpoja. Tunnelimaksut joko Mont Blancin, tai vähän halvemmalla Grand Saint Bernardin kautta on sen verran isot, että jos tuolla Ranskan puolella haluaa käydä, niin pakko ottaa suosiolla se majoituskin sieltä osaksi reissua.

Jos joku on noilla suunnilla pyörinyt, niin mitä tehdä, jos sattuu joku päivä huono keli tai muuten vaan pitää ottaa huilia liikunnasta? Riippuu Italian majoituksen sijainnista, mutta jostain tuolta Aostasta ajanee reiluun pariin tuntiin vaikka Torinoon, missä näyttää olevan ainakin kiinnostava automuseo.

Genevessä menee varmaan maksimissaan lähtöpäivä, jos sattuu iltalento.
 
Viimeksi muokattu:

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Chamonix on tosi suosittu paikka kesällä ja siellä on paljon porukkaa. Se varsinkin kesäkaudella paitsi perusturistien ja patikoijien suosima kohde, niin myös vuorikiipeilijöiden ja paraglidereiden mekka. Maisemaltaan todella upea paikka useine jäätiköineen ja mahtavine huippuineen. Tämä näkyy luonnollisesti hintatasossa, joka on mun mielestäni jonkin verran kalliimpi kuin Itävallassa yleensä (Varmaankin jossain Kitzbuhelissa on hintataso sama). Ei kuitenkaan Sveitsin tasoa. Chamonix'n laaksossa on muitakin pienempiä kyliä kuten Argentiere, Le Lavancher, Taconnaz jne jne. Näistä saanee majoitusta vähän halvemmalla, tosin sitten joutuu matkustamaan Aiguille du Midi'n ja Brevent'n kabiinille. Julkinen liikenne laaksossa on kuinkin aika hyvää, bussit ja paikallisjuna suhaavat edes takaisin.

En osaa sanoa, mitä huonolla kelillä voisi tehdä paitsi ajaa Italian puolelle. Me patikoitiin säässä kuin säässä.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
On ollut vähän suunnitelmissa käydä tekemässä pieniä päivän mittaisia vaelluksia itäisessä euroopassa osana pidempää matkaa. Matkan varrelle osuisi mm. Tatravuoret Puolan ja Slovakian rajalla, Triglavin kansallispuisto Sloveniassa, Durmitor Montenegrossa ja ehkä Albaniassa jotain. Ilmeisesti ainakin näissä pohjoisemmissa eletään tästä eteenpäin jonkinlaista välikautta kun rinteet sulkeutuvat pikkuhiljaa ja lumien sulaessa vaellusreitit avautuvat. Kysymys onkin, että milloin noihin kohteisiin kannattaa lähteä eli milloin tuolla vähän alempana alkaa vaellusreitit avautumaan? Tiedän, että vuodet eivät ole veljiä keskenään, mutta jos suuntaa antavaa infoa joku osaisi antaa, niin olisin kiitollinen. Korkeimmilla huipuilla lunta taitaa olla pitkälle kesään, mutta löytyisikö tuolta jotain iisimpää jo keväälle? Tuolla suunnilla olemme huhti- ja toukokuussa suunnan ollessa pohjoisesta etelään.

Korkeimpia huiputuksia tai vaikeampaa kiipeämistä ei tulla tekemään ja muutenkin painotukset ovat helpoissa tai keskivaikeissa yhden päivän reissuissa, joissa ihaillaan maisemia, hengitellään vuori-ilmaa ja räpsitään kuvia. Käyntikohteiksi käy niin komeat kanjonit kuin sopivan matkan päässä olevat nyppylät.

Oma tuntuma on, että nuo Tatravuoret voi tulla liian aikaisin vastaan tuossa huhtikuun loppupuolella (eli lunta voi olla ylempänä vielä reippaasti ja kylmäkin voi tulla?), mutta miten tuo Triglav ja toukokuun alku? Durmitor ja Albanian kansallispuistot lienee jo kohtuullisen hyvin kunnossa tuossa toukokuun puolenvälin jälkeen?

Nämä siis täydellisen vuoristonoviisin kysymyksiä. Ettei käy niin, että ihmettelee siellä tuulihousut ja lenkkarit jalassa lumipyryssä lunta polviin asti, että mitähän nyt kuuluisi tehdä.

Tägätään ainakin @Alamummo ja @Leon kun taitavat olla vaellushenkisiä. Lisäksi ainakin @eriatarka lla taisi olla enemmänkin kokemusta balkanin maista? Miksei myös @pernaveikko, jos paikallistietämystä sattuisi olemaan sieltä Zakopanen suunnalta?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On ollut vähän suunnitelmissa käydä tekemässä pieniä päivän mittaisia vaelluksia itäisessä euroopassa osana pidempää matkaa. Matkan varrelle osuisi mm. Tatravuoret Puolan ja Slovakian rajalla, Triglavin kansallispuisto Sloveniassa, Durmitor Montenegrossa ja ehkä Albaniassa jotain. Ilmeisesti ainakin näissä pohjoisemmissa eletään tästä eteenpäin jonkinlaista välikautta kun rinteet sulkeutuvat pikkuhiljaa ja lumien sulaessa vaellusreitit avautuvat. Kysymys onkin, että milloin noihin kohteisiin kannattaa lähteä eli milloin tuolla vähän alempana alkaa vaellusreitit avautumaan? Tiedän, että vuodet eivät ole veljiä keskenään, mutta jos suuntaa antavaa infoa joku osaisi antaa, niin olisin kiitollinen. Korkeimmilla huipuilla lunta taitaa olla pitkälle kesään, mutta löytyisikö tuolta jotain iisimpää jo keväälle? Tuolla suunnilla olemme huhti- ja toukokuussa suunnan ollessa pohjoisesta etelään.

Korkeimpia huiputuksia tai vaikeampaa kiipeämistä ei tulla tekemään ja muutenkin painotukset ovat helpoissa tai keskivaikeissa yhden päivän reissuissa, joissa ihaillaan maisemia, hengitellään vuori-ilmaa ja räpsitään kuvia. Käyntikohteiksi käy niin komeat kanjonit kuin sopivan matkan päässä olevat nyppylät.

Oma tuntuma on, että nuo Tatravuoret voi tulla liian aikaisin vastaan tuossa huhtikuun loppupuolella (eli lunta voi olla ylempänä vielä reippaasti ja kylmäkin voi tulla?), mutta miten tuo Triglav ja toukokuun alku? Durmitor ja Albanian kansallispuistot lienee jo kohtuullisen hyvin kunnossa tuossa toukokuun puolenvälin jälkeen?

Nämä siis täydellisen vuoristonoviisin kysymyksiä. Ettei käy niin, että ihmettelee siellä tuulihousut ja lenkkarit jalassa lumipyryssä lunta polviin asti, että mitähän nyt kuuluisi tehdä.

Tägätään ainakin @Alamummo ja @Leon kun taitavat olla vaellushenkisiä. Lisäksi ainakin @eriatarka lla taisi olla enemmänkin kokemusta balkanin maista? Miksei myös @pernaveikko, jos paikallistietämystä sattuisi olemaan sieltä Zakopanen suunnalta?
En osaa yhtään sanoa milloin reitit avautuvat, mutta Durmitor on upea paikka. Vaeltelun lisäksi kannattaa käydä näköalapaikalla (curevac), jonne vielä ainakin 5 vuotta sitten oli erittäin hankala löytää. Vahva suositus.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Miksei myös @pernaveikko, jos paikallistietämystä sattuisi olemaan sieltä Zakopanen suunnalta?

Zakopane on käymättä ja onhan se jollain listalla, mutta sitten melkein pitäisi olla mäkihyppykisa, kun sinne vaeltaa. Junalla sinne ei pääse, mutta jotain radan rakennusta on käsittääkseni viritelty.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nämä siis täydellisen vuoristonoviisin kysymyksiä. Ettei käy niin, että ihmettelee siellä tuulihousut ja lenkkarit jalassa lumipyryssä lunta polviin asti, että mitähän nyt kuuluisi tehdä.
Varusteet kuntoon. Puuvillaa ei kannata pukea vaellukselle. Kastuu eikä kuivu. Tuohon aikaan vuodesta sää voi olla ylhäällä melkein mitä tahansa. Kunnon vaelluskengät, jotka ajat sisään kunnolla jo hyvissä ajoin. Hyviä vaellussukkia kannattaa myös pakata. Sen lisäksi muukin vaatetus kuntoon. Kuoritakki, taukotakki (pieneen pakettiin pakkautuva untuvatakki on hyvä), goretexiä reppuun (sateen sattuessa vaelletaan sateessa), käsineet, lippis ja joku lämpimämpi päähine, jotain lämmintä myös ihoa vasten. Vaellussauvasta on aina iloa jyrkällä, varsinkin alas mennessä. Toisessa kädessä on kamera, joten pärjäät yhdellä. Reppuun sijoitettava vesipussukka on kätevämpi kuin juomapullot, helppoa purtavaa mukaan, suklaa ja pähkinät toimivat aina välipalana, jos ei ole allergiaa niitä kohtaan.

Tuosta listasta ehdottomasti välttämättömiä ovat ne kunnolliset kengät ja goretex-takki ja -housut.

Mutta noista paikoista ei kyllä ole omakohtaisia kokemuksia. Triglavin olen sentään nähnyt, mutten kokenut. Slovenia on kiva maa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös