Nyt on saatu tuolle ensi syksyn Kalifornian ja ympärysosavaltojen kiertelylle alustava reitti aikaan. Suunnitelmissa olisi laskeutuminen San Franciscoon ja siellä aluksi pari päivää. Tästä reittiä San Francisco-Yosemite-Salt Lake City-Grand Canyon-Phoenix-Las Vegas-Death Valley-Highway 1-San Francisco. Oletuksena noin 4500 km ja aikaa varattaneen 18-20 päivää.
Lähinnä noille pisimmille siirtymille Yosemite-Salt Lake City ja Salt Lake City-Grand Canyon olisi hyvä saada vinkkejä hienoista kohteista?
Tuon Yosemite - Salt Lake City välin voi ajaa Amerikan yksinäisimpää tietä Highway US 50:ä pitkin suurelta osin. Maisemat OK ja voi sitten jälkeenpäin todeta, että olen ollut Amerikan yksinäisimmällä tiellä. Nähtävyyksinä on mm. shoe tree, puu, johon on nakattu oksille satoja kenkäpareja. Netistä löytyy varmaan lisää juttua. Toki aikaa menee vähän enemmän kuin Interstate-80 moottoritietä pitkin ajettaessa.
Minä puolestaan puollan noita siirtymiä tehtävän päiväsaikaan, koska maisemat ovat usein upeat. Pimeällä ne menevät kaikki ohi.
California Highway 1 voi olla jo koossa ensi syksynä, ja jos ei olekaan, pääsee sen suljetun osan kiertämään kiertoreittiä. Aikaa menee varmaan joku tunti enemmän.
Grand Canyonilla ehdottomasti pohjoisreunalle, ei niin paljon turisteja, ja upeammat maisemat!
Minulla on tietenkin bias Los Angelesin alueen puolesta SF:ää vastaan, koska asun täällä. Los Angelesin kaupungissa nyt ei kauheasti ole katsottavaa, mutta esim. Griffith-observatoriosta aukeaa upeat näkymät päivin ja öisin. Hidden secret on ehkä Palos Verdesin niemimaa, jossa on upeat maisemat ja kaunista asuinseutua. Santa Monica on OK. Vuoret ovat upeita, ja lähellä sitten Palm Springsin alue on oma suosikkialueeni koko planeetallamme. Voi mennä mm. hissillä vuoren päälle, se on unohtumaton kokemus. Joshua Treen puisto jo mainittiinkin, se on kokemisen arvoinen. On Losin seudulla paljon muutakin nähtävää, mutta koska ihmiset menevät vain Hollywoodiin tai Venice Beachiin, niin sitten näkevät vain slummit. Malibu, Laguna Beach ja monet huvipuistot (niissä menee tietenkin aikaa).
Sedona on nätti paikka ja kannattaa poiketa siellä. Phoenixissä ei ole oikein mitään mielestäni, mutta Scottsdale vieressä on kaunista seutua. Vuorille kun menee, niin sitten maisemat ovat taas hienoja.
Solvangissa ei ole oikein mitään mielestäni, mutta Santa Barbara on hieno pysähdyspaikka. Siellä oli tietenkin tuo tulipalo, mutta highway 192 itään on parempi vaihtoehto kuin US 101 moottoritie, joka usein myös ruuhkautuu. Minä viettäisin Utahissa mahdollisimman paljon aikaa. Salt Lake Cityssä nyt ei oikein mitään ole, mormonien temppelialueen voi katsastaa, mutta kaikki nuo kansallispuistot ovat ihan käsittämättömän upeita, Bryce Canyon, Zion, Arches, Canyonlands...ja tie 12 joka menee ainakin osan niistä halki. Tähtienkatselusta voin sanoa, että leiriydyin noin 100 km Moabista etelään Utahissa ja tähtitaivas ei siitä paljon paremmaksi enää muutu.