Matkakohteenne

  • 2 447 776
  • 14 523

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kauneus on katsojan silmässä. Arkkitehtuuri ei hivele silmiä aina ja kaupunkisuunnittelussa on parantamisen varaa, mutta mun mielestä kauneus on muualla. Siellä riittää mm. kontrastia ja vaihtoehtoja, vaikka sille nykyarkkitehtuurillekin.

Makuasioitahan nämä on, mutta esimerkiksi Aleksanderplatz on ehkä maailman rumin kaupunkiaukio, jonka olen ikinä nähnyt. Sen rinnalla Kouvolan torikin on pieni ja hurmaava.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Makuasioitahan nämä on, mutta esimerkiksi Aleksanderplatz on ehkä maailman rumin kaupunkiaukio, jonka olen ikinä nähnyt. Sen rinnalla Kouvolan torikin on pieni ja hurmaava.

Komppaan, mutta olen löytänyt kauneutta sieltä vähän sivummalta ja Kouvostoliittoa tunnen huonommin. Täytyy ottaa tämä vääryys ensikaudella tavoitteeksi ja kohdata Kouvostoliitto syksyisenä ja räntäsateisena, ehkä sitten pystyn ottamaan kantaa vertauskuvaan.

Ja monessa paikassa ihmiset ja asenteet tekevät sen kauneuden. Olkoon infrastruktuuri tai arkkitehtuuri millä tasolla tahansa, niin kauneus löytyy minusta jotain ihan muualta. Ja Aleksanderplatz on ruma.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Nyt oli kysymys kauneudesta, ei mielenkiintoisuudesta. Onhan Berliinissä näyttävää nykyarkkitehtuuria ja kauniita puistoja, mutta verrattuna Saksan muihin kaupunkeihin, on Berliini todella ruma.

Aika raju yleistys ellet todella ole käynyt läpi kaikkia Saksan kaupunkeja. Tokihan Saksasta kauniimpia kaupunkeja löytyy, kuten Dresden mutta löytyy myös Frankfurt Am Main ja muita rumiluksia.

Ja Alexanderplatz kieltämättä on ruma mutta Gendarmenmarkt taas on yksi Euroopan kauneimmista aukioista.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Gendarmenmarkt taas on yksi Euroopan kauneimmista aukioista.
Kaunis tuo toki on, mutta samanlaisia kyllä löytyy niin Pariisista, Roomasta kuin Milanostakin. Mutta poikkeuksellisen kaunis rakennus myös sisältä on Gendarmenmarktilla oleva Berlin Konzerthaus, minkä rinnalla esimerkiksi Milanon La Scala jää mennen tullen kakkoseksi.

Olin viime lauantaina Berlin Konzerthausissa seuraamassa kapellimestari Ivan Fischerin mestarikurssia, kun hän kolmen tunnin ajan hioi kolmen kapellimestarioppilaansa kanssa Mozartin Jupiter -sinfoniaa. Oli mielenkiintoista seurata, kun Fischer opasti orkesterin johtamista. Lähdettiin siitä, missä olosuhteissa Mozart oli sinfoniansa säveltänyt ja mitä hän on sillä on halunnut kertoa.. Sen jälkeen jokainen nuori kapellimestari johti osan sinfoniasta niin, että Fischer heitä koko ajan keskeytti ja opasti. Hän kävi oppilaidensa ja orkesterin kanssa pitkiä keskusteluja esim. siitä mitä tunnetiloja (onnellisuutta, epätoivoa, iloa surua jne) eri sinfonian osat ilmaisivat ja miten kapellimestarin tulee ne saada esiin orkesterin soitossa. Vaihtoehtoja oli monia erilaisia mahtipontisesta minimalistiseen.

Perjantaina kävin luonnollisesti katsomassa Olympia -stadionilla Hertha Berliinin pelin. Peli oli aika paska, mtta tunnelma hyvä niinkuin aina Herthan peleissä. Liput ovat edullisia ( 27 eurolla ok -paikoilla), paikalle pääsee metrolla ja katsomoon saa viedä kaljaa ja kaljapojat tuovat ottelun aikanakin täydennystä. Kannattaa mennä lähelle itäkaarretta, mikä on Herthan fanien pääty ja missä on kovin mölyapinameininki.

Sunnuntaina olin Berliinin filharmoonikkojen akatemian kamarikonsertissa, missä oli muurin murtumisen 25 -vuotisjuhlan sävellyskilpailun voittajasävellyksen ensiesitys. Mielenkiintoinen esitys, vaikka olikin hyvin modernia musiikkia. Musiikkia kuten modernia kuvataidettakaan ei tarvitse ymmärtää. Senkun kuuntelee tai katso avoimin mielin. Jotain ajatuksia aina herää.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Gendarmenmarktia on aika yleisesti luonnehdittu yhdeksi kauneimmista, olen itsekin kuullut ja lukenut. Kukapa lopulta sanoo, mikä hienoin on, mutta hienompi se ainakin on kuin Lohjan tori, mun mielestäni.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Makuasioita nämä. Yleensä tarkistan hotellin arvostelut ja hinnan. Kunhan lähellä on metroasema, niin kelpaa. Prahassa tuli piipahdettua reilu vuosi sitten. Majoituspaikkana oli Diplomat hotel, josta ei ollut kuin pari sataa metriä Dejvickan metroasemalle. Grouponin kautta tulee aika usein matkatarjouksia Prahaan.

Noniin, täältähän löytyy oikein hyvä yhteneväisyys. Itselläni matka Prahaan starttaa keskiviikkoiltana ja hotellina viiden yön reissulla toimii juurikin Diplomat hotel. Onko Toejoen Veikolla heittää kommentteja hotellista ja lähiseudusta? Kulkuyhteydet ainakin ilmeisesti oikein hyvät, mikä tietysti helpottaa reissua suurelta osin.

Prahaan ensimmäinen reissu itsellä luvassa ja ihan mielenkiinnolla odottelen. Harvoin olen mitään haukkuja kaupungissa käyneiltä kuullut ja oikeastaan ainoat negatiiviset asiat ovat tulleet luettua internetistä, jossa varoitellaan varkaista, huijaavista taksikuskeista ynnä muista..

Ainakin taksikusetuksiin valmistauduin ja nappasin etukäteen kuljetuksen lentokentältä hotellille. 450 korunalla (16.6€) saa suoran kyydin ja kuski on venailemassa lentokentän aulassa koneen saapuessa. Matkaa kentältä hotellille on reilu 10km, joten ajattelin, että mielummin ottaa kuljetuksen kuin lähtisi seikkailemaan julkisilla heti alkajaisiksi.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Gendarmenmarktia on aika yleisesti luonnehdittu yhdeksi kauneimmista, olen itsekin kuullut ja lukenut. Kukapa lopulta sanoo, mikä hienoin on, mutta hienompi se ainakin on kuin Lohjan tori, mun mielestäni.

Mitä ihmettä? Eihän Lohjan toria hienompaa paikka voi olla.

Totta ihmeessä olen käynyt läpi kaikki Euroopan aukiot, olen aukiospesialisti. Siksi en sanonutkaan että Gendarmenmarkt olisi Euroopan kaunein vaan yksi kauneimmista. Koska on se Lohjan tori.

Mitä Tähtipakin viestiin tulee niin toisin kuin vaikkapa saksalaiset kaupungit yleisesti ottaen, on Praha poikkeuksellisen kaunis kaupunki. Ja minusta kyllä myös hyvin rauhallinen paikka. Tai ehkä olen sitten ollut aina hyväonninen koska en ole varkaisiin, huijaireihin tai muihin epämääräisiin tyyppeihin törmännyt oikein muualla kuin Suomessa.
 
Noniin, täältähän löytyy oikein hyvä yhteneväisyys. Itselläni matka Prahaan starttaa keskiviikkoiltana ja hotellina viiden yön reissulla toimii juurikin Diplomat hotel. Onko Toejoen Veikolla heittää kommentteja hotellista ja lähiseudusta? Kulkuyhteydet ainakin ilmeisesti oikein hyvät, mikä tietysti helpottaa reissua suurelta osin.
Hotelli itsessään oli viihtyisä ja aulabaari kelvollinen, joskin sikäläiseen hintatasoon nähden muistaakseni melko hintava. Pääosin vietin aikanani muualla kuin hotellissa. Lentokentältä pääsi bussilla Dejvickan metroasemalle, jonka vieressä tuo Diplomat-hotel sijaitsee. Tuo bussimatka kesti muistaakseni noin 20 minuuttia. Myös hotellista on ostettavissa julkisten liikennevälineiden matkalippuja.

Metroasemalta muutama sata metriä keskustaan päin oli lähikauppoja ja KFC, joista hankin pikkupurtavaa. Muuten tuli liikuttua pääosin keskustan alueella sekä metrolla huruteltua ympäri kaupunkia ja noustua sattumanvaraisesti kuikuilemaan näkymiä. Skalka oli jonkin metrolinjan pääteasema ja kaikkinensa melko ankea lähiö. Saman metrolinjan varrella oli myös Floran asema, jonka vieressä oli kauppakeskus.

Vltavan ympäristö oli yleisesti ottaen hyvin kaunista aluetta ja ravintoloita oli riittävästi. Kävin Prahassa elokuussa, joten silloin valltisi vielä sopivat terassikelit. Joen länsipuolella sijainneensa Kafka-museossa tuli myös vierailtua. Ravintola Pikari eli U Kalicha on mielestäni vierailun arvoinen, ihan maineensa vuoksi. Päättäköön vierailija itse haluaako syödä vai riittääkö ohraisten nautiskelu. Ilmapiiri ravintolassa ei ollut järin mieluisa, mutta jos Prahassa kerran käy, niin ehkäpä tuolla Svejkin kapakassa kannattaa uhrata tunti tai pari.

Muuten ravintoloiden nimet ovat pääosin unohtuneet, mutta hintataso oli pääosin hyvin huokea. Vanhan kaupungin ateriointipaikoissa sai hyvät annokset muutaman euron hinnoilla. Juutalaisalueet olivat ehkä vähän hintavampia, tai ainakin sinne oli keskitetty kalliit merkkiliikkeet. Siellä en katsonut tarpeelliseksi poiketa yhteenkään kioskiin.
 

Veijari

Jäsen
Päätettiin lähteä Suomesta joulua pakkoon ja hankittiin lennot Hong Kongiin. Hotelli pitäisi vielä bongata ja olen katsellut jotain 4-5 tähden ja 100-200 €/yö majoitusta. Se vielä mietityttää hankkiako makuusija Kowloonin puolelta vai Hong Kongista? Onko tuolla niin merkitystä kun vain osuisi metropysäkit lähimaastoon? Vinkkejä?
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Päätettiin lähteä Suomesta joulua pakkoon ja hankittiin lennot Hong Kongiin. Hotelli pitäisi vielä bongata ja olen katsellut jotain 4-5 tähden ja 100-200 €/yö majoitusta. Se vielä mietityttää hankkiako makuusija Kowloonin puolelta vai Hong Kongista? Onko tuolla niin merkitystä kun vain osuisi metropysäkit lähimaastoon? Vinkkejä?
Viimeksi asuin itse Kowloonissa pahamaineisessa Chungking Mansionissa, koska halusin kokea senkin mestan. Kowloon oli minulle muutoin pettymys ja illat vietinkin Hong Kongin puolella (Wan Chaissa ja Lan Kwai Fongissa). Siksi suosittelen Hong Kongia. Sinne (Wan Chai/ Causeway Bay) majoitun itse seuraavalla reissulla.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Ens viikolla ajattelin käydä avaruudessa. Neuvoja, tekemisehdotuksia?
Kiinnitä puutarhatuoliin viljalti raketteja. Sinun tapauksessasi enemmän on parempi....
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ens viikolla ajattelin käydä avaruudessa. Neuvoja, tekemisehdotuksia?

En ole vielä ehtinyt tuonne. En osaa siis suositella mitään hyvää ravintolaa, mutta voisitko antaa vinkkejä sitten kun olet käynyt pääkadun ravintolassa. Silloin kun omaa avaruusreissua mietin, niin päätin siirtää reissua, koska ei ole mitään varmuutta myydänkö siellä ravintoa. Eikä tiedä onko taksikuskit rehellisiä.

En uskalla mennä.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Tänään päätettiin ex-tempore, että vuodenvaihteen jälkeen voisi siinä ensimmäisen kymmenen päivän aikana tehdä jonkun 3-4pv kaupunkireissu tyttöystävän kanssa. Molempien fiilikset (ja budjetit) viettävät tällä kertaa Keski- tai Itä-Euroopan suuntaan. Olisiko vinkkejä sopivista kohteista? Kriteereinä lähinnä Suomea halvempi hintataso ja kunnollinen kaupunkikulttuuri, vanha ja viihtysä arkkitehtuuri. Kovia ollaan kävelemään, joten paljon ehditään nähdä, ei tarvitse olla sikäli mikään älyttömän kompakti. Hirveästi ei ole kokemusta tällaisista talvilomareissuista vaan oma osaaminen keskittyy hieman etelämmäs ja lämpöön, mutta Bremen-Hampuri -akselilla olen käynyt talvisaikaan kolmesti ja Liettuassa kerran. Vilna oli oikein kiva, Bremenkin muuten mutta hieman pieni, Hampurissa ollut aina pitkälti rymyreissuja.

Prahahan se varmasti näillä spekseillä aika itsestäänselvä valinta olisi, mutta siltä varalta ettei osu sopivia lentoja (ja muutenkin ihan mielenkiinnosta) olisi mukava pyöritellä muita vaihtoehtoja. Ostrava, Bratislava, Ljubljana, Gdansk, Warsova yms, mihin tässä nyt kannattaa lähteä talsimaan, nauttimaan kivijalkakaupoista ja kuppiloista, syömään halvalla ulkona ja kumoamaan muutamat edulliset oluet?

EDIT: Niin tosiaan Baltia tällä kertaa poissa laskuista. Ja Ukraina myös, hehheh.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Ostrava, Bratislava, Ljubljana, Gdansk, Warsova yms, mihin tässä nyt kannattaa lähteä talsimaan, nauttimaan kivijalkakaupoista ja kuppiloista, syömään halvalla ulkona ja kumoamaan muutamat edulliset oluet?

Prahaa noilla spekseillä suosittelisin varauksetta. Mutta jos jostain syystä Praha ei onnistu, niin Varsona on sitten se toinen ääripää. Jotenkin tuo kaupunki tuntui ainakin kesällä käytynä äärimmäisen tylsältä kaikin puolin. Rakennuskanta tuntui joko "tylsän uudelta" tai "neukkutyyliltä", ravintoloiden osalta en oikein löytänyt mitään ja noin muutenkin loma meni hotlan baarissa tai puistossa kirjaa lukien. En oikein tykännyt kaupungista tai sen tarjonnasta viihteen osalta, huorissa kun ei jaksanut käydä ja neukkuarkkitehtuuria en pahemmin jaksa tuolla asti käydä katsomassa. Kuuleman mukaan Krakowa tai Katowice olisivat olleet parempia mestoja.
 

Tuamas

Jäsen
Praha tosiaan kaikin puolin ihan ykkösmesta.

Bratislava hiukan pieni, mutta vähän vielä halvempi kuin Praha ja muutama ihan kiva nähtävyys sekä viihtyisä vanha kaupunki.

Budapest kaunis ja paljon nähtävää, kylpylät erityisen kivoja. Hintataso ei niin halpa kuin Prahassa ja Bratislavassa ja erityisesti keskusta täynnä turistienkoijauspaikkoja.

Wien on erityisesti talvella todella kiva, joskin hintataso ei ole erityisen edullinen. Ehkä hiukan halvempi kuin Suomessa.

Riika oli pettymys ja ainoat positiiviset jutut olivat Jurmala, halvat lennot ja hyvä (oikeastaan paras missä olen missään käynyt) pihviravintola jonka nimeä en muista.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Praha ehdottomasti. Irtiotto suomalaisesta alkoholipolitiikasta ja menosta muutenkin. +10. Siistejä klubeja ja menoa.
 

Fordél

Jäsen
Bratislava hiukan pieni, mutta vähän vielä halvempi kuin Praha ja muutama ihan kiva nähtävyys sekä viihtyisä vanha kaupunki.

Jos olisin menossa 3-4 päivän reissulle, en suosittelisi Bratislavaa. Kyllähän tuolla päivän saa menemään, mutta mulla parikin päivää tekisi jo tiukkaa. Vanha kaupunki on aika nopeesti nähty ja muuten paikassa ei ollut mun silmiin mitään ihmeellistä. Yksi järkevä vaihtoehto voisikin olla se, että ottaa pääkohteeksi Wienin, josta tekee päiväreissun Bratislavaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Praha tai Gdansk ovat hyviä valintoja. Ne ovat kivoja paikkoja vain hengailla ja nauttia hyvästä ja edullisesta ruoasta ja juomasta. Gdanskissa kivan lisän tuo kaupungin kiintoisa historia, joskaan ei Prahakaan paljoa tuossa jälkeen jää. München on kolmas suunnilleen vastaavien speksien kaupunki. Hintataso on toki selvästi korkeampi, mutta silti Suomeen nähden suhteellisen edullinen. Budapest ei ole minusta noiden kaupunkien tasolla, vaikka ihan OK mesta onkin. Unkarilainen olut on selvästi tshekkiläistä, puolalaista ja saksalaista heikompaa, hintataso on Prahaa ja Gdanskia kalliimpi, ja kaupunki on vain jotenkin sekavampi, eikä niin viihtyisä hengailumesta, vaikka Tonavan ranta toki upea onkin. Bratislavasta tuossa kerrottiinkin aika kattavasti muiden kirjoittajien toimesta. Parin päivän reissu riittää sen katsomiseen. Oma suosikkini Euroopan kaupungeista on Sarajevo, mutta tuo ei ilmeisesti ole enää sillä suunnalla, jonne olette päättäneet suunnata...
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Gdansk on passeli kaupunki, sieltä löytyy näkemistä ja kokemista. Helppo käydä myös Sopotissa, joka tosin ei ole tammikuussa yhtä mukava kuin kesällä. Olen palellut noissa kaupungeissa usein talvella, koska kun mereltä tuulee niin sitten on kylmä ja kosteaa. Mutta toisaalta hyvä ja tuhti ruoka pelastaa paljon, eikä hintataso päätä huomaa. Gdanskissa on aiemminkin kehumani loistava olutpaikka, Pulapka. Se löytyy läheltä Gdanski kauppahallia vanhan kaupungin reunalta.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Jos olisin menossa 3-4 päivän reissulle, en suosittelisi Bratislavaa. Kyllähän tuolla päivän saa menemään, mutta mulla parikin päivää tekisi jo tiukkaa. Vanha kaupunki on aika nopeesti nähty ja muuten paikassa ei ollut mun silmiin mitään ihmeellistä. Yksi järkevä vaihtoehto voisikin olla se, että ottaa pääkohteeksi Wienin, josta tekee päiväreissun Bratislavaan.

Täysin samaa mieltä omien kokemuksieni perusteella. Tein juuri tuon mainitun päiväreissun Bratislavaan Wienistä käsin ja olin Bratislavassa yötä. Ei tuosta enempää iloa irti saanut kuin yhden päivän ja yön verran. Vanhaa kaupunkia ja linnaa lukuun ottamatta varsin kolkko ja rähjäinen paikka, jota huonokuntoiset talot ja järjetön määrä töherryksiä ankeuttavat. Ero Prahaan on melkoinen, vaikka kumpikin kaupunki oli vielä neljännesvuosisata sitten samaa valtiota. Bratislavan vanha kaupunki oli kylläkin kaunis ja linna komea, mutta Wienistä lähtee tunnin välein junia Bratislavaan, menopaluulippu maksoi noin 15 euroa, joten suosittelen Bratislava-reissua Wienin matkan kylkiäisenä.

Wienissä riittääkin sitten näkemistä ja kokemista vaikka kuinka pitkään.

Gdanskia suosittelen myös, olen siellä käynyt useasti, viimeksi pari viikkoa sitten. Marraskuussa se on toki vähän erilainen kuin kesällä, mutta nytkin oli taas uutta koluttavaa, vanha keskusta on aina vain idyllinen ja ruoka erittäin hyvää ja halpaa. Marraskuun keleillä lämmitti kummasti syödä isoon, onttoon limppuun tarjoiltu zurek-ruiskeitollinen täynnä höyryäviä makkaroita ja kananmunia. Reissun ainoa varjopuoli oli paluumatkan aamuna koittanut sankka hernerokkasumu, joka viivästytti koneen lähtöä pari tuntia ja sai osan aamuvarhaisen koneista peruuntumaan, mutta tuollaisellehan nyt ei voi mitään, oli missä kohteessa tahansa.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Gdanskia suosittelen myös, olen siellä käynyt useasti, viimeksi pari viikkoa sitten. Marraskuussa se on toki vähän erilainen kuin kesällä, mutta nytkin oli taas uutta koluttavaa, vanha keskusta on aina vain idyllinen ja ruoka erittäin hyvää ja halpaa. Marraskuun keleillä lämmitti kummasti syödä isoon, onttoon limppuun tarjoiltu zurek-ruiskeitollinen täynnä höyryäviä makkaroita ja kananmunia. Reissun ainoa varjopuoli oli paluumatkan aamuna koittanut sankka hernerokkasumu, joka viivästytti koneen lähtöä pari tuntia ja sai osan aamuvarhaisen koneista peruuntumaan, mutta tuollaisellehan nyt ei voi mitään, oli missä kohteessa tahansa.

Osaatko sanoa onko kaupungissa jotain hyvää kylpylää tai muuta hemmottelupaikkaa? Tuossa joku viikko sitten kyselinkin jo, mutten silloin vielä saanut Gdanskin kokemuksia. Ajatus tosiaan tammikuun loppupuoliskolla lentää kaupunkiin 3-4 yöksi. Tarkoitus lähteä liikkeelle suurinpiirtein tyhjällä matkalaukulla liikkeelle ja päivitellä kaupungin vaatekaupoissa omaa vaatekaappia. Siihen tuskin päivää enempää menee, joten yhtä päivää ajattelin ajattelin lokottelumeiningillä, mikäli semmoinen mahdollista on.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Osaatko sanoa onko kaupungissa jotain hyvää kylpylää tai muuta hemmottelupaikkaa? Tuossa joku viikko sitten kyselinkin jo, mutten silloin vielä saanut Gdanskin kokemuksia. Ajatus tosiaan tammikuun loppupuoliskolla lentää kaupunkiin 3-4 yöksi. Tarkoitus lähteä liikkeelle suurinpiirtein tyhjällä matkalaukulla liikkeelle ja päivitellä kaupungin vaatekaupoissa omaa vaatekaappia. Siihen tuskin päivää enempää menee, joten yhtä päivää ajattelin ajattelin lokottelumeiningillä, mikäli semmoinen mahdollista on.

On tuolla ainakin erinäisiä neljän-viiden tähden hotelleja joissa on kylpyläosasto tai vastaava, mutta ei ole niitäkään tullut testattua. Viimeksi piti, mutta hotellin saunaosasto oli remontissa. Vaatekaupoissa en ole kertaakaan käynyt, joten niistä osaan sanoa vielä vähemmän.

Olettaisin, että ainakin Sopotin suunnalla olisi kylpylöitä sun muita, sehän on enemmän ns. rantakaupunki (vaikka talvikausi nyt onkin). Kaipa Gdanskissakin on pakko olla, onhan se sentään liki puolen miljoonan ihmisen kaupunki, ja vajaan 1,5 miljoonan ihmisen alue jos laskee kolmoiskaupungin muut osat eli Gdynian ja Sopotin alueen mukaan.
 

sergo91

Jäsen
Kohtapuoliin lähtö Istanbuliin muutamaksi kuukaudeksi ja olisinkin utelemassa aiemmin siellä käyneiltä/asuneilta että millainen hintataso kaupungissa on? Lähinnä kiinnostaa ruuan, vaatteiden ja baarien hintataso verrattuna Suomeen. Tietysti jos on jotain erityisiä kokemuksia, nähtävyyksiä tai erikoisen halpoja palveluita voi myös vinkata!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös