Matkakohteenne

  • 2 451 366
  • 14 528

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Löytyisikö täältä vinkkejä Hongkongiin sekä Macauhun. Mitä tässä olen lukenut niin rahaa saa ainakin palamaan aivan tolkuttomasti molemmissa mestoissa. Perus turisti nähtävyydet tulee varmasti kierrettyä, joten osaisiko joku kertoa jostain ei niin turisti paikoista kyseisissä kaupungeissa?Budjetti ei tule olemaan kovin suuri, joten jos jollakin on heittää vinkkiä mestoista joista huoneen joillan 30-40e yö niin olisin todella kiitollinen.


Ei se Hong Kong mikään älyttömän kallis ole. Toki se on sitä jos vertaa johonkin Indonesian viidakkojen pikkukyliin. Suomalaisen näkökulmasta kuitenkin kohtuu edullinen. Hong Kong Island on kalliimpaa puolta ja halvemmalla pääsee Kowloonissa (ruoka, asuminen jne).
Vuoren huipulla on kaupungin suosituin nähtävyys (The Peak) josta näkee koko kaupungin. Suurin osa kulkee sinne The Tramilla, eli eräänlaisella kaapelihissijunalla. Tramin jonotusaika voi olla pari kolme tuntia joten huipulle kannattaa kävellä. Escalatorin yläpäästä huipulle kävelee n. 25minuuttia.

Hong Kong on noin pääkaupunkiseudun kokoinen alue, josta suurin osa on metsää, vuoria sun muuta viidakkoa. Kuitenkin siellä on turistit ja vierastyöläiset mukaanlukien yli 8 miljoonaa ihmistä, joten varaudu siihen, että joka paikkaan saa jonottaa. Niin ja Honkkarissa kannattaa ottaa se paikallinen matkakortti (octopussy taisi olla nimeltään) jos viipyy muutaman päivän tai pidempään. Kelpaa metrossa, dösässä, sporassa yms.

Niin ja lentokentältä kannattaa ottaa bussi. Se on metroa huomattavasti halvempi. Jos busseissa maksaa käteisellä niin vaihtorahaa ei saa eli kaiva tasaraha valmiiksi. Lentokentältä saa turisteille tarkoitettuja muutaman päivän prepaid-data/puhelin -paketteja, joiden hankkimista suosittelen. Hong Kong on helppo kaupunki eksyä, mutta puhelimen kartat auttavat huomattavasti.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Olen lähdössä Budapestiin viikonvaihteeksi ja kysyisin kokeneemmilta, millä kulkuvälineellä suosittelette matkaa kentältä keskustaan hotellille? Hotellimme sijaitsee aika lähellä Budapestin vanhaa kauppahallia. Olen kuullut, että taksit kusettavat, minkä kerkeävät.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen lähdössä Budapestiin viikonvaihteeksi ja kysyisin kokeneemmilta, millä kulkuvälineellä suosittelette matkaa kentältä keskustaan hotellille? Hotellimme sijaitsee aika lähellä Budapestin vanhaa kauppahallia. Olen kuullut, että taksit kusettavat, minkä kerkeävät.

Oletko kysynyt hotellilta onko heillä lentokenttänoutopalvelua? Jos ei, yleensä tilaavat taksin ja kaveri odottaa sinua kyltin kanssa. Sen olen huomannut reissatessa että jos hotelli tilaa taksin niin silloin ei kuseteta. Ja aina on hyvä ottaa esim. kuva taksin numero/lupalapusta joka on jossain ikkunassa nähtävillä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei se Hong Kong mikään älyttömän kallis ole. Toki se on sitä jos vertaa johonkin Indonesian viidakkojen pikkukyliin.
Vuoren huipulla on kaupungin suosituin nähtävyys (The Peak) josta näkee koko kaupungin. Suurin osa kulkee sinne The Tramilla, eli eräänlaisella kaapelihissijunalla. Tramin jonotusaika voi olla pari kolme tuntia joten huipulle kannattaa kävellä.

Ei se Hongkong (miten se suomeksi kirjoitetaan) mikään sillä lailla kallis paikka ole, että jotenkin erikseen tarvitsisi sitä ihmetellä. Kaikki ei ole ilmaista kuten Indonesian viidakkojen pikkukylissä, mutta ihan tavallisia hintoja siellä on.

The Peakille mennessä kannattaa ottaa sää huomioon. Oli siinä oma tunnelmansa olla siellä tihkusateessa ja sumussa ja hyvä kun eteensä näki ja kaupungista ei todellakaan vilaustakaan toisin kuin ne aurinkoiset mainoskuvat väittävät. Heti aamusta tuonne, niin ei tarvitse Tramiin jonottaa. Huomasihan sen, että alas tullessa oli jo melkoisesti jonoa kertynyt säästä huolimatta. Tiedä sitten tuntikausien jonotuksesta, en kyllä keksi miksi joku sellaiseen ryhtyisi.

Olen lähdössä Budapestiin viikonvaihteeksi ja kysyisin kokeneemmilta, millä kulkuvälineellä suosittelette matkaa kentältä keskustaan hotellille? Hotellimme sijaitsee aika lähellä Budapestin vanhaa kauppahallia. Olen kuullut, että taksit kusettavat, minkä kerkeävät.

Nyt en kyllä muista miten matkan tarkalleen ottaen menin, julkisilla jotenkin ihan kohtuullisesti pääsi. Olikohan kuitenkin niin, että joutui vaihtamaan vai hippeilinköhän jotain omiani, kun ei ollut kiire mihinkään. Taisin mennä bussilla metron päättärille ja siitä sitten keskustaan. Wikitravel on yleensä aika hyvä paikka selvitellä reittejä.

Kadulta ei voi taksia ottaa, se ei vain onnistu, koska kusetushinnat ovat tähtitieteelliset. Soittamalla sitten taas ovat ihan hyviä ja halpoja. Kokeiltu on katua enkä todellakaan maksanut. Helvetinmoinen itkuvirsi alkoi kuinka on perhe elätettävänä. Niin varmaan onkin, mutta mitenköhän se minuun liittyy. Hotelli tai baari voi auton soittaa.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen lähdössä Budapestiin viikonvaihteeksi ja kysyisin kokeneemmilta, millä kulkuvälineellä suosittelette matkaa kentältä keskustaan hotellille? Hotellimme sijaitsee aika lähellä Budapestin vanhaa kauppahallia. Olen kuullut, että taksit kusettavat, minkä kerkeävät.
Vuosi sitten mentiin kimppataksilla, kiinteä hinta oli n. 10€ sivu/henki. Firman nimeä en nyt saa päähäni mutta oli heti tuloaulassa. Odottaa ei tarvinnut oikeastaan yhtään ja kyydissä ei ollut meidän lisäksi kuin pari tyyppiä. Voisin käyttää toistekin.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kiitos kaikille ystävällisille kommentoijille. Emmeköhän selviä hotellille näillä vinkeillä.
 

bftw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thiem
Olisi tarkoitus lähteä johonkin lämpimään tossa joulukuussa, ajateltiin naisystävän kanssa Dubaita, mutta onko tosiaan niin, että alle 21-vuotiaat ei saa matkustaa sinne ilman yli 21-vuotiasta? Jos näin on, olisiko mitään muita hyviä lämpimiä luksuskohteita mielessä?
 

Rantsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Panthers, KalPa
Joulun ja uudenvuoden väliin ostettu tyttöystävän kanssa viiden päivän matka Berliiniin. Mielellään otan vinkkejä, mitä tekemistä sieltä löytyy? Onko paikassa mitään erityisiä romanttisia paikkoja, mitkä kannattaisi rakkaansa kanssa kokea?
Toki perus nähtävyydet käydään katsomassa ja esim joulutorit ihmettelemässä.
Hotelli löytyi Berliinin keskustan länsipuolelta, Berlin Mark Hotel -niminen pytinki. Näyttäisi olevan juuri jonkun isonkin ostoskadun kupeessa, joten menoa varmastikkin löytyy hyvin.

Onko kukaan palsataveljistä käynyt Berliinissä, tai onko kenelläkään antaa mitään hyviä vinkkejä matkailuun Berliinissä? Siis semmosia vinkkejä mitä ei löydä suoraan matkaoppaasta.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Berliini on sen verran eksoottinen paikka, että tuskin kukaan siellä on käynyt.

Tsekkaa Saksafani-ketju, siellä on aika paljon ollut viime aikoina juttua Berliinistä. Tosin kohteet eivät kaikki ole kovin romanttisia, kuten ei ehkä kaupunki kokonaisuudessaan muutenkaan. Mutta löytyy varmasti sitäkin puolta, jos vailla sattuu hyvä keli. Esim. kävely Spree-joen rannalla valaistuksineen, tv-torni, nuhjuiset kahvilat yms.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko kukaan palsataveljistä käynyt Berliinissä, tai onko kenelläkään antaa mitään hyviä vinkkejä matkailuun Berliinissä? Siis semmosia vinkkejä mitä ei löydä suoraan matkaoppaasta.

En oo käynyt, mutta vaimo on. Käykää täällä: http://meanwhileinlongfield.wordpress.com/2014/10/26/spreepark-hylatty-huvipuisto-berliinissa/ on varmaan jännää ja romanttista ja fantsua, vähän joutuu aidan ali möyrimään jotta sisälle pääsee mutta eipä se. Tuolta vaimon blogista löytyy muutakin kohtuu tuoretta hölinää Berliinistä jos viitsii etsiä.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Minä olen käynyt tuolla hylätyssä Berliinin hylätyssä huvipuistossa, aika jännä paikka, jos ei odota joutuvansa keskelle ihmislaumoja. Me menimme S-Bahnilla ja loppumatka kävellen. Löydettiin aidasta aukko, joka lienee korjattu kuntoon, koska sinne ei haluta turisteja. Emme nähneet vartijoita ja paikka oli tosiaan melko aavemainen. Jos käyttää Berliinissä päivälippuja, jotka kelpaavat S- ja U-Bahniin, niin kaupunkia kiertää erittäin sujuvasti, ja pian mikään paikka ei vaikuta keskustalta, kun Berliini rakentuu tavallaan laumasta pienempiä kaupunkeja ja mielenkiinnon painopisteet vaihtelevat nopeasti eri puolella kaupunkia, paikallisille ja turisteille.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Joulun ja uudenvuoden väliin ostettu tyttöystävän kanssa viiden päivän matka Berliiniin. Mielellään otan vinkkejä, mitä tekemistä sieltä löytyy? Onko paikassa mitään erityisiä romanttisia paikkoja, mitkä kannattaisi rakkaansa kanssa kokea?
Toki perus nähtävyydet käydään katsomassa ja esim joulutorit ihmettelemässä.

Kannattaa tosiaan katsoa tuosta Saksaketjusta, tosin muistaakseni erityisellä romantiikka -teemalla ei siellä ole oltu vielä liikkeellä. Berliiniä sanotaan usein rujoksi ja jopa rumaksi mutta tällöin unohtuu että kyse on helvetin suuresta ja monipuolisesta kaupungista josta kyllä löytyy ihan kaikkea, romantiikkaakin. Näin talvisaikaan suosittelisin siltä kannalta:

- Charlottenburgin linnaa ja sen edustalla olevaa joulutoria. Linnan takana on idyllinen puutarha mutta en tiedä miltä se tähän vuodenaikaan näyttää. Varmasti ihan hieno lampimaisema siellä nytkin on

- Kaupunginosista Spandau ja Nikolaiviertel edustavat historiallista rakennuskantaa ja ovat yleisilmeeltään varsin hienoja. Spandaun vanhassa kaupungissa sijaitsee myös Berliinille harvinainen ilmiö nimeltä kävelykatu.

- Ku`Damm iltavalaistuksessa. Sen varrella tuo hotellinnekin sijaitsee. Kyseessä on siis länsiosan ja koko Berliinin merkittävin kauppakatu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuo hyljätty huvipuisto vaikuttaa kohtalaisen selkeältä Darwin Awards -kohteelta. Varmaan hyvät näkymät maailmanpyörän päältä. Shampanjaa mukaan ja selfie huipulla.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Berliinistä vielä sen verran, että S- ja U-Bahneja kannattaa oikeasti käyttää, samoin busseja. Etäisyydet ovat melko suuria, jos yrittää kävellä kaupunginosasta toiseen ja siitä vielä eteenpäin tai siiten täytyy oikeasti pitää runsaasta kävelemisestä.
 
K

kiwipilot

Berliinissä kannattaa ehdottomasti ostaa Welcome Berlin -kortti heti lentokentältä. Sampion vinkistä viisastuneena hommattiin se ensimmäisenä Schönenfeldtiin saavuttuamme eikä tarvinnut katua: ABC -zonet käsittävä matkakortti viidelle päivälle maksoi 37,50. Maksoi itsensä takaisin parissa päivässä, varsinkin kun kolme muksua sai kulkea samalla kortilla. Lisäksi mukaan saa alennuskirjasen täynnä hyviä tarjouksia eri kohteisiin. Eli sampiolle iso kiitos vinkistä.
 

Rantsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Panthers, KalPa
Kiitos vinkeistä! Tuo Welcome Berlin -kortti olikin jo itsellänikin mietinnässä, mutta nyt tulee varmasti otettua.
Enpä olisi muuten ennen tähän ketjuun eksymistä ajatellut, että saan Jatkoajasta parhaat vinkit matkusteluun! :D
 
K

kiwipilot

Kiitos vinkeistä! Tuo Welcome Berlin -kortti olikin jo itsellänikin mietinnässä, mutta nyt tulee varmasti otettua.

Kannattaa miettiä riittääkö pelkkä AB -kortti; itse tarvitsimme mukaan C-zonen johtuen SXF:lle saapumisesta. Kuvittelisin että lennätte Tegeliin joka kuuluu AB-alueelle. Toisaalta jos suuntaatte vaikkapa Potzdamiin niin silloin myös C-alue kannattaa ottaa.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Kannattaa miettiä riittääkö pelkkä AB -kortti; itse tarvitsimme mukaan C-zonen johtuen SXF:lle saapumisesta. Kuvittelisin että lennätte Tegeliin joka kuuluu AB-alueelle. Toisaalta jos suuntaatte vaikkapa Potzdamiin niin silloin myös C-alue kannattaa ottaa.

AB tosiaan riittää ellei aio Potzdamiin mennä. Ainoa kerta kun me olemme ottaneet ABC-kortin oli se kerta kun oltiin muksujen kanssa. AB-korttiin kun ei saanut liitettyä heitä.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Monesti olen Berliinissä käynyt ja kaikenlaista nähnyt. Hieman erilaista nähtävää tarjoaa tämä porukka: http://berliner-unterwelten.de/ Itse kävin vanhassa pommisuojassa, muutakin nähtävää on tarjolla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Berliiniin pätee sama kuin romantiikkaan. Juomalla saa monet asiat kauniiksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Berlin Unterwelten on hieno hässäkkä kieltämäti. Itse olen ollut jaetun Berliinin pakotunneleita tsekkaamassa, mikä ei ehkä aiheena ole natsibunkkereiden kaltainen seksiwau, mutta uskallan väittää kyllä sisällöltään kiehtovaksi, vaikkei aihepiiri hissan ykkösprioriteetti olisikaan. Hyvä opas teki varmasti paljon, mutta tuskin ne läpipaskoja ovat keskimäärin, kun vapaaehtoisduuniin se kai perustuu. Kokemus jo sinänsä oli kulkea noissa rakenteissa, joissa u-bahnit edelleen kulkevat, ja nähdä käytännössä erinäisiä kojeita, joilla loikkareita pyrittiin esim. metrotunneleissa pysäyttämään. Ja tietysti ne käsin kaivetut tunnelit siihen lisäksi. Ei ehkä romanttinen kohde, mutta muutoin suosittelen.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Olen samaa mieltä, mutta vain osittain.

Berliiniä ei kyllä tarvitse juoda mielenkiintoiseksi, siellä riittä nähtävää ja koettavaa usealle käyntikerralle tosin kuin monessa muussa kaupungissa. Moni kaupunki on rundattu läpi pitkän viikonlopun aikana ja Berliini ei kyllä hyvällä huumorillakaan ole yksi niistä. Ei, vaikka kuinka katsoisi asiaa läpi minkä väristen lasien tahansa; siellä riittää jokaiselle jotain. On olemassa monta suht' snadia mestaa, mitkä vaatii oikeanlaisen porukan messiin tai nymfomaanin, mutta Berliinin juominen kauniiksi vaatii jo kyvyttömyyttä muuallakin, kuin sängyssä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Berliiniä ei kyllä tarvitse juoda mielenkiintoiseksi, siellä riittä nähtävää ja koettavaa usealle käyntikerralle tosin kuin monessa muussa kaupungissa.

Nyt oli kysymys kauneudesta, ei mielenkiintoisuudesta. Onhan Berliinissä näyttävää nykyarkkitehtuuria ja kauniita puistoja, mutta verrattuna Saksan muihin kaupunkeihin, on Berliini todella ruma.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Nyt oli kysymys kauneudesta, ei mielenkiintoisuudesta.

Kauneus on katsojan silmässä. Arkkitehtuuri ei hivele silmiä aina ja kaupunkisuunnittelussa on parantamisen varaa, mutta mun mielestä kauneus on muualla. Siellä riittää mm. kontrastia ja vaihtoehtoja, vaikka sille nykyarkkitehtuurillekin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös