Auschwitziin liittyen muuten sellainen vinkki, että jos mahdollista, niin kannattaa mennä paikalle jo aamulla ennen kello kymmentä. Ennen klo 10 saapuvat (ja muistaakseni klo 15 jälkeen myös, mutta sitten tulee sulkemisaika jo nopeasti vastaan) saavat nimittäin kierrellä aluetta ihan vapaasti omaan tahtiin. Sen jälkeen sitten sisään pääsee vain ryhmissä, ja nämä kierrokset taisivat myös jonkin verran maksaakin. Birkenaun leirillä sen sijaan saa liikkua vapaasti kellonajasta riippumatta, joten se kannattaa jättää jälkimmäiseksi kohteeksi.
No jos tosiaan kokee tuota turisti- kammoa, niin sitten kannattaa varmastikin kierrellä yksin. Itse olin tuolla opastetulla kierroksella, ja oppaalla oli kyllä valtavasti syventävää tietoa leiristä ja sen tapahtumista, ja suosittelen kyllä tätä vaihtoehtoa. Tarinat leirin tapahtumista ja arjesta tekivät kierroksesta paljon vaikuttavamman, kuin pelkkä kiertely ja patsastelu. Riippuu tietysti oppaastakin, joka sattuu kohdalle. Kierroksella on muuten kuulokkeet päässä, joihin oppaan puhe tulee sitten selkeänä, vaikkei ihan lähirtäisyydellä olisikaan. Ei tuo edes mikään kallis ollut, vaikka hintaa en kyllä muista tarkkaan. Ainakin Krakovasta kannattaa muuten mennä keskitysleireille bussilla. Matka sujuu nopeammin kuin junalla, ja näkee paremmin tuota maaseutua kylineen. Itse menin takaisin junalla, ja matka- aika oli kaksinkertainen bussiin verrattuna, saattoi tietysti olla jotain työmaita/huonokuntoisia osuuksia, jotka hidastivat matkaa. Toki valmisretkiäkin myydään luultavasti joka hotellissa ja matkatoimistossa, jos sellaisen haluaa.
Yleisesti tuosta valmismatka vs. omatoimimatka asiasta. Minustakin monella on vähän tällaista itsensä kohottamista tässä asiassa mukana. En puhu kenestäkään nyt täällä, vaan ihan yleisesti. On muka jotenkin coolimpaa hoitaa hommat itse, vaikka käytännössä tilanne on usein sitten se, että rekka-autoilla kuskataan aasiassakin noita lonelyplanettiaan seuraavia rinkkaretkeläisiä. Miten tuo sitten eroaa siitä, että toisia sopuleita kuskataan bussissa vyölaukuissaan? Ja kokemuksen syvällä rinta- äänellä sanon, että monelle lapsiperheen arkea elävälle juuri se, ettei itse tarvitse tehdä tai miettiä mitään, on yksi loman pääfunktioista. Itse käytän aika tasaisesti molempia. Lasten kanssa aurinkolomalle pakettimatkalla, vaikkakaan retkille ei yleensä osallistuta. Ollaan oltu omatoimimatkallakin, mutta noissa aurinkokohteissa se pakettimatka on ollut usein se edullisin vaihtoehto. Kaupunkilomat sitten omin voimin niin lasten kanssa kuin ilmankin. Saa sitten säätää hotellin sijainnin/palvelut ja lentoaikataulut ihan oman mielen ja matkaohjelman mukaisiksi, ja yleensä hintakin tulee edullisemmaksi, joskin useimmiten säästöt ovat aika marginaalisia.