Sitten siihen omaan asiaan, eli ensi viikolla olisi lähtö ihmeelliseen ISLANTIIN. Aikaa on rajallisesti eli vain kolme kokonaista päivää, ja ainakin yksi niistä menee auton kanssa kierrellessä. Lisäksi pitää päästä ratsastamaan niillä ihanilla islanninhevosilla ja varmaan myös kylpemään Blue Lagooniin, mutta olisiko tämän lisäksi vielä jotain, mitä ehdottomasti suosittelisitte? Jokin paikka, nähtävyys, kauppa, ravintola? Onko kellään kokemusta valasristeilyistä?
Hieno valinta, onnittelen.
Oletan, että tukikohtananne on Reykjavik? En varmaan mene vikaan. Itse olin juurikin tuon kolme päivää tämän vuoden toukokuun lopulla, ja kyllä siinäkin ajassa ehti kummasti tehdä. Itseasiassa olin vain kaksi ja puoli päivää, jos ihan tarkkoja ollaan. Yksi päivä meni valasristeilyllä ja yksi kiertoajelulla.
Valasristeilyä voin kyllä suositella. Meidän reissumme saldo oli vain yksi nähty ryhävalas, mutta kyllä sekin riitti. Valasreissuja Reykjavikissa tarjoilee käsittääkseni kaksi puljua: Elding ja se toinen. Näistä suosittelen ehdottomasti Eldingiä, joka tekee reissunsa isommalla purtilolla. Se ei keinuta niin paljoa, ja sillä pääsee pidemmälle avomerelle, jossa nuo valaat yleensä oleilevat. Itse olin emännän kanssa Eldingillä risteilemässä. Matkassa olleet kaverit menivät vahingossa(!) toisen puljun paattiin, eivätkä nähneet valasta. Eldingin paatilla oli myös tarjolla lämmintä vaatetta kaikille risteilijöille, ja se kyllä tuli tarpeeseen. Voin sen verran vielä todeta, että vaikka valaita ei näkyisikään, on tuo risteily silti hieno kokemus.
Blue Lagoon jäi meiltä väliin ajanpuutteen takia. Ns. Kultainen kolmio, eli Thingvellirin kansallispuisto, Gullfossin vesiputous sekä Geysir tuli katsastettua kiertoajelun merkeissä. Jos meinaatte autolla kierrellä, niin ajakaa tuo sama reitti. Ja körötelkää vaikka lopuksi sitten uiskentelemaan laguunille. Kilometrejä tulee kyllä, mutta on tuo aika helposti ajettavissa ihan yhdessä päivässä. Saatte sitten jättää yhden päivän tuolle islanninhevosretkelle.
Ravintoloita on paljon, mutta yhden suosituksen voin jopa antaa. Pubi/kahvila, nimeltään Hemmi & Valdi. Sijaitsee ihan keskustassa, pikagoogletuksen kertoessa osoitteeksi Laugavegur 21. Oikein kiva, boheemi mesta. Erikoisuutena vähän harvinaisemmat islantilaiset oluet, joista esim. Lava ja Skjaelfta (tms.) saavat suositukseni.
DAF:n mainitsema Hallgrimskirkjan oli ainakin toukokuussa remontissa. Sen sijaan suosittelen kapuamaan mäelle, jolla sijaitsee Perlan-nimeä kantava ravintola. Sen näköalatasanteelle pääsee ilmaiseksi, ja sieltä on todella mahtavat näköalat Reykjavikiin. Se maisema oli oikeasti kaunis. Tämä kuva ei anna oikeutta, mutta ehkä jotain esimakua:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5a/Reykjavik_from_perlan.jpg
Perlanille kannattaa kavuta aurinkoisella säällä. Ilta on ehkä paras aika.
Yksi vinkki vielä: kaupasta saa ostaa skyriä, joka on paikallinen, jogurtin kaltainen "erikoisuus". On oikein hyvää. Lainausmerkit laitoin siksi, koska minusta skyr on aika lähellä suomalaista rahkaa, vaikka sitä erikoisuutena mainostetaankin. Noh, ehkä se on eksotiikkaa koko maailman mittakaavassa.