Tämä nytkähty nyt eteenpäin, ja kohteeksi valikoitui Lontoo. Isäukko on sielä käynyt kerran, ja se oli hänelle varsin traumaattinen kokemus. Olin nimittäin ala-asteen kuudennella luokalla luokkani kanssa leirikoulussa Englannissa ja isäni oli matkassa valvojavanhempana. Ohjelmassa oli päiväretki Lontooseen, jossa isäni joutui vahtimaan minua ja muutamaa kaveriani. Ruuhkaisessa metrossa kulkeminen ja Harrodsilla käynti tuollaisen teinilauman kanssa ei ollut erityisen mukava tehtävä. Täytyy nyt isälle näyttää, että Lontoo on paljon mukavampi kaupunki, kuin mitä hänen muistikuvansa antavat ymmärtää. Ja sanoin myös, että nyt hänellä on mahdollisuus maksaa kalavelat, kun minä toimin vuorostani "valvojana". ;)
Lontoo on itselleni riittävän tuttu, kun kävin siellä 2019 (tämä oli toinen reissu, en siis ollut silloin enää ala-asteen kuudennella), joten matkan suunnittelu on varsin helppoa. Ja mitä soittelin vanhemmille äskettäin, niin museoita eivät enää suuremmin viitsisi katsella. HopOn/HopOff -bussilla kiertelyä yksi päivä, ja matkalla pysähtelyä, niin se riittänee. Kuulemma mihinkään sellaiseen museoon ei tarvitse ainakaan mennä, jossa kävimme edellisellä visiitillämme, eli se rajaa Imperial War Museumin, Towerin ja British Museumin pois.
Isällä on ollut haaveissa Stonehengen näkeminen, joten hyvin todennäköisesti puolipäiväretki sinne tulee myös ohjelmaan. Lontoossa on siis tuossa tapauksessa aikaa yksi kokonainen vuorokausi ja kaksi puolikasta (iltapuolta). Ja aamupäivä ennen kentälle lähtöä.
Majoitusta olen katsellut Paddingtonin ja Kensingtonin suunnilta. Ruokailut hoidetaan perusbrittiläisesti pubeissa. Kahvilla ja teellä sitten jossain. Avovaimon kanssa saatetaan sitten kahdestaan pyörähtää vielä illemmalla jossain olutta maistelemassa. Pitää katsastaa panimopubit ja pienpanimoravintolat tuolta suunnalta, mutta rauhallisesti tulee silti oltua.
Jos jotain hyviä vinkkejä tulee jollain mieleen, niin otetaan mielellään vastaan. Ravintolat, kahvilat, teehuoneet, nähtävyydet, elämykset yms., jotka sopisivat tällaiselle seurueelle.