Ensi kevääksi pitäisi mahdollisesti keksiä joku pitkän viikonlopun reissu erityisestä syystä. Isäukko täyttää 80 vuotta, ja äitimuorin kanssa ottivat puheeksi, että jos minä ja avovaimoni suostuisimme lähtemään mukaan, niin jonnekin kaupunkilomalle voisi vielä lähteä. Kahdestaan eivät enää viitsi lähteä. No, alustavasti näytimme vihreää valoa, joten pitää lunastaa lupaus.
Ainakin Berliini, Pariisi, Praha, Dublin, Amsterdam ja Reykjavik rajautuvat kohteista pois, koska vanhempani ovat niissä käyneet suhteellisen hiljattain (eli 20 vuoden sisään), ja lähikaupungit, kuten Tukholma ja Tallinna ovat jopa liian tuttuja.
Paras tapa on ehdottaa muutamia kohteita ja antaa sitten juhlakalun päättää. Kohteen pitäisi joka tapauksessa olla melko helposti saavutettavissa, ja mieluiten suoralla lennolla. Ikäisekseen vanhemmat ovat ihan hyvässä kunnossa, eli jaksavat myös liikkua kävellen ja katsastaa nähtävyyksiä. Historia ja luonto kiinnostavat heitä, kuten meitäkin, joten sinänsä kohteita löytää varsin helposti, kun seuraa omia mieltymyksiä.
Potentiaalisia vaihtoehtoja olen saanut päähäni tällä hetkellä jokusen. Edinburgh on ehkä se kaikkein houkuttelevin. Sieltä voisi tehdä jonkun opastetun puolipäiväretken jonnekin maaseudulle, niin näkee myös maisemia. Lontoota myös mietin, mutta siitä eivät oikein innostuneet. München voisi olla yksi mahdollisuus, mistä voisi keskustella.
Noilla spekseillä voi ehdottaa kohteita, jos mieleen tulee. Kovinkaan aktiivista suunnittelua en vielä aio tehdä, kun etenkin tuossa iässä on ihan mahdollista, että jotain ikävää ja yllättävää saattaa myös tulla lyhyelläkin varoitusajalla, eikä reissu onnistukaan. Mutta se on elämän realiteetti. Toki mielessä kävi, että voisiko tässä tapauksessa olla jopa fiksua turvautua kerrankin pakettimatkaan. Sellaisen peruminen taitaa edelleen olla helpompaa, kuin itse hankittujen lentojen... No, pitää tuumailla...