Onko kellään kokemuksia Vancouverin lentokentän passintarkastuksesta? Onko miten nopea(hidas) prosessi? Tilanne on nimittäin sellainen, että parin kuukauden päästä olen sinne menossa, ja siellä olisi Canucksin matsi samana päivänä kun sinne saavun.
Kone laskeutuu siinä puoli neljän aikaan iltapäivällä ja peli alkaa seitsemältä. Eli n. kolmessa tunnissa pitäisi selvitä passintarkastuksesta yms., siirtyä hotellille ja sitten peliin. Hotelli sijaitsee n. 20 minuutin kävelymatkan päässä Rogers Arenasta. Onko ihan mahdoton rasti? Edellyttäen tietysti, että lento on ajallaan.
Ja jos on vinkkejä Vancouverista noin yleisesti, niin otetaan vastaan. Olen käsittänyt, että aika komiat maisemat siellä kaupungin ympärillä.
Omat kokemukset ovat keväältä 2006 eli ei ihan tuoreimmasta päästä.
Muistelen kellottaneeni n. 2,5 tuntia siitä kun koneesta pääsi ulos siihen hetkeen, kun olin vihdoin romuineni pihalla kentältä. Tuohon on voinut vaikuttaa esim. useampi samaan aikaan laskeutunut kone tai mikä hyvänsä, mutta ripeää se toiminta ei ollut missään vaiheessa. Rajalla oli hyvinkin epäkanadalaisittain melkoisen epäystävällinen ja tyly kohtelu, jossa tentattiin kaikki mahdollinen ja mahdoton, mutta tämän uskon johtuvan taas enemmän virkailijan huonosta päivästä; kanadalaiset muutoin ovat juuri niin leppoisia kuin mitä heistä vähän stereotypisestikin ajatellaan. Kolme tuntia koko rumbaan kuulostaa hieman optimistiselta, mutta esim. suoraan kentältä peliin voisi onnistua. Ongelmana tuolloin on tietenkin matkatavarat... Liikenneruuhkista en muista paljonkaan, vaikka itse muutaman päivän kaupungissa elelyn jälkeen vuokrasin auton ja ajelin sillä sitten muutaman viikon pitkin rannikkoa Alaskaan ja takaisin.
Vancouver itsessään on erittäin kaunis kaupunki, jossa ei mitään varsinaisia nähtävyyksiä ole. Tämä toki pätee 90 %:iin pohjoisamerikkalaisista kaupungeista. Alkuperäiskansojen edustajia näkyy paljon, samoin heidän pyörittämiään kauppoja, jotka toki ovat enemmänkin turisteille suunnattua krääsää pullollaan kuin mitään aidosti mielenkiintoista. Kannabiksen vieno tuoksu leijaili jo tuolloin hyvin yleisesti joka puolella, vaikka silloin se vielä virallisesti olikin kiellettyä. Upeita maisemia ei tosiaan tarvitse kovin kauas lähteä etsimään, sillä vuoret kohoavat kaupungin pohjoispuolella erittäin vaikuttavasti. Whistleriin ei ole pitkä matka ja viimeistään siellä pääsee vaivattomasti ihailemaan maisemia myös korkeuksista. Jos aikaa riittää, suosittelen piipahtamaan myös Victoriassa, Vancouver Islandilla. Lautalla matkan taittaa muistaakseni n. tunnissa. Jälleen: mitään varsinaista maailmaa mullistavaa kaupunki ei tarjoa, mutta on erittäin pittoreski pieni kylä, ilmeisesti Kanadan aurinkoisin kaupunki. Vancouverissa puolestaan saa varautua päivittäin sateisiin. Myös Stanley Park lähellä Vancouverin keskustaa kannattaa käydä tsekkaamassa.
Kiireessä tuli näemmä kehnosti jäsennelty vastaus, mutta menköön.