Matkakohteenne

  • 2 445 450
  • 14 516
K

Kiekkokatsoja

Samoin perustein voi dumata minkä tahansa suurkaupungin, niistä kun harvemmin luontoakaan lähdetään hakemaan.
Tästäkin olen eri mieltä. Monissa kaupungeissa löytyy kauniita puistoja, ja myös kohtuudella nättiä vesistöäkin. Enkä oo väittänytkään, että city matka pitäisi olla mikään luontomatka.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tästäkin olen eri mieltä. Monissa kaupungeissa löytyy kauniita puistoja, ja myös kohtuudella nättiä vesistöäkin. Enkä oo väittänytkään, että city matka pitäisi olla mikään luontomatka.
Totta, mutta suurimman osan isoista turistikaupungeista voi tuolla ruuhkalla, kuumuudella ja huonoilla ravintoloilla haukkua. Esimerkiksi Prahan tai Tukholman, vaikka vettä riittää, tai Berliinin tai Lontoon, vaikka puistoja riittää.

No, aivan sama. Ei mulla sinänsä ole Rooman turisminedistämiskeskukseen kontakteja, notta saat vapaasti olla pitämättä.
 
K

Kiekkokatsoja

@sampio. Teinkin luettelon, mitä mulle jäi mieleen Roomasta, historiallisten kohteiden lisäksi. Jollakulla muulla, voi jäädä jotain muuta mieleen. Kun olen verrannut Roomaa muihin mun lomakohteisiini, jää Rooma valitettavasti sillä (ei niin pitkällä) listalla hännille. Ainoa paikka, johon en ole (ainakaan vielä) kokenut, että olisipa kiva päästä uudelleen.
Makuasioita. Kuten jo aikaisemmin totesin, suurkaupungit ei oo juurikaan mun juttu. Turha pyöritellä enempää asiaa.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Täytynee myös tutustua tarkemmin vaihtoehtoihin itäisessä/koillisessa Euroopassa, Belgrad

Belgrad on kohtalaisen iso kaupunki (1,5 milj.) ja olettaisin, että edelleen melko edullinen (itse olin 2008 kesällä). Skadarlja-kadulla (googlaa) nättejä ravintolaterasseja ja yöelämääkin riittää.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
8 päivässä voisi kyllä hyvin lähteä esimerkiksi Nykiinkin, vaikka nyt rajasit koskemaan Eurooppaa. Toki kaupunkia ei viikossa kerkeä läpi käymään

Kaikki on suhteellista. Newyorkilainen voisi sanoa, että kaupunkia ei ehdi käymään läpi edes kuukaudessa. Itselleni riitti 6 päivää Nykissä mainiosti, sen jälkeen oli ihan mukava vaihtaa maisemaa Philadelphiaan.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
@sampio. Kun olen verrannut Roomaa muihin mun lomakohteisiini, jää Rooma valitettavasti sillä (ei niin pitkällä) listalla hännille. Ainoa paikka, johon en ole (ainakaan vielä) kokenut, että olisipa kiva päästä uudelleen.
Makuasioita. Kuten jo aikaisemmin totesin, suurkaupungit ei oo juurikaan mun juttu. Turha pyöritellä enempää asiaa.

Itse matkustin muutama vuosi takaperin elokuun alussa Roomaan, eikä omatkaan kokemukset kyseistä paikasta olleet kaksiset. Tuon osittain selittää myös ajankohta, ellen olisi tiennyt mihin olin matkustanut, olisin voinut luulla olevani Saksassa. Saksalaisista turisteista taas ei ole mitään hyvää sanottavaa. Kuumuutta ei sillon kyllä ollut, aika perus kesälämpötilat.

Mut tuosta laittamastasi listasta löytyi monia omiakin fiiliksiä. Ainut pieni plussa tuli siitä että naisena sai olla suht rauhassa, ei siis ollut sellaista aggressiivista tunkeilua, kuten vaikkapa Turkissa. Lähinnä sellaista viheltyä ja Bella- huutoja, jotka onneksi olivat suht harmittomia. Majottauduttiin vielä sielä pahamaineissa rautatieasemen seudulla, joten pelkäsin pahempaa.

Roomasta ei jäänyt fiilistä että sinne pitäisi päästä uudestaan, mutta esim. suurkaupungeista Lontoo (Britannia muutenkin) on sellaisia mihin voisin matkustaa aina uudestaan, ja jokakerta löytäisin jotain näkemisen arvoista.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
...ja se että ruoka hinta-laatusuhde oli heikko (rasvaista, yksipuolista ja melko kallista).

Heti alkuun pakko sanoa että en ole roomassa käynyt mutta kymmenissä maailman pääkaupungeissa kyllä ja missään ei ole ollut yksipuolista ruokaa jos vähänkin on osannut katsoa ja tuota ekaa lausettani painottaen en silti jaksa uskoa että maailman ruokakeskuksesta(tarkoittaen koko maata) ja sen pääkaupungista ei löytyisi varmasti äärilaidasta toiseen äärilaitaan ja kaikkea siltä väliltä. Googlen, dokkarien ja (ei edes värikynää;) miljoonien siellä tehtyjen ruokaohjelmien perusteella ainakin.

Jos rooma tosiaan on yksipuolisen ruoan kaupunki niin sitten otan takkini ja poistun.

Edit. Koska liioittelu yhdessä kohtaa raivaa kaiken pointin koko viestistä niin himmataan sen verran etten ole useissa kymmenissä pääkaupungeissa käynyt kuten edellä annoin ymmärtää. Todellinen luku aika lähellä sitä kymppiä:D muissa kaupungeissa ruokamatkoilla kylläkin.
 
Viimeksi muokattu:
K

Kiekkokatsoja

@Tifosi. Kannattaa lukea koko viestittely, niin ymmärtää toisen tarkoittaman paremmin.
Valitettavasti Roomassa ruoka oli hinta-laatu suhteeltaan yksi heikoimpia, missä olen lomaillut. Vaikka käytössä oli keskiverto turistia huomattavasti enemmän googlausta, tripadvisoria ym. jotta löytäisi hyviä ruokapaikkoja. En toki mitään kalleimpia ravintoloita etsinytkään. Tavallisia, ja normaalihintaisia.
Viini oli tietysti Iltalialaiseen tapaan erinomaista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itsellä kaksi viikonloppua Roomassa takana ja samat kokemukset ruoasta. Paljon yritän yleensä tutkia ja hifistellä ruokapaikkoja, mutta ei siellä erityisen hyvää safkaa saanut.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
@Tifosi. Kannattaa lukea koko viestittely, niin ymmärtää toisen tarkoittaman paremmin.
Valitettavasti Roomassa ruoka oli hinta-laatu suhteeltaan yksi heikoimpia, missä olen lomaillut. Vaikka käytössä oli keskiverto turistia huomattavasti enemmän googlausta, tripadvisoria ym. jotta löytäisi hyviä ruokapaikkoja. En toki mitään kalleimpia ravintoloita etsinytkään. Tavallisia, ja normaalihintaisia.

Hinta/laatusuhteen voin uskoa helpostikin.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
No niinhän juuri olin kirjoittanutkin..

Tuossa lainaamassani kohdassa lukee edelleen "yksipuolista" ja ainoastaan yksipuolisuuteen tartuin jota vahvasti epäilen. Ruoka voi olla maailman parasta tai paskinta se on ihan henkilöstä kiinni mutta "monipuolisuus" on helpommin määriteltävissä.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
@Consumed Jos ei kerran rantakohteet kiinnosta niin heitän vaihtoehdoksi Skotlannin. Lennot Glasgowiin (KLM:llä ainakin pääsee edullisesti damin kautta) tai Edinburghiin (Finski taitaa lentää suoraan?). Noiden välillä kulkee useampikin junarata ja junia menee jatkuvasti (tunnin matka nopeimmillaan eikä ruuhka-aikojen ulkopuolella maksa paljoa). Molemmista pääsee myös retkille sitten vaikka Loch Nessille (koko päivän retki kun sen verran matkaa) tai sitten vaikka viskitislaamoille. Toki jos ei vääränpuolinen liikenne pelota niin auto alle ja pariksi kolmeksi päiväksi highlandeille (jossa Loch Nesskin toki on). Pubeja brittityyliin pilvin pimein luonnollisesti ja jos kaljan hinnan perusteella valitsee tukikohtansa niin se on sitten Glasgow (työläiskaupunki).

@abianos Kerroitkin tuosta tulevasta reissusta kun nähtiin (en muista kerroitko isoista tisseistä), mutta tuo Kiova kyllä saattaisi kiinnostaa jos sinne pääsisi paikalliset tavat tuntevan seurassa. Pitää pistää vakavaan harkintaan. Pitäisikö tuonne hankkia jotain viisumia tms?
 
K

Kiekkokatsoja

Tuossa lainaamassani kohdassa lukee edelleen "yksipuolista" ja ainoastaan yksipuolisuuteen tartuin jota vahvasti epäilen. Ruoka voi olla maailman parasta tai paskinta se on ihan henkilöstä kiinni mutta "monipuolisuus" on helpommin määriteltävissä.
Tässä tapauksessa yksipuolisuus tarjoitti myös hinta/laatusuhteella ostettavaa ruokaa. Toki saa mitä vaan, jos latoo satasia tiskiin.
Söin siellä myös 2x tavallista pizzaa, joista toinen oli heikoin, jonka olen syönyt. Sitä rasvaa olisi voinut kaataa lasillisen pinnasta pois. Kerran ostin puolestaan kalliimman illallisen, joka oli kallis, kuiva ja mauton.
Yms yms. Jutuu olisi. Olkoot.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Ymmärsin kyllä että et pitänyt ruoasta mutta nopealla googlella löytyy useita eri genren ravintoloita. On ravintolaa pastalle, pizzalle, risotolle, kalalle, äyriäisille, kasviksille, lihalle, eri ruokakulttuurien kirjo löytyy yms. ja hintahaarukkakin on alle "satasia". Toki se ruoka voi näissä kaikissa olla ihan paskaa mutta monipuolista se ainakin tuntuu olevan.
 
K

Kiekkokatsoja

Jep ja sitten saa erikseen ostaa salaatit, kasvikset ym lisukkeet, koska perusannos on kovin yksipuolinen. Ja hinta nousee, niin että hinta-laatu suhde onkin huono.
Kovasti kehuttiin, että Roomassa on paljon iltaruokapaikkoja, jossa maksun maksettuaan, saa ottaa itse eri astioista haluamiaan ruoka -aineksia. En muista, miksi sitä siellä kutsuttiin.. Sellaisia ei juurikaan näkynyt.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Eli ruoka on monipuolista ja sieltä saa kaikkea mutta se maksaa helvetisti ja maistuu pahalta ja on rasvaista.
 
K

Kiekkokatsoja

Erikoista, kuinka joku provosoi toisen mielipidettä matkakohteesta, jossa ei ole edes itse käynyt.
Roomassa muuten ainoana matkakohteena kävi niin, että tilatessani ravintolan lounas annokseksen, sain vain kulhollisen pelkkää kierremakaroonia. Nälissäänhän syö toki mitä vaan, mutta 8e pelkästä lounas makaroonista on huono kokemus. Roomassa muutoin ihan hyvässä 4 tähden hotellista, aamupalalla puuttui kokonaan kasviskunnan tuotteet.
Illanvietossa löysin lopulta ihan mukavan live musiikkipaikan. Se oli laitettu kesän ajaksi Tiber joen varteen, jonne johti portaat alas, pois kaupungin liikennehälinästä. Siellä tuli loppuillasta istuttua, iltaruokailujen jälkeen. Viini oli edelleen hyvää.
Rooma on toistaiseksi ainoa lomakohde, jossa taskuvarkaat onnistuivat tehtävässään. Hieman yllättäen ne olivat, n. 15v. Tyttöjä.
Kodittomia ja kerjäläisiä oli melko paljon. Yöllä kodittomat nukkuivat ulkona, ja ilmeisesti hakivat turvaa yön ajaksi vatikaanin lähistöltä. Jotenkin se heidän yöllinen nukkuminen pelkän pahvinpalan päällä, vatikaanialueen pilarien välissä, kaikessa rauhallisuudessa, tuntui ajatuksissani.

Yhteenvetona. Monenlaista erinlaista kokemusta, voi löytää Roomasta. Vaikuttavaa, mutta myös asioita joista ei pidä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Erikoista, kuinka joku provosoi toisen mielipidettä matkakohteesta, jossa ei ole edes itse käynyt.

Provosoi? Ruokaohjelmien, mm Bourdain ja Floyd ja tuhannet muut ovat hehkuttaneet roomalaisia ravintoloita(kunhan välttää turistirysät) ja tube on samaa täynnä.

En ole käynyt Pariisin Louvressakaan mutta jos joku viattomassa arvostelussaan toteaa että "vittu mitä töherryksiä ja helsingin taidemuseossa on enemmän osaamista" niin rohkenen epäillä sitäkin. Vaikka taiteenkin arvostelussa makunsa kullakin, kuten ruoankin kanssa.

Edelleen: uskon täysin ettet pitänyt ruoasta ja sait pelkkää kuivaa makaronia mutta roomalaisen ruokatarjonnan "yksipuolisuudesta" se ei kerro mitään.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Provosoi? Ruokaohjelmien, mm Bourdain ja Floyd ja tuhannet muut ovat hehkuttaneet roomalaisia ravintoloita(kunhan välttää turistirysät) ja tube on samaa täynnä.

En ole käynyt Pariisin Louvressakaan mutta jos joku viattomassa arvostelussaan toteaa että "vittu mitä töherryksiä ja helsingin taidemuseossa on enemmän osaamista" niin rohkenen epäillä sitäkin. Vaikka taiteenkin arvostelussa makunsa kullakin, kuten ruoankin kanssa.

Edelleen: uskon täysin ettet pitänyt ruoasta ja sait pelkkää kuivaa makaronia mutta roomalaisen ruokatarjonnan "yksipuolisuudesta" se ei kerro mitään.
Oman kokemukseni mukaan kaikki Rooman ruuista valittaneet ovat suomalaisia ruokarajoitteisia. Pizzassa ei ollut kepappia ja makaroonia ei ollut keitetty puolta tuntia ja jauhelihassakin oli maustetta!

Jonkinlainen maailmanennätys oli puolituttavapariskunta, joka söi viikon McDonald'sissa Roomassa, koska pelkäsivät vatsatautia. Ei sillä, Piazza di Spagna on kyllä nätti...
 
Viimeksi muokattu:

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Oman kokemukseni mukaan kaikki Rooman ruuista valittaneet ovat suomalaisia ruokarajoitteisia. Pizzassa ei ollut kepappia ja makaroonia ei ollut keitetty puolta tuntia ja jauhelihassakin oli maustetta!

Täsmälleen samat kokemukset ihmisistä. En missään nimessä tarkoita Kiekkokatsojaa mutta olen käynyt italiassa parikin kertaa torino-milano-modena-akselilla ja ruokatarjonta on ollu niin monipuolisuudeltaan, laadultaan kuin maultaankin laidsta laitaan. Matkaseurueen mielestä pizza ei ole pizza ellei siinä ole 4-5 eri lihaa ja dissaavat kun saavat aidon margheritan tai sen täytteenä on pelkästään parmankinkkua. Siinä ei voi kun pudistella päätään.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Täsmälleen samat kokemukset ihmisistä. En missään nimessä tarkoita Kiekkokatsojaa mutta olen käynyt italiassa parikin kertaa torino-milano-modena-akselilla ja ruokatarjonta on ollu niin monipuolisuudeltaan, laadultaan kuin maultaankin laidsta laitaan. Matkaseurueen mielestä pizza ei ole pizza ellei siinä ole 4-5 eri lihaa ja dissaavat kun saavat aidon margheritan tai sen täytteenä on pelkästään parmankinkkua. Siinä ei voi kun pudistella päätään.
Nirsoilu johtunee siitä, että kaikki vetää Suomessa poron sisäfilettä ja Jäämeren loimulohta joka aterialla, niin ei tuommoinen italialainen arkiruoka tunnu oikein missään.
 
K

Kiekkokatsoja

saavat aidon margheritan ..
Tuo olikin se toinen pizza, mitä reissussa kokeilin. Olikin selvästi parempaa, mitä nimensä puolesta joku meistä ehkä luulisi. Harvemmin pizzaa reisussa syön, mutta Italiassa kokeilin, kun on "pizza maa."
Ruoka rajoitteinen en ole, kuten totesitkin. Oikestaan päinvastoin. Enemmän harmittaa se, että jos ruoka on suunnilleen Suomen hinnoissa, mutta tässä hintaluokassa laadultaan puolet, mitä Suomessa on.
Jokainen lomakohde toki on erinlainen, myös ruokakokemuksena.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös