Matkakohteenne

  • 2 448 975
  • 14 527

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Zenica, noin tunnin matka Banja Lukan suuntaan.

Kiitos tiedosta, Jasmina vastasi oletettavasti automaattiviestillä, että nyt on apartmentti varattuna. Urheilumatkailussa on parasta se kuinka joutuu sellaisiin paikkoihin minne ei muuten keksisi mitenkään mennä. Tuon välimatkan saa varmaankin jonkun taksikuskin ajamaan tai sitten paikallisbussilla. Juna-asemakin tuolla näyttäisi olevan eli koko maailma avoinna.
--

Puolasta ei ole mitään sanottavaa, jos ei ole tarkempia kysymyksiä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kiintopisteet Saksan autoreissulla Dresden ja toisessa päässä Cuxhaven(/Travemünde, mutta Cuxhavenissa ollaan ennen sitä yöt), aikaa noin kahdeksan päivää, matkalla nelihenkinen perhe ajoneuvolla. Hyviä vinkkejä/kohteita ja erityisesti sellaiset majoitukset, jotka toimisivat, eli jotain erityisiä gasthofeja tms.? Kaikenlaiset jutut kiinnostaa.

Alustava hahmotelma on siis, että pari yötä siellä täällä tuossa välillä ja yhteensä se 6-8 päivää. Mahdollisia jo tsekattuja alueita Thüringen (Wartburg, Erfurt jne.) linnoineen, Wolfsburgin volkkarijutut, mutta mitäpäs muuta? Ja missä olisi mahtavia majoituksia tai hidden gemejä?
 

Rauta85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kiintopisteet Saksan autoreissulla Dresden ja toisessa päässä Cuxhaven(/Travemünde, mutta Cuxhavenissa ollaan ennen sitä yöt), aikaa noin kahdeksan päivää, matkalla nelihenkinen perhe ajoneuvolla. Hyviä vinkkejä/kohteita ja erityisesti sellaiset majoitukset, jotka toimisivat, eli jotain erityisiä gasthofeja tms.? Kaikenlaiset jutut kiinnostaa.

Alustava hahmotelma on siis, että pari yötä siellä täällä tuossa välillä ja yhteensä se 6-8 päivää. Mahdollisia jo tsekattuja alueita Thüringen (Wartburg, Erfurt jne.) linnoineen, Wolfsburgin volkkarijutut, mutta mitäpäs muuta? Ja missä olisi mahtavia majoituksia tai hidden gemejä?
No jos luonto kiinnostaa niin Wolfsburgin eteläpuolella on Harz-vuoristo, mistä nyt löytyy vaikka mitä hienoa. Ja siinä alueen pohjoispuolella on hienoja vanhoja kaupunkeja, esim. Goslar, Wernigerode tai Quedlinburg.

Dresdenistä voisi käydä vähän matkan päässä Tsekin rajalla sijaitsevassa luonnonpuistossa nationalpark-saechsische-schweiz.de
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No jos luonto kiinnostaa niin Wolfsburgin eteläpuolella on Harz-vuoristo, mistä nyt löytyy vaikka mitä hienoa. Ja siinä alueen pohjoispuolella on hienoja vanhoja kaupunkeja, esim. Goslar, Wernigerode tai Quedlinburg.

Dresdenistä voisi käydä vähän matkan päässä Tsekin rajalla sijaitsevassa luonnonpuistossa nationalpark-saechsische-schweiz.de

Dresdenistä pidemmälle ei lähdetä, itse olen tosin tuolla päin Tsekkiä pyörinyt enemmänkin. Mutta juuri nämä pienet kaupungit, hyvät majoitusvinkit jne. tuolla "välialueella" kiinnostavia!
 
K

Kiekkokatsoja

Kossilla taitaa olla.
Okei, kiitoksia. Se siis jää toistaiseksi sivuun. Tosin kerran oon jo siellä kauan sitten käynytkin.
Mites nää Kreikan muut kohteet? Missä olisi sekä näkemistä, tekemistä, eikä ihan hiljaiskuollutta? Historialliset paikat ja rakennukset, luonto ja liikkuminen, sekä näköalat korkeuseroineen kiinnostaa.
 

teppana

Jäsen
Touko-kesäkuun vaihteessa olis edessä road-trip Munchenistä pohjois-Italiaan. Yksi stoppi on etukäteen sovittu Italiaan, mutta muuten liikkuminen on avoin. Aikaa on näillä näkymin sellaiset 5-6 päivää. Onko suosituksia missä kannattaisi käydä? Venetsia on nähty joskus aikoja sitten, mutta avovaimon kanssa se tieten on sellainen must see romanttinen kohde. Firenze olis ehkä sellainen realistinen raja etelään päin ja Venetsia sitten itään.
 

Grafix

Jäsen
Touko-kesäkuun vaihteessa olis edessä road-trip Munchenistä pohjois-Italiaan. Yksi stoppi on etukäteen sovittu Italiaan, mutta muuten liikkuminen on avoin. Aikaa on näillä näkymin sellaiset 5-6 päivää. Onko suosituksia missä kannattaisi käydä? Venetsia on nähty joskus aikoja sitten, mutta avovaimon kanssa se tieten on sellainen must see romanttinen kohde. Firenze olis ehkä sellainen realistinen raja etelään päin ja Venetsia sitten itään.

Itse ottaisin kohteeksi Comon tai Gardan. Tai jopa molemmat. Sopivan romanttiset ympäristöt puolison kanssa kuherteluun. Venetsiaan en itse menisi kuin aseella uhaten. Turistimäärä pienen lutakon alueella on infernaalinen ja romanttiset mielikuvat on ehkä parempi säilyttää vain mielikuvina. Milanollekin heiluttelisin vain iloisesti ohi ajaessani. Verona tai Parma tai vähän isompi Bologna olisi ehkä omat kaupunkikohteet pohjoisemmassa Italiassa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Okei, kiitoksia. Se siis jää toistaiseksi sivuun. Tosin kerran oon jo siellä kauan sitten käynytkin.
Mites nää Kreikan muut kohteet? Missä olisi sekä näkemistä, tekemistä, eikä ihan hiljaiskuollutta? Historialliset paikat ja rakennukset, luonto ja liikkuminen, sekä näköalat korkeuseroineen kiinnostaa.
Noilla reunaehdolla melkein suosittelen Kreetaa.
 
K

Kiekkokatsoja

Noilla reunaehdolla melkein suosittelen Kreetaa.
Okei. Entäpä jos jätän historian pois, ja tilalle edes jotain paikallista katseltavaa. Taikka kierreltävää ja katseltavaa vaikkapa maisemien muodossa.
Tuo Kreeta ei jotenkin oo ihan kärkisijoilla, jos ajattelen Kreikkaa lomakohteena. En tiedä miksi, ehkä kuulopuheita.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Okei. Entäpä jos jätän historian pois, ja tilalle edes jotain paikallista katseltavaa. Taikka kierreltävää ja katseltavaa vaikkapa maisemien muodossa.
Tuo Kreeta ei jotenkin oo ihan kärkisijoilla, jos ajattelen Kreikkaa lomakohteena. En tiedä miksi, ehkä kuulopuheita.
OK. Täytyy myöntää etten ole Kreikan saarien asiantuntija, Kreetasta kyllä pidin. Sen lisäksi on kokemusta vain Mykonokselta, mutta luulen ettei se ole sun paikka...
 
K

Kiekkokatsoja

OK. Täytyy myöntää etten ole Kreikan saarien asiantuntija, Kreetasta kyllä pidin. Sen lisäksi on kokemusta vain Mykonokselta, mutta luulen ettei se ole sun paikka...
Jaa miksi ei olisi mun paikka? Pikkukylä?
No kiitoksia kuitenkin. Täytynee selailla matkatoimistojen esittelyitä, ja ihmisten kommentteja.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Jaa miksi ei olisi mun paikka? Pikkukylä?
No kiitoksia kuitenkin. Täytynee selailla matkatoimistojen esittelyitä, ja ihmisten kommentteja.
Pikkukylä. On siellä menoa ja meininkiä yöelämässä, kukkuloita ei niinkään. Rantaelämää löytyy. Paljon julkkiksia ja vähemmistöjä. Ei se ollut kovin kummoinen mesta.
 
No jos luonto kiinnostaa niin Wolfsburgin eteläpuolella on Harz-vuoristo, mistä nyt löytyy vaikka mitä hienoa. Ja siinä alueen pohjoispuolella on hienoja vanhoja kaupunkeja, esim. Goslar, Wernigerode tai Quedlinburg.
Nyt kun Finski aloitti suorat reittilennot Hannoveriin, olen suunnitellut kesälomareissua Harz-vuoriston liepeille. Näytti upeilta nuo ym. kaupungit. Onko sulla antaa enemmän vihjeitä esim. Goslarista tai noista muista.
 

Rauta85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nyt kun Finski aloitti suorat reittilennot Hannoveriin, olen suunnitellut kesälomareissua Harz-vuoriston liepeille. Näytti upeilta nuo ym. kaupungit. Onko sulla antaa enemmän vihjeitä esim. Goslarista tai noista muista.
No joo, riippuu vähän mitä on hakemassa. Goslar oli Länsi-Saksan puolella joten se on sellainen enemmän isolla rahalla pidetty siisti kohde. Hienohan se on, mutta ehkä vähän sieluttomampi kuin nuo idempänä olevat. Goslarissa nyt löytyy esimerkiksi katseltavaksi keisarillinen palatsi tai Rammelsbergin tuhat vuotta vanha kaivos, joka on toki myös Unescon maailmanperintökohde. Alueen kaupungit yleisesti ottaen ovat todella vanhoja ja liittyvät aika vahvasti Saksan historiaan ja alkuun, eli tuolla on kaikenlaista hienoa katseltavaa.

Goslarissa itse olen majoittunut täällä https://www.hotel-muenze.de/, koska se on aivan keskustassa ja oman auton saa pihaan parkkiin. Suurimmassa osassahan näistä vanhoista kaupungeista keskustat ovat kävelylle pyhitettyjä joten automatkailija joutuu jäämään kauemmas tai valitsemaan hotellin parkkitilojen mukaan.

Wernigerode on nätti paikka, mutta itse valitsisin Quedlinburgin sen historiallisen tärkeyden takia. Ja muutenkin siellä on hieman enemmän nähtävää. Itä-Saksan puolella olevat kaupungit ovat ehkä paremmin säilyneet persoonallisempina ja alkuperäisen "rähjäisinä", mikä nyt toisaalta toisille voi olla bonus.
Kuukauden kuluttua lähden itse tuonne ja majoitun https://www.hotel-tilia.de/ . Ei ihan keskustassa, mutta automatkailijalle taas vähän kätevämpi kun saa parkkiin hotellin viereen.

Harz-vuoristossahan yleisesti ottaen on paljonkin kaikkea kivaa. Voi vaikka ajella junalla alueen korkeimmalle vuorelle https://www.hsb-wr.de/mehr-erfahren/streckennetz/brockenbahn/ tai muuten vain ihailla upeita luonnonmuodostelmia https://www.harzlife.de/tip/ross.html

Kannattaa itse omien mieltymysten pohjalta tutkia tarkemmin, mutta tuossa nyt muutama vinkki.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Touko-kesäkuun vaihteessa olis edessä road-trip Munchenistä pohjois-Italiaan. Yksi stoppi on etukäteen sovittu Italiaan, mutta muuten liikkuminen on avoin. Aikaa on näillä näkymin sellaiset 5-6 päivää. Onko suosituksia missä kannattaisi käydä? Venetsia on nähty joskus aikoja sitten, mutta avovaimon kanssa se tieten on sellainen must see romanttinen kohde. Firenze olis ehkä sellainen realistinen raja etelään päin ja Venetsia sitten itään.

Müncheniin ei kannata road tripillä jäädä. Hieno kaupunki, mutta sitten ihan oman käyntinsä arvoinen.

Kolme kertaa olen tuollapäin ollut raod tripillä ja joka kerta yhtenä kohteena on ollut Innsbruck. Keväällä 2005 se oli road tripin pääkohde kun siellä Skoda Cupia pelailtiin. Itävallasta toki löytyy myös Salzburg.

Pari sivua takaperin mainostin Grosglocknerin Alppitietä Itävallan ja Italian rajalla. Maksullinen ja tieksi melko hintava, mutta road tripillä melkeinpä ns. mustsee-kohde. Maksut menevät ympäristönsuojeluun jos sillä nyt jotain väliä on.

Italian puolelta pohjoiset järvet Garda, Como, Maggiore ja Luganojärvi. Kaikkia ei välttämättä ehdi käymään, mutta joku noista jos osuu matkan varrelle niin käymisen arvoisia..

Sveitsin kaupungit ovat upeita ja jos budjettia haluaa venyttää niin ottaa majapaikat Italian puolelta.



Milanoon ei kannata mennä.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Touko-kesäkuun vaihteessa olis edessä road-trip Munchenistä pohjois-Italiaan. Yksi stoppi on etukäteen sovittu Italiaan, mutta muuten liikkuminen on avoin. Aikaa on näillä näkymin sellaiset 5-6 päivää. Onko suosituksia missä kannattaisi käydä? Venetsia on nähty joskus aikoja sitten, mutta avovaimon kanssa se tieten on sellainen must see romanttinen kohde. Firenze olis ehkä sellainen realistinen raja etelään päin ja Venetsia sitten itään.

Tästä linkistä löytyy oma kokemukseni vähän vastaavanlaisesta reissusta, joskin oli omalta kohdaltani vasta reissun aloitus kyseessä. Comojärveä voi kuitenkin ihan varauksetta suositella, turistien määrä varsinkin Leccossa oli kiivaimpana turistikautenakin todella maltillinen ja toisaalta maisemat ihan käsittämättömän upeat.
 

Outsider

Jäsen
Pari sivua takaperin mainostin Grosglocknerin Alppitietä Itävallan ja Italian rajalla.

Tuskin kukaan pahasti eksyy ilman tätä viestiä, mutta pitää nyt ihan sen takia mainita, että jos joku haluaa yhdistää alppitien ja kaksi maata, niin Großglocknerin hochalpenstraße ei varsinaisesti ole Italian rajalla. Taitaa Saksan rajakin olla yhtä lähellä, jos ei jopa lähempänä. Maiden rajan ylittäviä teitäkin kun löytyy.

Milanoon ei kannata mennä.

Itse vähän elättelen toiveita, jos kävisi elokuussa Milanossa, mutta katsotaan nyt miten arpa osuu pelipäivien suhteen. San Siro ja Alfa Romeo museo lienee ihan riittävä paketti yhdelle päivälle, mutta muitakin vinkkejä otetaan vastaan.


@DAF Hampuria ja Berliiniä ei varmaan kannata tarjota, mutta Waldsiedlung tulee mieleen sellaisena kohteena noilta seuduilta, missä voisi mielenkiinnosta käydä, jos sattuisi liikkumaan autolla tuolla päin Saksaa.
 
K

Kiekkokatsoja

Siihen Puola kyselyyni palaan.
Mitkäs olisi siellä hyviä kaupunkeja/alueita matkustella? Edullisuus, liikkumisen helppous ja turvallisuus etusijalla. Mutta pitäs olla myös lähettyvillä kaupunki katseltavaa + luonto katseltavaa ja hieman luonnonkauniissa paikoissa liikkumista helpoilla alueilla. Vesistö plussaa.
 

Lavis

Jäsen
Siihen Puola kyselyyni palaan.
Mitkäs olisi siellä hyviä kaupunkeja/alueita matkustella? Edullisuus, liikkumisen helppous ja turvallisuus etusijalla. Mutta pitäs olla myös lähettyvillä kaupunki katseltavaa + luonto katseltavaa ja hieman luonnonkauniissa paikoissa liikkumista helpoilla alueilla. Vesistö plussaa.
Suosittelen Gdanskia. Turusta lentää Wizz Air suoralla lennolla Gdanskiin eikä maksa paljoa. Gdanskissa hyvä hotellitarjonta, on myös kansainvälisiä ketjuja kuten Hilton. Kaupungin väkiluku noin 500k, joten palveluja, ravintoloita ja tekemistä riittää. Vesistöä on runsaasti, koska Gdansk on tärkeä satamakaupunki. On siis edullista, helppo liikkua ja yhden lomareissun perusteella myös turvallista. Luonnosta en sitten tiedä mitään minkälaisia mahdollisuuksia se tarjoaa.

Gdanskista ja Puolasta on tässä ketjussa höpisty sivukaupalla, niin suosittelen myös käyttämään haku-toimintoa, riittää varmasti loppuillaksi lukemista. Myös jäsen @pernaveikko tietää kohdemaasta erittäin paljon ja hän on siitä paljon tänne kirjotellutkin.

Suosittelen Puolaa ja Gdanskia matkakohteena. Lisäksi Gdanskin lähellä on Sopot, joka on yksi Puolan suosituimmista matkakohteista. Sopot on rantakohde. Helposti voi myös yhdistää kaupunkiloman Gdanskissa ja rantaloman Sopotissa.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse vähän elättelen toiveita, jos kävisi elokuussa Milanossa, mutta katsotaan nyt miten arpa osuu pelipäivien suhteen.

Olin Milanossa vaihdossa 2005-2006, kolme kertaa tuli käytyä pelissä (Inter-Reggina, Milan-Livorno, Milan-Roma). Tarvittaessa voin antaa vinkkejä kaupunkiin.

@Kiekkokatsoja Gdansk on kiva kaupunki viikonloppureissulle.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Siihen Puola kyselyyni palaan.
Mitkäs olisi siellä hyviä kaupunkeja/alueita matkustella? Edullisuus, liikkumisen helppous ja turvallisuus etusijalla. Mutta pitäs olla myös lähettyvillä kaupunki katseltavaa + luonto katseltavaa ja hieman luonnonkauniissa paikoissa liikkumista helpoilla alueilla. Vesistö plussaa.

Krakova on hyvä kohde. Ei ole pitkä matka etelään luonnon äärelle julkisilla ja historiallisia kohteitakin riittää. Zakopane on luontokohteista reilun parin tunnin päässä, Auschwitz ja Wieliczkan suolakaivokset myös helposti tavoitettavissa. Ja itse kaupunki on mukava ja edullinen.

Edit. On tuo Gdansk myös mukava, mutta molemmissa käyneinä antaisin painokkaan ääneni Krakovalle. Sinne on tullut palattuakin.
 
No joo, riippuu vähän mitä on hakemassa. Goslar oli Länsi-Saksan puolella joten se on sellainen enemmän isolla rahalla pidetty siisti kohde. Hienohan se on, mutta ehkä vähän sieluttomampi kuin nuo idempänä olevat. Goslarissa nyt löytyy esimerkiksi katseltavaksi keisarillinen palatsi tai Rammelsbergin tuhat vuotta vanha kaivos, joka on toki myös Unescon maailmanperintökohde. Alueen kaupungit yleisesti ottaen ovat todella vanhoja ja liittyvät aika vahvasti Saksan historiaan ja alkuun, eli tuolla on kaikenlaista hienoa katseltavaa.

Goslarissa itse olen majoittunut täällä https://www.hotel-muenze.de/, koska se on aivan keskustassa ja oman auton saa pihaan parkkiin. Suurimmassa osassahan näistä vanhoista kaupungeista keskustat ovat kävelylle pyhitettyjä joten automatkailija joutuu jäämään kauemmas tai valitsemaan hotellin parkkitilojen mukaan.

Wernigerode on nätti paikka, mutta itse valitsisin Quedlinburgin sen historiallisen tärkeyden takia. Ja muutenkin siellä on hieman enemmän nähtävää. Itä-Saksan puolella olevat kaupungit ovat ehkä paremmin säilyneet persoonallisempina ja alkuperäisen "rähjäisinä", mikä nyt toisaalta toisille voi olla bonus.
Kuukauden kuluttua lähden itse tuonne ja majoitun https://www.hotel-tilia.de/ . Ei ihan keskustassa, mutta automatkailijalle taas vähän kätevämpi kun saa parkkiin hotellin viereen.

Harz-vuoristossahan yleisesti ottaen on paljonkin kaikkea kivaa. Voi vaikka ajella junalla alueen korkeimmalle vuorelle https://www.hsb-wr.de/mehr-erfahren/streckennetz/brockenbahn/ tai muuten vain ihailla upeita luonnonmuodostelmia https://www.harzlife.de/tip/ross.html

Kannattaa itse omien mieltymysten pohjalta tutkia tarkemmin, mutta tuossa nyt muutama vinkki.
Kiitos hyvistä vinkeistä. Goslar toiminee tukikohtana kun itäpuolelle ei tällä reissulla ole tarkoitus mennä. Nuo muut paikat kolutaan.
Onko Hannoverissa mitään nähtävää?
 
K

Kiekkokatsoja

On tuo Gdansk myös mukava, mutta molemmissa käyneinä antaisin painokkaan ääneni Krakovalle.
Googlailin näitäkin kohteita, kuten usein googlailen lomakohteita. Tietty tykkään myös kuunnella ihmisten mielipiteitä, siksi kyselen. Näistä kahdesta Krakova vaikutti mielenkiintoisemmalta. Gdannskin plussana meri.
Mikä alue hotellille olisi ok, se onkin seuraava juttu. Ei liian kaukana kaikesta, muttei kuitenkaan keskustan yö melua.
Praha kiinnostaa hieman Puolaa enemmän. Ja tietysti välimeren lomakohteet.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös