En nyt jaksa selata koko ketjua, kun on niin paljon kysymyksiä. Eli suunnittelemme kaverin kanssa matkaa 14-16 päiväksi ensi lokakuussa Kaliforniaan ja ympärysosavaltoihin kiertämään paikkoja ja katsomaan paikan päälle NFL-, NHL,- ja NBA-ottelu. Jokaista yksi kappale. Nyt kun tässä miettii mihin laskeutuu ja mitä jättää väliin, on mielipiteitä niin monta kuin kertojaa. Vaihtoehtoja olisi:
1. Laskeuduttaisiin Seattleen ja kierrättäisiin sieltä alkaen lenkki johonkin ja takaisin. Onko Seattle niin hieno paikka kun antavat ymmärtää? Samalla voisi skipata Losin seudun ja San Franciscosta tykittää suoraan sisämaata kohti.
2. Laskeuduttaisiin Los Angelesiin ja jätettäisiin pohjoinen kokonaan väliin. Tähän lenkkiin voisi sisältyä Denver ja Kalliovuoret.
Eli mitkä kohteet tuolla ovat sellaisia, jota ei kannata missata? Luonnonnähtävyyksiä siis. Ainakin NBA-lipuista jokainen vastaantulija on sanonut, että menkää Sacramentoon, pääsette ainakin halvalla. Seattlessa on ilmeisesti NFL:n paras tunnelma. Lippujen saannin helppoudesta en tiedä. NHL-pelin paikkakin voi olla mikä vaan reitille osuu.
Isoimmat paikat, missä olen itse olen ajanut Yhdysvalloissa vuokra-autolla ovat Oklahoma City ja Dallasin esikaupunkialue. Onko tuolla paljon vaikeampia autoilukohteita näin suomalaiselle autoilijalle? Jenkkien liikennesäännöt ovat kyllä hallussa. Kaikki kokemukset itsellä tähänastisesta Yhdysvalloista ns. Tornado Alley alueelta Texasin ja Oklahoman ympäriltä.
Seattle on kesällä tosi hieno paikka ja ympäristönsä vielä hienompi. Talvella taas sitten ei niin hieno, kun täällä sataa käytännössä melkein joka päivä sellaista pientä tihkua. Seattlen keskusta on amerikkalaiseksi kaupungiksi ihan ok, mutta Seattlessa hienointa on ehdottomasti lähiympäristön luonto. Esim Mount Rainier tulivuoren alue on tosi hieno ihan käsittämättömillä maisemilla, mutta jos on pilvistä ja pilvet matalalla niin sinne on ihan turha mennä. Me käytiin yksi kerta pilvisenä päivänä eikä nähty edes itse vuorta vaikka oltiin sen juurella.
Luonnon puolesta talvella skippaisin pohjoisen ja keskittyisin etelään ja sitten taas kesällä melkeinpä päin vastoin. Jos taas urheilu kiinnostaa niin täällä on tosiaan Seahawks ja NFL kovin meteli. Sen lisäksi Sounders, joiden kausi kohta ohi, vetää välillä sen 60 000 katsojaa per peli ja peleissä myös tosi hyvä tunnelma. Tämä siis eurooppalaista jalkapalloa. Jos NFL peliin ei saa lippuja niin sitten on vielä yliopistojoukkue UW Huskies, joiden pelit on myös hieno ja paljon halvempi kokemus.
Itse olen ajanut autolla parissakymmenessä osavaltiossa ja pääosin ilman ongelmia. New Yorkin keskusta on ainoa jossa oli oikeasti sormi suussa. Kaliforniassa eivät oikein meinaa aina antaa vaihtaa kaistaa, mutta muutoin leppoisaa ajelua. Seattlessa ajaminen on helppoa, mutta välillä ruuhkat yllättää, joten niihin kannattaa oikeastaan aina varautua.