Tuli hankittua joulun ajaksi perheellemme viiden päivän reissu Ateenaan. Kaikenlaiset vinkit ovat tervetulleita. Keskustan historialiset nähtävyydet aiotaan toki koluta mutta varmaan tuossa ajassa ehtii jotain muutakin.
Ateenassahan on paljon kaikkea, itse olin viisi vuotta sitten siellä muutaman päivän. Osui silloin jostain lehdestä silmiin Pihla Viitalan ravintolavinkit Ateenaan, kirjasin ylös ja olin helvetin tyytyväinen. Noh, arvatenkin en nyt löydä netistä samaa artikkelia.
Karkeasti sanoisin että sellaista rennompaa tavernaa etsitään tuolta Monastirakin alueelta ja sen muistan että Omonia on hiukan rähjäisempi ja varoiteltiin kaikenmaailman narkkareilla, mutta ihan siisti paikka sekin on päiväsaikaan ja siellä edullisempia hyviäkin ruokapaikkoja.
Nuo suunnat ainakin on ihan 1-2km säteellä siitä keskustasta Syntagmalta. Meillä oli hotelli Syntagman aukion korttelissa, mutta onneksi korttelin toisella puoella. Illalla sitten katsottiin BBC world uutisista kun aukion lehtikioskin paloi ja aukiolla oli kunnon "karnevaalit". Kun astui hotellista ulos niin raikas kyynelkaasu tuoksahti ja mellakkapoliisien dösä parkissa hotellin edessä.
Mutta kaikki tämä huomioiden täytyy antaa kredittiä kuinka hyvin tuo aika rajukin mellakointi oli hoidettu, oltiin tosiaan 50m päässä aukiosta eikä tarvinnut jännittää yhtään, mellakat rajattu aukiolle ja kun meidän hotellilta lähti toiseen suuntaan niin heti siitä alkoi Ateenan turistialueet missä kaikki oli bisnes as usual. Samoin nähtävyydet jne. Turistit kuitenkin tuo aika ison hilloin sinne joten koki että sai olla täysin rauhassa.
Ainoa mikä haittasi kuukauden matkaa oli se että välillä lakkoili taksit ja välillä siniset saaristolaivat millä siirryttiin saarelta toiselle. Mutta ei siinäkään pulaan jääty, aina löytyi korvaava taho joka järjesti matkan.
_