20.3. Madridiin viikoksi. Mitä siellä voi tehdä?
Kaikissa matkaesitteissä kirjoitetaan taidemuseoista. Minä olen erittäin kiinnostunut historiasta ja tekniikasta. Onko kellään tietoa noista museoista Madridissa?
Museot tuossa jo kerrottiinkin. Sen lisäksi voit hengailla mukavissa tavernoissa ja ostaa "Museo del Jamon" -nimeä kantavasta pikaruokalasta herkullisen kinkkusämpylän (bocadillo de jamon) ja nauttia sen vaikkapa puiston penkillä.
Hyvä vinkki on ottaa juna Atochan asemalta ja käydä tutustumassa historialliseen Toledon kaupunkiin. Toledon katedraali on vaikuttava paikka myös meikäläisen pakanallisen silmän mielestä. Pidin sitä selkeästi hienompana paikkana, kuin esim. Pietarinkirkkoa Roomassa. Toledon reissun voi tehdä hyvin päivän aikana.
Madridissa voi myös hyvin viettää päivää vaikkapa Parque del Retirossa, eli siis suomeksi Retiron puistossa, joka on varsin suuri kooltaan. Siellä on kiva hengailla. Myös Rastron kirpputorimeininkiä on kehuttu, mutta siellä en itse ehtinyt käydä.
Itsekin voisin kysellä vinkkiä. Lähden käymään Barcelonan kupeessa olevassa Terrassan kaupungissa, ja pyörähtelen myös Barcelonassakin. Noh, siellä olen jo käynyt, joten vinkkejä en niinkään sinne tarvitse. Mutta reissun ohjelmassa on myös päivän mittainen reissu Andorraan. Espanjan tuttavat varasivat jo hotellin. Majoitus on pääkaupunki Andorra La Vellasta. Löytyykö sieltä jotain kiinnostavaa? Kivoja kapeita kujia, komeita maisemia ja halpoja ostospaikkoja on, mutta löytyykö jotain muuta vinkkiä? Entä onko tiedossa jotain komeaa nähtävää, jonne voisi Barcelonan ja Andorra La Vellan välisen tien läheisyydestä bongata?
Voi olla, että Espanjan tuttavat tietävät jo kaikki tärkeät mestat, mutta kaikkia vinkkejä otetaan toki vastaan ilomielin.
edit:
Reina Sofiassa kannattaa varautua jonottamaan kauan, jos haluaa nähdä Guernican.
Itse olin Madridissa syyskuussa 2008, ja menin arkiaamuna melkein heti museon vauduttua, eikä jonoja ollut oikeastaan ollenkaan.