Nämä puheet siitä, että Olimb tienaisi 650k nettona kuulostaa kyllä mun korvaan ihan höpöltä
Puhumattakaan siitä että lukutaito alkaa olla yhä heikompi Suomessa.
Kun kirjoittaa moneen kertaan että Olimb on Jokerien pelaajabudjetissa oman arvion mukaan miljoonan tai vähän alle, niin se vääntyy siitä huolimatta milloin mihinkäkin lukuun. Toki olen todennut, että jos - siis jos - 650k on absoluuttisen oikea, siinä tapauksessa se on netto. Mutta oma arvioni on edelleen tuo milli tai vähän alle. Olen myös monta kertaa todennut että en tiedä tarkkaa summaa ja että kyse on päättelystä + todellisten palkkakustannusten tietämisestä.
Ehkä palaaminen kerta toisensa jälkeen samaan inttämiseen johtuu lukutaidottomuuden lisäksi siitä, että kaiketi kukaan ei tiedä mitä pelaaja maksaa seuralleen jos hän pelaa täyden kauden. Mulla on Virmasen ajalta tarkat luvut, joten katsotaanpa osaako kukaan vastata:
jos pelaaja saa 300 000 kaudessa käteen, paljonko hän kustantaa seuralleen olettaen, että pelaa koko kauden ja vaikka jatkaa vielä sen jälkeen eli mitään artistiveroja tms ei käytetä.
Kerron vastauksen (tai sen mitä se oli muutama vuosi sitten) loppuviikosta. En usko että yksikään osaa tätä laskea, mutta kunnioitan jos joku yrittää!
Laskelmia varten sen verran tietoa, että palkanmaksukausi Jokereissa alkaa 1.5. ja päätty 30.4. ja palkkaa Jokerit maksaa joka kuukausi myös silloin kun sarja ei ole käynnissä ja että kyse pelaajasta, joka on tehnyt sopimuksen Jokereihin seuraavaksi kaudeksi ennen 1.5. Verolaskelmina voi käyttää vuoden 2015 verotusta.
PS. Ei kannata käyttää erilaisia ulkomaisia sivuja, joista saa myös Suomen verolaskelmia ja joita ulkomaalaiset lähes aina käyttävät. Niistä puuttuu jopa yli puolet veroista.
Helpoiten pääsee alkuun verottajan omilla tai Veronmaksajien sivujen laskureilla. Antoisia hetkiä.