Mulla on pari Nordean Masteria (Platinum ja Gold), S-pankin Visa ja Amex Gold, jota en tosin ole käyttänyt Suomessa varmaan kertaakaan. Amex on siis enemmän USA:n matkailua varten, koska siinä ei ole luottorajaa tai se luottoraja on niin iso, että sillä saa kuitenkin kuitattua isommankin laskun, jos tulee pakkorako. Ja se taitaa muuten itse asiassa olla rinnakkaiskortti mun miehen kortille (mitä mahdollisuuksia olenkaan menettänyt siinä, etten ole käyttänyt, ahahaha!), eli mulle ilmainen. Vuosimaksua en taida maksaa mistään, mutta S-pankki perii jonkun 2€:n laskutuslisän/lasku, eli käytännössä 24€/v, jos joka kk on laskutettavaa. Ja mulla on. Tämäkin olisi ilmeisesti vältettävissä, jos maksaisi ostokset pois, ennen kuin lähettävät laskun, mutta en ole jaksanut nähdä vaivaa.
Mastereilta pyörii PayPalit, MobilePayt, kaikenlaisia vakitilauksia, nettiostokset, suoratoistoja, jne. Platinan Masterissa on paremmat edut kuin Goldissa, joten sitä tulee käytettyä enemmän, kun maksan jotain luotolla. Pääasiassa live-ostoksiin tulee kuitenkin käytettyä debitiä, jolloin se, miltä tililtä maksan jonkun ostoksen, on ratkaisevaa. S-pankin Visa on sitten käytännössä vain ja ainoastaan ruoka- ja muihin Prisma-ostoksiin sekä ABC-asiointiin, koska saan niistä ostoksista maksutapaetua. Sitä kertyi viime vuodelta n. 60€ ja sekin on kaikki himaan päin, kun joka tapauksessa käytän S-ryhmän kauppoja eniten. Ja tämä on helppo tapa: vedän talousostoksilla luottorajan tappiin ja maksan laskun aina saman tien pois, eli Visa on mulla käytännössä maksutapakortti ja apuväline nyhtää S-ryhmältä bonuksia ja maksutapaetua mahdollisimman paljon. Sopii meidän perheelle hyvin.
Mä haluan, että mulla on vähintään kahden eri luotontarjoajan kortit, koska jos toisessa on joku vika, toinen käy. Esim. USA:ssa mulle on käynyt niin, että jonkun pankin automaatista en saanut Masterilla käteistä, mutta Amex toimi. En osaa sanoa, mistä oli kysymys, koska katetta oli niin debitin kuin creditinkin puolella, mutta ATM sylki korttia vain ulos, olisko ollut MSG:ssä jopa tämä. Ulkomailla ei ko. ongelmaa ole aiemmin tai sittemmin ollut. Amex kuitenkin pelitti ja sain tarvitsemani käteiset, joten loppu hyvin, kaikki hyvin. Mutta ilman sitä, olisin joutunut vaihtamaan pankkia ja jos niillä on tarkasti määritetty, millä korteilla saa minkäkin pankin automaateista käteistä, siinä olisi voinut mennä hermot.
Sitä olen harkinnut, että lisäisin tohon Platinumiin Finskin vielä, mutta jotenkin se on aina jäänyt. Ehkä voisin aktivoitua siinäkin.