Mastercard vai Visa

• 27 194
  • 92

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Kumpi on opiskelijalle parempi; MC vai Visa? Itse omistan pankkikortin, mutta olen miettinyt toisenlaisen läpyskän hommaamista. Käyn satunnaisesti töissä, mutta opintoviikot/pisteet riittävät kyllä MC:n hankintaan, ei siinä mitään. Hirvittää vaan nuo vuosimaksut sun muut sivukulut (kuukausimaksut). Pankit näköjään pitävät itseään hengissä moisilla kuluilla..

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hirvittää vaan nuo vuosimaksut sun muut sivukulut (kuukausimaksut). Pankit näköjään pitävät itseään hengissä moisilla kuluilla..

En kommentoi vertailua, mutta OP:n Visan käyttökulut 2,5e/kk eli 30e/v eivät ole mielestäni kovin kalliit, varsinkin kun nekin voi kuitata bonuksilla. Jos on siis lainaa tai sijoituksia samassa pankissa, niin kortti on "kuluton".

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vastaan American Expressin kultainen kortti. Kätevä matkoilla, etenkin jenkeissä, jonka takia sen pääasiassa hankin kun siellä oleskelin. Ei mitään ongelmaa missään, toimii myös matkavakuutuksena jos sillä maksaa matkat. Lisäksi katsovat aika hanakasti paperit aina kun sillä maksaa, mikä on vaan hyvä asia. Suomessa tuota tulee käytettyä lähinnä nettikaupoissa.

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kumpi on opiskelijalle parempi; MC vai Visa? Itse omistan pankkikortin, mutta olen miettinyt toisenlaisen läpyskän hommaamista. Käyn satunnaisesti töissä, mutta opintoviikot/pisteet riittävät kyllä MC:n hankintaan, ei siinä mitään. Hirvittää vaan nuo vuosimaksut sun muut sivukulut (kuukausimaksut). Pankit näköjään pitävät itseään hengissä moisilla kuluilla..

Itse huomasin tällaisen eron. Vuosikaudet Visaa vinguttaneena oli yllätys että Finnair Plus Mastercardissa on juokseva luottoraja eikä kuukausikohtainen. Käytetty saldo ei näytä vapautuvan ennen kuin lasku on maksettu. Visalla taas kuukauden ensimmäisenä päivänä on koko kortin luottovara käytössä. Kun oli kesäkuulta useita lentomatkoja ja hotelliöitä kortilla, tulikin saldoraja hävyttömän lähelle heinäkuussa. Ja minähän en laskuja ennen eräpäivää maksaa, prkl. (Joo, ja tässä tapauksessa se Amex kyllä vastaisi paremmin tarpeitani)

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Ainakin ennen Visan vuosimaksu oli sidottu luottorajaan. Alin luottoraja oli muistaakseni 800€, ja tällöin vuosimaksu vajaa 20€. Näin ainakin Nordealla. Itselläni on Finnair Mastercard jossa on varsin suolainen 60€ vuosimaksu, ja korko on aika huimaava ~12%. En tosin käytä sitä luottokorttina luoton takia, vaan maksan aina koko laskun joka kuukausi. Finnair Mastercardilla saa jokaisesta käytetystä eurosta yhden Finnair pisteen. Jos maksat lennot (ainakin Finnairilla) kortilla, toimii tämäkin matkavakuutuksena.

Normi Mastercard on halvempi, ja hinta riippuu asiakkuudestasi (normi, kanta, check-in, avain), mutta muistaakseni 3-4€/kk.

Tämä siis Nordealla.

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Duunikorttina Amex on todella huono. Ei käy läheskään kaikissa maakuntien ravintoloissa ja takseissa. Ei myöskään bensa-automaateissa. Saatiin vihdoin Suomeen eikoislupa ottaa joku muu kortti käyttöön.

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Suomessa tavallinen Visa käy kokemukseni mukaan miltei missä vain. Viinakaupasta autovuokraamoihin.

Samoin ainakin EU-alueella voi Visalla nostaa pankin seinästä käteistä paikallista rahaa. Toimi pari viikkoa sitten Bratislavassa hyvin.

Mielestäni luottokortin tärkein ominaisuus on kattavuus. Siitä olen valmis pienen vuosimaksun maksamaankin.

scholl

Jäsen

Yleensä ainakin korkeakouluissa tietyn ov-määrän saavuttaessaan opiskelijoille on markkinoitua Visaa, Dineriä etc. kortteja niin, ettei tarvitse olla säännöllisesti edes töissä ja ensimmäisen vuoden vuosimaksu on ilmainen, joten sen suhteen sinulla ei pitäisi olla ongelmia. Opiskelijat muuten aika vähän kortteja vinguttavat, mutta luonnollisesti matkustaminen on se, missä ei ilman luottokorttia pärjää.

Täytyy toki todeta, että on kortteja, joissa on mitätön vuosimaksu esim. 50e, joten se ei pitäisi olla ongelma, eikä niissä silloin mitään sivukuluja ole.

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Noissa opiskelija-Visoissa on vaan ihan naurettavan pieni limiitti. Aika sama ottaako vai ei, jos parin päivän jälkeen se on täynnä.

Opatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, BVB, NHL, Snooker
Noissa opiskelija-Visoissa on vaan ihan naurettavan pieni limiitti. Aika sama ottaako vai ei, jos parin päivän jälkeen se on täynnä.

Minulla on jo pari vuotta ollut OKO:n Kultakortti-Visa, jonka sain 60 ov:n suorittamisella ja raja on 1000 euroa. Kyllä se mielestäni vallan hyvin riittää ainakin näin opiskelijalle, kunhan ei ihan kaikkia kulujaan maksa Visalla.

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Harvemmin sitä opiskelijana on tarvetta vinguttaa Visaa sitä tonnia enempää. Ja jos tarvitsee, voi maksaa yli menevän summan luottokunnalle etukäteen, mikä helpottaa jonkin verran.

Visa lienee edelleen laajimmin toimiva kortti, joten sikäli se on paras vaihtoehto. Jos reissaamista ei kuitenkaan liiemmälti harrasta, voi Masteriakin harkita.

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tässä aiemmin oli esille se Finnair Plus Visa. Kaveri hommasi sellaisen ja höyrysi ihan innoissaan siitä. Eikös siinä mene niin että vingutettu euro vastaa yhtä pluspistettä? Eli johonkin kämäiseen kotimaan menopaluu-lennon eteen saat tuhlata 19 000€. Ok, toi on se huonoin esimerkki mutta silti. Varmasti jos matkustaa paljon, ostaa esim. Top Club -matkoja, parantaa matkustusluokkaa ym. niin saa jotain hyötyä. Kai.

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Duunikorttina Amex on todella huono. Ei käy läheskään kaikissa maakuntien ravintoloissa ja takseissa. Ei myöskään bensa-automaateissa. Saatiin vihdoin Suomeen eikoislupa ottaa joku muu kortti käyttöön.

Ai? Just olin tulossa kehumaan omaa Corporate AMEX-korttia. Hyvin on toiminut tähän asti, tosin Suomesta ei ole niin hirmuisesti kokemusta, lähinnä hotelleita olen maksellut ja/tai automaatista ottanut käteistä. Muualta Euroopasta on enemmän ja ilman mitään vaikeuksia ja ongelmia on mennyt. Tosin jos tietää laittavansa oikein kunnolla firman rahoilla jalalla koreasti jossain ravintolassa, niin on kyllä hyvä kysyä, että ne oikeasti sen hyväksyy, muuten sitten joutuukin vinguttamaan omaa Visaa. Tollaisia ravintoloita on tosin tullut vastaan ihan yksittäin.

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Mä vaihdoin Masterin Visaan pelkästään sillä järkisyyllä, että sain Visaani kuvaksi oman lärvin.

Katsoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, PiTa
Olen ollut tyytyväinen Diners käyttäjä jo vuodesta 1990, jolloin opiskelijana ko. kortin hommasin. Pitkään elin yhdistelmällä automaattikortti Diners. Suomessa ei ole eikä ole ollut haitakaksi asti paikkoja, joissa DC ei olisi toiminut. Kun Nordea poisti (tai ainakin väitti poistavansa) automaattikortit, niin piti pankkikortti hommata. Samalla tuli otettua siihen kylkeen Master. Hyvin näyttää tuokin toimivan, vaikka harvakseen sitä käytänkin.

Melko varhaisessa vaiheessa otin tavakseni maksaa kaiken mahdollisen DC:llä. Alussa se vaati hieman laskeskelua ja itsekuria, jotta rahaa riitti laskun maksuun. Nykyään ei juurikaan tarvitse tätä miettiä. Ehkäpä siksi, että kulutus on kohtuullisen vakioitunutta ja tulotaso hieman parantuntut sitten opiskeluvuosien. Nykyään olen saanut puolisonikin vastaavaan maksutapaan.

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Minulla on jo pari vuotta ollut OKO:n Kultakortti-Visa, jonka sain 60 ov:n suorittamisella ja raja on 1000 euroa. Kyllä se mielestäni vallan hyvin riittää ainakin näin opiskelijalle, kunhan ei ihan kaikkia kulujaan maksa Visalla.

Onkohan pankeilla sitten eroa, koska Nordean tarjoama paketti oli paaaljon heikompi kuin tuo sinun. Ovareita piti olla mielestäni enemmän ja limiitti pienempi kuin tonnin.

Mikä riittää ja mikä ei on ihan tilanteesta kiinni. Lähdet esim. jenkkeihin pariksi viikoksi niin tonni on aika pieni raha. Tottakai etukäteen maksut on mahdollisia, mutta se syö aika paljon sitä luotto-ideaa.

Tuplahuuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalapa
Korttipeliä

Löytyy kolme korttia.

OP PK/Visa
+ pieni kk maksu (oliko 2,5e limiitistä riippimatta)
+ kk-maksun voi maksaa bonuksilla
- ei toimi läheskään kaikissa nettimaksuissa jostain syystä

DinnersClub
+ clubipisteet (joutuu kyllä ostamaan paljon, jotta hyötyy)
- ei käy kaikkialla

GlobeCard MasterCard
+ ei vuosimaksua, tuli DC:n kylkiäisenä
+ toiminut kaikissa mahdollisissa verkkomaksuissa
- Suomessa tarkastusrajan ylittävissä ostoissa joissakin paikoissa myyjä joutuu soittamaan varmenteen (ei luottokunnan kortti)

Kolmen kortin plussat
+ joku kortti käy aina (paitsi ulkomailla tarvii käteistä)
+ kun maksaa laskut korteilla ristiin niin ei tarvii koskaan maksaa oikeesti :)

Messenger

Jäsen
Nordean Visassa maksu on 2% käyttörajan määrästä eli 800€ = 16€/vuosi.Avainasiakkaille nykyään maksuton jos ottavat käyttörajan lisäksi luotto-ominaisuuden korttiin.Masterit kanssa avaimille ilmaisia ja MCGoldissa jatkuva matkavakuutus mukana(sama Visa Goldissa).Kanta/Check-in normi masteri 3,22€/kk ja muille 4,30€.Opiskelijat saavat 90 pistettä opiskeltuaan 1000€ luoton MC/Visaan.Check-in asiakkaat saavat lisäksi Masteriin 1.vuoden maksutta.

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
MCGoldissa jatkuva matkavakuutus mukana(sama Visa Goldissa).

Jaapa jaa, itselläni on pankkikorttiin yhdistetty VISA joka on toiminut toistaiseksi kaikissa käymissäni mestoissa, duunireissuilla käytän EC/MC Business korttia, joka sekin on pelannut joka kolkassa. Muistelisin että VISA on laskennallisesti maailman yleisin maksukortti ja siten varmin ratkaisu... voi silti olla että EC/MC on kirinyt jo rinnalle.

Matkavakuutuksista tuli mieleeni lueskelemani AMEX:in ehdot, jossa kerrottiin että matkavakuutus astuu voimaan kun matka on maksettu ko. kortilla, miksipä sitä ei voisi tehdä, mutta aika hyödyttömältä tuntuu tämä etu kun matkavakuutuksia on useimmissa ammattiliittojenkin korteissa. Lieneekö samoin EC/MC ja VISA:ssa?

beefcake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itselläni on visa ja siinä myös aion aina pysyä, omasta mielestäni suomessa mastercadin suosio perustuu lähinnä siihen, että pankit markkinoivat niitä omille asiakkailleen reilusti visaa tehokkaammin, mikä on tietysti ymmärrettävää, koska masterit ovat pankkien kortteja ja visat luottokunnan.
Visan etu on ainakin se että heillä on help line numero auki 24/7 ja sieltä saa apua jos kortti ei jostain syystä toimi.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN

Opiskelija-Visahan ei myöskään ole luottokortti (tietyin edellytyksin siihen toki myös luottokorttiominaisuuden saa, muttei opiskelijana välttämättä). Tästä johtuu mm. se ero, mitä edellä joku Mastercardin ja Visan käytössä olevan summan suhteen ihmetteli. Mastercard on puhdas luottokortti.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minähän en raha-asioista mitään ymmärrä, mutta käsittääkseni moni muovikortti on vain maksuaikakortti, eikä puhdas luottokortti. Tarkkaa eroa en osaa määritellä, mutta luottokorttilaskua ainakin voi lyhentää erissä.

Nykyään mulla on Visa pienellä limitillä. Hommasin sen lähinnä nettiosteluun ja reissuja varten, mutta on sillä pari heräteostostakin tehty. MC oli vuoden verran, mutta ensimmäisen vuosimaksun ilmestyttyä päätin luopua siitä, kun ei ole yksinkertaisesti käyttöä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy