Mastercard vai Visa

• 27 194
  • 92

SuperTero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,
SC Classic,
Suomen Leijonat
Pitäis hakea luottokorttia ja en todellakaan tiedä et kumpi ois parempi/halvempi. Visa varmaan käy liikkeissä mastercardia paremmin, mut onko se sit vastaavasti kalliimpi...

Onko kellään käyttökokemuksia, kumpi parempi ja miks??

Kuulemma oikean kortin valinnassa voi säästää pitkän pennin tai euron...

Eisenhower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat myös Ilvekselle
Mastercard ja Visa ovat ymmärtääkseni saman firman (Luottokunta) tuotteita. Visa on näistä kuitenkin ilmeisesti yleisempi ja sen vuosimaksu on sidoksissa luottorajaan. Matala luottoraja -> halvempi vuosimaksu.

Itselläni on pelkkä Diners. Sitä en kuitenkaan voi suositella. On luvattoman monta paikkaa, jossa sillä ei tee mitään. Dinersin hyvä puoli on siihen sisältyvä matkavakuutus.

Ike

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
En voi verrata, koska Visaa en ole koskaan omistanut, mutta Masteriin olen tyytyväinen. Vuosimaksu (kanta-asiakashinta) Nordean Masterilla 40 e.
On toiminut hyvin sekä Suomessa että rajojen ulkopuolella.

Voin suositella.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Minulla on molemmat, enkä ole huomannut niissä sen kummempia eroja. Myös Mastercardilla saa matkavakuutuksen, jos maksaa sillä matkansa.

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Dinersin hyvä puoli on siihen sisältyvä matkavakuutus."

No eipä sitä sitten voi suositella, ei nimittäin korvaa mitään ellei (koko) reissua ole maksettu sillä. Vakuutus on myös suppeampi kuin normaalisti myytävä saman vakuutusyhtiön matkavakuutus.

Itselläni on Visa, kelpo kortti tarpeisiini. Taitaa myös olla halvempi kuin Master, riippunee luottorajasta. Visaankin saa nykyään myös luoton, eli ei koko laskua tarvitse maksaa kuun lopussa.

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Kokemuksia Masterista

Mulle kävi viime kesänä niin, että lompakko ja sen mukana Mastercard varastettiin Barcelonassa. Ensimmäiseksi tietysti soitin Suomeen ja kuoletin korttini, kaikki meni ok, ei ollut ongelmia.

Himaan päästyäni yllätyin positiivisesti, kun Luottokunta oli automaattisesti, ilman eri pyyntöä, tehnyt mulle uuden kortin ja lähettänyt sen postiin...erinomaista palvelua !

No, sitten lokakuussa tuli postissa himaan Luottokunnalta ilmoitus, että "Varastetuksi ilmoittamaa korttiasi on käytetty, ole hyvä ja allekirjoita tämä kaavake ja palauta se, niin sinulle ei tule mitään kuluseuraamuksia", tai jotain sinnepäin. No, parin päivän päästä tuli laskuerittely, jossa oli tuo ilmoituksen osto ja sen lisäksi varmaan parikymmetä pientä, ehkä n. 1,50 €:n tapahtumaa, jotka kaikki olivat siis tapahtuneet Barcelonassa.

Soitin seuraavana päivänä Luottokuntaan ja virkailija kertoi havaineensa ne pienet ostot ja hyvittäneensä ne automaattisesti. Vain isoimpaan (30-40 €) ostoon piti täyttää kaavake.

No, kysyin sitten että miten tätä korttia on onnistuttu käyttämään, kun heinäkussa sen jo kuoletin ? Vastaus oli, että "kuoletimme kortin vain lokakuun alkuun asti, että varkaat olivat ilmeisesti tienneet tämän" Kysyin sitten, että "nyt se on varmasti sitten lopullisesti kuoletettu ?" No, virkailija tähän että "no, kuoletimme sen nyt vuoden loppuun". Siihen mä taas, että "mutta sittenhän sitä käytetään taas ens vuoden alussa, kun se on maaliskuun alkuun alunperin voimassa". Tähän vastaus oli, että "näinhän se saattaa olla, mutta näin tää homma toimii".

Että sellasta...näin toimii luottokunnan väki. Kukas tän lopulta maksaa ? Asiakkaat tietysti, palvelu- ja vuosimaksuissa. Vielä ei ole tullu uutta laskua Barcelonasta, mutta onhan tässä vielä pari kuukautta aikaa...

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Masterin on ollut jo "kauan", ei ole oikein säästöjä päässyt kertymään eli vararahastoksi hommasin.

Aina Pata

Jäsen
Visan vanha halvin vuosimaksu oli 75 oikeaa rahaa eli markkaa, mutta taitaa olla nykyään 20 euroa. Korjatkaa jos muistan väärin.

Hinnankorotuksen aikoihin tosin myös limitti nousi. Eli kun markoilla maksettiin oli alin limitti 3000,- kai. Nykyään 900 euroa, kai. Ei ole ...kele lompakkoa mukana, että vois tarkistaa. Kaipa sen luottokunnan sivuilta näkis.

Olen Visaani ollut tyytyväinen. Ulkomailla sen kanssa on ollut mukavan helppoa. Niin Masterista en osaa sanoa, mutta Visa ainakin pelittää.

Mainittakoon kuitenkin ettei olisi ollut helppoa kun ei ollut vakituista työpaikkaa. Olisin saanut kyllä Visan jos olisin tallettanut 20000,- Lauttasaaren Meritaan vakuudeksi ??????????!!! Tämä oli vuonna -98. En tiedä oliko/onko normaali käytäntö, mutta hivenen nauratti siihen aikaan. Sitten kun työpaikka vakinaistettiin ei mitään ongelmia.

kaizu: Kannattaiskohan sun editoida tota juttuas? on muuten aikas hyvä vinkki kaikille aloitteleville pikku nilkeille.

SuperTero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,
SC Classic,
Suomen Leijonat
Aika jännä tapaus...luulis nyt jos kortti on kadonnut niin kuolettais sen lopullisesti.

Mut Mastercard jotenkin kiinnostais enemmän mut oon koittanut etsiä tietoa et kumpi tulee halvemmaks. Masterissa oli muistaakseni lopullinen vuosikorko 2000€ luotolle 12.5%. Visalle taas en löytänyt mitään. Sit mastercard käy ympäri maailmaa 25 miljoonassa mestassa, luulis senkin riittävän. Visa nyt varmaan käy enemmän paikoissa.

Jotenkin on semmoinen mielikuva että Visa olisi kalliimpi kortti käyttää, korjatkaa jos olen väärässä?

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Aikanaan kun liikuin paljon ulkomailla huomasin selvästi, että useissa paikoissa palvelun taso oli toisella kerralla tullessa tahi maksun jälkeen suorassa suhteessa maksuvälineeseen. Huonoimmassa asemassa olivat käteisellä maksavat - paitsi tietysti tipit - ja parhaassa Amexin/Masterin käyttäjät.

Visa, joka katsottiin "kansankortiksi" oikeutti heikoimpaan palveluun. Hölmöltä kuulostaa, mutta näin se vaan oli. Tietysti kaikissa korteissa itsessään on vielä paljon eroja, mutta krouvi jako oli tämä. Dinersin paras puoli oli suht kattava loosiverkosto jopa mikkihiirimaitten lentokentillä.

American Expressin palvelut ovat osoittautuneet erinomaisiksi. Paitsi, että kortilla saa hyvän palvelun ostotapahtuman yhteydessa, myös kotimaassa palvelut toimivat tarpeen niin vaatiessa. Ainoa huono puoli on Amexin kortin maksuvälineeksi kauppatapahtumassa hyväksyvän myyjän maksama korkea palkkio. Tämä vaikuttaa joskus jopa ostettavan tuotteen hintaan.

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Viestin lähetti benderhomer
[
kaizu: Kannattaiskohan sun editoida tota juttuas? on muuten aikas hyvä vinkki kaikille aloitteleville pikku nilkeille. [/B]

Tai kannattaisko sun vaikka vaihtaa tamppoonis ? On muuten aikas hyvä vinkki kaikille aloitteleville pikku puolukka-päiväläisille.

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Niin, ainoa oikea vastaushan tähän kysymykseen on Master God; eikunsiis Card. :) Siis totta puhuen itse päädyin Master Cardiin aikoinani siitä syystä, että sillä tehtyjä ostoja ei tarvitse maksaa kerralla kuten visalla, vaan maksut voi jaksottaa maksimissaan 36 kk:lle (muistaakseni). Sehän tarkoittaa sitä, että jos ei satu olemaan ylimääräistä rahaa, eikä sitä ole tiedossa vielä kuukaudenkaan päästä, niin voi silti huoletta lähteä radalle ja maksella sitten kun jakselee.

Sanottakoon tässä vaiheessa, että oman Master Cardini saldo lienee tällä hetkellä noin 50e, joten kovin hanakasti en tätä em. optiota ole käyttänyt.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Kokemuksia Masterista

Viestin lähetti kaizu
Mulle kävi viime kesänä niin, että lompakko ja sen mukana Mastercard varastettiin Barcelonassa. Ensimmäiseksi tietysti soitin Suomeen ja kuoletin korttini, kaikki meni ok, ei ollut ongelmia.
Minulle kävi myös näin. Soitin rannekelloni takapuolella olevaan Assistance numeroon ja kaikki kortit sun muut kuoletettiin välittömästi. Päästyäni kotiin muutaman päivän kuluttua uusi kortti oli jo tullut! Soitin uteliaisuuttani. Kortilla oltiin yritetty nostaa Belgian Frangeja automaatista kahteen otteeseen. Kolmannella kerralla automaatti imaisi kortin.

Master on muuten myös siitä simo kortti, että tälläisen tilanteen sattuessa voit tilata puhelimitse rahaa, joka lähetetään sinulle 24 tunnin (muistaakseni) kuluessa osoitettuun paikkaan.

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itselläni on firman puolesta sekä Diners että Masters. Molemmissa on puolensa. Itse käytän enemmän Dinersia niiden pisteiden takia, mutta Master Card kelpaa selvästi useammissa mestoissa. Mm. Anaheimin Disneylandissa sanoivat Dinersista että "heille kelpaa kaikki muut paitsi tuo". Mitä sitten tarkoittikin. Onneksi oli se vaihtoehto mukana.

Yksi jännä juttu Dinersista: Kaverini oli käymässä Tallinnassa ja maksoi jonkin ravintolakeikan Dinersilla (luokkaa 20 euroa?). Kymmenen minuutin kuluttua hänelle soitettiin Dinersilta ja kysyttiin että "oletko Tallinnassa?" Hämmästyttävän valveutunutta toimintaa!

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Viestin lähetti Ex
Kaverini oli käymässä Tallinnassa ja maksoi jonkin ravintolakeikan Dinersilla (luokkaa 20 euroa?). Kymmenen minuutin kuluttua hänelle soitettiin Dinersilta ja kysyttiin että "oletko Tallinnassa?" Hämmästyttävän valveutunutta toimintaa!

Lähinnä karmeaa! Ajatelepas, että kaveri olisi ilmoittanut vaimolle menevänsä kalaan kaveriporukassa ja pirskuleen luottokorttifirmasta soitetaan kotiin ja kysytään eukolta, että oletkos Sinä Virun baarisssa, vai reissaako korttisi yksinään? Tässä sitten taas kunnon käytännön pila, jolla voi näpäkästi testata kaverin avio-onnen kestävyyttä.

Carlos

Jäsen
Vertailla en osaa, mutta minulla on ollut Visa käytössä nyt pari vuotta, ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Maailman äärestä toiselle sillä on saanut maksettua kaikki mitä olen halunnut, missään en ole kuullut että olisi pitänyt olla joku toinen luottokortti. Joskus vingutin sitä jopa muutaman tonnin yli rajankin, mutta mitään huomautusta tai ylimääräistä maksua tjsp ei tullut, seuraava lasku veloitettiin kiltisti vain tililtä, vaikka olikin yli sallitun luottorajan.

Hyvää kortin käytössä on muuten se että sillä voi saada yllättävän pitkiä maksuaikoja. Mm. kun kävin Suomessa jouluna, maksoin lennot vasta tammikuun lopussa laskussani, mikä on mielestäni aika kätevää.

Palvelu on aina pelannut mallikkaasti, ja heti ei ainakaan tule mieleen että mitä palveluja ko. kortin pitäisi minulle antaa lisää.

Ainoa vertailukohta mitä tulee mieleen oli viime syksynä Nürnbergissa käydessä, menin syömään erääseen ravintolaan erään naisen kanssa, ja hän halusi maksaa laskun Diners-kortillaan. Eipä onnistunut, niin maksettiin sitten minun Visalla, sillä onnistui.

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Ex

Yksi jännä juttu Dinersista: Kaverini oli käymässä Tallinnassa ja maksoi jonkin ravintolakeikan Dinersilla (luokkaa 20 euroa?). Kymmenen minuutin kuluttua hänelle soitettiin Dinersilta ja kysyttiin että "oletko Tallinnassa?" Hämmästyttävän valveutunutta toimintaa!

Vähän samansukuinen tapaus kävi itselleni Visa-kortilla. Kävin pari vuotta sitten Kuala Lumpurissa ja ostelin Visalla yhtä ja toista, kuitenkin paikoissa, joissa ei luettu korttia ''höylällä'' vaan koneella. Nooh, kului vuosi ja minulle soitetaan kännykkääni:

- Luottokunnasta Sejase päivää
- Päivää
- Oletko tällä hetkellä Kuala Lumpurissa?
- Öh tota, mieli tekisi, mutten ole, ihan Hesassa lusin loskassa. Kuinka niin?
- Korttiasi yritetään käyttää siellä
- Eihän mulla ole kortti hävinnyt, eikä varsinkaan siellä
- Sitä on yritetty käyttää käsipelillä, numeron perusteella
- Jaa, mites se olisi mahdollista?
- Siellä on moni asia mahdollista
- No saadaanko kaveri nyt kiinni, joka yritti sitä käyttää?
- Ennemmin voisi kysyä, saadaanko sekä myyjäliike, että ostajayrittäjä kiinni.
- No miten te hoksasitte mulle yht'äkkiä soittaa ja kysyä, olenko siellä? Olisinhan tosiaan voinut siellä taas olla.
- (nyt tulee hyvä:) Noh, meillä on keinomme
- Täh? Mitkä keinot? Kerro lisää...
- Meillä on järjestelmät paljon korttia käyttävien kortinkäytön seuraamiselle, tai lähinnä vääinkäytön estämisen seuraamiselle...
- Aijaa, ootte te epeleitä, kiitos huolenpidosta
- Kuulemiin
- Morja.

En ole sen tarkemmin selvitellyt keissiä. En ollut käyttänyt korttiani esim soittopäivänä Hesassa, josta olisi voinut päätellä minun olevan tosiaan Hesassa. Ihme jutska. Isoveli valvoi etuja.

Anton

Jäsen
Ilmainen vihje:
(Tämän vastauksen kanssa ei ollut SAUNALAHDELLA mitään tekemistä!)

Eräs maailman suurimmista bordelleista ja kaatopaikoista sijoittuu Las Palmasiin. (Lue: koko kaupunki) Uusi kortti oli tehty jo saman päivän aikana, kun käytin "rullaa/härveliä". Korttia käytettiin jo samana päivänä eri puolella saarta. Jos ulkomailla ollaan, niin pelattaan kässillä?

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Juu kyllä korttien kanssa saa olla varovainen.
Isä on erään yrityksen toimitusjohtaja ja firmalla oli tieteyn henkilökunnan matka Unkariin. Unkarissa faija oli sitten maksanun muutaman tuhannen Suomen markan ravintolalaskun Euro Cardilla.

Muutama viikko tämä jälkeen, kun luottokunnast atuli lasku alko faija ihmettelemään, että mitä helvettiä, kun laskuun oli tehty useita muutaman sadan arvoisia ostoja. Ei muuta kun soitto luottokuntaan ja kopiot lentolipuista yms sinne ja luottokunta joutu maksumieheksi. Eli tässäkin tapauksessa oli kortti jotenkin ehditty kopioimaan.

-ipa rules

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Ei kumpikaan.

Vastaus on American Express. Onhan se Visakin ihan kiva olla mukana siinä sivussa, mutta asiakaspalvelu Suomen Amexilla on omien ja tuttujen kokemusten perusteella ylivertaista Visaa myöntävään kummolafirmaan verrattuna: esim. kaverilleni järjestyi Amexilta todella reilulla meiningillä hieman ylimääräistä maksuaikaa, minkä johdosta kaverini tulee varmasti käyttämään tyytyväisenä Amexia hamaan loppuun asti. Ja muistan lukeneeni jutun yrittäjästä, jonka Visa oli pistetty telakalle jonkin mitättömän ja viiveettä korjatun maksuhäiriön vuoksi. Olivat kummolafirmassa lukeneet jotain taulukkoa ja tehneet verovirastopäätöksen. Amexilla olivat todenneet, ettei tällainen asia vaikuta mitään, vaan tietenkin pidämme kiinni pitkäaikaisesta asiakkaastamme. Turha varmaan mainita kumpaa korttia yrittäjä käyttää nykyään.

Itse olen aikoinaan vääntänyt Visan luottorajojen kanssa erään tiukan erän (piti maksaa pikaisesti eräs konferenssimaksu), ja voi voi sitä nysväystä ja arpomista ja soitanpa tässä vielä luottopäällikölle -vatvomista. Voivat minun puolestani jatkossakin näprätä sitä corporate-manuaaliaan, itse maksan kaikki mahdolliset ostokseni - varsinkin ne isot - muulla kortilla. Mainitsinko muuten että Amexilla saa Finnairin plus-pojoja? Ja ettei siinä Amexissa ole luottorajaakaan?

Eikä se Visa ole edes kaikkialla Euroopassakaan kaikkivoipa: esim. itävaltalaisen vuoristokylän kansainväliseen kauppaketjuun kuuluva puoti ei hyväksynyt Visaa. Ja eräällä toisella laskettelureissulla piti hankkia uudet lasketteluhanskat, mutta alppikylän hiihtovälinekauppa ei hyväksynytkään kummola-Visaa. Onneksi löytyi väkevämpi kortti, eli Amex.

Ainoa selkeä hyvä puoli Visassa on tapahtumien online-seuranta netin kautta.

äijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itähelsinkivantaan Jokerit
SuperTero:

Ihan ensimmäiseksi pitää ottaa huomioon, että Visa ei ole luottokortti, vaan nk. maksuaikakortti.
Mastercard taasen on oikea luottokortti.

Tämä ero selittyy sillä, että sinun on Visan asiakkaana maksettava koko edellisenä kuukautena käyttämäsi rahasumma kerralla pois.
Sinä et siis pysty maksamaan sitä osissa pois kuten Mastercardilla, joka on ihan täysiverinen luottokortti.

Nimitys maksuaikakortti tulee juuri siitä "korottomasta" 30 päivän periodista, jonka saat hyväksesi Visan asiakkaana.
Visaa puoltaa se, että se käy laajemmalti kuin Mastercard. Pitää kuitenkin huomioida, että Visa on kuin eräänlainen "vuosimaksullinen pankkikortti" eli sinä maksat 2,5% limiitistäsi vuosimaksujen muodossa. (Vertauksen vuoksi: sinä et maksa vuosimaksuja suomalaisen pankin myöntämästä, vain Suomessa käyvästä, ihka tavallisesta pankkikortista juuri mitään mitä et osta.)
Sinun kannattaisi siis tarkkaan miettiä, millaista korttia tarvitset. Käytkö tosiaan niin paljon ulkomailla, että Visa puolustaisi paikkaansa verrattuna MC:hen tai mihin tahansa muuhun oikeaan luottokorttiin. Vai palloiletko enimmäkseen kotomaassa.

Oma mielipiteeni luotto- tai "mistämuista"-korteista tahansa on se, että on aina pyrittävä hyvään likviditeettiin, jopa myös omassa taloudessaan. Tämä tarkoittaa sitä, että lompakosta (tai tililtä) löytyy aina talouden pyörittämiseen vähintään kuukausitasolla vaadittava summa riihikuivaa käteistä.
Olen toki käyttänyt luotto- sekä maksuaikakortteja, mutta suositukseni on: puhdasta käteistä. Pysyt puhtaana etkä ole selitysvelvollinen kenellekään.

Lopuksi, kyllä se käteinen mikä jyllää!

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Re: SuperTero:

Viestin lähetti äijä
Ihan ensimmäiseksi pitää ottaa huomioon, että Visa ei ole luottokortti, vaan nk. maksuaikakortti.
Mastercard taasen on oikea luottokortti.
Paitsi että nykyään myös Visaan saa luotto-ominaisuuden. Luoton tosin myöntää pankki siinä missä itse kortin saamisesta päättää Luottokunta.

edit: Korjataanpas hiukan, Luottokunta sen luotonkin myöntää, vaikka hakemus tehdään pankin kautta.

Viimeksi muokattu:

Kiekkojuristi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
VISA vai MASTER

Visa on luottokunnan, kun taas MC on Nordean lanseeraama. Jos on Nordean asiakas, MC kannattaa, koska se ilmeisesti on halvempi (vuosimaksu 22 €??)

MC sisältää koko ajan voimassa olevan matkavakuutuksen ja siihen voi liittää pankkikortit ja muut, että häviävät sitten kaikki kerralla! ;)

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Re: SuperTero:

Viestin lähetti äijä

Oma mielipiteeni luotto- tai "mistämuista"-korteista tahansa on se, että on aina pyrittävä hyvään likviditeettiin, jopa myös omassa taloudessaan. Tämä tarkoittaa sitä, että lompakosta (tai tililtä) löytyy aina talouden pyörittämiseen vähintään kuukausitasolla vaadittava summa riihikuivaa käteistä.
Olen toki käyttänyt luotto- sekä maksuaikakortteja, mutta suositukseni on: puhdasta käteistä. Pysyt puhtaana etkä ole selitysvelvollinen kenellekään.
Totta turiset. Kortit vain antavat kivasti pelivaraa esimerkiksi meille, joilla ei ole mahdollisuutta tällä hetkellä ostella sohvia ynnä muita käteisellä. Mutta se on totta, että taloudellinen riippumattomuus on yksi parhaimmista ihmissuhteiden ulkopuolisista asioista, mitä perheellä voi olla. Puhun yhden vuoden kokemuksen tuottamalla möreällä rintaäänellä.

Viestin lähetti äijä

Lopuksi, kyllä se käteinen mikä jyllää!
Paitsi pankkikortti on opiskelijalle kätevä peli, kun siellä tilillä saatta olla usein 19,90.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy