Ite oon miettiny taas näitä syntyjä syviä.... mikä johtuu mistäkin. Pelitapa sitä ja pelitapa tätä mutta jos mietitään tässä suomalaisessa valmentajakultti-kulttuurissa sitä, että ketkä on ollu parhaita valmentajia? No lähetään tietysti Jalosesta joka on päässy vuolemaan kultaa aikuisissa kerran. Tuollon 2011 mun mielestä pelaajisto oli hyvin nimetön -Mikko Koivu. Ja mun mielestä tää Jalonenkin on parhaillaan tajunnu, että antaa jätkien pelata silleen ku osaavat parhaiten, koska nää valmentajat ei ite mee kentälle. Aina mennään sillä materiaalilla mikä kullonkin ja se myös vähän niinku luo sen pelitavan.
Nykyinen Suomen peli on surullista katsottavaa, pappa-lätkää, mitä en kuitenkaan toisaalta ihmettele kun kattoo vaikka SM-liigan matseja. Ylivoimat on kun jostain Kanada-Yhdysvallat matsista hidastettuna x5. Hirveän kankeen ja mielikuvituksettoman näköstä meininkiä. Samoin ku nää iänikuiset kulmarallit: pari minuuttia pyöritään kulmauksessa ja sitte joku Pellemuori tulee ja tökkäsee kiekon keskialueelle.
Pakistossa pyöri nää Jaakolat ja Kukkoset jo sillon. Samat KHL-vakiojampat ku tänä päivänäki, siellä aina vaihtuu muutama nimi. Mitä oon kattonu muiden maiden pelejä niin se on kehittyny. Mutta onko se sitten Laten vika, ettei Suomen peli oo kehittyny? Latellahan vaan on ne pelaajat, jotka sillä nyt on. Tosin hyvä valmennus saa kaikista parhaan irti. Onko kuitenkaan esim. pakistosta enää otettavissa enempää irti? Tuntuu, että siellä ei oikeen oo mtn erikoistaitoja+ jalalla ei tahdota pysyä perässä? Mitä muutoksia/rajotuksia se sitten aiheuttaa valmennuksen suuntaan jos joudutaan antamaan pelinopeudessa ja varsinkin jalkanopeudessa tasotusta? Vai onko tää valmennuksen aiheuttama vika?
Onhan nää Jaakolat ja Hietaset sun muut pärjänneet kuitenkin KHL-ympyröissä? Onko se Laten vika, että jalka ei kulje ja katsojalle näyttää siltä, ettei meidän pelaajat ja etupäässä pakisto pysy perässä?
Toinen mitä oon miettiny, että onko se Laten syytä, että tämmösiä lilliputteja vastaan kun Ranska hävitään kaksinkamppailut? Onko se sitä, että kun joutuu liikaa miettimään miten pelataan niin se on sitten taistelusta poies?
Yks mitä oon kanssa miettiny, että missä vika kun:
Suomi joutuu puolustuskannalle niin viivalla pakeilla on ihan liikaa tilaa? Modernit pakit jos miettii vaikka parasta painosta mallia Erik Karlsson, käyttää tämmösiä surutta hyväkseen ja nykypäivänä muilla mailla näyttää olevan heittää MM-tasollakin sellasia pakkeja jotka osaa kyllä laukoa, jos niille antaa viivassa tilaa. Sitten taas toisessa päädyssä kun saadaan kiekko niin viivalla ei olekaan tilaa. Huolimatta parista nuorten mm-kullasta oon huomannu Suomen matseja katsoessa, että pakit ei ehdi kun roiskasemaan kiekon maalille, koska tilaa ei yleensä poikittaisliikkeeseen ole saati kunnon laukaukseen.
Tuommosia oon ollu Suomen pelistä huomaavinani ja mietin, että onko mateliaalin heikkoutta vai valmennuksen?