Näin se vaan on. Sanatarkalleen näin. Joku ihme vimma täällä on kyllä joillakin puolustella Marjamäkeä. Itse olen kauhulla katsellut Marjamäen joukkueiden peliä edelliskaudesta alkaen, kun katselin lähes kaikki Kärppien pelit Ahon, Puljun ja Nutivaaran takia. Jo silloin minulla pisti silmään kuinka ankea pelitapa Kärpillä oli. Olen käytännössä varma siitä, että aktiivisemmalla pelitavalla ja paremmalla valmennuksella Kärpät olisi liekeissä olleesta Pate Laineesta huolimatta juhlinut tuolloin mestaruutta.
Nimesin pelitavan mielessäni käsijarrukiekoksi, kun siinä näyttää aina käyvän niin, että kovimmatkin luistelijat hyytyvät tuossa Marjamäen liian orjallisessa pelitavassa pelkiksi nuhapumpuiksi. Hyökkäyspelissä puuttuu Marjamäen joukkueissa luovuus, aktiivisuus ja iloisuus. Ja turha on vaan selitellä sillä, ettei näiden kisojen joukkueen materiaali riitä siihen, että voitaisiin muulla tavalla pelata. Vaikka Suomen materiaali toki World Cupissa jäi kovimmista maista, niin ei se Suomenkaan materiaali ihan oikeasti niin huono ollut että siellä olisi tarvinnut pelata pelitavalla, joka sai joka ukon näyttämään puujaloin, puukäsin ja puusilmillä pelaavalta puulaakipelaajalta. Turha vedota myöskään siihen että Suomen pakkikalusto oli niin huono World Cupissa, jos kolmeen peliin tehdään itse vain yksi maali, eikä edes ykköspakkiparin (jotka kuitenkin NHL tasolla hyviä puolustajia erityisesti hyökkäyssuuntaan) kanssa pelannut ykköskenttä saanut mitään aikaiseksi.
Fakta on, että Suomi on jokaisessa pelissään Marjamäen aikana antanut vastustajilleen aivan liian helposti mahdollisuuden ottaa peli hallintaansa. Jopa Slovenia sai aika ajoin valtavia pyörityksiä aikaan Suomea vastaan, koska Suomi pelasi sitäkin vastaan yllättävän passiivisesti ja varovaisesti.
Kyllä todella kaipaan Erkan ja J. Jalosenkin loppuaikoina, kun pelattiin toki myös hyvää puolustuspeliä, mutta peli perustui myös jatkuvaan paineen antamiseen vastustajalle aktiivisuudella sekä enemmänkin puolustamiseen sen kautta, että kiekkoa pidettiin itsellä paljon, eikö sitä luovutettu vastustajille jatkuvasti kiekkoa päätyyn heittämällä, kuten Marjamäen joukkueet tekevät luvattoman paljon. Kamalan kahlitsevaa, tylsää ja myöskin tehotonta systeemilätkää (siis liikaa systeemin varaan rakennettu, kohtuus kaikessa) tuo on. Ei armoa, vaan kenkää heti turnauksen jälkeen. Toivottavasti Suomi ei kuitenkaan ota sittenkin jollain ilveellä säkämitalia, jolloin ollaankin sitten kusessa Marjamäen kanssa useampikin vuosi...