Tunne Kärpistä puuttuu, ei sitä valmentajaa vaihtamalla aikaiseksi saa.
Nappaan tämän sinun kommentistasi, koska olen tästä eri mieltä kuin suurin osa faneista. Ja en yritä kääntää sinua toiselle kannalle, mutta esimerkiksi tässä ketjussa
@Proffa_20 puhui aikaisemmin niistä valmentajien löperöistä puheista - joku voisi niitä kai myös hokijargoniksi kutsua - joissa valmentaja kertoo jotain yleismaallisia selityksiä "tänään ei ihan taistelu riittänyt" tai "pikkusen sydäntä hommaan ja pelaamista logolle niin kyllä tämä voitoksi muuttuu". Tunnepuheet kuuluvat jääkiekkoon, erityisesti pelaajathan noita viljelee, mutten itse usko päivääkään tällaisiin teorioihin.
Se voi johtua siitä, että opiskelen opettajaksi, mutta itse suhtaudun hyvin kriittisesti tsemppivalmentamiseen tai tsemppiopettamiseen. Yleisesti siihen, että opitaan yhtään mitään, täytyy olla pohjatietoa ja -taitoa. Ammatikseen Suomessa jääkiekkoa pelaavilla pelaajilla on aivan varmasti pohjatietoa eli asiaosaamista siinä määrin pelistä nimeltä jääkiekko, ettei heille tarvitse erikseen kertoa, näytä nyt vähän sydäntä ja tunnetta. Tapparan piirissä on vuosia selitetty kaikki tappiot sillä, että tänään ei jätkiä napannut. Se oli niin vakioselitys vuosia esim. jokaiselle Ilves-tappiolle, että meinasi oikeasti hirvittää.
Kärpät voi pelata virkamieskiekkoa, koska valmentaja ei ole pystynyt viemään niitä asioita sinne pelaajien selkäytimeen, joita vaaditaan. Kun olet tappiolla tai peli tuntuu muutenkin pelaajille semmoselta tervassa tarpomiselta niin mikään tsemppivalmennus ei siihen auta yhtikäs mitään. Tunne on sisäsyntyinen ilmiö, joka syntyy siitä, kun tulee onnistumisia ja pääset pelin sisään oikeasti. Kärppien tapauksessa tunteeton pelaaminen on enemmänkin seuraus siitä oppimisprosessin heikkoudesta eikä se toimi sillee, että pelaajat vaan yhtäkkiä päättää tuulettaa enemmän. Jotta pelaaja voi pelata ammattitasolla jääkiekkoa niin kyllä, he yleensä tykkäävät jääkiekosta ja pääsääntöisesti vielä enemmän nauttivat siitä, kun pääsevät pelissä tekemään jotain hienoa kuten maalin. Se on yliyksinkertaistus jääkiekosta, että ammattipelaajat ei näyttäisi tunteita, kun sen paikka tulee.