Malaysia Airlinesin lento MH370

  • 313 813
  • 1 117

Carlos

Jäsen
Sinä vetelit ihan hatusta, että toinen teki itsarin ja kone hävisi kaikista seurantalaitteista sen takia. Jokainen ymmärtää heti, ettei näin voi käydä.

Mielenkiintoista. Siis se että tiedät mitä mieltä kaikki ovat asiasta ja vieläpä heti. Et taida hirveästi olla kärryillä siitä mitä kaikkia nippeleitä ja nappeleita koneen ohjaamossa on, ja miten lentokoneet ovat yhteydessä muuhun maailmaan.

Täsmäiskulla se häviää ja äkkiä kaikista seurantalaitteista, kuten nyt kävi. Kukaan ei ehtinyt tekemään mitään ja palaset sinkoilivat ympäri alla olevaa merta.

Siis meinaat että kone räjäytettiin kappaleiksi heti siinä Malesian rannikolla missä se katosi tutkasta? Mutta mihin ne miljoonat kappaleet sitten joutuivat? Meri on ko. alueella matala ja se haravoitiin heti seuraavana päivänä tiheällä kammalla. Ja miten sitten satelliitti sai yhteyden koneeseen vielä 7,5h ajan?

Ja lähteeni. On mulla, mutta valitettavasti en halua heitä paljastaa.

Ei siinä ole mitään valitettavaa. Parempi että mielikuvitusystävät pysyvät siellä oman pään sisällä, niiden julkinen esitteleminen ei ole yleensä sosiaalisesti kovin suositeltavaa.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Vaikea on todistaa, mutta alas se on ammuttu.

Jääkö alasammutusta koneesta jotenkin vähemmän merkkejä kuin jos se on tuotu tarkoituksella alas? Eikö lentäjät todennäköisemmin lähettäisi hätäviestin jos kone tippuu alas heistä johtumattomista syistä? Ei sillä ohjaamossa voi olla kiire ja se hätäviesti ei välttämättä ole ensimmäinen asia joka tehdään kun taistellaan koneen ilmassa pysymisestä. Minusta kone on meren pohjassa, se syy miksi se siellä on, on tällä hetkellä arvoitus. Itse pidän onnettomuutta todennäköisimpänä syynä, sen jälkeen lentäjien itsemurhaan jossa kone on tiputettu tarkoituksella ja ns salaliittoteorioihin en usko ollenkaan ennen kuin toisin pystytään todistamaan.

Matkusjakoneen kokoinen objekti ei hajoa yhdestä ohjuksesta pillunpäreiksi, eikä se katoa tutkasta. Tulee kyllä todennäköisesti hallitsemattomasti alas (ei tosin aina kuten tästä jutusta voi lukea. Linkki vie wikipediaan).
 
Viimeksi muokattu:

Carlos

Jäsen
Ei sillä ohjaamossa voi olla kiire ja se hätäviesti ei välttämättä ole ensimmäinen asia joka tehdään kun taistellaan koneen ilmassa pysymisestä.

Tätä ilmailufoorumeilla on puitu paljonkin, lentäjien kultainen ohjenuora on "lennä - navigoi - kommunikoi", ja tasan siinä järjestyksessä. Eli mitään hätäviestejä ei edes yritetä lähettää ennenkuin kaksi ensimmäistä pykälää on hoidossa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Matkusjakoneen kokoinen objekti ei hajoa yhdestä ohjuksesta pillunpäreiksi, eikä se katoa tutkasta. Tulee kyllä todennäköisesti hallitsemattomasti alas (ei tosin aina kuten tästä jutusta voi lukea. Linkki vie wikipediaan).

Tämä nyt riippuu kyllä täysin siitä, että millaisella ohjuksella sitä matkustajakonetta ammutaan.

Bagdadissa European Air Transportin Airbus A300B4-203F konetta ammuttiin olkapäältä laukaistavalla 9K34 Strela-3 (eli SA-14 Gremlin) ilmatorjuntaohjuksella, jonka taistelukärki on 1,17 kiloa. Kyseinen ohjustyyppi on tarkoitettu lähinnä lähi-ilmatorjuntaan suojaamaan joukkoja vihollisen helikoptereilta, matalalla lentäviltä rynnäkkökoneilta sekä UAV:ltä. Toki ohjusta voi käyttää muitakin lentokoneita/helikoptereita tms. vastaan, mutta suuria kohteita vastaan ohjuksen käyttötarkoitus on lähinnä kohteen vaurioittaminen ja tekeminen näin toimintakyvyttömäksi - ei siis pudottaminen. Tai vaikeuttaa it-tulituksella muulla tapaa vihollisen toimintaa.

Sen sijaan tilanne on aivan toinen, jos matkustajakonetta (tai mitä tahansa konetta) ammutaan raskaalla pitkänkantaman ilmatorjuntaohjuksella, jonka taistelukärki voi olla kooltaan jopa yli 200 kiloa. Mitä ilmeisimmin v. 2001 Ukrainan ilmapuolustusjoukot ampuivat Mustan meren yllä alas venäläisen Tupolev Tu-154 matkustajakoneen S-200 ilmatorjuntaohjuksella harjoitusten yhteydessä, venäläinen kone räjähti ilmassa kappaleiksi leviten laajalle alalle alla aukenevaan mereen.

Eli teoriassa isokin matkustaja-/kuljetuskone on mahdollista pudottaa ohjuksella siten, että se hajoaa jo ilmassa hyvin moneen osaan ja putoamisen aikana osat hajoavat sitten vieläkin pienemmiksi kappaleiksi.

vlad.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
uskonnollisista syistä kuolinsyy piti yrittää salata.

Voisitko avata tuota hieman? Mista uskonnollisista syista kuolinsyy piti yrittaa salata?
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Ählämeille itsemurha on syntiä (paitsi uskonsodan yhteydessä), joten sukulaisten suojelemiseksi häpeältä jompikumpi lentäjistä pyrki hävittämään koko koneen jäljettömiin. Tässä vaiheessa kapteeni on tietysti pääepäilty.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Nouseeko Diego Garcian saari taas esiin, koska siellä on riittävän pitkä kiitorata.
Diego Garcia – Wikipedia
Eiköhän ne sieltä jenkkien tukikohdasta olisi ilmoitelleet jos sinne B-viiskakkosten ja muiden vempeleiden sekaan olisi liikennenlentokone tupsahtanut. Vai meinaatko että jenkit on mukana salaliittoilemassa?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eiköhän ne sieltä jenkkien tukikohdasta olisi ilmoitelleet jos sinne B-viiskakkosten ja muiden vempeleiden sekaan olisi liikennenlentokone tupsahtanut. Vai meinaatko että jenkit on mukana salaliittoilemassa?

Eli jenkit ampuivat koneen alas kyselemättä lähellä tukikohtaa ja nyt salaliittoillaan ja koitetaan peittää asia.
 

Outsider

Jäsen
Nouseeko Diego Garcian saari taas esiin, koska siellä on riittävän pitkä kiitorata.
Diego Garcia – Wikipedia

Jätin tuon huomioimatta, koska vaikka kyseessä nyt on muutenkin omituinen tapahtuma, niin tuskin lentäjä sentään kuvitteli, että kun sinne asti lentelee piilossa, niin laskeutuminenkin onnistuu salaa. Tietysti aina voi keksiä syyn miksi jenkit olisivat halunneet koneen sinne, mutta luulisi siihenkin löytyneen helpompia keinoja.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Linkissä iltasanomien uutinen aiheesta, että lentoa olisi harjoiteltu jonnekin saarelle. Mistäköhän tuolta löytyy sen pituinen kiitorata, että koneen saisi edes teoriassa jotenkuten ehjänä alas?

Niin....toisaalta, jos ammattina on lennellä tuolla alueella, ja käytössä privaattisumulaattori, niin eikös sillä juurikin olisi järkevää harjoitella laskeutumisia "eksoottisiin" paikkoihin kyseisellä alueella?
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Niin....toisaalta, jos ammattina on lennellä tuolla alueella, ja käytössä privaattisumulaattori, niin eikös sillä juurikin olisi järkevää harjoitella laskeutumisia "eksoottisiin" paikkoihin kyseisellä alueella?

Rupesiko maailmankuvasi järkkymään? Tuolla perusteella voitaisiin olla tutkimatta koko simulaattorin historiaa koska se olisi ihan turhaa. Kaikki mitä lentäjä on sillä harjoitellut olisi vain omaksi ilokseen lentelyä edestakaisin ja kaiken kokeilua.

Aina kaikki ei ole sitä miltä näyttää..
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Rupesiko maailmankuvasi järkkymään? Tuolla perusteella voitaisiin olla tutkimatta koko simulaattorin historiaa koska se olisi ihan turhaa. Kaikki mitä lentäjä on sillä harjoitellut olisi vain omaksi ilokseen lentelyä edestakaisin ja kaiken kokeilua.

Sinulta taas typerä viesti.

Tottakai simulaattori pitää tutkia, mutta ei liene yllätys, että sieltä löytyy erilaisia poikkeustilanteita, koska niiden harjoittelemiseen simulaattorit on tehty.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Tässäkin hommassa olisi kannattanut heti uskoa Jullia eikä lähteä tuhlaamaan etsintä- ja tutkimusresursseja turhaan. Itsemurhaltahan tuo on alusta saakka vaikuttanut.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Sinulta taas typerä viesti.

Tottakai simulaattori pitää tutkia, mutta ei liene yllätys, että sieltä löytyy erilaisia poikkeustilanteita, koska niiden harjoittelemiseen simulaattorit on tehty.

Oli typerä tai ei, niin pointtini oli vain se, että yhtä suurella todennäköisyydellä tuo harjoiteltu laskeutuminen liittyy epäilemääni jonkinlaiseen "salaliittoon" kuin mainitsemaasi harjoiteltuun poikkeustilanteeseen. Itse en vain viitsi itselleni yrittää todistella, että tällä pallolla kaikki olisi juuri sitä miltä ulospäin näyttää. Enkä nyt ala väittämämään, että tämä yksittäinen tapaus olisi muuta kuin itsemurha, mutta mahdollisuus muuhunkin on olemassa eikä sen todennäköisyyttä pidä vähätellä mielestäni.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tulee tietysti heti mieleen, että tuo kyseinen kapteenikaiffari voisi olla jonkun terroristisolun jäsen. Tässä on nyt kuitenkin jo katoamisesta niin pitkä aika, että jos kyseessä olisi vaikkapa lunnas tai jossain muussa kiristysmielessä tapahtunut kaappaus, niin varmaan olisi tullut jo vaateita jostain?

Melkoiseksi mysteeriksi osoittautumassa. Jos kone olisi jollekin saarelle laskeutunut (mihin ylipäätään voisi laskeutua - ei kai niitä paikkoja ihan joka merennyppylällä ole), niin ilmakuvista luultavasti olisi jo havaittu ajat sitten.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kyllähän merellä on tilaa jetille molskahtaa, mutta se alkaa jo olla mysteeri, miksi mitään ei ole ajautunut mihinkään rantaan. Näitä lentoturmatutkintoja tms. dokumentteja on katsellut, niin eihän se kaikki roju ("debris") tpdellakaan uppoa vaan pinnalle jää kaikenlaista sälää kun mereen pudotaan. Jos kippari on ollut hengissä ja osannut tuoda koneen alas mahdollisimman yhtenä kappaleena, niin voisiko kone upota pohjaan asti kokonaisena? Eikö rungon pitäisi 5-8 km syvyydessä murtua ja matkatavaroita ym. rojua päätyä pinnalle?
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Saari-teoria on hyvin harjoiteltuna operaationa täysin mahdollinen. Jos terroristit saavat käsiinsä aseita ja pommeja, niin saavat varmasti myös pystyyn toimivan VOR-majakan tai muita lähestymisjärjestelmiä jollekin hylätylle sotilastukikohdalle tai vastaavalle. Kiitoradan pituus ei ole kynnyskysymys laajarunkokoneellekaan, kun puhutaan laskeutumisesta. Lyhyempikin kiitotie riittää kyllä pysähtymiseen jos lähestyminen menee muuten nappiin.

Motiivi moiselle tempulle ei tosin oikein aukene, ellei ole tarkoitus myöhemmin käyttää kyseistä konetta ohjuksena 9/11 -iskuja mukaillen. Mutta koneen saaminen ilmaan joltain pikkukentältä ei ole todellakaan realismia.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mutta koneen saaminen ilmaan joltain pikkukentältä ei ole todellakaan realismia.

On on, katapultilla helppo homma. Siellä on saarella VOR-majakat, katapultit, pelit ja pensselit. Ei jää siitä kiinni. Matkustajat kaasutettiin todennäköisesti hengiltä jo lennon aikana ja kapteeni elelee nykyisin terroristien kanssa siellä saarella. Nauttii kuninkaallisesta asemasta, luulisin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös