Mainos

Mainokset, kausikortit, tv-näkyvyys

  • 6 892
  • 108

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Viestin lähetti Master God
Brändihän on tuotteen mielikuva sen kohderyhmän keskuudessa. Mitenkään provoisoimatta väitän, että Bluesin brändi on yksi SM-liigan heikoimmista tällä hetkellä yhdessä Pelicansin kanssa.

Voi olla että näin on, en tiedä. Sen tiedän että Bluesin brändi on vahvistumassa todennäköisesti liigan nopeinta tahtia. Tai no, enhän minä sitä tiedä (tutkimuksia ei varmaan ole tästäkään tehty) mutta uskon vakaasti näin on. Tällä hetkellä Bluesia johdetaan erittäin ammattimaisesti ja kaikesta huomaa että ollaan tosissan mukana.

Jos ajatellaan HPK:ta niin jotenkin tulee väkisin mieleen sellanen 'perinteinen yhdistys meininki' eli vähän niinkuin talkoo hengessä mennään ja sillain. Toisaalta surullista mutta nykyään kylmässä bisnesajattelumaailmassa se ei välttämättä anna kaikkein ammattimaisinta kuvaa HPK:sta. Toisaalta HPK:n hyvä menestys kompensoi tätä, lätkää seuraavat tietävät että HPK:n johto tekee ainakin pelaajapuolella hyvää työtä.

Espoossa varmaankin varsin harva edes tietää Bluesin olevan jääkiekkojoukkue saatika että osaisi yhdistää sen johonkin pelityyliin. Vastaukset saattavat olla jotain tyyliin "paljon rahaa, ei tulosta." En itse asiassa käsitä, miksi joku pääkaupunkiseudulla toimiva yriys satsaisi rahaa ennemmin Bluesiin kuin vaikkapa HIFK:hon. Ainoa selitys voisi olla se, että Bluesille saa halvemmalla mainostilaa.

Nyt taisi mennä hieman ohisektoriin...Varsin harva tietää? Voi olla että prosentuaalisesti pienempi osa ihmisistä on perillä Bluesin toiminnasta mutta uskallanpa väittää että Bluesin nimen tuntee aika moni Espoolainen. Varsinkin nuorten piirissä tunnettavuus on varmasti hyvä.

Miksi sponsorit tykkäävät Bluesista? Hmmmm...Suomen toiseksi suurin ja nopeiten kasvava kaupunki, Suomen High-Tech keskus, Suomen suurin teknologiakeskittymä, erittäin monen suuren yrityksen kotikunta, suhteellisen varakasta porukkaa paljon jne...Jos et näitä tullut ajatelleeksi niin ehkä markkinointi ei ole sun juttus.

Sitten vielä yksi kysymys: Voisitko ystävällisesti selittää, mitä tarkoitat käsitteellä "laadukas pelipaita."

Laadukas pelipaita: selkeät kuviot, selkeät ja tyylikkäät värit, sponsorit tyylikkäästi yhdistetty peliasuun, nimet ja numerot hyvin esillä, seuran logo voimakkaasti esillä mutta ei häiritse yleistä vaikutelmaa, värit ja logot/kuviot hyvin yhdessä.

Ja ei missään nimessä kauluksia.
 

Kapo

Jäsen
Bluesin brandi.

no, eihän sitä ole, niinkuin täällä on jo tullut esille. Sanotaan, että sitä ollaan rakentamassa. Tämäkin on totta. mielestäni tähdellisempää on pohtia minkälainen siitä tulee, kuin minkälainen se on.
Tässä hiukkasen lainattua ja hiukkasen omaa:

Joku sanoi taikasanan "ammattimaisuus". Hiukkasen asiaa pohdittuani tajusin, että tähän ollaan pyrkimässä. Tullaan tunnetuksi siitä, että kaikki tehdään paremmin kuin muut, tai ainakin hyvin, eli AMMATTITAITOISESTI. Luodaan kuva pätevästä organisaatiosta.

Tästä on jo esimerkkejä olemassa(ei tärkeysjärjestyksessä):

1) Tiedottaminen. SM-Liigan parhaat nettisivut mm.
2) Upea halli
3) Korkean profiilin hankinnat. Myllys, Ylönen, Caloun, Stapleton, Sator
4) Uusia juttuja, CD-kausari mm.
5) Selkeä pelipaita =)
6) Parhaat tanssitytöt
7) Rahaa takana
8) Christian Ruuttu


ymmärrettävästi en puhu pelillisestä puolesta, mutta merkit ovat ilmassa, että alkaa sujumaan silläkin puolella.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jos joukkuetta johdetaan ammattimaisesti niin menestystä tulee aivan varmasti. Kysymys onkin lähinnä milloin. Henk.koht. luotan Ruuttuun kuin vuoreen.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Ohhoh! Tässä ketjussahan tapahtuu.

Mielestäni SM-liiga joukkueiden brändien paremmuusvertailu on jollakin tavalla melko turhaa. Jokainen seura pyrkii rakentamaan omanlaisensa brändin, ja hyvä niin. Brändien arvon pystyy kuitenkin laskemaan tietääkseni noin 50-100 eri tavalla. Brändin arvonmääritys ei kuitenkaan ole minun juttuni.



Jos ajatellaan HPK:ta niin jotenkin tulee väkisin mieleen sellanen 'perinteinen yhdistys meininki' eli vähän niinkuin talkoo hengessä mennään ja sillain. Toisaalta surullista mutta nykyään kylmässä bisnesajattelumaailmassa se ei välttämättä anna kaikkein ammattimaisinta kuvaa HPK:sta. Toisaalta HPK:n hyvä menestys kompensoi tätä, lätkää seuraavat tietävät että HPK:n johto tekee ainakin pelaajapuolella hyvää työtä.

Viittaat ilmeisesti HPK:n kuuluisaan yhdistysmuotoon? Itse olen sitä mieltä, että tässä HPK tekee oikein. Ei ole ollut tarvetta yhtiöittää toimintaa. Ei olisi ollut monella muullakaan seuralla. Yhtiöittämisellähän haetaan rahoitusta toiminnalle osakeantien muodossa. Osakeantia ei olla kuitenkaan ainakaan pienemmissä seuroissa toteutettu: sijoittajia ei olla haettu. Osakeyhtiö on monen liigaseuran tapauksessa vanhan ry:n (ainakin lähes) 100% omistuksessa. On tosin selvää, että HPK:kin jossain vaiheessa toimintansa yhtiöittää, ilmeisesti siis silloin, kun sijoittajia ollaan valmiita tosissaan hakemaan. Muutama vuosi sitten Suomen kiekkomaailmassa vallitsi muoti-ilmiö nimeltä yhtiöittäminen: jotkut seurat pitivät sitä järkevänä (monille se sitä olikin), ja toiset seurasivat perässä asenteella "pakkohan meidän, kun muutkin". Luulen, että monessa seurassa vallitsi tuolloin asiantuntemuksen puute kokonaisuudessa nimeltä "yrittäjyys, yrityslainsäädäntö sekä pääomasijoitus".


Miksi sponsorit tykkäävät Bluesista? Hmmmm...Suomen toiseksi suurin ja nopeiten kasvava kaupunki, Suomen High-Tech keskus, Suomen suurin teknologiakeskittymä, erittäin monen suuren yrityksen kotikunta, suhteellisen varakasta porukkaa paljon jne

Pitää paikkansa. Bluesilla on myös tarjota hyvät puitteet yhteistyölle, Länsiauto-Areena. Vaikka en helvetti soikoon ymmärräkään miksi katsomoa ei ole rakennettu kuin kolmelle sivustalle (tämä oli asiaankuulumaton välikommentti =). Tästä on jälleen hyvä hypätä HPK:hon... Palaan tuohon talousalue-kysymykseen: Hämeenlinnan kaupunki sijaitsee siis Suomen väestöllisessä ja logistisessa keskipisteessä. Tässä on mielestäni HPK:n mahdollisuus haastaa isommat taisteluun sponsoreista. Hämeenlinnassa ollaan ehkä liikaa takerruttu pikkukaupunki-käsitteeseen kiinni. Meillä on kuitenkin tarjota vahva brändi. HPK myös menestyy, siitä on hyvä ponnistaa.



Bluesin brändiongelma on se ettei joukkueella ole ominaista pelityyliä eikä perinteitä. Perinteitä kun ei voi ostaa.

Tässä olen Niken kanssa täysin samaa mieltä. Suomessa jääkiekkoseurojen brändit rakentuu kuitenkin vielä niin paljon pelillisen puolen ympärille. Oheispalvelut ja -tuotteet ovat myös tärkeitä olemassa olevan brändin vahvistamiseen, mutta itse tapahtumat kentällä luovat joukkueen imagon ja brändin. Niinhän HIFKin brandikin on rakennettu/rakentunut: agressiivisen, vauhdikkaan ja fyysisen pelityylin ympärille.


Espoolainen junnutyöhän on ollut laadukasta mutta näitä todellisia tähtiä ei juurikaan Bluesin paidassa ole syttynyt.

Siellä Espoossa juniorityön avainsana onkin "espoolaisuus" ei suinkaan "bluesilaisuus". Identiteettiongelmaa saattaa pahentaa se, että nuoremmista junnuista kukaan ei ole Bluesilaisia, vaan EPSiläisiä, Jäähonkalaisia, EKSiläisiä, EJKlaisia ja herraties mitä =)

Ei vittu.
Helvetin hämeenlinnalaiset puupäät.
Nappiverkkarit paukkuu.

Eikö Daespoo saa mihinkään kirjoittaa että sitä hämeenlinnalaiset eivät laskisi provoksi tai vetäisi herneitä nenään?

On mennyt jo liian moni ketju vituiksi ihan vaan hämeenlinnalaisen takia. Tämäkin.

Puolukkäpäivät koko hämeenlinnalla?

Tommy, sorruit itse tämän keskustelun pahimpaan alilyöntiin! Kaikki "aseet" käytit nimittelystä provosoinnin kautta yleistykseen. Täällä on tehty "rauhansopimuksia" ym. sen lisäksi että Designer ja Daespoo ovat kumpikin viime aikoina puhuneet täyttä asiaa säestetettynä muutaman muun HPK ja Blues fanin asiallisilla kommenteilla. Älä nyt helvetissä itse vedä tätä keskustelua läskiksi!



Olipas sekava viesti jälleen. Koittakaapa saada jotain tolkkua! Monimutkainen asia + paljon sanottavaa = huono yhtälö
 
Viimeksi muokattu:

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Sen verran olen tätä ketjua lueskellut, että alkaa riittä ja täytyy tukea hiukan espoolaisia.
Hämeenlinnalaisilla ei pitäisi olla mitään sanomista "brändistä" joka heillä itsellään on luokka "eletään sillä mitä pääkaupunkilaisilta tippuu pöydältä". Hämeenlinna on SM-liiga kartalla vain maantieteellisen asemansa takia jos sijainti olisi jossain Kuopion paikkeilla olisi Kalpan nimi ilmeisesti HPK. HPK:n vahvuus on ulkomaalaisten vahvistuksien hankkiminen, mutta omat kasvatit ovat enemmän kuin harvassa ja pelkästään tässä valossa Espoo on tehnyt Suomen kiekoilun eteen niin paljon hyvää, että Hämeenlinna on hyvä ja vaikenee ja kumartaa syvää Espoon suuntaan. Ja muistakaa hämeenlinnalaiset Espoo on sentään voittanut Suomen mestaruuden edes junnuissa!
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Viestin lähetti hull16
Hämeenlinnalaisilla ei pitäisi olla mitään sanomista "brändistä" joka heillä itsellään on luokka "eletään sillä mitä pääkaupunkilaisilta tippuu pöydältä". Hämeenlinna on SM-liiga kartalla vain maantieteellisen asemansa takia jos sijainti olisi jossain Kuopion paikkeilla olisi Kalpan nimi ilmeisesti HPK. HPK:n vahvuus on ulkomaalaisten vahvistuksien hankkiminen, mutta omat kasvatit ovat enemmän kuin harvassa
Enemmän kuin harvassa? No, miten sen nyt ottaa. Miettinen, Tuulola, Toivonen nyky-HPK:ssa. Niko Kapanen, Riku Hahl NHL:ssa - esimerkiksi. Hämeenlinna on kuitenkin alle 50 000 asukkaan kaupunki, eikä täälläkään ihan joka jamppa osaa pelata jääkiekkoa.

Toisaalta eihän se ole Kerhon vika, jos valtakunnan nykyisen pääkaupungin joukkueet tiputtelevat sellaisia kavereita kuin Santala tai Somervuori. Ja taas toisaalta, luulenpa että helsinkiläisjoukkueet ovat eläneet enemmän täältä läänin pääkaupungista tippuneista jätöksista kuin päin vastoin. Nurminen, Hentunen, Pärssinen, Rafalski, Koivisto...

Maantieteellisestä sijainnista vielä sen verran, että en helsinkiläisenä ottaisi tuota asiaa esille lainkaan tässä yhteydessä. Muistetaan kuitenkin, että Helsinki ylipäänsä esikaupunkeineen on Suomen kartalla maantieteellisen sijaintinsa takia. Jos Turku olisi lähempänä Pietaria, olisi se luultavasti edelleen valtakunnan pääkaupunki sekä metropoli, ja Helsinki olisi lähinnä tuppukylä Vantaanjoen suistolla. Sitä paitsi, jos Jokerit, IFK tai Blues majailisivat vaikkapa Kärsämäellä, Sodankylässä ja Ivalossa, niin tokkopa yksikään näistä joukkueista liigaa pelaisi.

Daespoo: "Nyt taisi mennä hieman ohisektoriin...Varsin harva tietää? Voi olla että prosentuaalisesti pienempi osa ihmisistä on perillä Bluesin toiminnasta mutta uskallanpa väittää että Bluesin nimen tuntee aika moni Espoolainen. Varsinkin nuorten piirissä tunnettavuus on varmasti hyvä."

Varmasti onkin, valitettavasti nuorilla on perin vähän rahaa käytettävissään. Toisaalta nuoret varmaankin tuntevat paikallisia urheiluseuroja joka paikassa paremmin kuin vaikkapa 50-vuotiaat keskimäärin. Ihmettelen kovasti esim. yleisömääriä. Bluesin kotiotteluissa on tällä kaudella keskimäärin 4270 katsojaa/ottelu. Tämä on vain 500 katsojaa enemmän HPK:n vastaavasta, vaikka on kyse Suomen toiseksi suurimmasta kaupungista (vai onko Tampere vielä 2. suurin...?), jossa ihmisten talous lienee vielä keskimääräistä paremmassa kunnossa. Jos vaikka Blues tunnetaankin, ei se järin paljon näytä vielä kiinnostavan. Korostan kuitenkin sanaa "vielä", sillä Bluesilla ja Espoolla kieltämättä on loistavat puitteet.

"Miksi sponsorit tykkäävät Bluesista? Hmmmm...Suomen toiseksi suurin ja nopeiten kasvava kaupunki, Suomen High-Tech keskus, Suomen suurin teknologiakeskittymä, erittäin monen suuren yrityksen kotikunta, suhteellisen varakasta porukkaa paljon jne...Jos et näitä tullut ajatelleeksi niin ehkä markkinointi ei ole sun juttus."

Siinä olet kylläkin oikeassa, että markkinointi ei varsinaisesti ole ominta alaani. Nuo yllä olevat tosiasiat kyllä tunnustan, ei siinä mitään. Mutta sehän ei riitä, että ympärillä asuu paljon varakasta porukkaa, jos kukaan ei käy katsomassa pelejä. Ja huomaa, että puhun nimenomaan tämän hetken tilanteesta. Jos Blues saa kohotettua brändin arvoaan, niin mikäänhän ei estä sitä nousemasta todelliseksi suurseuraksi, joka pelaa täydelle katsomolle. Se brändi pitää vain rakentaa, ja nyt on päästy hyvään alkuun. Jos kehitys jatkuu samanlaisena, niin lopullinen nousu voi tapahtua hyvinkin nopeasti. Jos olisin espoolainen yritysjohtaja, niin täksi kaudeksi en olisi rahojani Bluesiin sijoittanut.

Sellaisen vihjeen annan vihulaisseuran johdolle, että itse kohdistaisin markkinointieurot entistä enemmän sinne Kehä I:n vastakkaiselle puolelle LA-Areenalta katsottuna. Sieltä se raha sitten loppuviimein tulee, jos sinne saadaan luotua positiivinen kuva ko. seurasta.
 

Spenroos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, JanPa
Viestin lähetti hull16

Hämeenlinnalaisilla ei pitäisi olla mitään sanomista "brändistä" joka heillä itsellään on luokka "eletään sillä mitä pääkaupunkilaisilta tippuu pöydältä".

Oletan että tarkoitat tällä sitä että meillä on täällä pelaamassa Santalan, Somervuoren ja kumppaneiden kaltaisia pääkaupunkiseudun poikia. Kommenttisi on niin säälittävä ettei siitä maksa vaivaa lähteä tuohon tyhjentävämmin vastaamaan. Totean vain että olen iloinen siitä että suosikkijoukkueeni maineeseen sisältyy toisten ylijäämäjunioreiden jalostaminen tähdiksi. Vähemmän ylpeä olisin mikäli suosikkijoukkueeni harrastaisi valmiiden tähtipelaajien ryöväämistä muista seuroista, kuten joillain joukkueilla on tapana.

Viestin lähetti hull16

mutta omat kasvatit ovat enemmän kuin harvassa ja pelkästään tässä valossa Espoo on tehnyt Suomen kiekoilun eteen niin paljon hyvää, että Hämeenlinna on hyvä ja vaikenee ja kumartaa syvää Espoon suuntaan.

Voi morjes. Eikö mielessäsi ole käynyt että ehkä Espoon kokoisesta kaupungista löytyy jonkun verran enemmän potentiaalisia huippujunioreita. Sitä paitsi täällä päin nousee kyllä ihan kelpo määrä huippuja omista junioreista. Esimerkkinä nyt voisin hätäisesti mainita vaikkapa erään Dallasissa vaikuttavan Kapasen, joka taitaa olla tätä nykyä Suomen paras Kapanen. Ja vielä tuoreempana tapauksena eräs A. Miettinen.

Mutta mutta, tämä ketju on lähes kokonaisuudessaan niin turha etten itse henkilökohtaisesti palaa astialle enää tämän viestin jälkeen. Mitä helevetin virkaa sillä nyt on että kuinka paljon jossain paidoissa on mainoksia, saatikka sillä kenen mielestä milläkin joukkueella on minkäkin vahvuinen brändi. Sen verran sanon että ehkä sitä brändiä on eräillä seuduilla helpompi luoda, kun näkyvyys mediassa on täysin eri tasoa kuin toisilla.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Viestin lähetti Spenroos
Voi morjes. Eikö mielessäsi ole käynyt että ehkä Espoon kokoisesta kaupungista löytyy jonkun verran enemmän potentiaalisia huippujunioreita. Sitä paitsi täällä päin nousee kyllä ihan kelpo määrä huippuja omista junioreista. Esimerkkinä nyt voisin hätäisesti mainita vaikkapa erään Dallasissa vaikuttavan Kapasen, joka taitaa olla tätä nykyä Suomen paras Kapanen. Ja vielä tuoreempana tapauksena eräs A. Miettinen.

En vielä Niko Kapasella ja Antti Miettisellä lähtisi hirveästi keulimaan omaa juniorityöskentelyä vaikka hienoja pelaajia ovatkin. Ja Niko Kapasella on vielä helvetisti matkaa Samin saavuttamiseksi, ei olla edes lähellä.
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti Master God
Enemmän kuin harvassa? No, miten sen nyt ottaa. Miettinen, Tuulola, Toivonen nyky-HPK:ssa. Niko Kapanen, Riku Hahl NHL:ssa - esimerkiksi. Hämeenlinna on kuitenkin alle 50 000 asukkaan kaupunki, eikä täälläkään ihan joka jamppa osaa pelata jääkiekkoa.
Niinpä, te olette pieni kaupunki... mutta jos katsotaan ketä noista mainitsemistasi on oikeasti hämeenlinnalaisia niin veikkaanpa ei ketään (en siis todellakaan tiedä) mutta ympäristö kunnista kyllä kaikki joten turha puhua Hämeenlinnan pienuudesta kun valta osa pelaajia on muualta.
En nyt kuitenkaan ole tässä kertomassa miten pieni jääkiekko paikkakunta Hämeenlinna on vaan pikkasen arvostusta tuonne Espoon suuntaan, koska siellä SM-Liiga kultuuri on nuorta ja kehittyvää ja se on ehdottoman hyvä asia Suomelle. Olkoon sitten vaikka hajutonta ja väritöntä, mutta heillä on taatusti potentiaalia kun saavat homman käyntiin ja pidettyä junnut kotona.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Sen verran olen tätä ketjua lueskellut, että alkaa riittä ja täytyy tukea hiukan espoolaisia.
Hämeenlinnalaisilla ei pitäisi olla mitään sanomista "brändistä" joka heillä itsellään on luokka "eletään sillä mitä pääkaupunkilaisilta tippuu pöydältä". Hämeenlinna on SM-liiga kartalla vain maantieteellisen asemansa takia jos sijainti olisi jossain Kuopion paikkeilla olisi Kalpan nimi ilmeisesti HPK. HPK:n vahvuus on ulkomaalaisten vahvistuksien hankkiminen, mutta omat kasvatit ovat enemmän kuin harvassa ja pelkästään tässä valossa Espoo on tehnyt Suomen kiekoilun eteen niin paljon hyvää, että Hämeenlinna on hyvä ja vaikenee ja kumartaa syvää Espoon suuntaan. Ja muistakaa hämeenlinnalaiset Espoo on sentään voittanut Suomen mestaruuden edes junnuissa!



Et ole kuitenkaan tainnut lukea tätä ketjua kovinkaan tarkasti. Tai sitten olet antanut omien mielikuviesi haitata puolueetonta ajattelua.

Tuo Hämeenlinnan ja Kuopion maantieteellisellä sijainnilla jossittelu on samaa luokkaa, kuin "jos lehmällä olisi siivet, olisi olemassa siivekäs lehmä" tai "jos Helsingin nimi ei olisi Helsinki, ei Helsinkiä olisi olemassakaan". Hämeenlinna ei siis voi hyvälle (Suomen mittakaavassa) sijainnilleen mitään. Itse olen tässä keskustelussa julki ajatuksia HPK:n mahdollisuuksista hyödyntää Hämeenlinnan maantieteelistä sijaintia paremmin.

HPK:n juniorityön tasosta Master God sanoi jo kaiken oleellisen. Hän jätti (tarkoituksella) paljon nimiä mainitsemattakin. HPK ei ole juniorityönsä tasosta huolissaan, eikä ole syytäkään. Junnumestaruuksiakin ropisee Kanta-Hämeeseen seuraavan 10 vuoden sisällä, kun uusi harjoitushalli alkaa kantamaan hedelmää.

Brändistä, sekä HPK:n että Bluesin, olemme tässä ketjussa keskustelleet paljon. Luehan, hull16, ketju uudelleen läpi ja alat ehkä hahmottamaan tilannetta uudessa valossa. Sen jälkeen voit ehkä perustella näkemyksesi tarkemmin. Nyt siitä ei oikein ota pirukaan selvää.

ps. En tiedä miten Sinun kumarruspuheesi pitäisi ottaa. Provo? Asia kuitenkin on näin, että tässä ei kukaan ala kumarteleen mihinkään suuntaan. Kyse on ollut brändien vahvuuksista ja heikkouksista, sekä ajatuksista, joilla brändejä voitaisiin ehkä parantaa.
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti BitterX
Brändistä, sekä HPK:n että Bluesin, olemme tässä ketjussa keskustelleet paljon. Luehan, hull16, ketju uudelleen läpi ja alat ehkä hahmottamaan tilannetta uudessa valossa. Sen jälkeen voit ehkä perustella näkemyksesi tarkemmin. Nyt siitä ei oikein ota pirukaan selvää.
Hienoa mennä jonkin abstrakin brändin taakse kun te väitätte mm. että Bluesin paidat ovat brändin mukaiset. Niin ovathan ne hailakat mutta tekeekö ne sitten brändistäkin hailakan? Ei minusta.
Toinen asia on tuo kaupungin väkiluku jolla ei ole tuon taivaallista merkitystä kun suurin osa junnuistanne tulle kuitenkin lähikunnista
kuten muillakin pikkukaupungeilla. Otetaan eimerkiksi Rauma, joka on suunnillen saman kokoinen kaupunki, heillä on suomen mestaruus ja nimiä löytyy ihan maan huippuihin asti. Hämeenlinnan suuruuden vuodet vain osuvat toiselle seuralle ja itse asiassa Kerhon historia on menestykseltään hyvin nuori ja Espoon Bluesin kanssa melkein saman ikäinen joten turha mennä ilkkumaan brändin pienuudesta Espoolaisia.
 
Viimeksi muokattu:

Spenroos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, JanPa
Viestin lähetti Daespoo
En vielä Niko Kapasella ja Antti Miettisellä lähtisi hirveästi keulimaan omaa juniorityöskentelyä vaikka hienoja pelaajia ovatkin. Ja Niko Kapasella on vielä helvetisti matkaa Samin saavuttamiseksi, ei olla edes lähellä.

No siltä osin olen eri mieltä että näin pienestä paikasta kun tulee tuonkin tason pelimiehiä parin kolmenkin vuoden välein, ja siinä rinnalla vielä himmeämpiä NHL-pelaajia kuten Hahl, unohtamatta niitä pelaajia jotka ovat yltäneet liigatasolle niin ei voi puhua siitä että hyviä junnuja tulee sangen harvakseltaan.
Viestini tarkoitus oli siis vain tuoda esiin se, että vaikkei junnutoiminta täällä välttämättä suurinta määrää tähtiä kasvata, niin kyllä noita kelpo pelimanneja löytyy.

Tarkoitus ei ollut omalla kommentilla millään tavalla ottaa kantaa Bluesin junioritoimintaan, joka kieltämättä on hyvää. Kaiken kunnian olen siitä valmis antamaan siihen suuntaan.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Hienoa mennä jonkin abstrakin brändin taakse kun te väitätte mm. että Bluesin paidat ovat brändin mukaiset. Niin ovathan ne hailakat mutta tekeekö ne sitten brändistäkin hailakan? Ei minusta.
Toinen asia on tuo kaupungin väkiluku jolla ei ole tuon taivaallista merkitystä kun suurin osa junnuistanne tulle kuitenkin lähikunnista
kuten muillakin pikkukaupungeilla. Otetaan eimerkiksi Rauma, joka on suunnillen saman kokoinen kaupunki, heillä on suomen mestaruus ja nimiä löytyy ihan maan huippuihin asti. Hämeenlinnan suuruuden vuodet vain osuvat toiselle seuralle ja itse asiassa Kerhon historia on menestykseltään hyvin nuori ja Espoon Bluesin kanssa melkein saman ikäinen joten turha mennä ilkkumaan brändin pienuudesta Espoolaisia.

Ei huvittaisi millään vääntää rautalangasta, mutta kai se on pakko.

1. "...suurin osa junnuistanne tulle kuitenkin lähikunnista"

Tulkoon vaikka Keniasta. Seuran juniorityön laadun osoittaa se, että pelaaja kasvaa huippupelaajaksi ko. seuran juniorikoulussa.


2. "Hämeenlinnan suuruuden vuodet vain osuvat toiselle seuralle ja itse asiassa Kerhon historia on menestykseltään hyvin nuori..."

Suosittelen HPK:n historiaan tutustumista tai vaihtoehtoisesti kommentoimatta jättämistä.


3. "...turha mennä ilkkumaan brändin pienuudesta Espoolaisia."

Viime aikoina tässä keskustelussa kukaan ei ole ilkkunut ketään. Olemme vertailleet brändejä ja keskustelleet niistä suhteellisen asiallisesti.
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti BitterX
Ei huvittaisi millään vääntää rautalangasta, mutta kai se on pakko.

1. "...suurin osa junnuistanne tulle kuitenkin lähikunnista"

Tulkoon vaikka Keniasta. Seuran juniorityön laadun osoittaa se, että pelaaja kasvaa huippupelaajaksi ko. seuran juniorikoulussa.


2. "Hämeenlinnan suuruuden vuodet vain osuvat toiselle seuralle ja itse asiassa Kerhon historia on menestykseltään hyvin nuori..."

Suosittelen HPK:n historiaan tutustumista tai vaihtoehtoisesti kommentoimatta jättämistä.


3. "...turha mennä ilkkumaan brändin pienuudesta Espoolaisia."

Viime aikoina tässä keskustelussa kukaan ei ole ilkkunut ketään. Olemme vertailleet brändejä ja keskustelleet niistä suhteellisen asiallisesti.

1. Mistä juniori koulusta esim. Somervuori ja Santala ovat tulleet tai Hentunen ja Pärssinen?
2. Montako mestaruutta HPK:lla on?
3. Tuo onkin ihan uutta... tai oikeastaan ihan tuttua se on vain Hämeenlinnalaisten normaali tapa keskustella asiallisesti eli mollata kaikkia muita

Se siitä rautalangastasi

Hyvää yötä palataan tarvittaessa huomena asiaan...
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
1. Mistä juniori koulusta esim. Somervuori ja Santala ovat tulleet tai Hentunen ja Pärssinen?
2. Montako mestaruutta HPK:lla on?
3. Tuo onkin ihan uutta... tai oikeastaan ihan tuttua se on vain Hämeenlinnalaisten normaali tapa keskustella asiallisesti eli mollata kaikkia muita

Se siitä rautalangastasi

Hyvää yötä palataan tarvittaessa huomena asiaan...

1. Eivät HPK:n, olet oikeassa. Sen sijaan henkilöt, jotka mainittiin aiemmin tämän keskustelun puheenvuoroissa, kuten A.Miettinen, R.Hahl, N.Kapanen, T.Virta (vai mainittiinko häntä) ovat HPK:n juniorikoulun tuotteita. Monen muun kelpo pelimiehen lisäksi... Santalasta, Somervuoresta, Hentusesta ja Pärssisestä päästään toiseen asiaan. Nimittäin pelaajien kehittäminen tähdiksi. Niin, sehän on myös taito sinänsä...

2. 0. HPK pelasi pääsarjatasolla useina männä vuosikymmeninä. Taisipa sieltä jokunen mitalikin ropsahtaa. Eikö tämä riitä kertomaan sinulle mitään menestyksestä?

3. Tällä palstalla on puukotettu puolin ja toisin, mutta VIIME AIKOINA (niinkuin edellisessä viestissä kirjoitin) keskustelu on ollut asiallista.

hull16, oikeastaan ihmettelen itsekin miksi vastasin viestiisi. Et ole ilmeisesti vieläkään lukenut kirjoituksia uudelleen läpi tai sitten et ole niitä ymmärtänyt (luetun ymmärtäminen?). Olisi aika se tehdä, sillä nyt olemme jo todella rumasti aiheen ulkopuolella.

Hyvää yötä! Palataan huomenna ASIAAN ei asian viereen!
 
Viimeksi muokattu:

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Bluesin kaksi suurta ongelmaa liittyvät espoolaisuuteen. Ensinnäkin Espoossa on reilut 200K asukasta, joista syntyperäisiä espoolaisia on oman arvioni mukaan alle puolet. Sellaisia, joiden vanhemmatkin olisivat syntyperäisiä espoolaisia ei taida olla kuin pieni murto-osa. Tämä johtuu Espoon kovasta kasvutahdista. En nyt jaksa enää jauhaa HPK:sta, joten otan esimerkiksi Oulunm joka sopiikin tähän paljon paremmin. Oulussa on reilusti vähemmän asukkaita kun Espoossa. Oulun asukkaista varmasti iso osa on muualta tulleita, mutta; Oulun asukkaista varmasti yli 90% on kotoisin ja juuriltaan lähempää Oulua kun mitään muuta liigakaupunkia. Espoossakin asuu varmasti monta kertaa enemmän Oulusta kotoisin olevia kun Oulussa Espoosta tulleita. Tämä on fakta. Näimpä sellaisia espoolaisia, jotka tuntevat olevansa espoolaisia ei olekaan enää niin paljon.

Toinen ongelma on se, että espoolainen liigahistoria on vasta kymmenen vuotta vanha. Sitä ennen lähes kaikki espoolaiset, joita liigakiekko kiinnosti olivat jonkun muun liigaseuran kannattajia. Suurin osa IFK:n ja Jokereiden. Itse olin lukiossa kun Kiekko-Espoo nousi liigaan. Silloin suurin osa koulukavereistani oli nimenomaan Helsinkiläisseurojen kanttajia. Ei heistä kukaan joukkuetta noin vain vaihtanut. Faniksi joko synnytään tai kasvetaan. Ei faniksi tulla. Ei muuta kuin sellaisen joukkueen joka voittaa mestaruuksia. Ne espoolaiset, jotka olivat Kiekko-Espoon noustessa liigan siinä iässä, jossa yleensä oma joukkue valitaan, eli juuri koulunsa aloittaneita ovat nyt juuri tulossa täysi-ikäisiksi. Siihen, että he ovat niitä viisikymppisiä, jotka kantavat rahaa otteluihin on vielä aikaa. Tämä on rakennustyötä ja tällä työmaalla ollaan nyt tekemässä vahvaa perustusta, jolle voi rakentaa hienon ja kestävän talon, joka ei ihan heti romahda.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Viestin lähetti hull16
Niinpä, te olette pieni kaupunki... mutta jos katsotaan ketä noista mainitsemistasi on oikeasti hämeenlinnalaisia niin veikkaanpa ei ketään (en siis todellakaan tiedä) mutta ympäristö kunnista kyllä kaikki joten turha puhua Hämeenlinnan pienuudesta kun valta osa pelaajia on muualta.
Niko Kapanen, born 29.04.1978, Hameenlinna, Finland
Marko Tuulola, born 07.02.1971, Hameenlinna, Finland
Riku Hahl, born 01.11.1980, Hameenlinna, Finland
Tony Virta, born 28.06.1972, Hameenlinna, Finland
Hannu Toivonen, born 18.05.1984, Kalvola, Finland

Ei kannattaisi lähteä arvaamaan, jos ei tiedä. Eri asia sitten onkin, mitä merkitystä sillä syntymäpaikalla on.
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti Master God
Ei kannattaisi lähteä arvaamaan, jos ei tiedä.

Mitä muutakaan voi tehdä kuin arvata jos ei tiedä?
 
F

Flonaldo

Viestin lähetti Daespoo
Voi olla että näin on, en tiedä. Sen tiedän että Bluesin brändi on vahvistumassa todennäköisesti liigan nopeinta tahtia. Tai no, enhän minä sitä tiedä (tutkimuksia ei varmaan ole tästäkään tehty) mutta uskon vakaasti näin on. Tällä hetkellä Bluesia johdetaan erittäin ammattimaisesti ja kaikesta huomaa että ollaan tosissan mukana.

Jos ajatellaan HPK:ta niin jotenkin tulee väkisin mieleen sellanen 'perinteinen yhdistys meininki' eli vähän niinkuin talkoo hengessä mennään ja sillain. Toisaalta surullista mutta nykyään kylmässä bisnesajattelumaailmassa se ei välttämättä anna kaikkein ammattimaisinta kuvaa HPK:sta. Toisaalta HPK:n hyvä menestys kompensoi tätä, lätkää seuraavat tietävät että HPK:n johto tekee ainakin pelaajapuolella hyvää työtä.

Miksi sponsorit tykkäävät Bluesista? Hmmmm...Suomen toiseksi suurin ja nopeiten kasvava kaupunki, Suomen High-Tech keskus, Suomen suurin teknologiakeskittymä, erittäin monen suuren yrityksen kotikunta, suhteellisen varakasta porukkaa paljon jne...Jos et näitä tullut ajatelleeksi niin ehkä markkinointi ei ole sun juttus.
Bluesin brändi varmasti on vahvistumassa, mutta mihin suuntaan sitä viedään? Nyt näyttäisi siltä, että brändinrakennuksen suunta on ns. vara-Jokerit. Pitkälti samoilla palasilla mennään, mutta Jokereiden brändi on niin vahva, että Blues ei sitä koskaan tule tavoittamaan. Ja jää siis aina pikkuveljen asemaan.

HPK:n kohdalla tuo "yhdistysmeininki" taas on juuri osa brändinrakennusta. Kerhoa tehdään yhdessä koko kaupungille ja siitä on paljon hyötyä, kun ollaan paikallisten sponsoreiden puheilla. Täällä tehdään kaikenlaista ns. hyvää hyvyyttään, Bluesin kohdalla jokainen euro tarvitsee puristaa ihan kylmästi bisnesmielessä.

Blues on varmasti ihan kiinnostava sponsorointikohde. Mutta miten nuo listaamasi seikat parantavat Bluesin arvoa markkinointikohteena? Se väki ratkaisee, joka käy hallissa tai seuraa Bluesia televisiosta. Ja sitähän Bluesilla on suunnilleen saman verran kuin HPK:lla. Vaikka kuinka olisi hieno halli ja naapurissa it-puljuja, niin näytöt ratkaisevat. Ja näyttöihin vaaditaan katsojia ja Bluesin yleisömäärät vain tippuvat koko ajan.

Mitä yleisesti tulee brändeihin, niin logon merkitystä ollaan kyllä täällä ylikorostettu. Eri juttu tietysti, jos oltaisiin myymässä muroja ruokakaupassa. Silloin kuluttaja tekee valintansa pitkälti itse tuotteen visuaalisen ilmeen perusteella ja logolla on suuri vaikutus. Viihdetapahtuma, jota myös lätkäpeliksi kutsutaan on kuitenkin palvelu. Ja kyseisen palvelun markkinoinnissa logolla on hyvin pieni vaikutus. Kukaan ei mene tai jätä menemättä hallille logon vuoksi, siihen vaikuttavat pelityyli, valmentajat, pelaajat ja johto. Palvelussa, ja erityisesti tässä palvelussa, logolla on hyvin pieni merkitys.

Oma lukunsa taas sitten on oheismyynti, jossa logo on erittäin ratkaiseva. Mutta se on sitten taas Suomessa niin nappikauppaa, että sillä ei ole mitään todellista rahallista merkitystä.

hull16: Hämeenlinnassa sentään on voitettu jääkiekon mestaruuksia miesten SM-sarjassa. Ja jos tosiaankaan ei mitään tietoa ole, niin ehkä kannattaisi pitää suunsa supussa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Viestin lähetti Flonaldo
Bluesin brändi varmasti on vahvistumassa, mutta mihin suuntaan sitä viedään? Nyt näyttäisi siltä, että brändinrakennuksen suunta on ns. vara-Jokerit. Pitkälti samoilla palasilla mennään, mutta Jokereiden brändi on niin vahva, että Blues ei sitä koskaan tule tavoittamaan. Ja jää siis aina pikkuveljen asemaan.

Jokerit on varmasti jollain tavalla esikuvana, tätä ei varmaan voi kieltää. Toisaalta, miksi pitäisi kieltää?? Jokerit on helvetin ammattimaisesti johdettu organisaatio, jos samaa ammattimaisuutta matkitaan niin minusta siinä ei ole mitään väärää. Ja tässä en tarkoita nyt pelityyliä vaan yleensä organisaation johtamista. Kun tuohon ammattimaisuuteen yhdistetään Espoolaisuus joka TULEE vahvistumaan (uudet sukupolvet ovat jo vahvasti Espoolaisia ja sitä kautta paljon herkemmin Blues-faneja kuin vanhat) niin saadaan aivan oma brändi.

HPK:n kohdalla tuo "yhdistysmeininki" taas on juuri osa brändinrakennusta. Kerhoa tehdään yhdessä koko kaupungille ja siitä on paljon hyötyä, kun ollaan paikallisten sponsoreiden puheilla. Täällä tehdään kaikenlaista ns. hyvää hyvyyttään, Bluesin kohdalla jokainen euro tarvitsee puristaa ihan kylmästi bisnesmielessä.

Toimii varmasti tiettyyn pisteeseen asti, ei siinä mitään. Fakta on vain se että nykyisessä liigassa mikään ei toimi 'hyvää hyvyyttään' joten sellanen talkoo meininki on häviävä luonnonvara.

Blues on varmasti ihan kiinnostava sponsorointikohde. Mutta miten nuo listaamasi seikat parantavat Bluesin arvoa markkinointikohteena? Se väki ratkaisee, joka käy hallissa tai seuraa Bluesia televisiosta. Ja sitähän Bluesilla on suunnilleen saman verran kuin HPK:lla. Vaikka kuinka olisi hieno halli ja naapurissa it-puljuja, niin näytöt ratkaisevat. Ja näyttöihin vaaditaan katsojia ja Bluesin yleisömäärät vain tippuvat koko ajan.

Vaikka Bluesin katsojamäärät ovat vain hieman HPK:ta suurempia, on Bluesin medianäkyvyys eri tasolla. On sitten syy Salonojan rahojen, Christian Ruutun toiminnan tai maantieteellisen sijainnin, Blues on mediassa hyvin esillä. Katsomossa käy hyvätuloista jengiä ja pitkänajan trendi tulee varmasti olemaan positiivinen (katsojalukujen siis). Ei kaikki ole kiinni katsojamääristä.

Mitä yleisesti tulee brändeihin, niin logon merkitystä ollaan kyllä täällä ylikorostettu. Eri juttu tietysti, jos oltaisiin myymässä muroja ruokakaupassa. Silloin kuluttaja tekee valintansa pitkälti itse tuotteen visuaalisen ilmeen perusteella ja logolla on suuri vaikutus. Viihdetapahtuma, jota myös lätkäpeliksi kutsutaan on kuitenkin palvelu. Ja kyseisen palvelun markkinoinnissa logolla on hyvin pieni vaikutus. Kukaan ei mene tai jätä menemättä hallille logon vuoksi, siihen vaikuttavat pelityyli, valmentajat, pelaajat ja johto. Palvelussa, ja erityisesti tässä palvelussa, logolla on hyvin pieni merkitys.

No en kyllä ole koskaan valinnut muroja logon perusteella mutta ymmärrän mitä yrität ajaa takaa. Logo on vain yksi osa seuran brändiä mutta se on se johon seura yhdistetään. Esimerkki: 1000:lle ihmiselle lyödään Jokerien narri-logo ja HPK:n ritari-logo eteen ja pyydetään kertomaan mihin yhdistävät logon. Uskallan väittää että jos nuo 1000 ihmistä ovat satunnaisesti otettu suomen väestöpohjasta niin vähintään kaksinkertainen määrä yhdistää narri-logon Jokereihin verrattuna siihen joukkoon joka yhdistää ritari-logon HPK:n. Itse asiassa suhde saattaa olla huomattavasti suurempi. Tässä suhteessa HPK saattaakin olla itse asiassa liigan viimeisiä.

Logo ei houkuttele katsojia hallille mutta se vaikuttaa seuran brändin tunnettuvuuteen suuresti ja tämä on taas potentiaalisille sponsoreille merkittävä seikka.

Logo on osa pelipaitaa ja pelipaidan merkitys on sponsoreille suuri. Hyvä pelipaita on huomattavasti houkuttelevampi kuin huono pelipaita.

hull16: Hämeenlinnassa sentään on voitettu jääkiekon mestaruuksia miesten SM-sarjassa. Ja jos tosiaankaan ei mitään tietoa ole, niin ehkä kannattaisi pitää suunsa supussa.

Millon ja millä nimellä?
 

spade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Asiahan ei nyt minulle kuulu, mutta vastataan.

Daespoo: Hämeenlinnan Tarmo voitti SM-kultaa vuosina 1948 ja 1949.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Sen verran haluaisin kysyä Jokerifanilta (hull16) joka ottaa osaa tähän ketjuun puolustaen Espoolaisia.

1. Jos se pitää mainita että Santala ja Somervuori eivät ole Kerhon kasvatteja niin MIKSI he eivät saaneet mahdollisuutta nousta maajoukkueeseen ja kansalliselle huipulle Jokereissa?

2. Miksi urputtaa jostain kavereiden tulosta ympäristökunnista jos Jokereidenkin junioripelaajista osa tulee Helsingin ympäristön huomattavasti Hämeenlinnaa suuremmista kunnista, mm. suurin tähtenne nykyinen NHL-pelaaja Selänne.

3. Minkä takia muutenkaan mollata Hämeenlinnaa koska kyllähän Jokerit ovat Kerhon pelaajista hyötyneet enemmän kuin Kerho Jokerien pelaajista.

4. Miksi ihmeessä Jokerifani puolustaa Espoota, luulisi että Espoon kanssa kilpailua on huomattavasti enemmän ja se on kovempaa kuin Hämeenlinnan kanssa, vai pelottaako se että pikkuisen Hämeenlinnan seura astuu suurensuurien Jokerien ja Bluesin varpaille.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Mitä muutakaan voi tehdä kuin arvata jos ei tiedä?

Pitää mölyt mahassa ja lopettaa väärän informaation levittäminen. Toinen vaihtoehto on ennen kommentoimista ottaa hieman selvää asioista.


Daespoo: Hämeenlinnan Tarmo voitti SM-kultaa vuosina 1948 ja 1949.

Tarmon huippuvuodet osuivat sopivasti siihen ajankohtaan, kun SM-Sarjajoukkueiden hyvä-adjektiivin vertailumuoto meni seuraavasti:

Hyvä -> Parempi -> Paras -> Tampereen Ilves

Tarmo oli tällöin useana vuonna (10?) Suomen paras jääkiekkojoukkue, Ilveksen jälkeen tietysti. Myös HPK menestyi kiitettävästi tuona aikana ja vielä paljon Tarmon jälkeenkin, ennen vaipumistaan pitkälle kakkossarjatasovaellukselleen (Suomen sarja ja 1-Divisioona). Mutta Hämeenlinna on siis yksi maamme todellisia kiekkokaupunkeja, sitä ei käy hull16:kan kiistäminen.


Toimii varmasti tiettyyn pisteeseen asti, ei siinä mitään. Fakta on vain se että nykyisessä liigassa mikään ei toimi 'hyvää hyvyyttään' joten sellanen talkoo meininki on häviävä luonnonvara.

Daespoo, luitko aikaisemman kommenttini tässä ketjussa koskien HPK:n yhdistysmuotoa?
 
Viimeksi muokattu:

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti Flonaldo
hull16: Hämeenlinnassa sentään on voitettu jääkiekon mestaruuksia miesten SM-sarjassa. Ja jos tosiaankaan ei mitään tietoa ole, niin ehkä kannattaisi pitää suunsa supussa.
Tiedän toki, että kaupungissa on kaksi mestaruutta ja totesin myös seuraavaa: "Hämeenlinnan suuruuden vuodet vain osuvat toiselle seuralle ja itse asiassa Kerhon historia on menestykseltään hyvin nuori ja Espoon Bluesin kanssa melkein saman ikäinen joten turha mennä ilkkumaan brändin pienuudesta Espoolaisia."
Se on totta, että en tiennyt joittenkin pelaajien syntymäpaikkaa joskaan en katso sitä millään tavalla merkittäväksi niinkuin Master God:kin totesi.
 

PIHLIS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo BLUES, Kärpät
4. Miksi ihmeessä Jokerifani puolustaa Espoota, luulisi että Espoon kanssa kilpailua on huomattavasti enemmän ja se on kovempaa kuin Hämeenlinnan kanssa, vai pelottaako se että pikkuisen Hämeenlinnan seura astuu suurensuurien Jokerien ja Bluesin varpaille.

Näin siis Ulvilasta, ja muu Suomi nauraa. Ei vaineskaa.

Onko siis pahempaa se, että joku astuu varpaille, vai se, että jokin seura ei todellakaan sytytä??? (Muuten kuin negatiivisessa mielessä)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös