Mainos

Mainokset, kausikortit, tv-näkyvyys

  • 6 895
  • 108

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti Daespoo
Bravo Designer, vähän odotinkin jo milloin saavut tänne haastamaan riitaa. Et pettänyt odotuksiani.
En ole kirjoittanut mitään, mihin et olisi omalla käytökselläsi antanut aihetta. Oletpas herkkänahkainen sellaista kritiikkiä kohtaan, johon olet laajalti viljellyt kasvualustaa.
Hame päälle, leidi, ja takaisin virkkuukoukun ääreen.

Muok. Lisätäänpä tänne, jotta Daespoolla olisi muutakin tekemistä kuin laskea eri kirjoittajien viestejä. Flonaldo esitti sinulle, Daespoo, hyvin yksinkertaisen kysymyksen. Et ole ehtinyt vastata siihen, koska olet ollut kiireinen kaikki-näkevät-minkä asian parissa. Josko vastaisit siihen nyt?
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Viestin lähetti Designer
En ole kirjoittanut mitään, mihin et olisi omalla käytökselläsi antanut aihetta. Oletpas herkkänahkainen sellaista kritiikkiä kohtaan, johon olet laajalti viljellyt kasvualustaa.
Hame päälle, leidi, ja takaisin virkkuukoukun ääreen.

Hyvä yritys. Kaikille lienee jo selvää että sinun ainoa tarkoituksesi tässä ketjussa on provottaa ja haastaa riitaa. 2 viestiä tässä ketjussa ja molemmat ovat pelkkää tsättiä, provoa ja vittuilua. Toivottavasti modet on hereillä.
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
Viestin lähetti Designer
En ole kirjoittanut mitään, mihin et olisi omalla käytökselläsi antanut aihetta. Oletpas herkkänahkainen sellaista kritiikkiä kohtaan, johon olet laajalti viljellyt kasvualustaa.
Hame päälle, leidi, ja takaisin virkkuukoukun ääreen.

Kasva, vähän tätä ihan asiallista keskustelua seurannut ja olet täällä vain provonnut. Daespoo on keskustellut ihan asiallisesti aiheesta ja esittänyt omat mielipiteensä. Teillä on tainnut olla riitaa joskus aiemminkin, mutta turha sitä on muihin keskusteluihin enää sotkea. Jos Daespoo on joskus tehnyt jotain väärin, niin on tehnyt mutta tämä on ollut asiallinen keskustelu. Itsekkin syyllistyn ot:hen mutta tuommoinen pistää vihaksi.

Jos Itse aiheeseen palataan, niin liigan vahvin brandi on ainakin mielestäni HIFK:lla ja Jokerit & TPS tulevat vähän perässä. Blues on minulle ainakin tällä hetkellä mitään sanomaton, vaikka brändiä ja imagoa koitetaan tällä hetkellä kovasti koota. Rauman Lukon ja mclarenin vertaaminen on vähän epäreilua, ei liigassa kovin moni seura vois sponsoreitaan valkata. HPK:lla on pikkuseuroista selvästi vahvin brändi ainakin jääkiekko fanien keskuudessa, mutta ei tavis osaa yhdistää samoja asioita siihen.
Jauhan ihan peruskakkaa kuin kaikki muutkin. NHL pelipaidat ovat myöskin ihan eri planeelta, raha liikkuu eri malliin ja olisi kulttuurishokki jos paidassa joku isompi mainos seisoisi. Suomessa tähän on totuttu ja tämä tilkkutäkit eivät liigasta häivy ennenkuin pikkujoukkueet on kuopattu. Siihen taitaa mennä vielä aika pitkä aika.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
1+1=3. viesti

Viestin lähetti Daespoo
Jos sulla on ongelma Tommyn kanssa niin osoita viestisi hänelle, jopa sinulle herkkänahkaiselle HPK-fanille pitäisi olla suhteellisen selvää että se ei ole hyökkäys HPK:ta vastaan jos pidän pk-seudun jengien pelipaitoja laadukkaimpina. Yritä nyt jo mies aikuistua pikkuhiljaa.

Sulla on nyt jo kaksi viestiä tässä ketjussa joissa ei ole yhtään mitään sisältöä, pelkkää provotusta ja marinaa. Kannattaisi vähän miettiä silloin että onko yleensä järkevää silloin kirjoittaa mitään?
ehto
JOS

Viestin lähetti Daespoo & Tommy
Kärpillä ja HPK:lla ylivoimaisesti rumimmat asut. (Tommy)
----------------------------------------------------------------------------
Oikeastaan vain pk-seudun jengit ovat tajunneet pelipaitojen visuaalisen arvon eli ei mitään tilkkutäkkejä vaan laadukkaat, "korkeatasoisen brändin" omaavat pelipaidat löytyvät kaikilta kolmelta.(Daespoo)

NIIN

Sanotaan nyt että se teidän pelipaita natsaa hyvin pelityyliin ja kulttuuriin eli - hajuton, mauton ja väritön-(mikkoz)


aika simppeliä matikkaa

Ei mulla mitään ongelmia ole. Kuhan testailen Espoolaisten herkkänahkaisuutta. :)
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Senior: Normaalisti ei kannata. Joskus vaan metsään kannattaa huutaa niinkuin se vastaa. Tai jotain.
Depre: Joillain asioilla on laajat taustat eikä niitä kannattane selvittää joka kerran kun joku niitä ihmettelee. Sanotaanko näin, että suunnilleen kenenkään muun kirjoituksiin en noin puuttuisikaan. Tuo yksi kyllä tietää, miksi kirjoitin mitä kirjoitin.

En näe sitä kovin kauaskantoisena puuhana, jos jokaisesta liigaseurasta yritetään luoda oma brändinsä. Joukkueilla on liian erilaiset taustat ja puitteet keskenään vertaillessa. Lisäksi, liian moni näkee vain sen, mitä siinä oman kylän nurkilla tai korkeintaan 50 kilometrin päässä tapahtuu. Lopuista tehdään sitten ihan vaan johonkin perustuva mielikuva, jonka kritisointi koetaan helposti silkkana kettuiluna. Liian vahva brändiksi vääntäminen voi aiheuttaa myös sen, että omat fanit pitävät touhua lähinnä kiusallisena ja muiden fanit huvittavana.

Omaan näkyvyyteensä mediassa joukkueet eivät kovin laajalti voi vaikuttaa, eikä menestyminen välttämättä korreloi näkyvyyden kanssa. Tästä on tadettu jutella sellaiset tusinan kertaa Jatkoajan olemassaolon aikana.
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
Viestin lähetti Designer

Depre: Joillain asioilla on laajat taustat eikä niitä kannattane selvittää joka kerran kun joku niitä ihmettelee. Sanotaanko näin, että suunnilleen kenenkään muun kirjoituksiin en noin puuttuisikaan. Tuo yksi kyllä tietää, miksi kirjoitin mitä kirjoitin.

Jotain muistelisin huomanneeni aikaisemmin, mutta eikö sen voisi jättää ulkopuolelle? Tuollainen vie keskustelua väärään suuntaan ja pahasti. Noh etköhän itsekkin sen tiedä, mutta parempi olisi ehkä vain jättää jotkut kommentit huomiotta vaikka koville ottaisikin. Palataanko aiheeseen?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Viestin lähetti Designer
Senior: Normaalisti ei kannata. Joskus vaan metsään kannattaa huutaa niinkuin se vastaa. Tai jotain.
Depre: Joillain asioilla on laajat taustat eikä niitä kannattane selvittää joka kerran kun joku niitä ihmettelee. Sanotaanko näin, että suunnilleen kenenkään muun kirjoituksiin en noin puuttuisikaan. Tuo yksi kyllä tietää, miksi kirjoitin mitä kirjoitin.


Miksi ihmeessä et voi käyttää sitä YV:tä?? Tästä samasta aiheesta on väännetty niin tuhat kertaa peistä ja aina jaksat tulla jauhamaan samaa provopaskaa näihin julkisiin ketjuihin. Jos vituttaa minun viestit niin pistä YV:tä niin tapellaan siellä, en kertakaikkiaan ymmärrä minkä helvetin takia sun pitää alkaa haastaan riitaa joka ikisessä ketjussa jossa vähänkin mielipiteet menee ristiin.

Kasva jo aikuiseksi.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti depre
Jotain muistelisin huomanneeni aikaisemmin, mutta eikö sen voisi jättää ulkopuolelle? Tuollainen vie keskustelua väärään suuntaan ja pahasti. Noh etköhän itsekkin sen tiedä, mutta parempi olisi ehkä vain jättää jotkut kommentit huomiotta vaikka koville ottaisikin. Palataanko aiheeseen?
Joskus vain menee piru mieheen ja pitää koittaa, huutaako se edelleen yhtä kovaa kuin ennen jos vähän tökkäisee. Huomannet, että en ole tässä asiassa ihan yksin? No mutta, eiköhän se siitä. Laitoin tuohon jo jotain asiaakin.

Muok. Daespoo, toimii se YV-lähetys kai sinullakin? Osaatko käyttää?
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Viestin lähetti Designer
Joskus vain menee piru mieheen ja pitää koittaa, huutaako se edelleen yhtä kovaa kuin ennen jos vähän tökkäisee. Huomannet, että en ole tässä asiassa ihan yksin? No mutta, eiköhän se siitä. Laitoin tuohon jo jotain asiaakin.

Valitettavasti olet tässä asiassa täysin yksin. Kuten varmaan huomasit niin ketjussa keskusteltiin ihan asiasta kunnen sinä, MikkoZ ja Roman tulitte ja veitte keskustelun aivan muille raiteille.

Jatkossa YV:tä kiitos.

EDIT: "Muok. Daespoo, toimii se YV-lähetys kai sinullakin? Osaatko käyttää?"

Eli tarkoitatko sitä että aina kun keskustelen jossain ketjussa niin lähetän sinulle YV:n jossa kerron missä ketjuissa olen käymässä keskustelua ja mistä aiheesta jotta voit sitten alkaa suoraan vittuilemaan, provoamaan ja marisemaan suoraan yv:nä ilman että aloitat sen julkisena ja vasta kehoituksien jälkeen siirryt yv:lle. Mieti nyt vähän taas kuka täällä aloitti ja mitä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti Daespoo
Eli tarkoitatko sitä että aina kun keskustelen jossain ketjussa niin lähetän sinulle YV:n jossa kerron missä ketjuissa olen käymässä keskustelua ja mistä aiheesta jotta voit sitten alkaa suoraan vittuilemaan, provoamaan ja marisemaan suoraan yv:nä ilman että aloitat sen julkisena ja vasta kehoituksien jälkeen siirryt yv:lle. Mieti nyt vähän taas kuka täällä aloitti ja mitä.
<set explain to dummy mode on>Kun olet menettänyt hermosi siinä määrin, ettet enää tyydy henkilökohtaisuuksiin menemisiin vaan räyhäät siitä, että haluat mielummin vastaukset yksityisviesteinä, niin voinet lähettää sen ensimmäisen viestin itsekin. Jos siis osaat. Tajuaako?<set explain to dummy mode off>

Viestin lähetti depre
NHL pelipaidat ovat myöskin ihan eri planeelta, raha liikkuu eri malliin ja olisi kulttuurishokki jos paidassa joku isompi mainos seisoisi. Suomessa tähän on totuttu ja tämä tilkkutäkit eivät liigasta häivy ennenkuin pikkujoukkueet on kuopattu. Siihen taitaa mennä vielä aika pitkä aika.
Niinpä. Onhan se ikävää, että tilkkutäkkimalli ei kaikkien silmiä miellytä, mutta vaihtoehdot ovat aika vähissä. Joku tuossa toikin esiin sen vaihtoehdon, että lähettäisiin hakemaan suurempia sponsoreita myös oman talousalueen ulkopuolelta. Ehkä joku Nokia, Neste tai Sonera (viitsiiköhän tuota viimeistä nyt laittaakaan..) voisikin lähteä sponsoroimaan jotain joukkuetta. Vai voisiko? Kaipa joku jengi on jo yrittänyt tuollaista suursponsoria saada, vaain aika harvalla on. Riittääkö firmoilla kiinnostusta? Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että ei riitä.

Pikkujoukkueiden kuoppaaminen tarkoittaisi suunnilleen samaa kuin nykyisen liigan kuoppaaminen.
 

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mun ei varmaan espoolaisena pitäisi kommentoida asiaa ollenkaan, mutta kun mieli tekee.

Sitä seikkaa tuskin kukaan lähtee kiistämään, että vahvin brändi liigaseuroista on IFK:lla. Lisäksi heillä on vahvasti kehittymässä myös toinen brändi eli The Pena joka on jo ajamassa tunnettavuudessaan Hjalliksen ohi. Ainakin näin jääkiekkopiireissä. Toisena tuleekin sitten Hjalliksen oma seura ja ainakin mun mielestä kolmosena TPS. Näiden kolmen jälkeen on sitten tasaisempaa. Mun asteikossa seuraavina tulevat Tappara, Ilves ja Kärpät. Näiden jälkeen muut.

Bluesin brändi on todellakin yhä lapsen kengissä, mutta sitä rakennetaan tällä hetkellä vahvasti. Hyvänä esimerkkinä juuri uusintana tullu Joonas Hytösen Show, jossa Bluesin Show Girls oli vieraana. Näitä tyttöjähän on nähty myös muissa TV-ohjelmissa ja monilla messuilla. Tällaisilla tempauksilla seuraa tehdään tunnetuksi. Ikävä kyllä Bluesilla ei ole tällä hetkellä sellaista pelityyliä, joka jäisi mieleen. Toisaalta sellasia seuroja, jotka yhdistetään suoraan johonkin pelityyliin ei ole montaa. HIFK yhdistetään kovaan peliin ja taklauksiin, HPK kovaan liikkeeseen ja hyökkäysvoittoiseen peliin. Tappara ja JYP taas automaattisesti kahvaamiseen. Tämä on sitä brändiä. IFK:n pelityyli ei tällä hetkellä ainakaan mun silmin katsottuna ihan vastaa sitä käsitystä mikä siitä useimmilla o.n, JYPistä puhumattakaan.

Tuohon kinasteluun yhden Bluesin ja muutaman Kerhon kannattajan välillä en halua lähteä mukaan. Olen siinä mielessä kyllä Daespoon puolella, että provottaminen alkoi läänin pääkaupungistapäin (tämähän on jo sieltäpäin myönnetty. Mikkoz: Kuhan testailen Espoolaisten herkkänahkaisuutta.) , mutta toisaalta pakkoko siihen oli läheä mukaan. Eiköhän seasia kuitenkin ala pikkuhiljaa olla loppuunkäsitelty ja päästään jatkamaan otsikosta puhumista.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Viestin lähetti Designer
<set explain to dummy mode on>Kun olet menettänyt hermosi siinä määrin, ettet enää tyydy henkilökohtaisuuksiin menemisiin vaan räyhäät siitä, että haluat mielummin vastaukset yksityisviesteinä, niin voinet lähettää sen ensimmäisen viestin itsekin. Jos siis osaat. Tajuaako?<set explain to dummy mode off>

Yritin sinulle hienovaraisesti selittää että ao. viestien tapaisia 'keskustelun kasvattajia' ei 'välttämättä' kannata pistää julkisena vaan YV:nä. Muista nyt että sinä aloitit tämän, en minä.

Olisitpa oivaltanut tuon seikan noin kaksi vuotta sitten.

Hame päälle, leidi, ja takaisin virkkuukoukun ääreen.

Tämä tästä, vastaa yv:nä jos haluat asiaa jatkaa.

Niinpä. Onhan se ikävää, että tilkkutäkkimalli ei kaikkien silmiä miellytä, mutta vaihtoehdot ovat aika vähissä. Joku tuossa toikin esiin sen vaihtoehdon, että lähettäisiin hakemaan suurempia sponsoreita myös oman talousalueen ulkopuolelta. Ehkä joku Nokia, Neste tai Sonera (viitsiiköhän tuota viimeistä nyt laittaakaan..) voisikin lähteä sponsoroimaan jotain joukkuetta. Vai voisiko? Kaipa joku jengi on jo yrittänyt tuollaista suursponsoria saada, vaain aika harvalla on. Riittääkö firmoilla kiinnostusta? Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että ei riitä.

Pikkujoukkueiden kuoppaaminen tarkoittaisi suunnilleen samaa kuin nykyisen liigan kuoppaaminen.

En tiedä onko tämä käytännössä mahdollista pikkuseuroilla mutta mielestäni sitä kannattaisi hyvin vahvasti tutkia eli siis sen sijaan että otetaan 20 "allun snägäri" mainosta niin löytyisikö yksi iso firma joka maksaisi mielellään suuren osan paidasta yhdellä omalla mainoksellaan. Seurojen johtaminen on ollut murroksessa RY:stä OY:n siirtymisen vuoksi, en usko että markkinointikaan on tällä hetkellä täysin ammattimaisesti johdettua. Jos olisin jonkin seuran markkinointivastaava niin käyttäisin kyllä hieman aikaa tämän vaihtoehdon tutkimiseen. 13 jengiä liigassa, luulisi että Suomesta löytyy 13 suuryritystä jotka ovat kiinnostuneet suomen ylivoimaisesti suosituimmasta urheilumuodosta.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Viestin lähetti Espoonmies

Tuohon kinasteluun yhden Bluesin ja muutaman Kerhon kannattajan välillä en halua lähteä mukaan. Olen siinä mielessä kyllä Daespoon puolella, että provottaminen alkoi läänin pääkaupungistapäin (tämähän on jo sieltäpäin myönnetty. Mikkoz: Kuhan testailen Espoolaisten herkkänahkaisuutta.) , mutta toisaalta pakkoko siihen oli läheä mukaan. Eiköhän seasia kuitenkin ala pikkuhiljaa olla loppuunkäsitelty ja päästään jatkamaan otsikosta puhumista.
Ai mä luulin että sieltäpäin(espoo) se lähti kyllä lähti :) (terveiset vaan Tommylle/Daespoolle), ja hyvä - Espoonmies. Jatketaan asialinjalla.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti Espoonmies
Bluesin brändi on todellakin yhä lapsen kengissä, mutta sitä rakennetaan tällä hetkellä vahvasti. Hyvänä esimerkkinä juuri uusintana tullu Joonas Hytösen Show, jossa Bluesin Show Girls oli vieraana. Näitä tyttöjähän on nähty myös muissa TV-ohjelmissa ja monilla messuilla. Tällaisilla tempauksilla seuraa tehdään tunnetuksi.
Täytyy sanoa, että tuolla tyylillä seuran tunnetuksi tekeminen herättää erittäin paljon myönteisiä fiiliksiä :)
Jos minulta kysytään, niin Bluesissa on yritetty haukata liian suuri pala kerralla ja niellä se liian nopeasti. On ollut kova kiire tehdä seurasta yhtä näkyvä ja tunnettu kuin IFK tai Jokerit. Sinänsä ihan ymmärrettävää, koska ei mikään seura halua jäädä paikallisvastustajien varjoon. Mutta maltti olisi ollut muutamassakin kohdassa valttia, esimerkiksi nimenmuutosta suunnitellessa. Okei, Kiekko-Espoo ei välttämättä ole paras mahdollinen, mutta onko Blues? En sitten väitä, että homma olisi mennyt kokonaan metsään. Mutta paremminkin olisi voinut onnistua.

Viestin lähetti Daespoo
En tiedä onko tämä käytännössä mahdollista pikkuseuroilla mutta mielestäni sitä kannattaisi hyvin vahvasti tutkia eli siis sen sijaan että otetaan 20 "allun snägäri" mainosta niin löytyisikö yksi iso firma joka maksaisi mielellään suuren osan paidasta yhdellä omalla mainoksellaan. Seurojen johtaminen on ollut murroksessa RY:stä OY:n siirtymisen vuoksi, en usko että markkinointikaan on tällä hetkellä täysin ammattimaisesti johdettua.
Noista 20 snägärimainoksesta kertyy ihan sievoinen summa, ja niiden korvaamiseksi pitäisi saada melko muhkea yhden sponsorin sopimus. Ei kovin helppoa, joskin sillä olisi onnistuessaan välitön parantava vaikutus pelipaidan esteettiseen vaikutukseen. Suursponsorin kanssa pitäisi saada pitkäaikainen sopimus jotta noista pienemmistä uskallettaisiin luopua. Kerhohan voisi koittaa saada sponsorikseen puolustusvoimia. Toimii vahvasti talousalueella ja onhan ne ritaritkin sotilaita :)
 

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti Designer
Kerhohan voisi koittaa saada sponsorikseen puolustusvoimia. Toimii vahvasti talousalueella ja onhan ne ritaritkin sotilaita :)

PV eiharrasta tällaista markkinointia vaan on omaksunut markkinointistrategiansa verkostomarkkinointipiireistä ja lomaosakemyynnistä. Hehän lähettävät kotiin kirjeellä kutsun saapua markkinointitilaisuuteen, jossa sitten näytetään mainosvideoita ja luvataan ilmainen ylöspito ainakin puoleksi vuodeksi.

Toisaalta jos puolustusvoimat ostaisi joltain seuralta koko peliasun, niin he varmasti muuttaisivet sen kokonaan maastopuvuksi ;)
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jaahas, tämä viesti oli mennyt meikäläiseltä täysin ohi, huomasin tämän vasta nyt kun kävin copy&pasteamassa Designeriä.

Bluesin brändi on lastenkengissä mutta sitä on johdonmukaisesti alettu rakentaa. Uusi halli, uusi UTJ jne. Bluesin Show Girls on tosiaan yksi ilmentymä tästä brändin rakennuksesta. Mikä Bluesin brändi on? Helvetin hyvä kysymys, se on vasta muotoutumassa joten en yksinkertaisesti pysty vielä vastaamaan yksiselitteisesti. Espoolaisuus ja ammattimaisuus lienee tärkeitä tukijalkoja tätä brändiä rakennettaessa. Ylösen tyyliset hankinnat lienevät tulevaisuudessa osa Bluesin brändiä.

Pelityylistä on vaikea sanoa kun mikkihiiri-Kapanen vie peliä vähän eri suuntaan kuin fanit ja UTJ/TJ ehkä haluaisivat. Pitkällä tähtäimellä uskon sen asettuvan jonnekkin HIFK:n ja Jokerien välimaastoon eli vahva joukkuepelaaminen sekä taidolla että fyysisyydellä höystettynä. Eli ei samanlaista yltiöfyysisyyttä mitä HIFK:lta halutaan/jota se muutama vuosi sitten vielä tarjosi vaan vähän maltillisemmin, toisaalta Jokerien nykyään harrastama konemainen virkamies-taitokiekko ei sekään liene tavoitteena.

Viestin lähetti Flonaldo
Mikä Bluesin brändi on? Siis yksinkertaisesti, mikä ja kysymysmerkki perään. Pelipaita on toki tärkeä osa brändiä, mutta viestiesi perusteella se tuntuisi mielestäsi olevan se ainoa osa. Brändin rakentamisessa tärkeämpiä seikkoja kuitenkin oikeasti ovat valmentajat! (eniten mediassa, joukkueen kuva määräytyy sen mukaan, mitä nämä kaverit puhuvat - ja miten), pelaajisto (minkätyylisiä pelaajia, myös mediakäytös), joukkueen pelityyli sekä yleisesti jokin differoiva tekijä, seurajohto (sama kuin valmentajien kohdalla).

Minusta tuntuu kyllä vahvasti siltä että yliarvioit HPK:n brändiä vahvasti. HIFK, Jokerit, TPS ovat mielestäni SM-liigan selkeät brändijohtajat. Kaikkiin voidaan mieltää hyvin jokin selkeä tyyli tai ominaisuus. Tamperelaiset joukkueet ovat vahvojen perinteidensä ansiosta myös vahvoilla mutta muuten heidän brändiä ei ole varsinaisesti korostettu. Tappara on näistä kahdesta vahvemmalla.

Logot ovat brändin keulakuva. Jos ei tunnista logoa, ei tunnista brändiä eli siis ei todellakaan ole aivan sama mitä mummo logoista ajattelee. Hyvä logo on parempi kuin huono logo jos tunnettavuus on sama. Hyvä logo jää paremmin mieleen ja sen avulla koko joukkue saa helpommin positiivisen kuvan kuluttajan mielessä.


HIFK on isot, pahat, punaiset pedot - nyrkki, taklaus, maali. Jokerit on mestari, Harkimo, raha, tähdet. HPK on pieni, isojen kiusaaja, hyökkäyshyökkäyshyökkäys, nuoret starat.

Mikä sitten esim. Bluesin brändi on? Tai sen puoleen muidenkin joukkueiden? SaiPa, JYP, Lukko? Jossain määrin samalla brändillä kuin HPK, mutta selvästi jäljessä - vain ykkössija merkkaa. Ässät on köyhän miehen punanuttu.

Ja vielä meinasi unohtua. Brändi on suunnattu potentiaaliselle kuluttajaryhmälle. Sillä ei siis ole mitään merkitystä, mitä perähikiäläinen mummo ajattelee Blegin tai HPK:n logoista - vain mahdolliset kuluttajat merkkaavat.

ps. Sitä saa mitä tilaa, ja mitä on tilannut jo hyvin pitkään.

Tämän ketjun perusteella arvoisa päätoimittaja taitaa olla vähemmistössä, mutta ihan hyvä että pidät toisten hpk-fanien puolta. Tulee taas modejen objektiivisuus hyvin testattua, tässä ketjussa on useampi HPK-nimimerkki rikkonut räikeästi useampia eri sääntöjä joten katsotaan mitä seuraa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti Espoonmies
Toisaalta jos puolustusvoimat ostaisi joltain seuralta koko peliasun, niin he varmasti muuttaisivet sen kokonaan maastopuvuksi ;)
Itse hahmottelin sellaista tummanharmaata, lähes mustaa rengaspanssaripaita-lookia pelipaidaksi, ja muut asusteet olisivat samansävyisiä. Näyttäisivät toki siltä, kun olisivat raudasta taottuja. Kakkosasu olisi sitten ihan sitä samaa tyyliä, mutta lähes valkoinen. Puolustusvoimat-henkisesti pelipaidan rinnuksiin ja kauluksiin kiinnitettäisiin erilaisia pieniä merkkejä, jotka kuvaavat pelaajan henkilökohtaisia saavutuksia ja arvoa omalle joukkueelleen.

Viestin lähetti Daespoo
Tulee taas modejen objektiivisuus hyvin testattua, tässä ketjussa on useampi HPK-nimimerkki rikkonut räikeästi useampia eri sääntöjä joten katsotaan mitä seuraa.
Jos linja pitää niin ei mitään. Aika rankkoja henkilökohtaisuuksia on ennenkin saanut viljellä. Vaan eipä tuo ole meidän asia pohdiskella. Voitaisiinkin oikeastaan solmia taas rauha, jos sopii?

Muok. Sopii, jos se menee molempiin suuntiin.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Sovitaan taas rauha mutta sovitaanko myös samalla että pistetään kaikki provot suoraan YV:nä eikä edes aloiteta mitään julkisesti? Mä en todellakaan halua tapella joka ketjussa.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Bluesin brändistä

Niin Bluesillahan on brändinsä kanssa samanlaisia ongelmia kuin myös Espoolla kaupunkina. Eli sanoisin että sekä identiteetti että "Se jokin" puuttuu. Eli brand identity ja brand core eivät vielä ole muokkautuneet. Sekä Espoota että Bluesia yhdistää se että ollaan lapsenkengissä. Espoo ei ole kauaa ollut ns iso kaupunki, eikä sitä oikeastaan ole vieläkään. Kasa lähiöitä ja peltoa välissä, näinhän se on. Kuvaavaa on se ettei Espoosta edes löydä keskustaa mutta kylläkin sen niminen paikka jossa on lähinnä virastotaloja ja junaasema.

Blues/K-Espoo yhtälö ei seurana ole kuin 18 vuotta vanha. Taloudelliset seikat ja muut realiteetit ovat kuitenkin pitäneet huolen siitä ettei menestymismahdollisuuksia ole ollut ennenkuin LA Areena rakennettiin. Väitän että jos hanke olisi vaikka vielä 2 vuodella viivästynyt niin noutaja olisi tullut.

Espoo on kasvanut aika nopeasti mutta varmasti, kaupunkina siis. Varsinaista keskustaa ei vieläkään ole, jollei nyt sitten Suur-Leppävaarasta sellaista tule. Ja metrokin tulee sitten joskus (hymiö)

Bluesilla hieman sama juttu. Askel askeleelta on siirrytty oikeaan suuntaan, tästä hyvänä esimerkkinä CR:n palkkaaminen ja uusien asioiden kehittäminen. Tästä esimerkkinä CD-rom kausari ja Show Girlsit. Pieniä askelia, mutta silti.

Bluesin brändiongelma on se ettei joukkueella ole ominaista pelityyliä eikä perinteitä. Perinteitä kun ei voi ostaa. Kuten Daespoo kirjoitti, minäkin toivoisin pelityylin olevan sekoitus IFK:ta ja Jokereita, hieman kuitenkin enemmän IFK-painotteisesti. Ylösen siirto oli mielestäni myös askel oikeaan suuntaan. Eli espoolaisia pelaajia jotka myös palaavat tänne sitten kun ovat maailmaa kiertäneet. Espoolainen junnutyöhän on ollut laadukasta mutta näitä todellisia tähtiä ei juurikaan Bluesin paidassa ole syttynyt. Toivotaan että näinkin käy kohta.

Designer on tavallaan oikeassa siinä että on haukattu iso pala kun on lähdetty haastamaan IFK:ta ja Jokereita. Mutta pakko se mielestäni on. Ja uskottavuuden kannalta sitä on myös rummutettava julkisuudessa. Samoista firmoista ja katsojista tässä tapellaan IFK:n ja Jokereiden kanssa ja jos oltaisiin leimauduttu pieneksi seuraksi täällä pk-seudulla niin sitten vasta sen brändin luominen olisi ollut vaikeaa. Totta on että kaikki tuli nopeasti meille jotka Matinkylässä talvisin palelimme. Uusi halli, uusi nimi ja pelaajia (esim Caloun) joista ei Matinkylän aikoina uskaltanut edes haaveilla. Kiekko-Espoo oli pientä ja kaunista. Tiedättehän, on paljon coolimpaa digata bändistä joka ei ole iso mutta kun bändi lyö läpi niin ei se enään olekaan vain "mun juttu". Liigassa varsinkin täällä pk-seudulla tuo seuraavan askeleen ottaminen oli Bluesille elinehto.

Hohhoh, tulipa vuodatus. Toivottavasti nyt pääpiirteet selkiävät...
 

stones

Jäsen
Viestin lähetti Designer

Jos minulta kysytään, niin Bluesissa on yritetty haukata liian suuri pala kerralla ja niellä se liian nopeasti.

En kyllä allekirjoita tuota. Mielestäni Bluesin "brandin" rakentaminen on mennyt loistavasti eteenpäin siitä mistä lähdettiin Kespoon jäljiltä.

Tiedottaminen on yksi iso asia brandin luonnissa ja siitä voisin jopa sanoa, että Blues on SM-liigan paras tällähetkellä. Web-sivuilla organisaatio vastailee fanien kysymyksiin avoimesti, uutisia sivuille tulee joukkueesta lähes päivittäin yms. Lisäksi sähköpostilla tiedotetaan kiitettävästi mm. tänään tuli Lippupisteen viivakoodilipuista infoa. Muutama viikko sitten taisivat urheilutoimittajatkin valita Bluesin parhaaksi tiedottajaksi, siinä valinnassa oli otettu huomioon mm. ottelutapahtumien aikaiset olosuhteet yms.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Viestin lähetti stones
Muutama viikko sitten taisivat urheilutoimittajatkin valita Bluesin parhaaksi tiedottajaksi, siinä valinnassa oli otettu huomioon mm. ottelutapahtumien aikaiset olosuhteet yms.

Tiedotusta juu. TPS piti tiedotustilaisuuden ennen Jokereita vastaan pelattua ottelua aiheena uusi mainos pelipaidassa. Jo ennestään mukana ollut sponsori halusi nyt mainostaa toista tuotettaan. Mukana oli koko Tepsin korkein johto aina Ansasta myöten. Ihmettelin, kun paikalle ei ollut vaivautunut kuin kuusi median edustajaa. Syy oli siinä, että kutsut oli UNOHDETTU postittaa. Näin meillä rakennetaan brandia!
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Viestin lähetti Daespoo
Minusta tuntuu kyllä vahvasti siltä että yliarvioit HPK:n brändiä vahvasti. HIFK, Jokerit, TPS ovat mielestäni SM-liigan selkeät brändijohtajat. Kaikkiin voidaan mieltää hyvin jokin selkeä tyyli tai ominaisuus. Tamperelaiset joukkueet ovat vahvojen perinteidensä ansiosta myös vahvoilla mutta muuten heidän brändiä ei ole varsinaisesti korostettu. Tappara on näistä kahdesta vahvemmalla.
Brändihän on tuotteen mielikuva sen kohderyhmän keskuudessa. Mitenkään provoisoimatta väitän, että Bluesin brändi on yksi SM-liigan heikoimmista tällä hetkellä yhdessä Pelicansin kanssa. Jos kohderyhmällä tarkoitetaan lähiseutujen asukkeja ja yrityksiä, niin veikkaanpa että esim. HPK:n ja Kärppien brändit tulevat heti tuossa Jokerit - TPS -akselin vanavedessä yhdessä HIFK:n ja Tapparan kanssa. Näistä Tappara ja HIFK pärjäävät lähinnä vanhojen saavutustensa ansiosta; tosin IFK:lla plussaa tuo mielikuva fyysisyydestä.

Kuten totesin, brändi ei ole mikään absoluuttinen arvo vaan perustuu mielikuviin. Uskonpa, että jos hämeenlinnalaiselta tavikselta kysyttäisiin, mitä tulee mieleen HPK:sta, vastaus olisi luultavasti tyyliin: "oman kaupungin joukkue, paljon maaleja." Sama pätee Kärppiin Oulussa. Espoossa varmaankin varsin harva edes tietää Bluesin olevan jääkiekkojoukkue saatika että osaisi yhdistää sen johonkin pelityyliin. Vastaukset saattavat olla jotain tyyliin "paljon rahaa, ei tulosta." En itse asiassa käsitä, miksi joku pääkaupunkiseudulla toimiva yriys satsaisi rahaa ennemmin Bluesiin kuin vaikkapa HIFK:hon. Ainoa selitys voisi olla se, että Bluesille saa halvemmalla mainostilaa.

Logot ovat brändin keulakuva. Jos ei tunnista logoa, ei tunnista brändiä eli siis ei todellakaan ole aivan sama mitä mummo logoista ajattelee. Hyvä logo on parempi kuin huono logo jos tunnettavuus on sama. Hyvä logo jää paremmin mieleen ja sen avulla koko joukkue saa helpommin positiivisen kuvan kuluttajan mielessä.
No joo... hyvä on aina parempi kuin huono :) Mutta brändin voi vallan hyvin tunnistaa, vaikkei tietäisi, miltä logo näyttää, eli ei se ole sinänsä mikään välttämättömyys.

Sitten vielä yksi kysymys: Voisitko ystävällisesti selittää, mitä tarkoitat käsitteellä "laadukas pelipaita."
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Ei vittu.
Helvetin hämeenlinnalaiset puupäät.
Nappiverkkarit paukkuu.

Eikö Daespoo saa mihinkään kirjoittaa että sitä hämeenlinnalaiset eivät laskisi provoksi tai vetäisi herneitä nenään?

On mennyt jo liian moni ketju vituiksi ihan vaan hämeenlinnalaisen takia. Tämäkin.

Puolukkäpäivät koko hämeenlinnalla?
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Viestin lähetti Master God
Espoossa varmaankin varsin harva edes tietää Bluesin olevan jääkiekkojoukkue saatika että osaisi yhdistää sen johonkin pelityyliin. Vastaukset saattavat olla jotain tyyliin "paljon rahaa, ei tulosta." En itse asiassa käsitä, miksi joku pääkaupunkiseudulla toimiva yriys satsaisi rahaa ennemmin Bluesiin kuin vaikkapa HIFK:hon. Ainoa selitys voisi olla se, että Bluesille saa halvemmalla mainostilaa.

Hyviä pointteja mutta tämä meni hiukan ohi. Aivan varmasti Espoossa ymmärretään jääkiekon päälle mutta kuten kirjoitin, Espookin on uusi kaupunki. Esim vanhempieni talo-yhtiössä on muistaakseni 1-2/13 perhettä joiden aikuiset ovat pk-seudulta kotoisin. Eivät esim vanhempieni seinänaapurit jotka ovat Turusta ala kannattamaan Bluesia vaan sen takia koska asuvat Espoossa. Ainakin mies on TPS-fani henkeen ja vereen.

Et käsitä miksi joku yritys satsaisi Bluesiin rahaa? No, Blues voi myös olla "tuotteena" uusi, tuore. Espoo on kasvava kaupunki ja Blues kasvava organisaatio. En minä pidä sitä ihmeenä että yritykset haluavat siinä olla mukana.

Ja vaikken ole Daespoo niin minun mielestäni laadukas pelipaita käsittää kolme asiaa: 1) Seuran logo erottuu selkeästi (eli etupuolelle mieluiten ei yhtään mainosta) 2) Pelaajan numero ja nimi erottuu selkeästi 3) paidassa ei ole yhtään sen-väristä mainosta joka "rikkoo" seuran värejä tai paidan kokonaisuutta. Mutta myönnettäkööt että kaikkien kohtien täyttäminen on vaikeaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös