Jaahas, tämä viesti oli mennyt meikäläiseltä täysin ohi, huomasin tämän vasta nyt kun kävin copy&pasteamassa Designeriä.
Bluesin brändi on lastenkengissä mutta sitä on johdonmukaisesti alettu rakentaa. Uusi halli, uusi UTJ jne. Bluesin Show Girls on tosiaan yksi ilmentymä tästä brändin rakennuksesta. Mikä Bluesin brändi on? Helvetin hyvä kysymys, se on vasta muotoutumassa joten en yksinkertaisesti pysty vielä vastaamaan yksiselitteisesti. Espoolaisuus ja ammattimaisuus lienee tärkeitä tukijalkoja tätä brändiä rakennettaessa. Ylösen tyyliset hankinnat lienevät tulevaisuudessa osa Bluesin brändiä.
Pelityylistä on vaikea sanoa kun mikkihiiri-Kapanen vie peliä vähän eri suuntaan kuin fanit ja UTJ/TJ ehkä haluaisivat. Pitkällä tähtäimellä uskon sen asettuvan jonnekkin HIFK:n ja Jokerien välimaastoon eli vahva joukkuepelaaminen sekä taidolla että fyysisyydellä höystettynä. Eli ei samanlaista yltiöfyysisyyttä mitä HIFK:lta halutaan/jota se muutama vuosi sitten vielä tarjosi vaan vähän maltillisemmin, toisaalta Jokerien nykyään harrastama konemainen virkamies-taitokiekko ei sekään liene tavoitteena.
Viestin lähetti Flonaldo
Mikä Bluesin brändi on? Siis yksinkertaisesti, mikä ja kysymysmerkki perään. Pelipaita on toki tärkeä osa brändiä, mutta viestiesi perusteella se tuntuisi mielestäsi olevan se ainoa osa. Brändin rakentamisessa tärkeämpiä seikkoja kuitenkin oikeasti ovat valmentajat! (eniten mediassa, joukkueen kuva määräytyy sen mukaan, mitä nämä kaverit puhuvat - ja miten), pelaajisto (minkätyylisiä pelaajia, myös mediakäytös), joukkueen pelityyli sekä yleisesti jokin differoiva tekijä, seurajohto (sama kuin valmentajien kohdalla).
Minusta tuntuu kyllä vahvasti siltä että yliarvioit HPK:n brändiä vahvasti. HIFK, Jokerit, TPS ovat mielestäni SM-liigan selkeät brändijohtajat. Kaikkiin voidaan mieltää hyvin jokin selkeä tyyli tai ominaisuus. Tamperelaiset joukkueet ovat vahvojen perinteidensä ansiosta myös vahvoilla mutta muuten heidän brändiä ei ole varsinaisesti korostettu. Tappara on näistä kahdesta vahvemmalla.
Logot ovat brändin keulakuva. Jos ei tunnista logoa, ei tunnista brändiä eli siis ei todellakaan ole aivan sama mitä mummo logoista ajattelee. Hyvä logo on parempi kuin huono logo jos tunnettavuus on sama. Hyvä logo jää paremmin mieleen ja sen avulla koko joukkue saa helpommin positiivisen kuvan kuluttajan mielessä.
HIFK on isot, pahat, punaiset pedot - nyrkki, taklaus, maali. Jokerit on mestari, Harkimo, raha, tähdet. HPK on pieni, isojen kiusaaja, hyökkäyshyökkäyshyökkäys, nuoret starat.
Mikä sitten esim. Bluesin brändi on? Tai sen puoleen muidenkin joukkueiden? SaiPa, JYP, Lukko? Jossain määrin samalla brändillä kuin HPK, mutta selvästi jäljessä - vain ykkössija merkkaa. Ässät on köyhän miehen punanuttu.
Ja vielä meinasi unohtua. Brändi on suunnattu potentiaaliselle kuluttajaryhmälle. Sillä ei siis ole mitään merkitystä, mitä perähikiäläinen mummo ajattelee Blegin tai HPK:n logoista - vain mahdolliset kuluttajat merkkaavat.
ps. Sitä saa mitä tilaa, ja mitä on tilannut jo hyvin pitkään.
Tämän ketjun perusteella arvoisa päätoimittaja taitaa olla vähemmistössä, mutta ihan hyvä että pidät toisten hpk-fanien puolta. Tulee taas modejen objektiivisuus hyvin testattua, tässä ketjussa on useampi HPK-nimimerkki rikkonut räikeästi useampia eri sääntöjä joten katsotaan mitä seuraa.