Mainokset, kausikortit, tv-näkyvyys

  • 6 835
  • 108

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aloitusviestin siältö muodostuu melkoiseksi sillisalaatiksi eri yksityiskohdista, mutta tarkoitus olisi hieman pohdiskella joukkueiden markkinointiin ja mainontaan liittyviä asioita.

Aloitetaan pelipaidoista. Tosiasiahan on, että useimpien sm-liigajoukkuieiden pelipaidat (ja housut ja kypärät ja sukat) ovat karmaisevan rumia liiallisesta mainosten määrästä johtuen. Tähän on ilmeisesti totuttu jo niin hyvin, että harvemmin tästä enää edes avaudutaan, mutta onko asioiden pakko olla näin.

Ymmärrettävästi joukkueet haluavat paljon sponsoreita, jotta myös sponsorituloja saataisiin paljon, mutta onko pelipaidan täyttäminen mainoksilla oikea tapa. Ainakin itse ajattelen, että näkisin mieluummin oman mainokseni yksin tyylikkäässä pelipaidassa ja olisin tästä valmis maksamaan enemmän. Jopa mainostajana harkitsisin vaihtoehtoa, että "ostaisin" pelipaidan tyhjäksi, mikä sitten mainittaisiin jossain muualla (esim. laitamainos). Uskoisin mainostajana, että tätä joukkueen kannattajat arvostaisivat.

Jäässä sijaitsevien mainosten suhteen tilanne on hieman sama, jää on täynnä. Yleensä tähän ei kiinnitä huomiota, mutta joskus alkaa tämäkin häiritä. Edelleen pitäisin tehokkaampana mainoksena yksinäistä mainosta vaikkapa keskiympyrässä, josta varmasti voisi sitten myös maksaa enemmän.

NHL:ssä käsittäkseni on rajoitettu peliasujen ja jään mainoksia jotenkin, tulisiko sm-liigan myös asettaa joitain rajoituksia?

Sitten pelitapahtumien markkinoinnista. En itse omista minkään joukkueen kausikorttia, koska tiedän, että en millään ehdi kuin ehkä puoleen kotiotteluista. Muuten olisin kyllä erittäin potentiaalinen kausikortinostaja. Tästä onkin herännyt kysymys, että mikseivät seurat tarjoa esimerkiksi viikonpäiväkohtaisia kausikortteja? Olisi helpompi perustella itselleen esim. torstai- tai lauantaikausarin ostopäätös, kun tietäisi, että pääsee kaikkiin otteluihin. Luulisi myös, että kausikortin ostaja saisi jonkinlaista paljousalennusta, kun voisi kuvitella, että seuralle hieman pienempi varma tulo on parempi kuin epävarma suuri tulo.

Ja vielä pari sanaa tv-näkyvyydestä. Usein puhutaan, että seurat eivät mielellään televisioi kotipelejään, koska se vähentää katsojamääriä. Käytössäni ei ole nyt mitään tilastoa vähennyksen todellisesta määrästä, mutta mielestän tässä koko ajatuskulussa on jotain kieroutunutta. Vosi kuvitella, että lisääntynyt tv-näkyvyys poikisi enemmän tuotteesta kiinnostuneita ihmisiä, jotka tulisivat aina välillä hallillekin ja uskoisin mainostulojen kasvavan mikäli mainostajille voisi taata jatkuvaa tv-näkyvyyttä.

Olisiko näissä pohdittavaa vaikkapa sm-liigan tuotetta eteenpäin kehitettäessä?
 

Ande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti tt


Sitten pelitapahtumien markkinoinnista. En itse omista minkään joukkueen kausikorttia, koska tiedän, että en millään ehdi kuin ehkä puoleen kotiotteluista. Muuten olisin kyllä erittäin potentiaalinen kausikortinostaja. Tästä onkin herännyt kysymys, että mikseivät seurat tarjoa esimerkiksi viikonpäiväkohtaisia kausikortteja? Olisi helpompi perustella itselleen esim. torstai- tai lauantaikausarin ostopäätös, kun tietäisi, että pääsee kaikkiin otteluihin. Luulisi myös, että kausikortin ostaja saisi jonkinlaista paljousalennusta, kun voisi kuvitella, että seuralle hieman pienempi varma tulo on parempi kuin epävarma suuri tulo.

Tässä olisi mielestäni erittäin järkevä konsepti, mikä ei kuitenkaan toisi paljoakaan lisäkustannuksia joukkueelle. Hyötyjä suhteessa haittoihin olisi aivan varmasti molemminpuolin enemmän.

Viestin lähetti tt

Ja vielä pari sanaa tv-näkyvyydestä. Usein puhutaan, että seurat eivät mielellään televisioi kotipelejään, koska se vähentää katsojamääriä. Käytössäni ei ole nyt mitään tilastoa vähennyksen todellisesta määrästä, mutta mielestän tässä koko ajatuskulussa on jotain kieroutunutta. Vosi kuvitella, että lisääntynyt tv-näkyvyys poikisi enemmän tuotteesta kiinnostuneita ihmisiä, jotka tulisivat aina välillä hallillekin ja uskoisin mainostulojen kasvavan mikäli mainostajille voisi taata jatkuvaa tv-näkyvyyttä.

Suomen mittakaavassa tämä on kyllä karu tosiasia. Asiaa ei mitenkään voi vertailla NHL:n, missä lätkästä mitääntietämättömät puupääjenkit käyvät peleissä firman laskuun, vaikka kaikki (?) pelit tulevat joltain kanavalta.
Mainostajan kannalta olisi varmaankin kannattavampaa, mikäli ihmiset pakattaisiin lähekkäin ja tyhjä osa hallista peitettäisiin jollain isolla mainoslakanalla (FC Jokerit).
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Pelipaidoista kaikki ne järkyttävän näköiset kaulukset vittuun, jos olisi yrityksen markkinointivastaava niin en antaisi senttiäkään sellaiselle jengille jonka pelipaidoissa on ne naurettavat kaulukset enkä todellakaan haluaisi nähdä oman yritykseni logoa siinä.

Oikeastaan vain pk-seudun jengit ovat tajunneet pelipaitojen visuaalisen arvon eli ei mitään tilkkutäkkejä vaan laadukkaat, "korkeatasoisen brändin" omaavat pelipaidat löytyvät kaikilta kolmelta.

EDIT:

Niin ja pelien markkinointia tulisi muuttaa huomattavasti 'aggressiivisempaan' suuntaan, nykyinen linja on jotenkin täysin valju.
 
Viimeksi muokattu:

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Edelleen ehdotan mainosrajoitusta pelipaitoihin, tai mikä parempaa, kokonaan kieltoa mainoksista. Ison maailman malliin.

NHL, eurooppalainen potkis.

Kärpillä ja HPK:lla ylivoimaisesti rumimmat asut.
 

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti Daespoo
Pelipaidoista kaikki ne järkyttävän näköiset kaulukset vittuun, jos olisi yrityksen markkinointivastaava niin en antaisi senttiäkään sellaiselle jengille jonka pelipaidoissa on ne naurettavat kaulukset enkä todellakaan haluaisi nähdä oman yritykseni logoa siinä.

No jaa. Ei ne kaulukset mua ole koskaan häirinneet. Eikä kyllä toisaalta niiden puutekaan. Ihan sama mulle.

Viestin lähetti Daespoo
Oikeastaan vain pk-seudun jengit ovat tajunneet pelipaitojen visuaalisen arvon eli ei mitään tilkkutäkkejä vaan laadukkaat, "korkeatasoisen brändin" omaavat pelipaidat löytyvät kaikilta kolmelta.

Tästä olen aika pitkälti samaa mieltä. Yksikään pääkaupunkiseudun joukkueiden paidoista ei ole tilkkutäkki. Bluesin peliasu ainakin parani viime kaudesta kun housuista lähti pois ne valkoiset neliöt. Radiolinjan mustalla pohjalla olevat mainokset sopivat mustiin housuihin hyvin. Muutenkin mainosten taustavärin pitää olla sama kuin pelipaidan. Ikävä kyllä moni suuri yritys vaatii että pohjaväri pitää olla heidän brändisä mukainen. Siitä tulee äkkiä tilkkutäkkejä.

Viestin lähetti Daespoo
Niin ja pelien markkinointia tulisi muuttaa huomattavasti 'aggressiivisempaan' suuntaan, nykyinen linja on jotenkin täysin valju.

Minusta ainakin Pääkaupunkiseudun joukkueista Bluesilla ja Jokereilla on melko oivalliset radiokampanjat. IFK:n rdiomainokset on aika valjuja. Hauskoja taas on ne bussien kyljissä olevat mainokset missä on IFK:n logo ja lukee että "petojen ruokaa". No aika monelle pedollehan IFK:ta on tällä kaudella kieltämättä syötetty. Viimeksihän pisteet haki iso ja paha pikkuveli Espoosta ;)



Sitten niistä viikonpäiväkohtaisista kausikorteista. Idea on ihan hyvä. Yksi iso ongelma niissä on se, että useimmissa halleissa ainaki kaikki parhaat paikat on kausikorttimyynnissä ennen kauden alkua. Seurojen intresseissähän on tietysti myydä kausikortti joka paikalle joka otteluun. Jos paikoille myytäisiin torstaikausikortteja, niin mistä saataisiin ostaja joka ostaisi samalle paikalle loput päivät? Pahimmassa tapauksessa parhaille paikoille olisi myyty osalle lauantait ja osalle torstait. Mistäs sitten löydettäisiin paikat niille, jotka haluavat nähdä kaikki pelit?
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Sitten pelitapahtumien markkinoinnista. En itse omista minkään joukkueen kausikorttia, koska tiedän, että en millään ehdi kuin ehkä puoleen kotiotteluista. Muuten olisin kyllä erittäin potentiaalinen kausikortinostaja. Tästä onkin herännyt kysymys, että mikseivät seurat tarjoa esimerkiksi viikonpäiväkohtaisia kausikortteja? Olisi helpompi perustella itselleen esim. torstai- tai lauantaikausarin ostopäätös, kun tietäisi, että pääsee kaikkiin otteluihin. Luulisi myös, että kausikortin ostaja saisi jonkinlaista paljousalennusta, kun voisi kuvitella, että seuralle hieman pienempi varma tulo on parempi kuin epävarma suuri tulo.

Tässä mielestäni tt:ltä erinomainen idea. Mitään syytä miksi idea ei toimisi en tämmöisellä lyhyellä miettimisellä löydä. Ehkä ainoastaan se, että SM-liigassa on noita pelejä kohta jokaisella viikonpäivällä. Mutta ehkä jonkinlainen jaottelu arki- ja viikonloppukausareiksi voisi olla toimiva.


Edelleen ehdotan mainosrajoitusta pelipaitoihin, tai mikä parempaa, kokonaan kieltoa mainoksista. Ison maailman malliin.

Tästä puolestaan olen eri mieltä. Pienten talousalueiden seurojen on revittävä se raha vaikka minkälaisilla tilkkutäkeillä. tt mainitsi, että joku yritys voisi ostaa suuremmalla rahalla koko paidan. Totta, mutta monilla SM-Liigakaupunkien talousalueilla ei ole liikaa tarjontaa yrityksistä, jotka ovat sekä halukkaita että kykeneviä kyseiseen yhteistyöratkaisuun.

Ison maailman malliin? Hitto, kun Raumasta, Lappeenrannasta ja Hämeenlinnasta ei saa Chigagoa, Los Angelesia ja Atlantaa tekemälläkään. Ei vaikka Lappeenranta sijaitsee Chigagon tavoin maansa suurimman järven rannalla ja Rauma Los Angelesin tavoin maansa länsirannikolla.

Omalla kohdallani Hämeenlinnan talousalue tutuin, joten kerron hieman sen ja HPK:n vuorovaikutuksesta... Hämeenlinnan talousalueella sijaitsee vahvoja teollisuusyrityksiä, jotka kuitenkaan eivät ainakaan vielä ole olleet halukkaita investoimaan niin paljon pelipaitamainokseen, etteikö tarvetta pikkumainoksille olisi ollut. Rautaruukki on kerhon ehkä suurin sponsori, mutta senkään mainos ei aivan valtavan suuri ole paidan selkämyksessä. Varmasti Kerhon johto kuitenkin yrittää kovasti saada Ruukin kaltaisia yrityksiä mahdollisimman vahvaan yhteistyöhön.

Olen sitä mieltä, että HPK ole onnistunut toistaiseksi hyödyntämään riittävän hyvin Hämeenlinnan kaupungin paikkaa maamme logistisessa keskipisteessä. Vahvoja yrityksiä ei kuitenkaan loppujen lopuksi kiinnosta, pelaako joukkue kotiottelunsa Tampereella vai Hämeenlinnassa. Tärkeintä on menestys ja sen tuoma näkyvyys. Tarkoitan tällä sitä, että HPK:n tulisi rohkeasti kosia suuryrityksiä yhteistyöhön myös Hämeenlinnan talousalueen ulkopuolelta.


Kärpillä ja HPK:lla ylivoimaisesti rumimmat asut.

Ehkä katson läpi sinivalkooranssien lasien, mutta mielestäni Kerhon paidat ovat tätänykyä ihan tyylikkäät. Lähinnä tummansiniset kotipaidat. Mainoksia on paljon, mutta ne eivät enää "hallitse" pelipaitaamme niinkuin kolme vuotta sitten.
 
Viimeksi muokattu:

TheAnimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti tt
Aloitetaan pelipaidoista. Tosiasiahan on, että useimpien sm-liigajoukkuieiden pelipaidat (ja housut ja kypärät ja sukat) ovat karmaisevan rumia liiallisesta mainosten määrästä johtuen. Tähän on ilmeisesti totuttu jo niin hyvin, että harvemmin tästä enää edes avaudutaan, mutta onko asioiden pakko olla näin.


Ei varmasti ole pakko, mutta vastaavasti voidaan kysyä, että onko katsojille pakko tarjota mahdollisimman laadukas ja nimivahva joukkue? Nämä sponsorit lisäävät tuloja ja tulot menevät juuri sinne mitä katsojat toisaalta haluavat.

Toteutustavasta voidaan olla montaa mieltä. Se ei ole sattumaa, että suurilla budjeteilla toimivat kykenevät yleensä hoitamaan toteutuksenkin tyylikkäästi. On vara valita ja miettiä miten asiat hoidetaan. Useilla pienillä seuroilla taas ei ole muuta vaihtoehtoa kuin repiä joka ainut euro sieltä mistä sen saa ja silloin varusteet alkavat muistuttaa tilkkutäkkejä. Visuaalista silmää kyllä kaivattaisiin monessakin asiassa nykyistä paremmin, että räikeimmät ylilyönnit saataisiin karsittua pois. Muistaen toki sen tosiseikan, että kauneus on katsojan silmässä ja siksi on mahdotonta tehdä kaikkia miellyttävää vaihtoehtoa.

NHL:ssä käsittäkseni on rajoitettu peliasujen ja jään mainoksia jotenkin, tulisiko sm-liigan myös asettaa joitain rajoituksia?


Detroit Red Wingsin budjetti on ylivoimaisesti suurempi kuin kaikkien SM-liigaseurojen budjetit yhteensä. Tämä kertoo missä mennään. NHL-seuroilla on varaa tehdä tuollaisiakin ratkaisuja ja vaikka ei olisikaan, niin taustalla on lähes aina joku omistaja, joka laittaa harrastukseensa käsittämättömät summat rahaa ja paikkaa vajeen. SM-liigalla ei ole varaa lähteä karsimaan sponsoreita. Tulot putoaisivat ja se näkyisi välittömästi siinä, että parhaat liigapelaajat lähtisivät entistä enemmän sinne missä heille tarjotaan parempaa ansiotasoa kuin SM-liigassa.

Tästä onkin herännyt kysymys, että mikseivät seurat tarjoa esimerkiksi viikonpäiväkohtaisia kausikortteja? Olisi helpompi perustella itselleen esim. torstai- tai lauantaikausarin ostopäätös, kun tietäisi, että pääsee kaikkiin otteluihin.


Viikonpäiväkohtaisten kausikorttien myynti ei kannata seuroille, vaikka se sinällään voisikin olla yksittäiselle kuluttajalle ihan mielekäs vaihtoehto.

1) Päiväkohtainen kausikorttien myynti laskisi oikeiden kausikorttien myyntiä.

2) Päiväkohtaiset kausikortit aiheuttaisivat suuria ongelmia, koska silloin pitäisi jatkuvasti päivän mukaan katsoa miten paljon irtolippuja voidaan myydä. Se tarkoittaisi ylimääräisiä kustannuksia.

3) Yhdelle viikonpäivälle myytävä kausikortti rajoittaisi olennaisesti seuraa. Kausikohtaista kausikorttia ei määrätylle paikalle enää voisikaan myydä, koska sille paikalle on jo myyty päiväkohtainen kausikortti.

4) Tällä hetkelläkin on lukuisia kausikorttilaisia, joille ei käy määrätyt viikonpäivät. Silloin matsiin menee joku toinen perheenjäsen, ystävä, työkaveri tms. Näinhän se menee käytännössä. Kausikorttia käytetään "kimppakorttina".

Erilaisia asioita kehitetään jatkuvasti kuten mm. itsetulostettavat viivakoodiliput. Varmasti erilaisia tarjouksia tulee jatkossakin, mutta päiväkohtaisten kausikorttien myyntiin on näillä näkymin vaikea uskoa.

Ja vielä pari sanaa tv-näkyvyydestä. Usein puhutaan, että seurat eivät mielellään televisioi kotipelejään, koska se vähentää katsojamääriä. Käytössäni ei ole nyt mitään tilastoa vähennyksen todellisesta määrästä, mutta mielestän tässä koko ajatuskulussa on jotain kieroutunutta.


Kuluvalla kaudella televisioitavissa peleissä on käynyt -16% vähemmän katsojia, kun tilastolliset vääristymät otetaan huomioon. Aikoinaan kritiikkiä esiintyi voimakkaasti, kun vain yksisilmäisesti tuijotettiin katsojalukuihin. Nykyään ymmärretään jo esimerkiksi se miten tärkeää on saada omille sponsoreille tv-näkyvyyttä.

Tv-näkyvyyden merkitystä ei kiistä enää tänä päivänä mikään vakavasti otettava taho. Se on elinehto jääkiekon kaltaiselle ammattilaisurheilulle. Mitä enemmän näkyvyyttä on, niin sitä parempi.

MTV3:n Hockey Night lähetyksiin minä en ole lainkaan tyytyväinen. Lähetysmäärät eivät ole kehittyneet, lähetysten laatu ei ole juurikaan kehittynyt ja koko touhusta jää käteen puuhastelun maku. Maikkarin kanssa tehtyä tv-sopimusta perusteltiin aikoinaan yleisellä tv-näkyvyydellä, vaikka taloudellisesti huomattavasti parempaakin sopimusta tarjottiin.

Jatkossa seurojen täytyy hyötyä nykyistä enemmän tv-sopimuksista myös taloudellisesti. Samoin täytyy panostaa siihen, että lähetysten laatu ja televisioitavien otteluiden määrä kasvaa nykyisestä olennaisesti.
 

axheart

Jäsen
Kauluksista

Ihan pakko kyllä kommentoida, että aikamoinen makuasia nuo kaulukset. Itse kyllä katselen huomattavasti mieluummin kauluksia kuin niitä hirveitä naruja paidan pääaukossa...

Markkinointi tuntuu tosiaan olevan monessa seurassa sellainen välttämätön paha. Harvassa seurassaon kunnon amattilaiset asialla. Monessa seurassa on ollut tapana laittaa hiukan "palkintovirkaan" joku sopiva entinen pelaaja tai vastaava...
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
TheAnimal:
''Toteutustavasta voidaan olla montaa mieltä. Se ei ole sattumaa, että suurilla budjeteilla toimivat kykenevät yleensä hoitamaan toteutuksenkin tyylikkäästi. On vara valita ja miettiä miten asiat hoidetaan.''

Näinpä. Hyvä maku ja tyylisilmä eivät maksa mitään. Suuremmat seurat ovat onnistuneet kokonaisuudessa sopimalla ennalta mainostajan kanssa tavasta sijoittaa mainos ja arvioida sen sopivuutta kokonaisuuteen. Toisin sanoin voi puhua mainosten intergoinnista ja värisymmetriasta. Ommeltu valkoinen pohja mainoksessa harvoin kaunistaa kokonaisuutta.

Toki täytyy muistaa, että yritysten logot ovat useimmiten pyhiä ja niissä on usein määritelty kirjaintyyppien lisäksi myös taustan värit. Harmooninen kokonaisuus on nähtävissä esimerkiksi Jokerien (sori Elukka) tämän kauden toteutuksesta, jossa mainokset ovat yhdenmukaisesti toteutettu ilman pohjaa (valkoista). Vaikka Soneran logo on muualla (lähes) aina punainen, on Jokerikuteissa se valkoinen ilman pohjaa. Värien sekametelisoppa jää näkemättä ja kokonaisuus on tyylikkäämpi. IFKssa (jes, Elukka) KOFFin rintalogo on kouluesimerkki erittäin onnistuneesta integroinnista kokonaisuuteen. Se ei ole yksin onnistunut, vaan jopa erittäin tyylikkään näköinen.

''Viikonpäiväkohtaisten kausikorttien myynti ei kannata seuroille, vaikka se sinällään voisikin olla yksittäiselle kuluttajalle ihan mielekäs vaihtoehto.''

Taas näinpä. Suurin ongelma on nimenomaan LISÄmyynnin saaminen. Paikalliskamppailut myydään useimmiten kuitenkin, joten 'tarjous'myynnin päällimmäinen tarkoitus tulee olla lisäeurot. Tyypillisimpiä menetelmiä on perheliput ja esim opiskelija-alennukset. Jokainen myymätön paikka tuottaa pääsylipun ja oheismyynnin verran menetettyjä euroja. On muistettava, että lisämyynnin hakeminen mainonnan muodossa aiheuttaa kustannuksia eli vähentää lisämyynnin tuottoa.

''Tv-näkyvyyden merkitystä ei kiistä enää tänä päivänä mikään vakavasti otettava taho. Se on elinehto jääkiekon kaltaiselle ammattilaisurheilulle. Mitä enemmän näkyvyyttä on, niin sitä parempi.''

Suurimmat yhteistyökumppanit eivät ole liikkeellä hyvästä tahdosta, eikä edes pelkästä kiinnostuksesta kiekkoon. Sijoitettu euro lasketaan ja tarkastetaan saadun näkyvyyden muodossa. Esimerkiksi eräs autonrengasmerkki (talviurheilu - talvirenkaat)sijoitti kansalliseen hiihtonäkyvyyteen satatuhatta euroa. Heidän tiedotusosasto kokosi näkyvyyden yhteen palstamilleittäin, muutti sen euroiksi (mainoshinnat) ja totesi saaneen vastinetta puolimiljoonaa euroa. Tällaiset kannattaneet toimenpiteet takaavat yritysten kiinnostuneisuuden jatkossakin.

Uskon esimerkiksi KOFFin saaneen aina hyvän vastineen IFKhon sijoittamiin euroihin sekä faktisesti, että juuri haluttuun kohderyhmään sopiviksi. IFKn mielikuva ja KOFFin 'stadilaisuus' kulkee hyvinkin käsi kädessä. KOFFin haluttu ja onnistunut 'rento' imago ja IFKn värikkyys ja yleinen kiinnostavuus muodostavat yhdessä molempia palvelevan win-win tilanteen ja sopimussuhteen.

''MTV3:n Hockey Night lähetyksiin minä en ole lainkaan tyytyväinen. Lähetysmäärät eivät ole kehittyneet, lähetysten laatu ei ole juurikaan kehittynyt ja koko touhusta jää käteen puuhastelun maku. Maikkarin kanssa tehtyä tv-sopimusta perusteltiin aikoinaan yleisellä tv-näkyvyydellä, vaikka taloudellisesti huomattavasti parempaakin sopimusta tarjottiin.''

Kolmas näinpä. Tuntuu, kuin ohjelmaa tekisi viihdetoimitus eikä urheilutoimitus. Olen edelleen sitä mieltä, että tiistain HN-sessio on täysin turha ja säälittävä. Maikkarin näkökulmasta ei liene, sillä näin muodoin tuohon onnettomaan muutaman minuutin kyhäelmään saadaan lupa myydä mainoksia sekä ohjelmaa ennen että sen jälkeen. Jääkiekkoaiheisella makasiinityyppisellä ''Kiekkoviikko'' -ohjelmalla olisi edelleen tilaus. Tuossa tunnin pläjäyksessä voisi käsitellä viikon kiinnostavat kiekkoaiheet rauhassa ja ammattilaisia (haastateltavina) hyväksikäyttäen. Kiekossa tapahtuu ja kiekko kiinnostaa suurta yleisöä varmasti makasiinin verran. Mainosmyynnin kannalta ohjelmaa seuraavat ovat aktiivinen, riittävän suuri, ostovoimainen ja mainostajia varmasti kiinnostava kohderyhmä. Kiekko on Suomessa niin Hot, että kiekkokansa ansaitsisi parempaa. Sen tekeminen nykyiseen verrattuna ei ole edes taikatemppu ja tuo Maikkarille varmasti takaisin kunnon suunnitteluun ja toteutukseen uhraamat rahat.
 

Roman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja Tappara
Viestin lähetti Daespoo

Oikeastaan vain pk-seudun jengit ovat tajunneet pelipaitojen visuaalisen arvon eli ei mitään tilkkutäkkejä vaan laadukkaat, "korkeatasoisen brändin" omaavat pelipaidat löytyvät kaikilta kolmelta.

Vai kaikilla kolmella brändin mukaiset paidat. IFK:lla ja Jokereilla? saatta ollakin brändin näköiset paidat. Mikä on Blegin brändi? Ja jos varsinkin ne vieras(valkoiset) paidat ovat mielestäsi brändin näköiset, niin jopa on helvetin ruma ja lattea "brändi" teillä.

Niillä kelta sinisillä olisit voinut tulla jotain brändistä puhuun, mutta että tolla vauhti viivoitetulla kuvalla.... Pthyi v***u.

Mitä Kerhon paitoihin tulee niin en niitäkään kyllä hienoiksi kehu. Hienommat ne on kyllä kun tuo teidän uusi logonne, nimenne ja paitanne. Vielä kun palaisimme siihen alkuperäiseen oranssiin. Mainoksi saisi olla vähemmän, mutta tuo taitaa vain olla ehto sille että voimme olla sarjassa ylempänä kuin te. Tietysti se pitäisi kieltää, muutenhan te ette voisi ikinä pärjätä. Katsos poika jollain se on täällä rahaa kerättävä kun ei ole noita makkara rahoja käytössä.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti tt
Aloitetaan pelipaidoista. Tosiasiahan on, että useimpien sm-liigajoukkuieiden pelipaidat (ja housut ja kypärät ja sukat) ovat karmaisevan rumia liiallisesta mainosten määrästä johtuen. Tähän on ilmeisesti totuttu jo niin hyvin, että harvemmin tästä enää edes avaudutaan, mutta onko asioiden pakko olla näin.

Ymmärrettävästi joukkueet haluavat paljon sponsoreita, jotta myös sponsorituloja saataisiin paljon, mutta onko pelipaidan täyttäminen mainoksilla oikea tapa. Ainakin itse ajattelen, että näkisin mieluummin oman mainokseni yksin tyylikkäässä pelipaidassa ja olisin tästä valmis maksamaan enemmän. Jopa mainostajana harkitsisin vaihtoehtoa, että "ostaisin" pelipaidan tyhjäksi, mikä sitten mainittaisiin jossain muualla (esim. laitamainos). Uskoisin mainostajana, että tätä joukkueen kannattajat arvostaisivat.

Kyllähän ne pelipaidat aika usein muistuttavat surkeasti koristeltua joulukuusta, sillä niitä mainoksia on lätkitty ihan mihin sattuu. Tai siis sellainen kuva helposti tulee. Kokonaisuus ei todellakaan ole kovinkaan usein kaunis tai muuten silmiä hivelevä. Oma pelipaitani, melkoisen vanha Jokerien pelipaita on oikeastaan karmea, mutta joka tapauksessa en kyllä uutta edes tahtoisi.

Mitä tulee sitten paidan "tyhjäksi ostamiseen", niin sponsorit eivät osta paitaan mainosta sen vuoksi, että kannattajille tulisi tuote tutuksi. He varmasti arvostaisivat kyseistä tekoa, mutta sponsorit ostavat näkyvyyttä. Eli se, jos jossain laidassa lukee "Meidän firmamme ansiosta teillä ei ole mainoksia" ei tuo juuri mitään julkisuutta. Sen sijaan se kaulusmainos näkyy esim. jokaisella tauolla, kun joku Hoki Naitin juontaja haastattelee pelaajaa ja näkyvyys on paljon isompi.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Viestin lähetti roman
Vai kaikilla kolmella brändin mukaiset paidat. IFK:lla ja Jokereilla? saatta ollakin brändin näköiset paidat. Mikä on Blegin brändi? Ja jos varsinkin ne vieras(valkoiset) paidat ovat mielestäsi brändin näköiset, niin jopa on helvetin ruma ja lattea "brändi" teillä.

Niillä kelta sinisillä olisit voinut tulla jotain brändistä puhuun, mutta että tolla vauhti viivoitetulla kuvalla.... Pthyi v***u.

Mitä Kerhon paitoihin tulee niin en niitäkään kyllä hienoiksi kehu. Hienommat ne on kyllä kun tuo teidän uusi logonne, nimenne ja paitanne. Vielä kun palaisimme siihen alkuperäiseen oranssiin. Mainoksi saisi olla vähemmän, mutta tuo taitaa vain olla ehto sille että voimme olla sarjassa ylempänä kuin te. Tietysti se pitäisi kieltää, muutenhan te ette voisi ikinä pärjätä. Katsos poika jollain se on täällä rahaa kerättävä kun ei ole noita makkara rahoja käytössä.

Ja herne meni taas vaihteeksi nenään hämeenlinnassa. Yllätys, not.

Tarkoitin sitä että pääkaupunkijoukkueiden paidat ovat selkeitä, 'laadukkaan' näköisiä joiden avulla voidaan rakentaa vahvaa 'brändiä' joukkueelle. HIFK:lla tämä on jo hyvin voimakkaasti olemassa, Jokeritkin on sitä hyvin luomassa ja Blueskin on aloittanut vahvasti sen luomisen vaikka lastenkengissä vielä onkin jos esim. HIFK:n verrataan. Selkeä, tyylikäs paita ilman tilkkutäkkimainontaa on paljon houkuttelevampi isoille sponsoreille (Sonera, Koff, Radiolinja etc) ja sitä kautta pitkällä tähtäimellä maksimoidaan sponsorille tuleva imago-arvo joka varmasti näkyy myös seuran saamassa rahallisessa korvauksessakin. Brändiä ei todellakaan vahvista tilkkutäkki paidat jossa on näitä 'jaskan grilli' lappuja ympäriämpäri.

Joten taaskin voidaan Hämeenlinnassa ottaa herne pois nenästä ja keskustella asiasta ilman mitään ylimääräisiä tunnelatauksia.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
HIFK:lla tämä on jo hyvin voimakkaasti olemassa, Jokeritkin on sitä hyvin luomassa ja Blueskin on aloittanut vahvasti sen luomisen vaikka lastenkengissä vielä onkin jos esim. HIFK:n verrataan.

Niin, Daespoo. Bluesin brandin luominen on lasten kengissä, kun verrataan mihin tahansa liigajoukkueeseen, paitsi Pelicansiin. Muut joukkueet ovat olleet ja pysyneet: sukupolvelta toiselle. Monilla nykyisillä liigajoukkueilla (Ilves, TPS, HIFK, Lukko, HPK...) oli oma vahva imago jo paljon ennen kun me, Jatkoajan kirjoittajat, olemme edes syntyneet.

Brändillä tarkoitetaan nimenomaan tätä: mielikuvaa tuotteesta ja tuotteen tunnettavuutta. Ei sitä, että lukeeko paidan rinnuksessa "Tepon Kukkakauppa KY" vai "Radiolinja".

HIFK on eräänlainen poikkeus, sillä aina kun joku mainitsee HIFKin, mieleen tulee (ainakin allekirjoittaneelle) HIFKin punasinivalkoinen pelipaita KOFFin mainoksineen. Voidaankin siis sanoa, että KOFF on osa HIFKin brandiä (vaikka sponssaakin myös muutamia muita liigajoukkueita).

Espoo Bluesin brandi ja perinteet ovat siis pikkuveljen asemassa kun verrataan muihin liigajoukkueisiin (sitä Pelicansia lukuunottamatta).

Kirjoitukseni ei ole hyökkäys eikä provokaatio Sinua, Daespoo, kohtaan eikä Espoo Bluesia kohtaan. Long live to Blues! Perinne karttuu ja brändi kehittyy, kun vuosia tulee organisaatiolle lisää.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Viestin lähetti BitterX
Niin, Daespoo. Bluesin brandin luominen on lasten kengissä, kun verrataan mihin tahansa liigajoukkueeseen, paitsi Pelicansiin. Muut joukkueet ovat olleet ja pysyneet: sukupolvelta toiselle. Monilla nykyisillä liigajoukkueilla (Ilves, TPS, HIFK, Lukko, HPK...) oli oma vahva imago jo paljon ennen kun me, Jatkoajan kirjoittajat, olemme edes syntyneet.

Brändillä tarkoitetaan nimenomaan tätä: mielikuvaa tuotteesta ja tuotteen tunnettavuutta. Ei sitä, että lukeeko paidan rinnuksessa "Tepon Kukkakauppa KY" vai "Radiolinja".

HIFK on eräänlainen poikkeus, sillä aina kun joku mainitsee HIFKin, mieleen tulee (ainakin allekirjoittaneelle) HIFKin punasinivalkoinen pelipaita KOFFin mainoksineen. Voidaankin siis sanoa, että KOFF on osa HIFKin brandiä (vaikka sponssaakin myös muutamia muita liigajoukkueita).

Espoo Bluesin brandi ja perinteet ovat siis pikkuveljen asemassa kun verrataan muihin liigajoukkueisiin (sitä Pelicansia lukuunottamatta).

Kirjoitukseni ei ole hyökkäys eikä provokaatio Sinua, Daespoo, kohtaan eikä Espoo Bluesia kohtaan. Long live to Blues! Perinne karttuu ja brändi kehittyy, kun vuosia tulee organisaatiolle lisää.

Jaahas...Nää on taas näitä 'taivas on sininen ja lumi valkoista' -viestejä. Kerrotko jotain vielä sellaista mitä kukaan muu ei vielä varmasti tiedä?

Älä sekoita perinteitä, imagoa ja brändiä. Ne eivät ole sama asia, Bluesilta puuttuu perinteitä ja niitä ei tule kuin ajan myötä. Imagoa ja brändiä voidaan sen sijaan rakentaa myös ilman pitkiä perinteitä.

Pelipaita on joukkueen tärkein ulkoinen tunnus. Laadukkaalla pelipaidalla halutaa kertoa että joukkuetta johdetaan ammattimaisesti. Sponsorit haluavat että heidän yrityksensä imago mielletään laadukkaaksi joten laadukkaassa pelipaidassa oleva yrityksen nimi yhdistetään hyvään laatuun helpommin ja siten yrityksen imago paranee.

Jos pelipaita on tilkkutäkki niin se ei ainakaan meikäläisessä herätä mitään positiivisia mielikuvia. Jos pelipaita ei herätä positiivista mielikuvaa niin siinä olevien yritysten nimet eivät saa hirveästi positiivista tunnettavuutta ts. yritysten oma brändi kärsii. Tämän takia mm. Mclaren-Mercedes valitsee erittäin tarkkaan kenen nimiä sen autoissa näkyy, Mclaren on erittäin arvostettu brändi (monen seikan takia mutta pääasiallisesti sen erittäin ammattimaisesti hoidetun toiminnan takia) ja siksi erittäin haluttu paikka yritysten nimille. Toisaalta Mclaren haluaa että sen autoissa olevien sponssien nimet yhdistetään myös laatuun jotta sen oma brändi ei kärsi, saa lyödä aika vitusti fyrkkaa pöytään ennenkuin saa esim. Enronin tai Afghanistanin matkailunedistämiskeskuksen nimen takasiipeen.

Sama koskee tällä hetkellä SM-liigassa Jokereita, sen pelipaita on erittäin haluttu paikka sponsoreille ja siitä ollaan maksamaan paljon.

Joukkueen menestys vaikuttaa myös erittäin paljon mainospaikkojen haluttavuuteen, tämä täytyy pitää mielessä.

Btw. kuinka vahva 'brändi' luulet esim. HPK:lla olevan? Onko olemassa jotain ulkoista logoa tai vastaavaa josta ihmiset tekevät automaattisesti assosiaation HPK:on (tyyliin HIFK:n petologo tai Narrien narri)? Ritarikypärä ei mitenkään hirveän vahva ole vastaavassa roolissa. Myönnän että en ole tästä nähnyt mitään tutkimusta tai vastaavaa (onkohan niitä edes tehty) mutta sanoisin noin ns. perstuntumalta että HPK:n brändi ei ole kovin vahva. Ja tämähän ei siis tarkoita että HPK:lta puuttuisi perinteitä.

Tulipas pitkä, kellokin on näköjään aika paljon. Toivottavasti ajatukset tuli kasattua näin uskomattoman ryyppäyksen jälkeisenä krapulapäivän yönäkin niin että jotain tolkkua tuosta saa.
 

H.Hietaharju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viimeksi muokattu:

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Tarkoitusperäsi tuli selväksi darrapäivästä huolimatta =)! Koitan ottaa esimerkkiä ja esittää monimutkaisen vastaukseni selvästi, siitäkin huolimatta, että kello on jo paljon.

Btw. kuinka vahva 'brändi' luulet esim. HPK:lla olevan? Onko olemassa jotain ulkoista logoa tai vastaavaa josta ihmiset tekevät automaattisesti assosiaation HPK:on (tyyliin HIFK:n petologo tai Narrien narri)? Ritarikypärä ei mitenkään hirveän vahva ole vastaavassa roolissa. Myönnän että en ole tästä nähnyt mitään tutkimusta tai vastaavaa (onkohan niitä edes tehty) mutta sanoisin noin ns. perstuntumalta että HPK:n brändi ei ole kovin vahva. Ja tämähän ei siis tarkoita että HPK:lta puuttuisi perinteitä.

Mutta kun "brändi" on sama asia kuin tuotemerkki. Vahva brändi tarkoittaa sitä, että kun joku kuulee "brändin" nimen, hän tekee automaattisen assosiaation moniin kyseiseen "brändiin" liittyviin tekijöihin (esim. logo, tuotteen ulkonäkö, ym.). Sinä näytät käsittävän sen juuri täsmälleen toisinpäin.

Tässä tapauksessa voin sanoa, että esim. Lukolla (jätän HPK:n pois tästä puheenvuorostani) on paljon vahvempi brändi kuin Bluesilla. Huomattavasti useampi suomalainen tallaaja osaa yhdistää Rauman Lukon kuin Bluesin jääkiekkoon. Eli monet vanhat mummutkin, jotka ei seuraa lätkää, tietävät että Rauman Lukko on jääkiekkojoukkue.



Älä sekoita perinteitä, imagoa ja brändiä. Ne eivät ole sama asia, Bluesilta puuttuu perinteitä ja niitä ei tule kuin ajan myötä. Imagoa ja brändiä voidaan sen sijaan rakentaa myös ilman pitkiä perinteitä.

Olet oikeassa siinä, että imagoa ja brändiä voi rakentaa ilman perinteitä. Ja olet oikeassa, että imago, brändi ja perinteet ovat eri asioita. Mutta: imago ja perinteet ovat osa brändiä. Sitä ei sovi unohtaa. Perinteet vahvistavat brändiä itsestään.




Pelipaita on joukkueen tärkein ulkoinen tunnus. Laadukkaalla pelipaidalla halutaa kertoa että joukkuetta johdetaan ammattimaisesti. Sponsorit haluavat että heidän yrityksensä imago mielletään laadukkaaksi joten laadukkaassa pelipaidassa oleva yrityksen nimi yhdistetään hyvään laatuun helpommin ja siten yrityksen imago paranee.

Jos pelipaita on tilkkutäkki niin se ei ainakaan meikäläisessä herätä mitään positiivisia mielikuvia. Jos pelipaita ei herätä positiivista mielikuvaa niin siinä olevien yritysten nimet eivät saa hirveästi positiivista tunnettavuutta ts. yritysten oma brändi kärsii. Tämän takia mm. Mclaren-Mercedes valitsee erittäin tarkkaan kenen nimiä sen autoissa näkyy, Mclaren on erittäin arvostettu brändi (monen seikan takia mutta pääasiallisesti sen erittäin ammattimaisesti hoidetun toiminnan takia) ja siksi erittäin haluttu paikka yritysten nimille. Toisaalta Mclaren haluaa että sen autoissa olevien sponssien nimet yhdistetään myös laatuun jotta sen oma brändi ei kärsi, saa lyödä aika vitusti fyrkkaa pöytään ennenkuin saa esim. Enronin tai Afghanistanin matkailunedistämiskeskuksen nimen takasiipeen.

Täyttä asiaa sinänsä. Pienten talousalueiden seurojen haasteena onkin saada pelipaitansa näyttämään hyviltä siitäkin huolimatta, että niissä on paljon kukkakauppa- ja nakkikioskimainoksia. Eli välttämään niinsanottu "tilkkutäkki-ilmiö". Syy siihen, että näitä kukkakauppa- ja nakkikioskimainoksia joudutaan hankkimaan on se, että pienillä talousalueilla on vähemmän suuryrityksiä kuin suurilla talousalueilla. Talousalueen ja näkyvyyden takia Rauman Lukolla ei ole ehkä aivan yhtä paljon valinnanvaraa sponsoreissa kuin McLaren-Mercedeksellä.


Ainiin, täytyyhän minun HPK:sta puhua tässä viestissä, kun esitit (Daespoo) minulle kysymyksenkin. Eli HPK:n brändin eli tuotemerkin vahvuus:

HPK on yksi tämän ja viime vuosikymmenen menestyksekkäimpiä jääkiekkojoukkueita mitattuna esimerkiksi mitalien määrällä. Menestyskausinaan HPK on pelannut iloista ja hyökkäysvoittoista kiekkoa, ja tähän HPK-brändi yhdistetäänkin (assosioidaan). HPK assosioidaan useimmiten myös osaavaan seurajohtoon. Efforttia on laitettu muutamien viime vuosien myös markkinoinnillisen profiilin nostamiseen halliremonteilla ja logouudistuksilla. Mielestäni ritarilogo on onnistunut, mutta myönnän, että sitä ei ole vielä osattu käyttää täysin hyödyksi esim. fanituotekaupassa. HPK:n brändi on siis arvosanassa "melko vahva".
 

rafalski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä on nyt infoa jalkapallopuolelta, mutta ehkä jotenkuten sovellettavissa jääkiekkoon:

Englannin 1. divisioonassa televisioitujen otteluiden katsojamäärät putosivat 50% tapauksista. Siihen kuitenkin vaikutti myös se, että televisioidut ottelut siirrettiin pois suosituimmalta päivältä, lauantailta ja pelattiin maanantaina.

Suomen jalkapalloilussa perinteinen ajattelumalli on, että paikallisten yritysten on tuettava joukkuetta että kilpailutoiminta on mahdollista. Suurimmalla osalla Veikkausliigan joukkueista sponsoritulojen osuus kaikista tuloista on yli 80%! Pätee varmasti jossain määrin pikkuseuroihin jääkiekossakin.

HPK:n sponsorina ei muuten tietääkseni ole ollut Jaskan Kioskia... ainakin muutama vuosi sitten sponsorien joukossa kuitenkin olivat ainakin Höyryntekijä Oy sekä Reskan Kioski.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Viestin lähetti Daespoo
Ja herne meni taas vaihteeksi nenään hämeenlinnassa. Yllätys, not.

Ja espoon ikioma barnaby lähti taas bestiksensä tommyn kanssa agitoimaan. Ylläri, ei tod.

Sanotaan nyt että se teidän pelipaita natsaa hyvin pelityyliin ja kulttuuriin eli - hajuton, mauton ja väritön-
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Viestin lähetti mikkoz
Ja espoon ikioma barnaby lähti taas bestiksensä tommyn kanssa agitoimaan. Ylläri, ei tod.

Sanotaan nyt että se teidän pelipaita natsaa hyvin pelityyliin ja kulttuuriin eli - hajuton, mauton ja väritön-

Siis ei jumalauta, mikä VITTU siinä on kun joka saatanan ketjussa joku Kerholainen vetää herneet nenään vaikka omaa joukkuettaan ei ole edes alunperin mainittu???

Kertokaa nyt moderaattorit mitä tälläsille viesteille tehdään? Olen mielestäni puhunut koko ajan ns. asiasta (eli otsikon mukaisesta aiheesta) ja sitten tulee Roman mutta varsinkin Mikkoz aivan yllättäen puun takaa heittelemään tällaisilla täysin turhanpäiväisillä ja provokatiivisilla viesteillä??

Täysin uskomatonta käytöstä, onko Hämeenlinnassa todellakin näin pikkusieluista valittajajengiä että yhtään keskustelua ei pysty käymään ilman Mikkoz:n kaltaisia jästipäitä??

Samassa yhteydessä kuitenkin pitää antaa tunnustus BitterX:lle joka on mielestäni erittäin hyvin puhunut asiasta ilman lapsellista paskaloan heittoa tyyliin Mikkoz.

Kasva aikuiseksi Mikkoz, jos ei muuta sanottavaa löydy niin ole hiljaa.

Ja sitten viestini ns. asia-osaan:

Mutta kun "brändi" on sama asia kuin tuotemerkki. Vahva brändi tarkoittaa sitä, että kun joku kuulee "brändin" nimen, hän tekee automaattisen assosiaation moniin kyseiseen "brändiin" liittyviin tekijöihin (esim. logo, tuotteen ulkonäkö, ym.). Sinä näytät käsittävän sen juuri täsmälleen toisinpäin.

Niin, mielestäni se menee molempiin suuntiin. Kun näet logon, yhdistät sen nimeen ja toistepäin.

Tässä tapauksessa voin sanoa, että esim. Lukolla (jätän HPK:n pois tästä puheenvuorostani) on paljon vahvempi brändi kuin Bluesilla. Huomattavasti useampi suomalainen tallaaja osaa yhdistää Rauman Lukon kuin Bluesin jääkiekkoon. Eli monet vanhat mummutkin, jotka ei seuraa lätkää, tietävät että Rauman Lukko on jääkiekkojoukkue.

Lukon tunnettavuus on parempi mutta kertooko se brändin laadusta mitään? Mielestäni ei. Esimerkki: Ladan nimen tunnistaa ja yhdistää automaailmaan helposti moninkymmenkertainen määrä ihmisiä verrattuna siihen joukkoon jotka tunnistavat Aston Martinin nimen. Tekeekö se Ladan brändistä paremman? Edelleen, mielestäni ei. Tunnettavuus ja brändin vahvuus ovat eri asia.

Olet oikeassa siinä, että imagoa ja brändiä voi rakentaa ilman perinteitä. Ja olet oikeassa, että imago, brändi ja perinteet ovat eri asioita. Mutta: imago ja perinteet ovat osa brändiä. Sitä ei sovi unohtaa. Perinteet vahvistavat brändiä itsestään.

Tästä olemme samaa mieltä. Perinteet ja brändi ovat eri asioita mutta perinteillä voidaan vahvistaa brändiä. Huomaa että perinteet eivät automaattisesti vahvista brändiä.

HPK on yksi tämän ja viime vuosikymmenen menestyksekkäimpiä jääkiekkojoukkueita mitattuna esimerkiksi mitalien määrällä. Menestyskausinaan HPK on pelannut iloista ja hyökkäysvoittoista kiekkoa, ja tähän HPK-brändi yhdistetäänkin (assosioidaan). HPK assosioidaan useimmiten myös osaavaan seurajohtoon.

Kysymys: kuinka monen ei-lätkäihmisen luulet yhdistävän HPK:n nimen iloiseen ja hyökkäysvoittoiseen peliin? Uskallan väittää että ei moni. Lätkäfanit tämän tietävät ja tekevät yhdisteen hyvinkin helposti mutta välttämättä ei muut. Edes satunnainen lätkäpelissä kävijä ei tätä assosiaatiota välttämättä tee.

Siinä olen samaa mieltä että HPK:n pelityyli auttaa hyvän brändin rakentamisessa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Daespoo
Täysin uskomatonta käytöstä, onko Hämeenlinnassa todellakin näin pikkusieluista valittajajengiä että yhtään keskustelua ei pysty käymään ilman Mikkoz:n kaltaisia jästipäitä??
Daespoo on oikea ihminen arvostelemaan hämeenlinnalaisten, tai oikeastaan ihan kenenkään, käytöstä eri ketjuissa noin viikko sen jälkeen kuin helvetti jäätyy. Tämä on fakta.

Ei, en aloita inttämistä. Seen it, been there, done that. Kenenköhän perhetaustat saavat arvostelua tällä kerralla.
 
F

Flonaldo

Viestin lähetti Daespoo
Jaahas...Nää on taas näitä 'taivas on sininen ja lumi valkoista' -viestejä. Kerrotko jotain vielä sellaista mitä kukaan muu ei vielä varmasti tiedä?

Älä sekoita perinteitä, imagoa ja brändiä. Ne eivät ole sama asia, Bluesilta puuttuu perinteitä ja niitä ei tule kuin ajan myötä. Imagoa ja brändiä voidaan sen sijaan rakentaa myös ilman pitkiä perinteitä.

Btw. kuinka vahva 'brändi' luulet esim. HPK:lla olevan? Onko olemassa jotain ulkoista logoa tai vastaavaa josta ihmiset tekevät automaattisesti assosiaation HPK:on (tyyliin HIFK:n petologo tai Narrien narri)? Ritarikypärä ei mitenkään hirveän vahva ole vastaavassa roolissa. Myönnän että en ole tästä nähnyt mitään tutkimusta tai vastaavaa (onkohan niitä edes tehty) mutta sanoisin noin ns. perstuntumalta että HPK:n brändi ei ole kovin vahva. Ja tämähän ei siis tarkoita että HPK:lta puuttuisi perinteitä.
Mikä Bluesin brändi on? Siis yksinkertaisesti, mikä ja kysymysmerkki perään. Pelipaita on toki tärkeä osa brändiä, mutta viestiesi perusteella se tuntuisi mielestäsi olevan se ainoa osa. Brändin rakentamisessa tärkeämpiä seikkoja kuitenkin oikeasti ovat valmentajat! (eniten mediassa, joukkueen kuva määräytyy sen mukaan, mitä nämä kaverit puhuvat - ja miten), pelaajisto (minkätyylisiä pelaajia, myös mediakäytös), joukkueen pelityyli sekä yleisesti jokin differoiva tekijä, seurajohto (sama kuin valmentajien kohdalla).

HPK:lla on vahva identiteetti ja seura on vahvasti differoitunut omaksi brändikseen. Brändien kohdalla ykkössija on ainoa, joka merkitsee. Ykkönen on ykkönen, muut eivät ole ykkösiä - ja siten kuluttajan silmissä sekoittuvat yhdeksi mössöksi.

HIFK on isot, pahat, punaiset pedot - nyrkki, taklaus, maali. Jokerit on mestari, Harkimo, raha, tähdet. HPK on pieni, isojen kiusaaja, hyökkäyshyökkäyshyökkäys, nuoret starat.

Mikä sitten esim. Bluesin brändi on? Tai sen puoleen muidenkin joukkueiden? SaiPa, JYP, Lukko? Jossain määrin samalla brändillä kuin HPK, mutta selvästi jäljessä - vain ykkössija merkkaa. Ässät on köyhän miehen punanuttu.

En ole bränditutkimusta liigasta tehnyt enkä tiedä onko sellaista tehty, mutta sanoisin, että liigassa on nuo kolme vahvaa brändiä ja sitten on vahvoja ja vähemmän vahvoja seurailijoita. Kärpät on kovaa vauhtia rakentamassa omaa brändiään ja nousemassa ylemmäs.

Tiivistäpä daespoo pariin lauseeseen mikä Bluesin brändi on ja mitä Bluesista tulee mieleen?

ps. Sitä saa mitä tilaa, ja mitä on tilannut jo hyvin pitkään.

Ja vielä meinasi unohtua. Brändi on suunnattu potentiaaliselle kuluttajaryhmälle. Sillä ei siis ole mitään merkitystä, mitä perähikiäläinen mummo ajattelee Blegin tai HPK:n logoista - vain mahdolliset kuluttajat merkkaavat.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Viestin lähetti Daespoo & Tommy

Kärpillä ja HPK:lla ylivoimaisesti rumimmat asut. (Tommy)
----------------------------------------------------------------------------
Oikeastaan vain pk-seudun jengit ovat tajunneet pelipaitojen visuaalisen arvon eli ei mitään tilkkutäkkejä vaan laadukkaat, "korkeatasoisen brändin" omaavat pelipaidat löytyvät kaikilta kolmelta.(Daespoo)
Ja mun asiamielipiteen voi lukea edellisestä viestistä.

Viestin lähetti Daespoo
Siis ei jumalauta, mikä VITTU ...Kertokaa nyt moderaattorit mitä tälläsille viesteille tehdään? Olen mielestäni puhunut koko ajan ns. asiasta (eli otsikon mukaisesta aiheesta) ja sitten tulee Roman mutta varsinkin Mikkoz aivan yllättäen puun ... ilman Mikkoz:n kaltaisia jästipäitä??

Samassa yhteydessä kuitenkin pitää antaa tunnustus BitterX:lle joka on mielestäni erittäin hyvin puhunut asiasta ilman lapsellista paskaloan heittoa tyyliin Mikkoz.
No niin no, mä lähinnä vaan kärrään ne teiän heittämät paskat takasin omistajilleen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Viestin lähetti mikkoz
Ja mun asiamielipiteen voi lukea edellisestä viestistä.


No niin no, mä lähinnä vaan kärrään ne teiän heittämät paskat takasin omistajilleen.

Jos sulla on ongelma Tommyn kanssa niin osoita viestisi hänelle, jopa sinulle herkkänahkaiselle HPK-fanille pitäisi olla suhteellisen selvää että se ei ole hyökkäys HPK:ta vastaan jos pidän pk-seudun jengien pelipaitoja laadukkaimpina. Yritä nyt jo mies aikuistua pikkuhiljaa.

Sulla on nyt jo kaksi viestiä tässä ketjussa joissa ei ole yhtään mitään sisältöä, pelkkää provotusta ja marinaa. Kannattaisi vähän miettiä silloin että onko yleensä järkevää silloin kirjoittaa mitään?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Daespoo
Sulla on nyt jo kaksi viestiä tässä ketjussa joissa ei ole yhtään mitään sisältöä, pelkkää provotusta ja marinaa. Kannattaisi vähän miettiä silloin että onko yleensä järkevää silloin kirjoittaa mitään?
Olisitpa oivaltanut tuon seikan noin kaksi vuotta sitten.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Bravo Designer, vähän odotinkin jo milloin saavut tänne haastamaan riitaa. Et pettänyt odotuksiani.

Teillä on nyt yhteensä jo kolme viestiä jotka eivät mitenkään liity tämän ketjun aiheeseen. Itkettääkö vielä neljännen verran?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös