Aloitusviestin siältö muodostuu melkoiseksi sillisalaatiksi eri yksityiskohdista, mutta tarkoitus olisi hieman pohdiskella joukkueiden markkinointiin ja mainontaan liittyviä asioita.
Aloitetaan pelipaidoista. Tosiasiahan on, että useimpien sm-liigajoukkuieiden pelipaidat (ja housut ja kypärät ja sukat) ovat karmaisevan rumia liiallisesta mainosten määrästä johtuen. Tähän on ilmeisesti totuttu jo niin hyvin, että harvemmin tästä enää edes avaudutaan, mutta onko asioiden pakko olla näin.
Ymmärrettävästi joukkueet haluavat paljon sponsoreita, jotta myös sponsorituloja saataisiin paljon, mutta onko pelipaidan täyttäminen mainoksilla oikea tapa. Ainakin itse ajattelen, että näkisin mieluummin oman mainokseni yksin tyylikkäässä pelipaidassa ja olisin tästä valmis maksamaan enemmän. Jopa mainostajana harkitsisin vaihtoehtoa, että "ostaisin" pelipaidan tyhjäksi, mikä sitten mainittaisiin jossain muualla (esim. laitamainos). Uskoisin mainostajana, että tätä joukkueen kannattajat arvostaisivat.
Jäässä sijaitsevien mainosten suhteen tilanne on hieman sama, jää on täynnä. Yleensä tähän ei kiinnitä huomiota, mutta joskus alkaa tämäkin häiritä. Edelleen pitäisin tehokkaampana mainoksena yksinäistä mainosta vaikkapa keskiympyrässä, josta varmasti voisi sitten myös maksaa enemmän.
NHL:ssä käsittäkseni on rajoitettu peliasujen ja jään mainoksia jotenkin, tulisiko sm-liigan myös asettaa joitain rajoituksia?
Sitten pelitapahtumien markkinoinnista. En itse omista minkään joukkueen kausikorttia, koska tiedän, että en millään ehdi kuin ehkä puoleen kotiotteluista. Muuten olisin kyllä erittäin potentiaalinen kausikortinostaja. Tästä onkin herännyt kysymys, että mikseivät seurat tarjoa esimerkiksi viikonpäiväkohtaisia kausikortteja? Olisi helpompi perustella itselleen esim. torstai- tai lauantaikausarin ostopäätös, kun tietäisi, että pääsee kaikkiin otteluihin. Luulisi myös, että kausikortin ostaja saisi jonkinlaista paljousalennusta, kun voisi kuvitella, että seuralle hieman pienempi varma tulo on parempi kuin epävarma suuri tulo.
Ja vielä pari sanaa tv-näkyvyydestä. Usein puhutaan, että seurat eivät mielellään televisioi kotipelejään, koska se vähentää katsojamääriä. Käytössäni ei ole nyt mitään tilastoa vähennyksen todellisesta määrästä, mutta mielestän tässä koko ajatuskulussa on jotain kieroutunutta. Vosi kuvitella, että lisääntynyt tv-näkyvyys poikisi enemmän tuotteesta kiinnostuneita ihmisiä, jotka tulisivat aina välillä hallillekin ja uskoisin mainostulojen kasvavan mikäli mainostajille voisi taata jatkuvaa tv-näkyvyyttä.
Olisiko näissä pohdittavaa vaikkapa sm-liigan tuotetta eteenpäin kehitettäessä?
Aloitetaan pelipaidoista. Tosiasiahan on, että useimpien sm-liigajoukkuieiden pelipaidat (ja housut ja kypärät ja sukat) ovat karmaisevan rumia liiallisesta mainosten määrästä johtuen. Tähän on ilmeisesti totuttu jo niin hyvin, että harvemmin tästä enää edes avaudutaan, mutta onko asioiden pakko olla näin.
Ymmärrettävästi joukkueet haluavat paljon sponsoreita, jotta myös sponsorituloja saataisiin paljon, mutta onko pelipaidan täyttäminen mainoksilla oikea tapa. Ainakin itse ajattelen, että näkisin mieluummin oman mainokseni yksin tyylikkäässä pelipaidassa ja olisin tästä valmis maksamaan enemmän. Jopa mainostajana harkitsisin vaihtoehtoa, että "ostaisin" pelipaidan tyhjäksi, mikä sitten mainittaisiin jossain muualla (esim. laitamainos). Uskoisin mainostajana, että tätä joukkueen kannattajat arvostaisivat.
Jäässä sijaitsevien mainosten suhteen tilanne on hieman sama, jää on täynnä. Yleensä tähän ei kiinnitä huomiota, mutta joskus alkaa tämäkin häiritä. Edelleen pitäisin tehokkaampana mainoksena yksinäistä mainosta vaikkapa keskiympyrässä, josta varmasti voisi sitten myös maksaa enemmän.
NHL:ssä käsittäkseni on rajoitettu peliasujen ja jään mainoksia jotenkin, tulisiko sm-liigan myös asettaa joitain rajoituksia?
Sitten pelitapahtumien markkinoinnista. En itse omista minkään joukkueen kausikorttia, koska tiedän, että en millään ehdi kuin ehkä puoleen kotiotteluista. Muuten olisin kyllä erittäin potentiaalinen kausikortinostaja. Tästä onkin herännyt kysymys, että mikseivät seurat tarjoa esimerkiksi viikonpäiväkohtaisia kausikortteja? Olisi helpompi perustella itselleen esim. torstai- tai lauantaikausarin ostopäätös, kun tietäisi, että pääsee kaikkiin otteluihin. Luulisi myös, että kausikortin ostaja saisi jonkinlaista paljousalennusta, kun voisi kuvitella, että seuralle hieman pienempi varma tulo on parempi kuin epävarma suuri tulo.
Ja vielä pari sanaa tv-näkyvyydestä. Usein puhutaan, että seurat eivät mielellään televisioi kotipelejään, koska se vähentää katsojamääriä. Käytössäni ei ole nyt mitään tilastoa vähennyksen todellisesta määrästä, mutta mielestän tässä koko ajatuskulussa on jotain kieroutunutta. Vosi kuvitella, että lisääntynyt tv-näkyvyys poikisi enemmän tuotteesta kiinnostuneita ihmisiä, jotka tulisivat aina välillä hallillekin ja uskoisin mainostulojen kasvavan mikäli mainostajille voisi taata jatkuvaa tv-näkyvyyttä.
Olisiko näissä pohdittavaa vaikkapa sm-liigan tuotetta eteenpäin kehitettäessä?