Kyllä minä luulen että Hyvärisen tasoisen hiihtäjän kymmenen kilometrin maksimivauhti tulee riittämään oikein mukavasti jossain 20km kilpailussa. Apuhiihtäjän kun ei tarvitse välittää millä kävelyvauhdilla tuossa tapauksessa saa raahattua itsensä maaliin vetovuoron loputtua, kunhan saa vain pidettyä sovitun matkan vauhdin tarpeeksi kovana joukkueen ykköstykkiä ajatellen.
No tämä on vähän turhaa spekulointia, koska ei ihan ole näköpiirissä, että sponsoritalleihin oltaisiin menossa. Ja vaikka mentäisiin täytyisi koko kilpailukulttuuri muuttaa yksilökeskeisyydestä joukkuekeskeiseksi. Suomalaiselle tai norjalaiselle vanhan liiton väliaikalähtöjen kannattajalle varmaan tuo muutos tuntuisi kovin vieraalta, mutta en näe syytä miksei parantaisi katselukokemusta, kun niitä yhteislähtöjä hiihdetään jo nyt merkittäviä määriä. En sitten tiedä pitäisikö myös muuttaa tapahtumia enemmän etappikilpailuiksi jotta joukkueaspektista saataisiin vielä enemmän irti.
Eikös Perttu vasta reilu viikko sitten Rukalla näyttänyt, että maksimivauhti riitti kärjen hännillä roikkumiseen sen 10km ja sitten "hiiheltiin" loppumatka joukossa ynnämuut, köh köh... No okei, perinteinen on se hänen vahvuutensa mutta piti nyt kuitenkin tarttua.
Yksi asia mikä tuli mieleen näistä tiimitaktiikoiden tuonnista hiihtoon... Ladut ovat varsin kapeita ja välillä pakostakin, koska lunta ei oikein ole. Siinä kun pyöräilyn tapaan alkaisi tiimit jokainen hakea hyviä asetelmia niin saattaisi olla kolareiden riski jo melko suuri. En oikein pidä tuosta ajatuksesta, vaikka ehkä uusien katsojien kannalta tämmöinen äksöni olisi toivottuakin. Pyöräilyssä tuokin on helpompaa kun kuitenkin enimmäkseen vedetään aika leveillä väylillä, ainakin jos latuihin verrataan. Toki kolarit ovat osa kilpailua myös pyöräilyssä, mutta väittiäisin tästäkin näkökulmasta ajateltuna tiimitaktiikoiden soveltuvan huomattavasti heikommin hiihtoon. Kuten tuossa edellisessä viestissäni nostin esille, hiihto muistuttaa pyöräilyn alalajeista enemmän cyclocrossia tai maastopyöräilyä kuin maantiepyöräilyä.
Tuo esille nostamasi etappikilpailut olisi jo perusteluna semmoinen. mikä kuulostaisi järkevältä (ammattitallien ja sitä kautta) vahvemman tiimitaktikoinnin kannalta. Onhan se myös ketjunpyörityksessä yksi osasyy, kun pitää suorittaa useita tunteja useampi päivä. viikko tai grand toureilla sen kolme viikkoa. Joka päivä ei voi olla alusta loppuun taistelemassa voitosta. Mutta sittenkin kaipaisi pidempiä matkoja. Olen samaa mieltä kuin
@Huppu että ainakin nuo 20km matkat ovat turhan lyhyitä mitään tämmöistä varten. Ja tosiaan Ski Classics on jo olemassa.
Ylipäätään voisi olla enemmän kisoja matkoilla 30-50km. Eikä sen tarvitsisi olla aina jokin tasaluku, vaikka ratakierros sitä rajoittaa (tosin jos tarkkoja ollaan niin todellinen matkahan ei useinkaan ole just sitä mitä virallinen). Mutta niin , olis vaikka 35, 40, tai 45. Tai 50. Esimerkiksi viime kevään Holmenkollenin yhteislähdöt on hyvässä muistissa vieläkin. Tai edellisten mm-kisojen 50km, ilman loppusuoran draamaakin. Tuollaista niiden kisojen kuuluisi olla, eikä se mitään ammattitalleja kaipaa.