Maantiepyöräilyn harrastajia?

  • 49 073
  • 153

Nipsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, Canadiens
Niin, löytyykö täältä tämän upean lajin harrastajia? Itse olen nyt toista kesää ajamassa kunnon maantiepyörällä. Olen koko elämäni seurannut televisiosta Ranskan ympäriajoa jne. ja alkoi vain tuntua siltä että itsekkin tuommoinen pyörä on saatava. Viime vuoden keväänä päädyin vihdoin pyörän ostamaan ja silloin ostin Nishiki Criterium maantiepyörän. Hintaa tuolle pyörälle tuli vajaat 700 euroa, mutta ihan hyvin se toimi.
Myöhemmin kun aloin ajamaan kuitenkin enemmän ja lenkkinikin alkoivat olla jo reilun sadan kilometrin tuntumassa tein kuitenkin uuden pyöräkaupan ja ostin Bianchi merkkisen maantiepyörän. Sille tuli kuitenkin jo n.2000e hintaa joka oli jo melkoisen suuri investointi meikäläisen palkoilla. Pyörästä olen kuitenkin pitänyt.

Mites muilla? Onko pyöriä ja millaisia lenkkejä ajatte?
 

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
Loistava ketjunavaus!

Kyllä vaan, itse löysin tämän kuningaslajin vasta huhtikuun alussa. Nyt olen kerrasta koukussa. Matkaa on kertynyt hiukan alle 2200km ja painoa kadonnut 15kg. Rahaakin on kadonnut, mutta alkuinvestointien jälkeen ei juuri rassaa lompakkoa. Voin suositella kaikille.
 

viikink1

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Täältä löytyy yksi pyöräilijä tai ainakin reissuja pyörällä tekevä henkilö/poika/ihminen. En itse omista mitään kunnon maantiepyörää/"kilpapyörää" vaan ihan Tunturi Scambo maastopyörän. Syitä siihen on parikin ja yksi on se, että semmoisella kevyttekoisella pyörällä ei paljoa tavaraa laukuissa kuljeteta, eikä huonommalla tiellä ajeta. Sitten on tietysti se, että vielä ei ainakaan ole varaa pitää kahta pyörää yllä, mutta toki tulevaisuudessa voisi kunnon lajiin tarkoitetun pyörän ostaa.
Tänä vuonna en ole vielä pahemmin matkoja tehnyt lukuunottamatta futisreenejä joihin on n.10 km ( ei nyt sinänsä merkittävä, mutta vuoden aikana siinä tulee aika paljon kilometrejä) suunta ja sitten olen käynyt kerran Turussa ja tullut takaisin seuraavana päivänä joista tuli yhteensä 270km. Kerran olen myös Tampereella yhdissä reeneissä käynyt ja matkaa tuli yhteensä 80km ja tietysti reenit välissä. Enemmänkin olisin käynyt pyöräilemässä, mutta pyörä oli paskana jonkin aikaa.
Huomenna olisi kuitenkin tarkoitus lähteä vähän pitemmälle reissulle isäpuolen kanssa ja päämääränä olisi Suomussalmen lähellä oleva vuokramökki. Lähtöpaikka on 40km Tampereen alapuolelta ja matkaa tulee yhteensä reilu 700km ja aikaa on kuusi päivää. Heti ensimmäinen matka on 170km, mutta loput sitten vaihtelee siinä reilun sadan päällä ja viimeisenä päivänä sitten n. 60km. Viikko ollaan mökillä, mutta takasin ei ole aikaa oikeen tulla joten ei tule kun enää n.130 km matka Kontiomäelle josta sitten junalla kotiin jne. Mutta kuitenkin nyt vähän aihetta sivutenkin niin täältä löytyy yksi pyöräilystä pitävä henkilö.
Itse olen jonkin verta kiinnostunut tietämään, että millä nopeuksilla suunnilleen poljette ja lähinnä siitä, että paljonko pyörällä siihen on vaikutusta. Vaikka vertailu kohteena juuri maastopyörä ja maantiepyörä ja sitten vaikka perus maantiepyörä ja sitten kalliimpi pyörä? Itse olen huomannut, että en tuolla maastopyörällä hirveästi yli kolmeakymppiä tasaisella pääse, mutta kyllä sekin tietysti mukavaa vauhtia on sinänsä. Keskinopeudet tietysti riippuu aina reitistä ja olosuhteista jne., mutta siinä 20-25 välissä ne on ollut noilla pitemmillä reissuilla mitä on tullut joskus tehtyä. Ja tietysti silläkin on vaikutusta, että itsellä on ollut aina pyörälaukut mukana, koska en ole pahemmin pyörälenkkejä erikseen tehnyt vaikka niitäkin olisi tarkoitus ruveta harrastamaan.

edit. Huomasi kyllä eron kun hommasi kunnon pyöräilysortsit ettei perse ollut enää ihan niin kipeä mitä normaaleilla sortseilla. Ennen ei paljoa kovalla alustalla pyöräilyn jälkeen tehnyt mieli istuakkaan :)
 

Nipsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, Canadiens
Kyllä vaan, itse löysin tämän kuningaslajin vasta huhtikuun alussa. Nyt olen kerrasta koukussa. Matkaa on kertynyt hiukan alle 2200km ja painoa kadonnut 15kg. Rahaakin on kadonnut, mutta alkuinvestointien jälkeen ei juuri rassaa lompakkoa. Voin suositella kaikille.

Minkäslaisella pyörällä ajelet? Tosiaan rahaa tämä harrastus kyllä syö. Kun pyörän lisäksi pitäisi ostaa vielä mm. kypärä, ajoasu ja ajokengät niin ei tämä mitään halpaa huvia ole, mutta kyllä tämä sen rahan arvoista mielestäni on. Ja mikä tärkeintä: kunto nousee kohisten miellyttävällä tavalla.
 

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
Huomenna olisi kuitenkin tarkoitus lähteä vähän pitemmälle reissulle isäpuolen kanssa ja päämääränä olisi Suomussalmen lähellä oleva vuokramökki. ....

Vaikuttaa jo ihan mukavalta matkalta, toivotaan että kelit ovat mukavat. Itse olen ajellut 30-100km lenkkejä, joten ei kokemuksia päivien samaan suuntaan etenemisestä.

Itse olen jonkin verta kiinnostunut tietämään, että millä nopeuksilla suunnilleen poljette ja lähinnä siitä, että paljonko pyörällä siihen on vaikutusta...

Itsellä keskarit pyörii maantiefillarilla nykyään 27-30km/h välillä, pikkuhiljaa ne kunnon mukana nousevat. Sykettä kun mittailee, niin huomaa hyvin keskareiden kasvamisen samoilla sykkeillä. Luonnollisesti renkaan leveys ja pintakuvio vaikuttaa rullautuvuuteen ja siten kulutetun energian määrään ja sitä kautta keskinopeuksiin.

Huomasi kyllä eron kun hommasi kunnon pyöräilysortsit ettei perse ollut enää ihan niin kipeä mitä normaaleilla sortseilla.

Tämä on taivaan tosi. Joku saattaa kauhistella 150€ investointia pyöräilyhousuihin, mutta 60-70km jälkeen alkaa havaita jo housunkin merkityksen. Puhumattakaan pitemmistä siivuista. Satulasta voi sanoa, että mitä kovempi sen parempi. Ainakin hiertymisten osalta.
 

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
Minkäslaisella pyörällä ajelet? Tosiaan rahaa tämä harrastus kyllä syö. Kun pyörän lisäksi pitäisi ostaa vielä mm. kypärä, ajoasu ja ajokengät niin ei tämä mitään halpaa huvia ole, mutta kyllä tämä sen rahan arvoista mielestäni on. Ja mikä tärkeintä: kunto nousee kohisten miellyttävällä tavalla.

Minulla on Felt 25 DA-osasarjalla. Sitten on projektina vajaa 10v vanha maantie-hiilarirunko (varmaan ensimmäisiä) josta aion tehdä hianon sinkulan cruisailuun =)

Vaimo ajelee Bianchilla, eli ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa ollessaan lenkillä. Kiva kun on yhteinen harrastus.
 

Nipsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, Canadiens
Huomenna olisi kuitenkin tarkoitus lähteä vähän pitemmälle reissulle isäpuolen kanssa ja päämääränä olisi Suomussalmen lähellä oleva vuokramökki. Lähtöpaikka on 40km Tampereen alapuolelta ja matkaa tulee yhteensä reilu 700km ja aikaa on kuusi päivää. Heti ensimmäinen matka on 170km, mutta loput sitten vaihtelee siinä reilun sadan päällä ja viimeisenä päivänä sitten n. 60km. Viikko ollaan mökillä, mutta takasin ei ole aikaa oikeen tulla joten ei tule kun enää n.130 km matka Kontiomäelle josta sitten junalla kotiin jne. Mutta kuitenkin nyt vähän aihetta sivutenkin niin täältä löytyy yksi pyöräilystä pitävä henkilö.

Vaikuttaa jo ihan mukavalta matkalta, toivotaan että kelit ovat mukavat. Itse olen ajellut 30-100km lenkkejä, joten ei kokemuksia päivien samaan suuntaan etenemisestä.

Itsekin olen tänä kesänä suunnitellut tekeväni tälläistä vajaan viikon kestävää pyöräilyreissua. Näyttää siltä etten sitä tänä kesänä vielä ehdi tekemään mutta todella upea tuollainen reissu olisi.

Tämä on taivaan tosi. Joku saattaa kauhistella 150€ investointia pyöräilyhousuihin, mutta 60-70km jälkeen alkaa havaita jo housunkin merkityksen. Puhumattakaan pitemmistä siivuista. Satulasta voi sanoa, että mitä kovempi sen parempi. Ainakin hiertymisten osalta.

Jep. Itse kun nykyään yli 100 kilometriäkin ajelen niin siitä ei tule mitään ilman kunnollisiä pyöräily housuja. Kyllähän niistä suunnilleen sen satasen saa pulittaa mutta pakko mikä pakko.
 
Viimeksi muokattu:

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Nyt kun tuo "talvi" on ohitse täällä etelässä niin on aika nostaa tämä ketju ylös. Vieläkö täältä löytyy muita maantiepyöräilyn harrastajia?

Itse tuli ostettua uusi pyörä tänä keväänä, upea Bianchi lepäilee tallissa ja kaksi lenkkiä on nyt takana. En tiedä mikä se tarkalleen on, mikä tuossa maantiepyöräilyssä minua niin kiehtoo, mutta kun fillarin satulaan nousee niin siitä ei meinaa saada tarpeekseen. Toivottavasti kelit vaan hieman vielä lämpenisivät.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Laji on hieno ja televisiosta tuli eilen(kin) tapitettua Belgian klassikkokilpailua. Pyörä pitäisi ostaa, mutta mutta..se raha on opiskelijalla aina tiukassa. Ehkä sitten, kun pääsee hankkeisiin, niin saa kunnon tykkipelin maantielle.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Fillarointi on kivaa! Itse en mitään megapitkiä lenkkejä ole tehnyt, mutta sellaisia 30 - 50 kilometrin vetoja nyt kuitenkin. Haaveissa ja suunnitelmissa on aina ollut sellainen pidempikin lenkki, mutta toistaiseksi en ole vielä saanut aikaa sellaiseen. Eihän sellainen about sadan kilometrin lenkkikään veisi taukoineen kuin yhden kauniin kesäpäivän, mutta... vielä en ole sitä saanut tehtyä.

Pyöräilykausi alkoi lauantaina, kun poljin kylmähkössä säässä ja tihkusateessa fillarini noin viiden kilometrin päähän huoltoon. Sieltä sen saa tämän viikon lopulla. Sitten tuo kolme vuotta vanha hybridini on taas valmis nielemään kilometrejä. Ehkä tänä kesänä saisi sen tuhannen kilometrin maagisen rajan rikki. Viime vuonna oli hyvä vauhti päällä, mutta joskus heinäkuulla kiireet tappoivat hyvin alkaneen harrastuksen.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joskus viisi vuotta sitten tuli hankittua fillari, mutta lajin harrastaminen on jäänyt aika vähälle. Silloin tällöin se on ihan kivaa, mutta yli kahden tunnin lenkkien ajaminen illasta toiseen ei oikein sovi aikatauluun. Ehkä suurempi ongelma on vielä se, että hyvien teiden löytäminen Helsingissä on todella hankalaa, varsinkin kun asuu keskustassa. Asvaltin saumoja, hidastimia ja katukivetyksiä on liikaa, samoin liikennevaloja. Näiden takia ajamisesta ei oikein pääse nauttimaan.

Pari vuotta sitten kesällä asuessani Espoossa kuljin maantiefillarilla töihin, kun ei ollut oikein muuta pyörää. Lopputuloksena oli se, että takavanne vääntyi jossain hidastintöyssyn reunassa. Sen takia pyörä makaa tällä hetkellä varastossa, kun vannetta ei ole korjattu. Vaikka kyseessä olikin käytettynä ostettu pyörä jostain hintaluokan alapäästä, niin harmittaa, ettei siitä ollut enempää iloa. Sen takia ostin viime vuonna hybridin, jolla voin ajaa käytännössä samat kilsat.
 

scholl

Jäsen
Niin Helsingin keskustassa pyöräilyn harrastajalla pitäisi olla farmariauto, maasturi tai tila-auto, jolla fillarin saa kuskattua jonnekin, mistä helpompi lähteä polkemaan. Itse olen siinä mielessä kyllä pohtinut maantiefillarin hankintaa, muttei kotiovelta voi lähteä ajamaan. Täältä voi lähteä maastofillarilla, mutta pidemmän päälle se polkeminen harmittaa, koska vierintävastus on niin suuri, että kovemman nopeuden ylläpitäminen tuskaa. Toki saman kondiksen se kai tuottaa, mutta en ole ihan vakuuttunut siitä, että pyöritys on ihan optimaalista maastopyörällä. Liikennevalot vituttaa minuakin. Siinä pitää aina tsiigata jotain tolppaa, mistä voi ottaa kiinni, kun on lukkopolkimet.

Tuossa maastofillarilla ajamisessa minulla on sellainen periaate, että yleensä 20+ lämpötilat käyvät. Sitä kylmemmässä tulee kolea fiilis. Ja peruslenkki on sellainen 37-38km, mikä pitää sisällään yhden Powerade-juomatauon Friisilässä. Siihen lenkkiin menee joku puoltoistatuntia. Ja sitten muut lenkit ovat enemmän ex tempore ja pidempiä. Tuo peruslenkki on sellainen, missä jokainen mutka, tienpätkä tai metsäpolku tulee yleensä ajettua samalla tavalla.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Niin Helsingin keskustassa pyöräilyn harrastajalla pitäisi olla farmariauto, maasturi tai tila-auto, jolla fillarin saa kuskattua jonnekin, mistä helpompi lähteä polkemaan. Itse olen siinä mielessä kyllä pohtinut maantiefillarin hankintaa, muttei kotiovelta voi lähteä ajamaan. Liikennevalot vituttaa minuakin. Siinä pitää aina tsiigata jotain tolppaa, mistä voi ottaa kiinni, kun on lukkopolkimet.

Itse asun Krunikassa ja ainakin täältä voi ihan hyvin lähteä kotiovelta maantiefillarilla liikenteeseen. Tällä hetkellä kyllä laitan fillarin auton kyytiin ja ajan Sipooseen, koska tuota sepeliä on sen verta etten tahdo riskeerata renkaita. Kohta puoleen kun tiet on putsattu niin lenkit suuntautuvat joko itään Porvooseen tai länteen Kaivarin kautta kohti Kirkkonummea. Suurin osa keskustassa menee kevyesti lämmitellen fillaritiellä ja sitten myöhemmin poljen liikenteen seassa.

Lukkopolkimethan lähtee irti saapuessa sinne valoihin. Näin ainakin itse teen, sitten ekalla polkasulla napsauttaa vaan polkimen kiinni ja eikun menoksi.

Onkos täällä porukkaa muuten lähdössä Tour de Helsinkiä ajamaan?
 

BBT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Djurgårdens IF
Jaaha, tämmöinenkin kuningaslajin ketjukin löytyy. Maantiepyöräilyyn tuli viimekesänä hurahdettua vajaan parinkymmenen vuoden paussin jälkeen. Kalustona perus(halpa) Bianchi Via Nirone, ja lenkit tuppasivat olemaan 30 ja 50 -kilsan välimaastossa, yleensä duunipäivän jälkeen ajettuja iltalenkkejä. Tämän kauden aloitus on tosin vielä tekemättä, mutta viikonloppuna saattais olla aika ulkoiluttaa celesteä. Aika paljon näkyis kyllä vielä hiekoitussepelin jämiä täälläpäin (Prv) olevan. Parit rankkasateet vois tehdä tilanteelle jotain.

Tour de Helsinkiin on ilmoittauduttu, ja tarkoitus se olis läpi ajaa, kesän aikana ajetut (tai ajamatta jääneet) kilometrit näyttävät sitten kannataako hommaan ryhtyä...
 

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
Jahas, lenkki takana jälleen. Ulkokausi tuli polkastua alkuun pari viikkoa sitten. On se vaan hieman kivempaa taas ulkona kuin harjoitusvastuksella polkeminen olkkarissa. Tosin ei ne hukkaan mene, ei sillä.

Saa nähdä miten äijän käy, erehdyin kavereiden "painostuksesta" ilmoittautumaan Vätternrundanille joka on kesäkuussa. Onko täällä kenties Vättern-veteraaneja tai matkalle aikovia?
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Pyöräily on hieno laji. Aiemmin rahanpuutteessa tuli ajeltua vain vanhalla Crescentillä, jolla mm. viime kesänä tuli tehtyä reissu täältä Helsingistä kotiseudulle Kainuuseen. Vastikään sain hankittua alle Canyonin Roadlite 6.0i:n, ja nyt meinaan kelpaa, tä.

Toistaiseksi saanut vain ihan pikku testailua tehtyä eli kunnolla kautta ei ole vielä saanut korkattua, mutta eiköhän se kohta tästä lähde. Sitten edessä onkin oikeastaan uusien reittien opettelu, ei taida nämä stadin hiekkareitit, Vantaanjoen reunat sun muut oikein soveltua enää.

Ja Tour de Helsinkiä pitää ehdottomasti miettiä tälle vuodelle.
 

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
Saa nähdä miten äijän käy, erehdyin kavereiden "painostuksesta" ilmoittautumaan Vätternrundanille joka on kesäkuussa. Onko täällä kenties Vättern-veteraaneja tai matkalle aikovia?


No niin, 300 km Vätternrundan takana ja muutama rivi tapahtumasta. Osallistujia oli yli 17 500 ja tunnelma sen mukainen.

Ensimmäisenä on heti todettava, että ruotsalaiset osaavat massatapahtumien järjestämiset. Järjestelyt olivat huippuluokkaa. Opastukset, majoittumiset, huoltopisteet, kaikki olivat vimpan päälle. Ylimääräiset kamppeet sai jättää huoltopisteelle ja ne olivat maaliin pääsyn jälkeen noudettavissa läheiselta koululta. Lisäksi reitin tiet olivat huippukunnossa.

Kelitkin olivat kohdallaan, ainakin aamuyön lähtijöille. Vettä tuli taivaan taydeltä yöllä, mutta onneksi se lakkasi reilusti ennen omaa lähtöaikaa, joka aamulla n. klo 5. Asfaltti oli vielä paikoin märkä, mutta aurinko paistoi.

Omalta osalta kaikki meni nappiin ja maaliin pääsyn tavoite muuttui 12 tunnin alitukseksi, kun kerran tuntui kulkevan. Loppuajaksi tuli taukoineen karvan alle 11 tuntia, joista taukoja oli 3x10 min. Maalissa oli vielä voimia hyvinkin jäljellä ja klossit irtosivat ihan itse pedaaleista.

Pääsin onnekseni keskivaiheilla mukaan tanskalaisten "junaan" ja vauhti oli melkoista. Siipeilyyn ei ollut varaa, joten vetohommiakin piisasi välillä. Ryhmässä oli kuskeja toistakymmentä ja parijonossa edettiin vuorovedoin. Tanskalaisten ryhmässä vallitsi "puolisotilaallinen" kuri ja ohjeita tuli välillä "selvällä" tanskankielellä. Ryhmäajo helpottaa todella paljon urakkaa ja keskinopeudet nousevat sen mukaisesti. Tapahtumassa löytyy taatusti aina omille vauhdeille sopivaa ajoseuraa. Suurin ongelma onkin välttää kiusaus lähteä liian aikaisin liian nopeaan "bandwagoniin".

Nestettä meni rapiat kuusi litraa ja geelit ja patukat päälle. Taukopaikoilla tuli hiukan maistettua muusia, lasagnea sekä suolakurkkuja.

Voin suositella kaikille maantiepyöräilyä harrastaville tapahtumaa. Kunto ei tarvitse olla mikään elite, mutta pitkiä lenkkejä kannattaa alle muutamia saada. Pohjille suosittavat n.1000 km ennen tapahtumaan lähtöä. Tiedän tosin kaverin, joka on saanut Vätternissä vasta 400 km kasaan...

Lopuksi voin ensikertalaisena todeta, että koukkuun jäätiin. Ensi vuonna on päästävä mukaan.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Reilu viikko vielä Tour de Helsinkiin aikaa, joten onkos täällä muita mukaan tulijoita?

Itselleni tuo on ensimmäinen pyöräilytapahtuma, mutta enpä usko jäävän viimeiseksi. Itse ajattelin lähteä 28 km/h -porukkaan ja katsoa miltä tuntuu.

Tällä hetkellä käsittääkseni 750 ilmoittautunutta on jo koossa ja hyvällä säällä odotellaan tuhatta polkijaa. Melkoinen juna on siis odotettavissa.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ylös!

Nostellaanpa juuri päättyneen Giron 100-vuotiskisan kunniaksi tätäkin ketjua ylöspäin.

Aamupäivällä tulleiden vieraiden ja iltapäivällä tulleen Giron takia tämän päivän lenkki jäi 72 kilometriin. Noin 28 asteen lämpö helli kyllä mahtavasti ja ajohaluja olisi ollut vielä vaikka kuinka paljon. Juomapuoli alkoi tosin olla jo vähänlaisena.

Kesäkuun koittaessa on tarkoitus lisätä lenkkien määrää ja varsinkin viikonloppulenkkien pituuttakin sinne sadan kilometrin paremmalle puolelle. Toukokuussa ehdin ajaa noin 650 kilometria. Tavoite oli 700, joten aika liki pääsin. Ensi kuussa kilometrejä pitäisi saada mittarii jo noin tuhat lisää.

Tähän asti lenkkien keskipituus on ollut hippasen vajaa 50 kilsaa. Pisin matka on rapia ysikymppinen ja lyhin verryttelylenkki 22 kilsaa.

Niin ja ajokkina on Cannondale System Six, osina Ultegraa.

Mitenkäs muiden ajokausi on käynnistynyt?
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En voi sanoa harrastavani maantiepyöräilyä, koska tänä kesänä on takana vasta yksi lenkki. Kunnostin talven aikana fillarin ja perjantaina ajoin sillä ensimmäisen kerran. Keväällä hankittu maastopyörä on vienyt kaiken mielenkiinnon ja on se maastossa ajaminen vaan jotenkin kivempaa. Toisaalta työmatkojen ajoon täysjoustomaasturi on mitä välttämättömin kulkuneuvo, sillä kaikki muut fillarit on suhteellisen helppo rikkoa rotvalleihin ja töyssyihin.

Perjantaina oli ihan kiva ajella, mutta se satulaan tottumaton perse ei oikein meinannut kestää. Ihme sinänsä, koska maastofillarilla on takana jotain 800 km vapusta lähtien. Ilmeisesti maantiefillarin satula ei ole kovinkaan laadukas tai sitten vaan täysin erilainen kuin maasturissa. Pitäisi maantielläkin yrittää ajella enemmän, mutta jotenkin se aina vaan unohtuu muun urheilun alle.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Puhtaaksi maantiepyöräilijäksi minusta ei ole - ainakaan vielä, mutta jonkin verran harrastan sitäkin.

Sohlasin muutaman vuoden 30 - 50 kilometrin lenkkejä halvalla ja pahalla maastopyörällä, kunnes nyt pari viikkoa sitten viimein hankin hiukan paremmin kovalle pinnalle soveltuvan Insera X-Crossin.

Viime kesän pyöräilyt jäivät vähälle, koska vanhan maasturin polkeminen ei maistunut enää ollenkaan ja nyt on taas vähän polkukunnossa tekemistä. Alkukesän tavoite on asetettu loman alkuun, kahden viikon päähän, jolloin on tarkoitus siirtyä kotipaikkakunnalle polkien. Matkaa kertyy n. 110 kilometriä ja nyt olen käynyt 3-4 kertaa viikossa hakemassa pohjaa ja tuntumaa. Matkat ovat olleet siinä tutussa 30-50 kilometrin haarukassa. Arkena ei pidempää oikein ehdi, mutta viikonloppuisin olen yrittänyt satsata pituuteen enemmän.

Saas nähdä kuinka äijän käy, maaliin uskon lomanalkajaisissa pääseväni, mutta keskinopeus täytynee pudottaa parinkympin tasolle. Nyt olen ajellut 22 - 24 km/h:n välille ja tuntuu, että tuolla vauhdilla kaura loppuu miehestä liian aikaisin.

Mahtava harrastus joka tapauksessa. En keksi montaa mukavampaa tapaa viettää vaikka sunnuntaipäivää urheilun parissa, kuin suunnitella kartasta valtateitä välttelevä reitti ja sitten ajella se luonnon helmassa hyvällä fiiliksellä läpi!
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Voin ehkä lukea itseni harrastajaksi, lyhyempiä (20 km) lenkkejä muutama viikossa ja pidempiä (yli 50 km) yksi viikossa. Tota luokkaa.

Tavoitteena syksyn Tour de Helsinki ja sieltä jonkinlaisen ajan saavuttaminen. Pyöränä perus-hybridi, lukkopolkimet olen siihen jälkikäteen asentanut. Ja pyöräilyshortsit löytyy.
 

Nas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vajaa kuukausi sitten investoin uuteen pyörään.. Focus Mares Disc 2009 mallinen cyclocross tuli hankittua, ja päivitettyäni siihen hiukan rullaavammat kumit taittuu maantielenkit hienosti. Puhdasta maantiepyörää en halunnut, joten päädyin cycloon. Syksymmällä rospuuttokelien, ja maantiepyörien kauden loppuessa siirrytään takas niihin paremmin maastoajoon soveltuviin renkaisiin. Periaatteessahan tolla vois ajaa läpi talvenkin, mutta tuskin itse ryhdyn siihen.

Eurojahan tämä harrastus syö, mutta panostus kannattaa :)
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Onko doping jo ongelma myös harrastelijapiireissä?

Hymiö.

Suorituskykyä parantavana ei, mutta heikontavana silloin tällöin kyllä.

Muutaman kerran on joutunut rankaisemaan itseään lenkillä dopingin jälkivaikutusten poistamiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös