Maanjäristyksen aiheuttamat Tsunamit

  • 233 248
  • 1 313

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Axel K.
Aika mielenkiintoinen heitto. Mielestäni (enkä kaiketi taida olla ihan yksin mielipiteineni) toisen ihmisen käyttäytymisen ymmärtäminen lähtee siitä, että _ymmärtää_ itseään, tuntemuksiaan ja tekojaan, kuten myös tunteitaan (niin pitkälle kuin niitä voi ymmärtää). Ja miten voi ymmärtää omia tunteitaan, jos ei käsittele niitä tai antaudu niiden valtaan?

Olenko väittänyt ettei minulla olisi laisinkaan omia tunteita tai etten uskaltautuisi heittäytyä niiden valtaan silloin kun ne todella valtaavat minut? Kyllä - minullakin on tunteet, tietyistä syistä johtuen käyttäydyn kuitenkin toisin kuin suuri osa ihmisistä.

Olen varsin hyvin sinut tunteideni kanssa, en kuitenkaan mahda sille mitään etten koe halua näytellä tunteitani tällaisten asioiden yhteydessä - minua kyseinen maanjäristys ei ole järkyttänyt tippaakaan. Miksi järkyttäisi? Vuosittain maapalloa koettelee tuhansia erisuuruisia järistyksiä - tämä oli vain poikkeuksellisen suuri, todennäköistä on, että tulevaisuudessa koemme vastaavia luonnonmullistuksia. Miksi siis järkyttyä täysin luonnollisista asioista?

Kun on sinut esim. kuoleman kanssa (kuten minä olen omasta mielesatäni) ei kuolema tunnu enää laisinkaan pahalta asialta, joten laajamittainen ihmisiä koskettava tuhokaan ei aiheuta suurta järkytystä tai tunnereaktiota koska näen kuoleman täysin luonnollisena tapahtumana - en minään järkyttävänä peikkona mikä vaanii meitä metsässä.

Koska mielestäni tunnen itseni varsin hyvin - varsinkin menneet pari vuotta ovat auttaneet minua tutustumaan todella syvällisesti omaan minuuteeni, haluan muiden käytöstä tarkkailemalla oppia syy-seuraus-suhteita heidän tekoihinsa ynnä vaikuttimiinsa. Samalla vertailen omaa käyttäytymistäni muiden käyttäytymiseen, mistä tosin olen huomannut, että käyttäytymiseni poikkeaa radikaalilla tapaa keskivertokansalaisen käyttäytymisstrategiasta.

vlad.
 

Rocco

Jäsen
Viestin lähetti sampio

Ylen sivuilla on suomalaisten kirjoituksia tapahtumista, ja yhdessä mainittiin, että osa veneistä lähti paahtamaan avomerelle, kun älysivät mistä on kyse. Muistelisin myös lukeneeni joskus juniorina jostain luonnonkatastrofeja käsitelleestä kirjasta, että avomerelle suuntaaminen olisi pelastanut tsunameilta.

Näinhän se on. Avomerellä tuo tsunamiaalto on ikäänkuin maantiellä pieni loiva mäki mihin autolla ajetaan. Se aallon pituus tuolla oli jopa lähelle 100km ja sitä ei todellakaan huomaa kun itse aalto nostaa meren pintaa parilla metrillä tuolta koko vajaan 100km matkalta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti sampio
Ylen sivuilla on suomalaisten kirjoituksia tapahtumista, ja yhdessä mainittiin, että osa veneistä lähti paahtamaan avomerelle, kun älysivät mistä on kyse. Muistelisin myös lukeneeni joskus juniorina jostain luonnonkatastrofeja käsitelleestä kirjasta, että avomerelle suuntaaminen olisi pelastanut tsunameilta.

Tässä vaan pitää todellakin älytä mistä on kyse, tai sitten pitää olla varoitusjärjestelmät kunnossa. Mutta ei tästäkään keinosta ole apua kuin pienelle joukolle mikäli tsunamivaroitus annetaan seudulle jossa asuu miljoonia ja taas miljoonia ihmisiä.

Olettaisin, että passiivisia suojajärjestelmiä (muitakin kuin yksittäisiä rakennuksia koskettavia) koetetaan kehittää varoitusjärjestelmien ohella, mutta koskaan mitään järjestelmää ei saada aukottomaksi. Tarpeeksi suuri maanjäristys tiheästi asutulla alueella tietää aina laajoja tuhoja, mutta kannatettavaa on tietenkin koettaa rakentaa järjestelmiä joiden avulla tuhot kyettäisi minimoimaan ja rajoittamaan.

vlad.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
En ole aikaisemmin ottanut osaa tähän keskusteluun, mutta vartti sitten soitti ystävä hki/vantaa lentoasemalta ja kysyi, saako tulla meille. Hän on illalla saapunut Sri Lankasta ja ei halua mennä yksin kotiin. (eronnut sinkku).

Kyseinen ystävä on myöskin jatkoaika kirjoittaja, joten jos saan hänet suostuteltua, saamme raportia tuhoalueelta huomenissa.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti vlad
Olenko väittänyt ettei minulla olisi laisinkaan omia tunteita tai etten uskaltautuisi heittäytyä niiden valtaan silloin kun ne todella valtaavat minut? Kyllä - minullakin on tunteet, tietyistä syistä johtuen käyttäydyn kuitenkin toisin kuin suuri osa ihmisistä.

Minusta Sinun täytyisi ymmärtää, että ihmiset, jotka eivät tunne Sinua oikeassa elämässä, saavat kirjoituksistasi melko helposti käsityksen, että olet jotakuinkin tunteeton ja jääkylmä tällaisten asioiden edessä. Minusta on poikkeuksellista, vaikeasti ymmärrettävää ja hahmotettavaa, ettei joku osaa tuntea myötäsurua tällaisten tapausten edessä. Varsinkin, kun katsoo asiaa lapsi-uhrien kannalta. Minun sydäntä riipii verille nähdä kuvia itselleni täysin tuntemattomien, ihon väriin katsomatta, lasten kuvia, jotka joko ovat kuolleet tai jääneet orvoiksi. Ehkä minunkin herkkyys asian suhteen osin johtuu omakohtaisista kokemuksista. Ehkä ne ovat olleet pohjana lisäämään omaa ymmärrystä.

Viestin lähetti vlad

Olen varsin hyvin sinut tunteideni kanssa, en kuitenkaan mahda sille mitään etten koe halua näytellä tunteitani tällaisten asioiden yhteydessä - minua kyseinen maanjäristys ei ole järkyttänyt tippaakaan. Miksi järkyttäisi?

Et koe halua näyttää tunteitasi vai et tunne mitään, kun sanot, että "miksi järkyttäisi"?

Uskon Sinun ymmärtävän, kuinka "kovaa" tekstiä kirjoitat. Uskon Sinun myös ymmärtävän, että uit väkevästi vastavirtaan yleisen mielipiteen kanssa. Uskon Sinun myös ymmärtävän, että ilman yleiseen mielipiteeseen käypiä järkeviä vasta-argumetteja, saat lähes aina joko kärkevää kritiikkiä tai enimmäkseen, vastaamattomuutta viesteihisi. Minusta on todella vaikeasti ymmärrettävää, ettei tämän maanjäristyksen uhrit, nyt kai ollaan luvussa alun toistasataatuhatta, järkytä mielenrauhaasi tippaakaan. Sen sijaan, varmasti ihan aidosti, pystyt kyseenalaistamaan tragedian sanoihin: "miksi järkyttäisi".

Tunnen suurta, poikkeuksellisen suurta mielihyvää siitä, että olin osin täällä käydyn sananvaihdon ja moralisoinnin takia aloitteellinen järjestellessäni yritykseemme yhdessä SPR:n kanssa erillisen keräyksen uhrien hyväksi. Eilen, tänään ja huomenna suoritettava keräys näyttää tuottavan apuna useita tuhansia euroja. Tuntematta kovin montaa katastrofin uhreista, koen ansainneeni aiempaan keskusteluumme liittyen Avustavan Jeesustelijan väliaikaisen tittelin. Silti omat toimeni verrattuna näiden ihmisten suruun ovat luokkaa "so what". Silti nostan suruliputuksen apein mielin mielin salkoon 1.1.2005 ja mielessäni kiroan elämän epäreiluutta sukupuoleen, siviilisäätyyn tai ihonväriin katsomatta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti dana77

On helpompi surra sellaista johon pystyy samaistumaan, se on fakta. Esim. minun mielestäni Vladimir Konstantinovin kohtalo oli todella surullinen, mutta viime viikolla 43 vuotiaana kuolleen jenkkifutispelaaja Whiten kohtalo ei oikein tuntunut missään ja ero on vain siinä että toista lajia seuraan.

Aivan kuin olisin havaitsevinani pienen piikin suuntaani!

Kuten todettua, minullakin on tunteet ja tottahan tämä ikävä kolari kosketti minua jossain määrin - en kuitenkaan nimittäisi tätä tuntemusta "suruksi". Ainoa mistä koin olevani surullinen oli se ettei Konstantinov kuollut vaan jäi loppuelämäkseen sidotuksi pyörätuoliin. Vertailussa käytin omaa tuntemustani mikäli minua koskettaisi samanlainen onnettomuus, mielummin kuolisin kuin jäisin pyörätuoliin kykenemättä viettämään edes jotakuinkin "täysipainoista" elämää. Tiedän, että on eriasteisia pyörätuolipotilaita - tätä ei tarvitse tulla selventämään - mutta en haluaisi kokea samaa kohtaloa kuin Vlad koki, mielestäni hänen elämänsä on pyörätuolipotilaaksikin kaukana "täysipainoisesta", vrt. Leo-Pekka Tähti joka kuitenkin kykenee harrastamaan ja tekemään asioita aivan toisella tapaa.

Elämäni aikana olen kokenut muutaman kerran aitoa surua, menettäessäni lemmikkini muun muassa. Arvotan siis lemmikkini korkeammalle kuin miljoona nälkäkuoleman partaalla kituvaa afrikkalaista mutta en pyrikään esittämään julkisuudessa mitään muuta. Minulle ihmiset ovat - keskimäärin - yhtä arvottomia, kuten jo aiemmin tuli todettua.

En kokenut surua isovanhempieni kuollessa, oikeastaan olin helpottunut siitä, että kuolema vihdoin ja viimein korjasi heidät mukaansa.

Kuten olen todennut, käsittelen kuolemaa länsimaisittain poikkeavalla tavalla, siksi se ei ole minulle mikään peikko. Se on yksiselitteisesti elämän päätös. Elämä on tärkeintä, jollen muista ihmistä eläessäni niin miksi sitten hänen kuoltua - eihän hän sitä saa tietää.

Mitä sitävastoin on aito suru suhteessa epä-aitoon suruun?

Tähän onkin sitten vaikeampi vastata mikä erottaa aidon surun epä-aidosta. Tarkasti sen voi tietty määritellä vain surija itse - hän tietää, sikäli mikäli tietää, onko suru aitoa vai epä-aitoa.

Toki moni ihminen voi alkaa surra jonkin tietyn tapahtuman tähden ollessaan osana jotain yhteisöä, yksin ollessaan hän ei välttämättä surisi mutta yhteisön paine "pakottaa" hänet ottamaan osaa suruun. Kenties tällaista surua voi kutsua jossain määrin epä-aidoksi.

Samaten nykyään media suoltaa niin paljon tunnepitoisia uutisointeja, niin iloisia kuin surullisia, onko tällaisen uutisoinnin nostattama ilo/suru sitten loppujen lopuksi kovinkaan aitoa? Hankala sanoa, suhtaudun sen aitouteen hivenen skeptisesti. Tietty, mikäli tunneside uutiseen on voimakas sitä voimakkaampi (ja samalla kenties aidompi) itse tunnetila on.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Senior
Minusta Sinun täytyisi ymmärtää, että ihmiset, jotka eivät tunne Sinua oikeassa elämässä, saavat kirjoituksistasi melko helposti käsityksen, että olet jotakuinkin tunteeton ja jääkylmä tällaisten asioiden edessä. Minusta on poikkeuksellista, vaikeasti ymmärrettävää ja hahmotettavaa, ettei joku osaa tuntea myötäsurua tällaisten tapausten edessä.

Tottahan minä ymmärrän sen ettei kirjoitusteni perusteella minusta muodostu kovinkaan "mukavaa" kuvaa, mielummin kuitenkin olen oma itseni (siis mulkku) kuin näyttelisin jotain vallan muuta kirjoittelemalla jotain sellaista mikä ei todellisuudessa ole osa aitoa minääni. Kuten jo aiemmin todettua, pyrkimykseni on olla rehellinen - painotus sanalla pyrkimykseni.

Myötäsurua en koe yksiselitteisesti sen tähden koska minulle ei ole muodostunut minkäänlaisia tunnesiteitä uhreihin. He ovat minulle pelkkiä numeroita, ilman katastrofia en edes koskaan olisi kuullut suurimmasta osasta heistä sanaakaan eli en edes tietäisi heidän olemassa olosta yhtään mitään. Enkä näe tarvetta ryhtyä näyttelemään myötäsurua yleisenhyväksynnän tähden, vaiva hyötyyn nähden on aivan liian suuri.

Et koe halua näyttää tunteitasi vai et tunne mitään, kun sanot, että "miksi järkyttäisi"?

En yksinkertaisesti tunne mitään, tai jos tunnen jotain niin tuntemusta voitaneen parhaiten kuvata sanalla "mielenkiintoa".

Miksi minua järkyttäisi täysin luonnollinen maapallon geologiaan ja mannerlaattoihin kuuluva tapahtumaketju, maanjäristyksiä tapahtuu kuitenkin vuosittain maapallolla tuhansia joten on varsin oletettavaa, että joskus kohdalle osuu iso ikävin seuraamuksin. Tällaisessä ei ole mielestäni mitään järkyttävää, asia on täysin luonnollinen minulle. Yhtä luonnollinen kuin tulivuorenpurkaus, hirmumyrskyt tms.

Minusta on todella vaikeasti ymmärrettävää, ettei tämän maanjäristyksen uhrit, nyt kai ollaan luvussa alun toistasataatuhatta, järkytä mielenrauhaasi tippaakaan. Sen sijaan, varmasti ihan aidosti, pystyt kyseenalaistamaan tragedian sanoihin: "miksi järkyttäisi".

ks. yllä.

Miksi järkyttyä tuntemattomien ihmisten tähden joihin ei ole muodostunut minkäänlaista tunnesidettä?

Toisaalta en myöskään koe tarvetta järkyttä koska oma suhtautumiseni kuolemaan on - länsimaisittain ajatellen ainakin - poikkeava. Kuolema on elämän päätös, siinä ei ole mitään järkyttävää tai luonnotonta. En edes pidä erityisemmin mitään kuolintapaa luonnottomana koska kautta historian ihmiset (ja eläimet) ovat kuolleet mitä erilaisimpien syiden tähden - tämän tähden kuolintapakaan ei järkytä minua lainkaan.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti mjr
Tässä olemme selkeästi eri linjoilla - en ymmärrä miksi empatia ei voisi kohdistua merkityksellisesti laajemmalle kuin vain itseen tai lähimpään piiriin.

Tässä kohdin en todellakaan voi kirjoittaa muuta kuin omasta puolestani, varmasti tulee toistoa toiston perään eli asiaa olen sivunnut aiemmissa viesteissäni joko suorasti tai epäsuorasti - varsinkin niissä joita olen kirjoitellut nyt yöllä.

Näen empatian "jakamisen" laajalle alueelle jokseenkin turhana toimintana, se ei tuota muuta kuin korkeintaan tuntemuksia - niiden palkitsemisen tähden lienee tätä empatianjakamista harrastetaankin osaltaan. En myöskään koe tarvetta näytellä jakavani empatiaa yleisen hyväksynnän tähden, edellinen yleisenä huomautuksena. Pidän tarpeettomana empatian jakamista laajalle alueelle, en koe saavani siitä iloa tai hyötyä - se ei tuota minulle tuntemuksia jotenka miksi siis harrastaa sitä? Kun vieläpä tarkastelee maailmaa täysin poikkeavien lasien takaa jolloin ei näe tapahtuneessa mitään järkyttävää tai luonnotonta on kovin hankala ryhtyä jakamaan jotain epäaitoa tuntemusta ihmisille jotka eivät minulle ole muuta kuin numeroita, (muutama nimi lehdessä on vain poikkeus). Tässä kohdin on myös syytä muistaa suhtautumiseni kuolemaan, kun näkee kuoleman täysin luonnollisena ja luontevana asiana on vaikea kokea siihen liiittyvän suuren suurta surua - etenkään kun se koskettaa täysin tuntemattomia ihmisiä.

Vaikka en olekaan niitä empaattisimpia ihmisiä, epäempaattinen lienee oivallinen sana kuvaamaan minua, katson kuitenkin toisella tapaa välittäväni elinolosuhteistamme ja tilastamme. Minulla vain prioriteetit ovat toiset, miljardinkaan ihmisen poistuminenkaan maapallon muonavahvuudesta ei järkyttäisi minua tai aiheuttaisi minulle suurta surua - edellinen vain esimerkkinä kuvaamaan sitä miltä suunnalta minä asioita tarkastelen. Jotain linkolalaisuutta ajatuksissani kenties vaikken millään muotoa lukeudukaan hänen kannattajakuntaansa - vaikkakin omalla tavallaan arvostettava mies.

Kauttaaltaan keskustelu on kuitenkin - jonkin sortin toistostaan huolimatta - varsin antoisaa ja mielenkiintoista. Ihmettelen heitä jotka kokevat tämän vastenmielisenä tai puuduttavana tai jopa moraalisesti arvelluttavana kun kuitenkin käsittelyssä on perustaavaa laatua olevia kysymyksiä. Moraalissakin on kyse (vain) paikallisista sopimuksista, senpä tähden moraalisia-arvoja ja -kysymyksiä on hyvä välillä hivenen ravistella ja käännellä pintaa syvemmältä.

Keskustelu on eräällä tapaa (jälleen) paljastanut sen, että jos meitä (lähinnä minua ja varjoa) syytetään ymmärryksen puutteesta (mitä osaltaan ihmettelen, sillä tavallaanhan me kuitenkin pyrimme ymmärtämään niitä syitä miksi ihmiset käyttäytyvät kuten käyttäytyvät) yhtälailla vastapuoli syyllistyy samaan toimintaan - kiviä lentelee suuntaan jos toiseen. Mikään ei siis ole muuttunut taivaan alla.

vlad.
 

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Viestin lähetti Yläpesä
Helsinkiläisten sensaatiolehtien ohella on tätä ketjua lukiessa alkanut sylettää kokkareiden oppositiohaukkojen väen väkisin vääntämä kotimainen politiikka näiden tapahtumien kylkeen. Ai että näillä ansioilla Saulin tie presidentiksi on päällystetty punaisella matolla? Siitä vaan yrittämään. Aalloissa kelluvilla ruumiilla ratsastaminen onkin varmaan parasta kokkaripropagandaa mitä voi kuvitella.
Ala-arvoista, todella ala-arvoista tuoda Niinistö esille tuolla lailla. Jos itse kirjoitin Niinistöstä pedatun yhtä presidenttikandidaateista, se on tapahtunut ihan julkisen median toimesta ennen katastrofia. Pyrin tuomaan esille, että suomettuneessa Suomessa vasta paikanpäällä hengestään taistellut herra varapääjohtaja ja presidenttikandidaatti, entinen ministeri, on kelpoinen edes jollain lailla kritisoimaan vallallaolevaa yleistä pakkotyytyväisyyttä kaikkeen virkamiestoiminnan, tässä tapauksessa ulkoasiain sellaisen toimintaan. Mutta ilmeisesti ei ollut, koska on sitä "kokkaritaustaa". Sehän on äärioikeistolainen paha, niin kuin kaikki tietävätkin. Suomessa mikään muu ei ole tärkeämpää, kuin että 11 suomalaista 10:stä pitää nykyisen presidenttimme toimintaa vähintään äärettömän loistavana.

Ruotsissa ovat muuten olleet Niinistö potenssiin kolme kriittisiä omien viranomaistensa toimintaan Aasian kriisissä. Sinä voisit näppäränä mennä välillä länsinaapurin puolella ojentamaan niitä saatanan porvareita.

Kerrataan vielä, että kuvottavaa tuoda Niinistö esille kelluvien ruumiiden kera. Aivan luokatonta.
 

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Sen ohessa kun etsin katastrofilistoilta kollegojen nimiä ja pelkään pahinta, haluaisin tuoda esille muutaman tosiseikan.

"Ulkoasiainministeriön tehtävänä on edistää suomalaisten turvallisuutta ja hyvinvointia." Lähde: www.formin.fi --> Ministeriö --> Perustavoitteet ja toimintaperiaatteet

Ulkoasiainministeriötä johtaa ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja.

Ulkoasiainministeriö tiedotti sunnuntaina ettei suomalaisia ole enää kateissa Phuketissa.

Ulkoasiainministeriö kieltäytyi aluksi julkaisemasta nimilistoja internetissä yksityisyyssuojaan vedoten.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarno ihmettelee viranomaisten toimintaa: "He ovat piiloutuneet selkäni taakse. En ole esimerkiksi keskustellut ulkoministeriön kanssa sanaakaan koko asiasta, ja ministeriö tulkitsee jotain lakia eri tavalla kuin minä. Nyt pitää ottaa järki käteen ja nimilistat pitää julkistaa. Tässä on kyse pelastuneidenkin hengestä ja terveydestä, eivätkä kaikki voi soittaa ulkoministeriöön ja kysyä asiasta erikseen."

Sitten mielipidepuolelle. Jos nämä tulkitaan "kokkarimielipiteiksi" (äänestin muuten viimeksi Vihreitä), ne ovat tietenkin vääriä.

Jos se kenellä on vastuu, eli Tuomiojalla - ja viime kädessä Nurmijärven Vanhasella - olisi ottanut päänsä pois perseestään ja heti reilusti myöntänyt, että katastrofi sattui suomalaisittain kalenterillisesti pahaan paikkaan ja että valmius ei ollut sitä mitä sen olisi pitänyt olla, olisi suomalaisten katastrofin kokonaiskuvaan nähden vaatimattomia pelastustoimenpiteitä saatettu kiirehtiä ja olisin jo siihen pirun tyytyväinen. Mutta ei. Tuomioja virnuilee livenä teeveessä ja hokee jotain virkamiesmantraa. Ja totta kai - ihan sattumalta tietenkin - ängetään kesken pahimman kriisin sekaan uutista, kuinka kaikki suomalaiset ovat niiiiiiiiiiiiiiin tyytyväisiä Vanhasen Matin (Nurmijärveltä) hallituksen toimintaan, eli samalla myös ulkoasiainministeri Tuomiojan toimintaan.

Jossain sivistysvaltiossa tehtäisiin alkuviestin tosiasioiden pohjalta johtopäätöksiä ja päitä putoaisi. Suomessa jännitetään jatkaako Tarja seuraavalle kaudelle ja uutisoidaan, kuinka jo 12 10:stä suomalaisesta pitää hänen toimintaansa presidenttinä loistavana. Dressmanin sanoin: onnea, Suomi!

Ja huomiseksi (täksi päiväksi) ei raketin rakettia ja tilisiirrot hoidettu ajat sitten kohdalleen.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti vlad
Kauttaaltaan keskustelu on kuitenkin - jonkin sortin toistostaan huolimatta - varsin antoisaa ja mielenkiintoista. Ihmettelen heitä jotka kokevat tämän vastenmielisenä tai puuduttavana tai jopa moraalisesti arvelluttavana kun kuitenkin käsittelyssä on perustaavaa laatua olevia kysymyksiä. Moraalissakin on kyse (vain) paikallisista sopimuksista, senpä tähden moraalisia-arvoja ja -kysymyksiä on hyvä välillä hivenen ravistella ja käännellä pintaa syvemmältä. vlad.

Olen jokseenkin täysin samaa mieltä. Silti Ohmin linkitys Kuolleet ja sureminen -ketjuun saattaisi olla paikallaan siinä mielessä kun aiheesta puhuu pelkästään yleisellä tasolla eikä suhteessa juuri tähän katastrofiin. (Kirjoitan tämän vastauksen kuitenkin tänne koska vastasit tässä ketjussa esittämääni kritiikkiin tai siis paremminkin kommenttiin.) Yritän nyt omalta osalta kiteyttää tämän keskustelun sillä tavalla, etten ainakaan tässä ketjussa siihen palaisi eli jos tästä tulee lisäreplikointia niin jatketaan sitten varsinaisessa ketjussa.

Mitä sitä sitten sanoisi? Moraali on pohjimmiltaan kuvaus siitä miten asioiden pitäisi olla, ei miten ne käytännössä ovat. Eli vaikka olisikin fakta että kahden suomalaislapsen kuolema saa aikaan emotionaalisen kuohunnan, mutta kahdensadantuhannen afrikkalaisen lapsen nääntyminen nälkään ei sellaista reaktiota aiheuta, ei asian todenmukaisuus tai ymmärrettävyys tee siitä vielä moraalisesti hyväksyttävää. Monet ovat käsittäneet, että on kiistetty heidän reaktionsa aitous tai vaadittu (järjettömästi) että heidän tunnereaktionsa olisi pitänyt olla toisenlainen kuin se oli. Mutta tässä juuri mennään harhaan - näistä reaktioista voi nimittäin täysin legitiimisti todeta sen että aitoudestaan huolimatta ne eivät ole sinänsä moraalisesti päteviä.

Tämä kärjekäs haastaminen on johtanut äärimmäisen voimakkaisiin ja omituisiinkin reaktioihin sekä osin melko selviin ylilyönteihinkin. Tietysti asia on erittäin arkaluontoinen: ollaan aidon ja spontaanin tunnereaktion vallassa ja koetaan että se asetetaan kyseenalaiseksi ja loukkaannutaan surtujen uhrien ja heidän omaistensa puolesta. Mutta jos mittapuuna ovat vain omat reaktiot - eli esim. se ettei puolen miljoonan afrikkalaisen tai bangladeshiläisen kuolema juuri hetkauta minnekään niin mitataan asioita täsmälleen samalla mittapuulla kuin varjo ja vlad. Juuri siksi moraali onkin kehittynyt: jatkoksi ja ohjaukseksi emotionaaliselle kuohunnalle. Muuten ollaan sattuman ja vaihtelevien mielialojen vallassa, mikä sitten sattuukin koskettamaan, mitä tv:stä sattuukaan näkemään. Moraali antaa sekä älyllisen että analysoidun emotionaalisen perustan antamaan koherenssia ja merkitystä tunnereaktioille - mutta tälle sentimentaaliselle ja hedonistiselle ajalle vieraasti se myös edellyttää itsekuria kohdistaen vaatimukset toisten sijasta ensisijaisesti omaan itseen.

En kirjoita tätä moraalisena vaan epämoraalisena henkilönä omilla mittapuillani mitattuna. Tein saman minkä useat täällä ja lahjoitin pienen summan avustustöihin minkä lisäksi annan tuloihini nähden mitättömän kuukausittaisen summan Amnestylle. Tosiasia on että tiedän täsmälleen ja erittäin elävästi, että jokainen päivä maapallolla on moninkertaisesti viime tapaninpäivän veroinen tragedia. Kymmenet miljoonat lapset ovat hädässä joka päivä. On samantekevää missä he ovat, lapsi on lapsi. Voiko heidät kaikki pelastaa? Epäilemättä ei. Voisinko itse tehdä enemmän heidän pelastamisekseen? No, en tee käytännössä mitään, eli vastaus lienee itsestäänselvä. On myös täysin selvää, että jos maailma vielä joskus pääsee jaloilleen ja kaikki kansakunnat elämään ihmisarvoista ja turvattua elämää niin tämä sodanjälkeinen kulutusjuhla länsimaissa tullaan tuomitsemaan raskaalla kädellä hedonistisena ja tuhoisana aikana. Kun muualla maailmassa kuoltiin nälkään ja tauteihin, me kehitimme tosi-tv:n.

Tiedän kyllä että voidaan yhtä ja toista esittää puolustukseksi: esim. YK-tyyppinen vastikkeeton avun antaminen ei ole kovin tehokasta vaan korruptoituneet ja inkompetentit kehitysmaiden hallitukset vievät suurimman osan päältä käytännössä jatkaen ja pahentaen maidensa kurjuutta. Todennäköisesti tarvittaisiin jonkinlaista väliaikaista suoraa kontrollia, mihin ei ole mitään käytännön edellytyksiä näissä olosuhteissa. Mutta se ei vielä riitä oikeuttamaan täydellistä mielenkiinnon ja yrityksen puutetta yltäkylläisissä oloissamme. Niinpä sanoisin omalta kohdaltani, että olisin hyvin varovainen tuntemaan mitään suurta ylemmyyttä varjoa ja vladia kohtaan vaikka minusta heidän kylmä reaktionsa onkin moraalisesti väärä sekä tilanteenarviona harhaanosunut. Ja tosiaankin on sekä legitiimiä että ihailtavaa että he ovat uskaltaneet kritisoida tätä aitoa emotionaalista kuohuntaa. Pohjimmiltaanhan he sanovat omasta etäisestä ja kylmähköstä mutta tässä suhteessa yllättävän objektiivisesta näkökulmastaan, ei että surraan liian paljon vaan että surraan liian vähän. Ja siinä olen täsmälleen samaa mieltä heidän kanssaan.

(Omalta osaltani jatkan tätä keskustelua mielelläni Ohmin linkittämässä ketjussa, enkä vastaa kommentteihin täältä osin täällä.)

edit: typoja, tarkennusta
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eilen oli uutisissa puhetta kuten varmasti olette kuulleet, että Eduskunnan paluuta ( lyhyeltä kuukauden joululomalta ) olisi harkittu. Pääministeri jopa suositteli tätä. No kaikkien mummojen rakastama Paavo Lipponen tietenkin tyrmäsi ajatuksen. Lomalta paluu tulisi maksamaan liian paljon, oli perustelut. Siis tulee maksamaan liian paljon ? Hä, en ymmärrä? No kai niille nyt sit tarttisi maksaa joku pieni raha et keskeyttää lomansa päiväksi. Ei vaan taida olla munaa porukalla niin paljon jotta ottaisivat osaa koko kansan suruun. Niin ja ei se nyt kauhean vaikeaa olisi ilmoittaa että Maanantaina seittemän reikäleipä eduskuntalossa. Paikkalaolo Pakollista!
 

Franchise

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, Pittsburgh Penguins
Kyllä se taitaa Lipposta mukaillen olla parempi kun nekin rahat eduskunnan kokoonkutsumisen sijaan käytetään suoraan kriisiapuun.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kylläpä Suomessa moni innostuu median sytyttämänä taas riehumaan kun eduskunta ei tee mitään.

Mitähän helvetin apua olisi kenellekään, jos kansanedustajat nousisivat Arkadianmäelle kuulemaan hallituksen selvitystä?
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Luonto kostaa, koska ihmisiä on liikaa. Jumala kostaa, koska ihminen on paha.
Luonto ei kosta mitään, koska mitään ns. ajattelevaa luontoa ei ole. Jos olisi, niin ihmistä ei täällä olisi. Ihmiskunta on kokenut paljon pahempiakin hetkiä. Aikoinaan maanjäristykset ja tulivuoren purkaukset olivat arkipäivää.
Katselin viime sunnuntaina brittidokkaria Pompeijin tuhosta n. kaksi tuhatta vuotta sitten. Ihmiset eivät edes tienneet asuneensa tulivuoren vieressä, joka oli ollut 1 500 vuotta hiljaa. Kun purkaus alkoi, niin osa ihmisistä rukoili Jupiteria ja pyysi tätä antamaan anteeksi heidän tekonsa.
Mannerlaatat liikkuvat, tulivuoret purkautuvat, linnut lentävät, aurinko paistaa.
Kyllä, tämä on koskettanut meikäläistä enemmän kuin oikeastaan mikään muu pitkään aikaan. Silti toivon, että ketään ei aleta tästä syyllistämään. Ei Jumalaa, eikä luontoa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Yläpesä
Kun länsimaat pikkuhiljaa saavat omat kansalaisensa evakuoitua, katastrofi alkaa muuttaa luonnettaan. Se muuttuu parissa päivässä sellaiseksi, joista meillä jo on paljon mediakokemusta: nälänhätää ja sairauksia miljoonien köyhien ihmisten leireissä. Mahtaakohan tilanne pysyä hallinnassa, vai nähdäänkö leireillä vielä epätoivon synnyttämiä mellakoitakin?
Eilen jossain haastattelussa joku (en nyt millään muista, kuka) asiantuntija sanoi, että laajamittaisen avustustoiminnan luonteen on melko pian muututtava tauteja torjuvaksi ja jälleenrakennusta tukevaksi. Kaikkein pahin virhe olisi pakata omat tavarat kasaan ja häipyä paikalta heti, kun elävät on evakuoitu ja kuolleet kuopattu. Ei olisi yhtään hyvä juttu, jos niin tapahtuisi. Haastetta riittää, sen verran monta miljoonaa ihmistä menetti kotinsa kerralla.

Tsunamin kesyttämisestä en tiedä, mutta varoitusjärjestelmästä olisi varmasti apua. Tässäkin tapauksessa muutamaa minuuttiakin etukäteen tullut varoitus olisi pelastanut henkiä. Monihan pelastui yksinkertaisesti juokselmalla vettä karkuun. Moniko muu olisi pelastunut, jos juokseminen olisi aloitettu viisi minuuttia aiemmin?
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti Designer
Tässäkin tapauksessa muutamaa minuuttiakin etukäteen tullut varoitus olisi pelastanut henkiä. Monihan pelastui yksinkertaisesti juokselmalla vettä karkuun. Moniko muu olisi pelastunut, jos juokseminen olisi aloitettu viisi minuuttia aiemmin?
Netissä pyörineiden useiden videonpätkien perusteella ihmiset seisoskelivat ja katselivat rannalla kun vesi alkoi nousta, ja lähtivät perääntymään vasta kun omat jalat alkoivat kastua, kuvittelivat että kyseessä on vain joku hieman tavallista suurempi aalto, tai jäivät paikalleen ihmettelemään tapahtumaa.

Hälytysjärjestelmän lisäksi oleellista olisi myös ihmisten tietää mikä tsunami on ja ymmärtää että on terveellistä poistua alueelta sellaisen iskiessä, eikä jäädä veden rajaan ihmettelemään tapahtumaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viestin lähetti Designer
Monihan pelastui yksinkertaisesti juokselmalla vettä karkuun. Moniko muu olisi pelastunut, jos juokseminen olisi aloitettu viisi minuuttia aiemmin?
Luin Länsi-Uusimaasta pikkujutun, jonka mukaan jollain malesialaisella uimarannalla uimavalvojat olisivat hiffanneet tilanteen kaiketi ihan silmäpelillä, ja liputtaneet sitten pikapikaa rannan tyhjäksi. Tämä tuskin selittää koko Malesian pientä uhrilukua, mutta tuolla rannalla makoilleiden turistien kannalta nämä terävät baywatchit olivat ihan kiva juttu.

Toisen onni on toisen epäonni, vai miten se menikään: Aceh Sumatran pohjoiskärjessä otti vastaan aaltoja, jotka muuten olisivat huuhtoneet Malesian itärannikkoa. Kaveri suuntaa maanantaina Langkawille, joka on muutama(?) sata kilsaa Phuketista etelään, eikä siellä ole kaiketi elämä paljonkaan muuttunut.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Jospa kelailijoita kiinostaa:

Kun ihmisiä on tossa kadonneiden listoilla,niin vittumaisesta odotuksesta pitää jo siirtyä miettimään jo ihan käytännön asioita.Että kukahan nämä hommat nyt sitten hoitaa.Aina vaan pahemmalta tuntuu.

Älkääkäkä turhaan minua surkutelko,en ole lähiomainen.Päätöikseen tätä on tullut tässä muutama päivä kuitenkin ihmeteltyä.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Niilo
Eilen oli uutisissa puhetta kuten varmasti olette kuulleet, että Eduskunnan paluuta ( lyhyeltä kuukauden joululomalta ) olisi harkittu. Pääministeri jopa suositteli tätä. No kaikkien mummojen rakastama Paavo Lipponen tietenkin tyrmäsi ajatuksen. Lomalta paluu tulisi maksamaan liian paljon, oli perustelut. Siis tulee maksamaan liian paljon ? Hä, en ymmärrä? No kai niille nyt sit tarttisi maksaa joku pieni raha et keskeyttää lomansa päiväksi. Ei vaan taida olla munaa porukalla niin paljon jotta ottaisivat osaa koko kansan suruun. Niin ja ei se nyt kauhean vaikeaa olisi ilmoittaa että Maanantaina seittemän reikäleipä eduskuntalossa. Paikkalaolo Pakollista!

Mikä helvetin idea siinä kokoontumisessa on? Vanhanen on luvannut tarvittavat rahat katastrofin tähän vaiheeseen eikä siinä ole kellään liene valittamista (ainakaan kukaan ei ole tullut julkisuuteen sen estämistä vaatimaan).

Toiseksi mitä saavutetaan suomalaisten toimien arvioinnilla tässä vaiheessa? Tilanne on yhä niin uhrien kuin helvetin monen muunkin käytännön (tai inhimillisen) asian osalta auki. Keskeneräisestä hutkimisesta ei kostu kukaan vaan tarkempien analyysien paikka niin UM:n toiminnasta (jos joku sitä jaksaa vielä lyödä) kuin toimenpiteistä kriisialueilla on syytä tehdä kun riittävä määrä informaatiota on saatavilla.

Eli pysyköön lomilla. Eivät voi nyt auttaa tuon taivaallista ja tuskin me tarvitsemme parijonoa puhujankoppiin kertomaan kuinka vaikeaa ja raskasta tämä kaikille on. Niitä puhuvia päitä (jotka toki aidosti välittävät) on tarjolla julkisuudessa ihan riittämiin. Kansanedustajien aika tulee vielä.
 

valas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Aksu
Keskeneräisestä hutkimisesta ei kostu kukaan vaan tarkempien analyysien paikka niin UM:n toiminnasta (jos joku sitä jaksaa vielä lyödä) kuin toimenpiteistä kriisialueilla on syytä tehdä kun riittävä määrä informaatiota on saatavilla.

Toivottavasti hutkitaan oikein kunnolla. Virkamiehet ovat kansalaisia varten, ei toisin päin.

Toivottavasti hutkitaan myös kaikki muut. Kyseessä on yksi tunnetun maailmanhistorian suurimmista katastrofeista, jonka tuomaa inhimillisen kärsimyksen määrää ei voi mitata millään asteikolla. Siellä on meidän poikia ja tyttöjä kuolemassa kaukana kotoa ja täällä ulkoministeriö E. Tuomiojan vetämänä puuhastelevat 2 PÄIVÄÄ 3 PUHELINLINJAN KANSSA ja selittelevät paskaa televisiossa informaation saamisen vaikeudesta ja muusta paskasta! Sitä varten meillä on kallispalkkainen konsulaattiväki Thaimaassa, että auttavat siellä olevia suomalaisia. Mutta ei, nämä on ihan kavereiden kesken jaettavia Golf-lomia nämä suurlähettiläsnimitykset.

Myydään ministerien edustusautot ja puolitetaan kaikenmaailman virkamiesten ja eduskunnan juhlaillalliset ja edustustilaisuudet ja kanavoidaan siinä säästyvät kansalaisten rahat oikeaan auttamiseen. Kohta tulee kulkutaudit ja nälänhätä, sinne on jäänyt tuhansia orpolapsia ilman kotia...

Ajatelkaa että Suomessa kävisi niin iso katastrofi, että olisimme täysin ulkomaailman avun armoilla. Silloin sitä toivoisi, että poliitikot lopettaisivat paskan puhumisen ja selittelyt ja alkaisivat toimia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viestin lähetti valas
Sitä varten meillä on kallispalkkainen konsulaattiväki Thaimaassa, että auttavat siellä olevia suomalaisia. Mutta ei, nämä on ihan kavereiden kesken jaettavia Golf-lomia nämä suurlähettiläsnimitykset.
Niin, Bangkokin suurlähetystössä muistaakseni viisi hemmoa tai hemmotarta, joten jokaista heitä kohden oli turma-alueella parisensataa suomalaista. Tuskin ne siellä ovat kattoon syljeskelleet ja kikkeliään venytelleet tässä viime päivinä. Lisäksi Phuketissa on yksi paikallinen Suomen edustaja (konsuli tjsp.).
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Viestin lähetti DAF
Presidentti on maan johtaja ulkopoliittisissa kysymyksissä, yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa. Valtioneuvosto määrittelee Suomen kannan ja mielipiteen, joten valtioneuvoston tehtävä on tulla näissä asioissa esiin, ja sen ääntä käyttää yleensä pääministeri. Satuitko muuten huomaamaan, miten surunvalittelut esitettiin vaikkapa Ruotsissa tai Britanniassa, jossa sielläkin muodollinen johtaja on joku muu kuin pääministeri? Tuo, mikä _sinun mielestäsi_ kuuluu presidentin tehtäviin, ei perustuslaissa mainitun mukaisesti kuulu. Helpompi ja relevantimpi tässä asiassa on kai perustuslakiin tukeutua kuin sinun, kansalaisena toki oikeutettuun mielipiteeseesi..

Ja kyllä - näen tämän henkilöön kohdistuvaksi. Niin riittävästi on näitäkin viestejä tullut taas luetuksi, ja jollain palstalla taas puhuttiin että eihän se lesbohomoglobalisaationvihaajapresidentti saa mitään aikaan. Kun argumentoinnin taso on tämä, puhun ihan puhtaasta obsessiosta. Sävy on ollut tunnistettavissa valitettavasti tässäkin ketjussa.

Vielä kerran: kaiva minulle esiin se nimenomainen perustuslain säännös, joka osoittaa sen, ettei kansallisten/ulkomaisten surunvalittelujen esittäminen kuulu Tasavallan Presidentin toimivaltaan ja mikä määrittelee sen, milloin valtioneuvosto toimii ja milloin toimii presidentti. Eli missä on tyhjentävästi lueteltu, kuka tekee ja mitä tekee. Kysyin jo kerran ja sinä viittaat johonkin presidentti-instituutioon. Kun tuo valtiosääntöoikeus on niin hyvin hallussa, niin etsi minulle sitten se perustuslainkohta, jossa tuo em. kirjoituksessasi esitetty väittämäsi on esitetty, kiitos.

A) Minun yhdessäkään kirjoituksessani ei ole lukenut Tarja Halosesta mitään lesbo yms. suuntaan viittaavaa, koska mielestäni tällainen ei todellakaan kuulu siihen yhteyteen, jos presidenttiä asiallisesti arvostellaan. Eikä minua todellakaan kiinnosta, onko presidentti ollut SETA:n tominnassa, mitä vittua se minulle kuuluu? Kumma juttu muutenkin, että suhtaudut presidentin arvosteluun noin vakavasti, niin kuin häntä ei saisi arvostella.

B) Olen sitä mieltä, että meidän Tarja hoitaa sisäpolitiikan hommat erittäin hyvin, mutta ulkopolitiikan hoitaminen ei onnistu siten, kuin maan presidentiltä sopisi odotettavan. Mikä syynä, kyvyttömyys, liiallinen suosio kotimaassa..? Esimerkkinä nyt tämä Aasian tilanne, jossa Pääministeri on vienyt Presidenttiä 100-0. Nopeammin julkisuuteen ja välittömät surunvalittelut koko Suomen kansalle ja kansainväliselle yhteisölle ja sitten Vanhanen esiin hoitamaan nämä tämän jälkeiset asiat (tiedotustilaisuudet yms.) Miksi ei tehty näin? Mikä perustuslain säännös esti?

C) Tämä arvosteluni on toki henkilöön menevää, mutta eikö presidentin juuri tulisi myös henkilönä täyttää tuo oman asemansa tuoma vastuu ja se, että hän on kirjaimellisesti kansakunnan ykköshenkilö.
Nyt arviolta puhutaan 125 000 kuolleesta ja suurin osa suomalais-kadonneistakin taitaa jäädä elävänä löytymättä, niin väitätkö tosiaan, että tässä on kysymys täysin normaalista sekä Suomea että koko maailmaa kohdanneesta katastrofista, puhumattakaan siitä millainen avuntarve siellä on? Tämä onnettomuus koskee sekä sisäisiä että ulkoisia suhteita, joten millaisessa tilanteessa sen presidentin sitten pitää tulla esiin, jos ei tällaisessa tilanteessa?

D) Ruotsi on kuningaskunta ja Suomi tasavalta. Se miten Ruotsi hoitaa asiansa ei kiinnosta minua enkä usko että muitakaan niitä suomalaisia, jotka arvostelevat Halosta liian hitaasta toiminnasta tämän Aasian kriisin suhteen. Ja vielä vähemmän uhrien (suomalaisten) omaisia, tuttuja, työkavereita. Minua ei myöskään kiinnosta se, miten ruotsalaiset viranomaiset ovat asiansa hoitaneet tai miten siellä evakuoinnit suoritetaan. Jos vedotaan siihen, ettei länsinaapurikaan tehnyt asioita paremmin/toisin/nopeammin kuin me, niin ollaan kyllä väärillä jäljillä.

Kevään bussiturman aikoihin Vanhanen piti tiedotustilaisuuden ja mielestäni oli oikein että hän tuli julkisuuteen ensimmäisenä ja antoi tragedialle kasvot. Nyt puhutaan kuitenkin paljon isommasta asiasta ja katastrofista ja edelleen Presidentin tulisi siis olla siellä takavasemmalla ja antaa lausunnot vasta sitten kun valtioneuvosto (ja erityisesti PM ja ULKOM) ovat määrittäneet suomen kannan ja mielipiteen. Ei hyvää päivää..

Tässä kriisissä on annettu ja lähetetty apua myös täältä Suomesta ja kaikki apu, joka paikalle saadaan, on ensiarvoisen tärkeää. Silti ihmetyttää, ettei suomalaisviranomaisia ilmeisesti saa arvostella vaan ainostaan kehua silloin, kun sen paikka on. Kritiikki ja jälkiviisaus eivät herätä ketään henkiin. Mutta ei myöskään pidä hyssytellä ja turvautua muiden maiden tekemisiin, kun selvästi sieltä pelastuneiden tarinoista ja kritiikistä kuuluu läpi se, etteivät suomalaisviranomaiset todellakaan olleet tilanteen tasalla. (Tämä kappale koskee Kyynistä)

Nim, Ei sieltä Khao Lakista ole kuulunut mitään..
 
Viimeksi muokattu:

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Viestin lähetti valas
Toivottavasti hutkitaan oikein kunnolla. Virkamiehet ovat kansalaisia varten, ei toisin päin.

Toivottavasti hutkitaan myös kaikki muut. Kyseessä on yksi tunnetun maailmanhistorian suurimmista katastrofeista, jonka tuomaa inhimillisen kärsimyksen määrää ei voi mitata millään asteikolla. Siellä on meidän poikia ja tyttöjä kuolemassa kaukana kotoa ja täällä ulkoministeriö E. Tuomiojan vetämänä puuhastelevat 2 PÄIVÄÄ 3 PUHELINLINJAN KANSSA ja selittelevät paskaa televisiossa informaation saamisen vaikeudesta ja muusta paskasta! Sitä varten meillä on kallispalkkainen konsulaattiväki Thaimaassa, että auttavat siellä olevia suomalaisia. Mutta ei, nämä on ihan kavereiden kesken jaettavia Golf-lomia nämä suurlähettiläsnimitykset.

Myydään ministerien edustusautot ja puolitetaan kaikenmaailman virkamiesten ja eduskunnan juhlaillalliset ja edustustilaisuudet ja kanavoidaan siinä säästyvät kansalaisten rahat oikeaan auttamiseen. Kohta tulee kulkutaudit ja nälänhätä, sinne on jäänyt tuhansia orpolapsia ilman kotia...

Ajatelkaa että Suomessa kävisi niin iso katastrofi, että olisimme täysin ulkomaailman avun armoilla. Silloin sitä toivoisi, että poliitikot lopettaisivat paskan puhumisen ja selittelyt ja alkaisivat toimia.

Sinusta siis se, että suomalaisten evakuointi alkoi välittömästi, kun se teknisesti oli mahdollista, oli puhelinlinjojen kanssa puuhastelua ja paskan selittelemistä!

Uskoisit jo sinäkin, että tällaisen mittaluokan onnettomuuteen ei vain yksinkertaisesti ole valmiita toimintaohjeita. Kallispalkkaista konsulaattiväkeä on kourallinen ja suomalaisia turisteja jopa 4 000 henkeä paikan päällä. Miksi ihmeen teräsmiehiksi nämä tavalliset konttoristit voivat äkkiä muuttua?

Esittämäsi kritiikki ei pohjaudu millekään tosiasioille, koska tosiasioita ei juurikaan vielä kaikkea tiedetä. Turha alkaa heti lyttäämään varmuuden vuoksi ihmisiä, jotka ovat todennäköisesti todella vaikeissa olosuhteissa painaneet hommia omien kestokykyjensä äärirajoilla vuorokausitolkulla yhteen putkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös