Matkaoppaita ja matkanjärjestäjiä on aivan turha moittia ihmisten kuljettamisesta yms. Siellä on toimistoja huuhtoutunut mereen ja kommunikaatiovälineet loistaneet poissaolollaan. Millähän matkanjärjestäjät koordinoivat linja-autot paikanpäälle, jos ei puhelinta löydy mistään tai kännykät ei pelitä? Kohteessa saattaa olla ehkä kolme matkatoimiston edustajaa paikanpäällä yhtä lentokonelastillista eli noin 200 ihmistä kohden. Mm. Finnmatkojen edustaja kertoi eilen, että eivät ole saaneet yhteyttä muutamiin matkaoppaisiin ensinkään. Todennäköisesti ovat siis menehtyneet. Sitten heitä moititaan matkustajien heitteillejättämisestä jne.
Mitä tulee kuljetuksiin niin voinen kommentoida sanalla tai kahdella. Olen itse aikoinani toiminut matkaoppaana valmismatkanjärjestäjällä. Jos olisin nyt ollut oppaan työssä kriisialueella ja selviytynyt hengissä hyökyaalloista olisin toki tehnyt kaikkeni matkustajien turvaan saattamiseksi. Mikäli olisin jostain kyennyt linja-auton kaivamaan ja siihen vielä hengissä olevan kuljettajan niin matka olisi jatkunut välittömästi matkatoimiston hotellien kautta asiakkaitani keräten ja toimittaen heitä... niin minne? Loukkaantuneet tietenkin sairaalaan ja loput turvaan jonnekin. Todennäköisesti parhaiten säilyneeseen hotelliin paremman tiedon puutteessa. Tärkeintä olisi pystyä pitämään porukka kasassa. En olisi ryhmää lähtenyt lentokentälle kuskaamaan, kun mitään tietoa ylim. lennoista ei ole.
edit. Hotelleista en tietenkään olisi löytänyt kuin murto-osan asiakkaista. Aallot kun huuhtoivat joitakin jopa kolmen kilometrin verran sisämaahan. Juuri tästä syystä ihmisiä siellä on vielä kateissa ja matkanjärjestäjät eivät heitä ole voinut kotimaahan toimittamaan.
Kyytiin olisin kerännyt oman toimistoni asiakkaat ja MIKÄLI TILAA RIITTÄISI niin myös muita - ensisijassa suomalaisia. Linja-auto olisi toki täytetty käytäviä myöten täyteen. Prioriteettinä on 1. Loukkaantuneet 2. Perheet 3. Yksinäiset lapset 4. Yksinäiset naiset 5. Yksinäiset miehet. Raakaahan tuo on mutta mitä muutakaan siinä inhimillinen olento kykenee tekemään. Tärkeää on nimenomaan pitää porukka kasassa epätietoisuuden ehkäisemiseksi. Juuri tästä syystä siellä on ehkä jätetty joitakin rannalle.
Matkaoppaiden oletetaan olevan lähes kaikkien alojen asiantuntijoita. Todellisuus on karumpi. Monet oppaat ovat saaneet noin kolmen viikon koulutuksen, jossa kriisitilanteita käsitellään hyvin vähän. Siellä on töissä oppaita, jotka eivät ole edes ensiapukurssia käyneet. Pääosin matkaoppaiksi palkataan "fiksuja" hyvän yleistiedon, asiakaspalvelutaidon ja kielitaidon omaavia nuoria henkilöitä. Palkka on niin syvältä hanurista että sen ei pitäisi kiinnostaa edes vähempään tyytyväisiä virolaisia. Siellä ollaan töissä aivan muista syistä, kuten elämänkokemusta kartuttamassa, kielitaitoa pönkittämässä ja pirun hyvää työkokemusta keräämässä.
Vastaavissa olosuhteissa saattaisi myös nyt paikalle lähetettävien "erityisasiantuntijoiden" sormi eksyä suuhun. Saati sitten kenen tahansa muun.
Eksyin eilen illalla tuonne mininetin palstalle nimilistoja lueskelemaan ja ainakin yksi nykyisin jo entinen armeijakaveri tai hänen täyskaimansa on kadoksissa. Jotkut täällä esittävät kommentteja, että ketään hänen tuttavapiiristään ei tuhoalueella ole. Kannattaisi pohtia tuttavapiirin laajuutta. Kadonneiden joukosta saattaa hyvinkin löytyä joku tuttu, jos ei nyt kovin läheisiä ystäviä. En saanut unta viime yönä kun juuri ennen nukkumaanmenoa erehdyin myös samaiselta nettisivulta kurkistamaan tunnistustarkoituksessa nettiin laitettuja uhrien kuvia. En suosittele ellette sitten ole tositarkoituksessa omaisianne etsimässä.
Nyt on myös rahalahjoitus kätevästi puhelimen välityksellä suoritettu. Jatkan täten siis täällä jo alkanutta haastetta ja heitän sen eteenpäin.