Maalivahdit

  • 1 296 424
  • 5 812

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ollut Lundell häikäisevä, mutta missään nimessä tänään ei hävitty Janneen. Kolmas maali voidaan laittaa Jannen piikkiin kuin myös kuudes, mutta sillä ei ole pelin lopputuloksen kannalta mitään merkitystä. Ja mua ei nyt kiinnosta kenenkään kotisohvalta peliä seuranneen kertomukset siitä, kuinka ilman sitä kolmatta maalia, IFK olisi vielä saanut uuden vaihteen silmään. Paikalla olleena totean vain, että ei vittu varmaan oltaisi. IFK oli alusta saakka niin eri asenteella ja ilmeellä liikkeellä kuin Blues, että Niemisen pelaaminen Jannen paikalla olisi saanut niin paljon enemmän pahaa aikaan, että onneksi Baxter Jannen "uhrasi".

Janne on selvästi aivan paskana fyysisesti ja tuskinpa pelaisi, jos olisi vaihtoehtoja. Kuten aikaisemmin totesin, perjantain surkean puolustuspelin vuoksi jotain oli tehtävä. Uskon edelleenkin, että Niemisen oli myös fyysisesti pakko tämä matsi huilata. Ja vaikka Nieminen itse sanoisikin pystyvänsä pelaamaan, nuoruuden into voi mennä järjen edelle. Koska Ahlqvist on poissa, jäljelle jäi Janne. Oinosella tai Tuohimaalla ei tehdä näissä kisoissa mitään, joten oikeasti ainoa vaihtoehto oli Janne. Ja voi hyvin olla, että tämä matsi jäi Jannen uran viimeiseksi. Joten siihen nähden, miten kamalalta Jannen liikkuminenkin näytti, tulos on jopa ihan tyydyttävä. Ja ymmärrän kyllä, että nyt ei ole kysymys mistään sosiaalikiekosta, mutta realiteetit on otettava huomioon.

Niemisellä jatketaan, mutta Jannella ei ole mitään syytä hävetä esitystään tänään. Sen sijaan koko muu jengi saa mennä itseensä ja miettiä, mistä näissä karkeloissa on nyt kysymys. Kaikkien superinhokki Lasse Korhonen pelasi suuremmalla tsempillä ja IFK-sydämellä kuin nämä meidän "ratkaisupelaajamme". Se jengi, joka Jannen edessä tänään pelasi, olisi itseasiassa ansainnut maaliinsa sen Jan Lundellin joka imee jokaisen maalia kohti tulevan vedon. Mut hei, nyt niillä on kelpo syntipukki, kun Janne oli maalissa. Toivotaan, että heräävät tuosta unestaan, koska kyyti on kylmää tolla pelillä, vaikka siellä olis itse Mr Hasek.
 
Ja vielä Lunkasta- hän on tänä vuonna ollut paska, mutta haluaisin nyt muistuttaa kahdesta asiasta:
1. Hänen takiaan ei hävitty tämän illan peliä, joukkue hävisi (kuvan ja kuulopuheiden mukaan siis). Ja kuka ei usko, katsokaa Ouluun. Kärpät päästi tänään 5 maalia, mutta voitti ottelunsa. IFK sai aikaan vaivaisen yhden maalin. Ja hyökkäyksen piti olla meidän vahvuus!
2. Hänen takiaan ei olla hävitty yhtään mestaruutta. Joka ikinen vuosi on joukkue hävinnyt.Se on joko ollut liian huonosti koottu tai valmennettu: kiitos-hänen-jonka-nimeä-en -halua-mainita.

Tämä teksti on totta. Mutta tulevaisuudessa ei (ainakaan minulle) riitä, että "Maalivahdin takia ei pudottu". Onko maalivahti silloin tarpeeksi hyvä, jos hänen takiaan ei pudottu? Kyllä nyt on monta muutakin pelaajaa joukkueessa, "joiden takia ei ole pudottu", mutta silti pudotaan. Joukkueessa on oltava niitä suurien otteluiden ratkaisijoita, vastuunkantajia ja pelaajia, joiden pitää viedä joukkue kohti mestaruutta vaikka yksin ja näyttää näille "ei pudottu hänen takia"-pelaajille mallia ja nostaa heidän tasoaan yhden pykälän ylöspäin. Yhden näistä pelaajista tulee mielestäni olla maalivahti.

Olenko yksin mielipiteeni kanssa?
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
2. Hänen takiaan ei olla hävitty yhtään mestaruutta. Joka ikinen vuosi on joukkue hävinnyt.Se on joko ollut liian huonosti koottu tai valmennettu: kiitos-hänen-jonka-nimeä-en -halua-mainita.

Nämä ovat makuasioita, mutta mielestäni vastustajalla oli Lunkkaa parempi maalivahti aikanaan välieräsarjassa Kärppiä vastaan. Helvetin huono mäihä, että Bäckström juuri silloin osui vastaan. Jos veskarit olisivat olleet toisinpäin, HIFK olisi mennyt finaaliin. Lunkka oli silloin hyvä, en kiistä, mutta pienet marginaalit kun ratkaisevat, Bäckström oli parempi.

Sheddenin kanssa HPK:ta vastaan Lunkka oli hyvä, mutta huonolla tuurilla vastaan tuli elämänsä ainoat huippuhetket tuolloin elänyt Wiikman. Tässä, kuten kärppäsarjassakin HIFKin pudotti tuleva mestari. Enkä tässäkään Lunkkaa syytä, totean vain, että Wiikman oli näistä parempi. Ei voi mitään. Tätä ennen ja tämän jälkeen Wiikman ei ole ollut Lunkan tasolla.

Viime keväänä ekalla kierroksella Chiodo oli todella selvästi Lunkkaa parempi ja silloin Lunkka pelasi kyllä huonot pleijarit. Olisi ehkä voinut HIFKissä joku jo hiffatakin, että 34-vuotiaan veskarin kaari tuppaa olemaan laskeva ja Lunkka oli omalla huipullaan 04-06. Tuolloin vastaan sattuivat liigan lopulta voittaneet veskarit ja joukkueet, eikä pelkkään Lunkkaan kaaduttu. Mutta myös mv-pelimme oli huonompaa kuin kaverilla.

Tim Thomas oli 97-99 liigan paras veskari, erittäin paljon parempi oman aikansa liigassa kuin Lunkka on ollut koskaan. On päivänselvää, että HIFK olisi tarvinnut The Penan aikana paremmat veskarit ja Lunkan huippuaikana, kun veskaritaso olisi riittänyt, Penalta olisi pitänyt irrotta paremmat pakit hänelle.

Muistutan itse siitä, että parhaimmillaankaan Lunkan nimi ei piirtynyt minkään muun seuran toivotaan -listalle missään päin maailmaa, eikä häntä edes kokeiltu kertaakaan EHT-turnauksissa, missä Suomella on ollut katto aika korkealla ja seinät leveällä pelaajien suhteen. Johtopäätös: Lundell ei ikävä kyllä ole ollut riittävä veskari muiden kuin HIFK-fanien ja -joukkueenjohdon keskuudessa. Minä mukaanlukien. Juurihan pokkana väitin, että Lunkka 04-06 olisi riittänyt. Mutta ehkä olen väärässä, kuten muutkin meistä. Mikään muu liigajoukkue, maajoukkueesta puhumattakaan, ei ollut tuolloinkaan pätkääkään kiinnostunut Jannesta.

edit:
Punasydän - et ole yksin mielipiteesi kanssa. Minustakaan joukkueen tärkeimmän pelaajan tontille ei riitä "ihan ok" ja "ei me siihen kaaduttu" -kaveri. Paljon mieluummin Thomas, Nupe tai Lehtonen -tasoinen kundi, josta päinvastoin todetaan usein "oli ratkaisevin pelaajamme mestaruuskaudella" "Ilman sitä oltais pudottu välierissä" etc. Näiden tasojen ero tuntuu ehkä pieneltä, mutta mielestäni se on sama asia kuin tämä Pasi Nurmisen lausahdus: "On helvetin suuri ero, häviääkö joukkue pelit 1-0 vai voittaako se ne 1-0. Vaikka numerot ei sitä kerrokaan. Mä haluan olla veskari, jonka kanssa voitetaan useammin 1-0 kuin hävitään 0-1"
 
Viimeksi muokattu:

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
Nieminen ehdottomasti maaliin tiistaina. Jätkällä on pleijareitten toiseksi paras torjuntaprossa (>93) ja Lundell kyntää pohjamudissa n. 84 % "näytöillä". EI pitäisi olla mitään epäselvyyttä siitä, kuka jatkaa tästä eteenpäin. Laitetaan nyt edes rahaa pankkiin antamalla vastuuta nuorelle kyvylle, joka pelaa aivan eri sfääreissä kuin Lundell.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Sheddenin kanssa HPK:ta vastaan Lunkka oli hyvä, mutta huonolla tuurilla vastaan tuli elämänsä ainoat huippuhetket tuolloin elänyt Wiikman. Tässä, kuten kärppäsarjassakin HIFKin pudotti tuleva mestari. Enkä tässäkään Lunkkaa syytä, totean vain, että Wiikman oli näistä parempi. Ei voi mitään. Tätä ennen ja tämän jälkeen Wiikman ei ole ollut Lunkan tasolla.
Ei kyllä kuulu mitenkään aiheeseen, mutta kyllä väittäisin pelejä näkemättäkin, että tällä kaudella Wiikman on ollut parempi kuin Lundell.

En kyllä käsitä, mikä sai Baxterin sekoittamaan pakkansa uudestaan. Kaikki tietävät, ettei Lundell riitä, miksi ihmeessä piti se jälleen kerran todistaa hölmöimmässä mahdollisessa paikassa?
 

Stigu

Jäsen
JHag ja punasydän: Tuolla Janne-analyysilläni en tarkoittanut, että Janne tai Jannen tasoinen veskari riittäisi tai olisi riittänyt mestaruuteen. Mestaruuteen tarvitaan hyvä veskari, hyvä joukkue ja hyvä valmennus. Meillä on Penan aikana kussut 2 tai 3 noista kolmesta joka vuosi. Eli pointti on se, että mieelstäni on ihan sama, kuka meillä olisi kaikki nämä vuodet ollut veskassa- mestaruutta emme olisi saaneet kuitenkaan.

Lisäksi, JHagin J Lundell- retrsospektiivi on ihan totta, mutta muistuttaisin, että yhdessäkään noista ottelusarjoista emme vielä edes pelanneet loppuottelussa, eli olimme itse asiassa hel-vetin kaukana mestaruudesta.

IFK:n on menestyspaineiden ja uskottavuuden vuoksi hankittava ensi kaudeksi joku varma ykkösveskari. Itse en missään tapauksessa lähtisi A.A- Nieminen kaksikolla.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Nyt tuo JHagin analyysi Lunkan playoffeista 2000-luvulla on jotakuinkin paikkansa pitävä. Noin se menikin, tosin mainisematta jäi Ilves sarja -04 jolloin Janne pelasti meidät (ja hommasi itsellensä duunimestan seuraaviksi vuosiksi) ja SaiPa-sarja -06 jolloin Lundell voitti Zeppin ja pitkälti tämän ansiosta IFK SaiPan.

Kyllä minäkin olen jo pitkään toivonut IFK:lle ihan oikeaa huippuveskaria. Jotenkin vaan näiden playoff-tappioiden kaataminen yksin Jannen niskaan on vituttanut pitkään. Katsokaapa vaikka nelosen netistä tätä Lundellin imaisemaa 3-0 maalia: paikin paikalle ajautunut Jussi Pesonen toimii kuin puollustaja F-junnuissa ja ryntää täysin päättömästi kiekollisen pelaajaa kohti, ilman mitään mahdollisuutta saada kontaktia yhteenkään vastustajaan ja muuttaa näin Bluesin kaksi kolmea - vastaan hyökkäyksen omalle kaistalleen täysin vapaaksi jääneen Töykkälän läpiajoon. Kaveri tekee jäätävän ratkaisun ja höpöttää Lunkan täysin - Lundellin maali, tottakai. Kaipa se Pesonen ei sitten luottanut Lunkkaan (tämähän on tämä uusi muotiselitys täällä karmiviin puollustusvirheisiin) ja sen takia ryntäilee kuin kymmenvuotias ulkojäällä.

Anayway, Lunkka on ollut pitkään ja on yhä luotettava liigatason veskari. Sellainen ei valitettavasti tuo koskaan kultaista mitallia ja hyvin harvoin mainittavampaa menestystä. Mutta turhaa tehdä miehestä syntipukkia.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tim Thomas oli 97-99 liigan paras veskari,
Sen verran off-topikkina historiamuisteloita, että niin hyvä veskari kuin TT HIFKssa pelatessaan olikin, niin kyllä varsinkin kaudella 98-99 liigan kiistatta parhaan veskarin tittelin vei Miikka Kiprusoff.

Kieltämättä omituinen veto heittää aivan selvästi niin henkisesti kuin osin fyysisestikin hajalla oleva Lunkka maaliin tänään. Turpaan olisi varmasti tullut myös Nieminen maalissa, mutta siltikin olisin antanut Niemiselle mahdollisuuden paikata perjantaina nähtyä pientä hapuilua. Lunkan olisin laittanut maaliin korkeintaan siinä vaiheessa, jos ei Niemisellä koppi tartu ja sarja katkolla Bluesille tilanteessa 1-3. Vastaavasta "paineettomasta" tilanteesta Lunkka on kerran jo joukkueen nostanut suosta, vaikka se siinä vaiheessa ohut oljenkorsi olisikin.

Noh, kai se on luotettava siihen, että ovat minua viisaampia (?!) miehiä, jotka HIFKn valmennusjohdossa näitä peluutuspäätöksiä tekevät.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä seison edelleenkin väitteeni takana, että Baxter "uhrasi" Jannen tänään. Mä en oikeasti paikanpäällä pelin nähneenä usko, että tämänpäiväinen IFK olisi voinut voittaa tämänpäiväistä Bluesia, valitettavasti. Ja vaikka täälläkin väitetään, ettei Jannen pää kestä kovia paikkoja, rohkenen väittää, että Jan Lundell on meidän kahdesta veskarista se, joka kestää tällaisen rökäletappion tähän paikkaan paremmin. Varsinkin, kun uskon Niemisen pelaavan taas jatkossa, sen verran jumissa Jannen kroppa näytti olevan.

Jos Nieminen olisi ollut tänään maalissa, lopputulos olisi voinut olla esimerkiksi 4-1, 6-1 tai 12-1. Ei siinä mitään, varmaan Nieminen olisi tämänkin tappion kestänyt, mutta uskon, että seuraavaan peliin olisi ollut huomattavasti suuremmat paineet ja näyttämisenhalu. Mikä taas saattaa johtaa siihen, että meillä on yli-innokas veskari, joka kokemattomuuttaan tekee mokia pahoihin paikkoihin. Vielä kun hyökkäys on ihan jäässä, niin tervehdys, sekin peli on hävitty. Nyt kun Janne on toiminut taas syntipukkina ja jengin herättelijänä, Niemisen on helpompi lähteä seuraavaan peliin. Ja tod.näk., jos IFK aikoo tästä suosta vielä nousta, seuraavaan peliin tullaan todella suurella taistelutahdolla ja hyvällä asenteella, jolloin Niemisellä on ihan hyvät lähtökohdat peliin. Nyt Nieminen on saanut myös levätä, mikä tekee hyvää sekä kropalle että kuupalle. Mä uskon, että Nieminen pelaa loput pelit, ainakin tässä sarjassa. Ja silloin tämän päivän huili saattaa nousta arvoon arvaamattomaan.
 

Ua Ua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ollut Lundell häikäisevä, mutta missään nimessä tänään ei hävitty Janneen.
---
---
---
Toivotaan, että heräävät tuosta unestaan, koska kyyti on kylmää tolla pelillä, vaikka siellä olis itse Mr Hasek.

Mä seison edelleenkin väitteeni takana, että Baxter "uhrasi" Jannen tänään.
---
---
---
Mä uskon, että Nieminen pelaa loput pelit, ainakin tässä sarjassa. Ja silloin tämän päivän huili saattaa nousta arvoon arvaamattomaan.

BoredOldLady kirjoitti kaksi viestiä minun ajatuksiani. Jos luette nuo postaukset ihan rauhassa ja huolella, niin huomaatte, ettei kyse ole mistään Pro Lunkka -propagandasta. Tilanne nyt vaan on tämä. Ja Nieminen tiistaina maalille.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Sen verran off-topikkina historiamuisteloita, että niin hyvä veskari kuin TT HIFKssa pelatessaan olikin, niin kyllä varsinkin kaudella 98-99 liigan kiistatta parhaan veskarin tittelin vei Miikka Kiprusoff.

Ja samaan hengenvetoon voidaan todeta että Thomas oli yksi niitä harvoja maalivahteja joka voidaan todeta hävinneen mestaruuden. Se Alatalon leija keskialueelta menee täysin Thomaksen piikkiin keväällä 99.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
mixu kirjoitti:
Ja samaan hengenvetoon voidaan todeta että Thomas oli yksi niitä harvoja maalivahteja joka voidaan todeta hävinneen mestaruuden. Se Alatalon leija keskialueelta menee täysin Thomaksen piikkiin keväällä 99.

No joo kyllä, mutta eikös se kuitenkin kimmonnut todella ilkeästi Jani Nikon mailasta? Näin ainakin muistelisin. No, mutta kyllähän silti Thomasin piikkiin meni.

Ja kyllä, tiistaina Nieminen maalille, ei ole paljon muuta vaihtoehtoa. Nieminen on mielestäni osoittanut jo kaiken oleellisen ja päätä ei ainakaan palella, toisin kuin Jannella.
 

flogi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ja samaan hengenvetoon voidaan todeta että Thomas oli yksi niitä harvoja maalivahteja joka voidaan todeta hävinneen mestaruuden. Se Alatalon leija keskialueelta menee täysin Thomaksen piikkiin keväällä 99.

Oliko tämä muuten se matsi missä Thomas esitti Kipperille tiputanssin? Jos näin on, sanoisin, että sitä saa mitä tilaa.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Lisäksi, JHagin J Lundell- retrsospektiivi on ihan totta, mutta muistuttaisin, että yhdessäkään noista ottelusarjoista emme vielä edes pelanneet loppuottelussa, eli olimme itse asiassa hel-vetin kaukana mestaruudesta.

Niin, emme itse asiassa olleet kovinkaan kaukana mestaruudesta -04 ja -06. Sekoilin ehkä vuosiluvuissa, mutta se kausi, kun pudottiin Kärpille välierässä niukimmalla mahdollisella tavalla eli -04 piti jo sisällään sen, että Lunkan avulla ensin kaadettiin Ipa ikimuistoisessa 4-3 -sarjassa. Lunkkahan tuli sisään Stathosin imuroitua urakalla. Eli kehut Lunkalle siitäkin, että ylipäätään mentiin välieriin. Emme pelanneet mestaruudesta -04 ja -06, mutta hävisimme niukimmalla mahdollisella tavalla tulevalle mestarille kumpanakin keväänä; Kärpille ja HPK:lle. Joten rohkenin sen verran olettaa, että jos näistä tiukoista sarjoista olisi menty finaaliin, olisi kannu ollut suhteellisen lähellä. Tough luck!

BOL: Ymmärrän Lundellin uhraamisajattelun, mutta se on mielestäni -tosin tahatonta- jälkiviisastelua ja aivan turhan teoreettinen näkökulma jääkiekkoon. Ei tämä rakettitiedettä ole. Nyt pelataan playoffsarjaa ennakolta parempaa joukkuetta vastaan ja jokainen valmentaja lähtee satavarmasti voittamaan joka ainoaa ottelua. Niin myös Baxter sunnuntaina. Kenelläkään, edes Kärpillä, ei ole varaa siihen, että löysäillään yksi ottelu huonommalla veskarilla ja otetaan siten puolittain tahallaan pataan, jotta parempi veskari saa lepoaikaa. Baxterilla ja Sakella oli lapsenusko siihen, että Lundellin kanssa HIFK voi voittaa varmemmin kuin Niemisen kanssa. Se oli ainoa syy Lundellin peluuttamiseen. Tämä on ammattilaisurheilua loppuun asti, voitosta pelaamista. Liigasta tuskin löytyy ketään muuta valmentajaa, joka olisi vaihtanut vastaavassa tilanteessa Lundellin peliin. Kannattaa lukea Liljaniemen ja Hiitelän, ei-ifk -lasien takaa katsovien, analyysi pudotuspelisarjoista kolmen ottelun jälkeen. HIFKin jatkuva luotto Lundelliin on eräs suurimmista virheistä, joita HIFK on tehnyt jatkaessaan hänen kanssaan vielä kevään -06 jälkeen.

Lasken itsenikin mukaan siihen punalasiseen puusilmäiseen joukkoon, joka urheasti kuin taloaan myrskytuulelta suojeleva pieni porsas, aina vaan jaksaa uskoa, että ei tässä olla Lunkkaan kaaduttu, hän on riittävä ynnä muuta. Pidän kuitenkin helvetin isossa arvossa sitä, miten objektiiviset tahot, kuten muut joukkueet sekä nhl- ja maajoukkuescoutit oikeina ammattilaisina ovat tilanteen nähneet. Lundellista ei ole todellakaan tarvinnut kilpailla. Hänestä ei ole nykyisen HIFK-komennuksensa aikana ollut kiinnostunut mikään muu edustustasolla pelaava joukkue missään päin maailmaa kuin HIFK. Hän ei ole saanut pelata edes yhtä maaottelua. Viime kaudella, tammikuussa -07, HIFK yritti treidata Lundellia. Ei kerta kaikkiaan löytynyt halukkaita. Minkään joukkueen fanit eivät olisi hyppineet riemusta kuullessaan, että Lundell tulee heille, eivät edes Kalpa-fanit. Vain meillä, kiitos Matikaisen myyräntyön, Lundell on saanut suuren arvostuksen. Myönnän itsekin, että anti-Janne -puolellakin olen syyllistynyt Jannen yliarvostukseen. Vielä kuukausi sitten pidin häntä hyvänä 2-maalivahtina. En enää. Huono arviointi minulta.

Vanha kunnon käsi sydämelle -testi on myös tässä paikallaan. Ja nyt kannattaa olla rehellinen: Kuvitellaan, että Janne olisi pelannut jossain muussa joukkueessa täsmälleen samoin kuin HIFK:ssa kevääseen -06 asti. Kaudeksi 06/07 hänet olisi hankittu meille 2v. sopimuksella. Kuka täällä olisi oikeasti ollut iloinen? Olisiko vanha kunnon mixu huutanut hurraata? Vai olisiko täällä ollut enemmän tämän henkistä tarinaa: "Voi luoja mikä hankinta, uransa ehtoopuolella oleva veskari, joka ei ole koskaan voittanut mitään" "Joo, hyvät torjuntaprossat, mutta missä voitot, missä maajoukkue-edustukset, missä koko idea?" Mitä sanottaisiin nyt, jos Kimmo Kapanen tulisi HIFKin 1-veskariksi? Hän on Lundellin ikäinen, eikä ainakaan teknisesti huonompi veskari. Hänessä on joskus ollut huikeastikin potentiaalia. On maaotteluita, ammattilaisaikaa ynnä muuta. Hän on selvästi suomalaisten maalivahtien alltime -rankingissa Lunkkaa edellä. Kelpaisiko? Olisiko kelvannut toissakaudellakaan? Ei minullekaan. Joten olisiko Lunkan tapauksessa jotain helvetin epäloogista? Saatana, paapoja olen ollut itsekin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä seison edelleenkin väitteeni takana, että Baxter "uhrasi" Jannen tänään...

...Nyt kun Janne on toiminut taas syntipukkina ja jengin herättelijänä, Niemisen on helpompi lähteä seuraavaan peliin. Ja tod.näk., jos IFK aikoo tästä suosta vielä nousta, seuraavaan peliin tullaan todella suurella taistelutahdolla ja hyvällä asenteella, jolloin Niemisellä on ihan hyvät lähtökohdat peliin...

En tiedä, mitä virvokkeita arvon Lady on nauttinut, mutta mulle samaa, kiitos, jos niiden vaikutuksen alaisena kykenee suhtautumaan asioihin noin positiivisesti. Ei taida ne piristeet olla ADT:n sallittujen listalla :)

Hmm, voihan olla tosiaan, että Jannen peluuttaminen ja nöyryyttäminen eilen oli vain Baxterin metkuja. Siitä olen yhtä mieltä, että Niemiselle teki hyvää saada eilen hieman lepoa, sillä sen ansiosta "lätkä on kivaa" taas huomenna, kun halu pelata on kova. Eri asia on, mihin se riittää, jos muu jengi edessä ei välitä puolustaa eikä kykene ratkaisuihin hyökkäyspäässä.

Tässä alkaa vähitellen hiipiä sellainenkin epäilys mieleen, että noinkohan se kunnonajoitus sittenkään osui nappiin. Runkosarjan lopussa kyllä jaksettiin painaa vielä kolmannessa erässä sata lasissa, samoin ensimmäisessä TPS-matsissa ja viime keskiviikkona Espoossa. Kunhan vain paukut eivät olisi loppuneet siihen matsiin ja nyt vedetään puolivaloilla, kun ei riitä happi enää muuhun. Toivottavasti näin ei ole, vaan huomenna nähdään rajusti taisteleva (mutta ylilyöntejä välttelevä) IFK, joka hyvän peliesityksen avulla tasoittaa sarjan.
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Fakta: Lundell on ollut viime aikoina paska eikä hänen avullaan enää mitään taideta voittaa koskaan. Ei siitä sen enempää.

Fakta #2: Jani Nieminen oli perjantaina HÄVIÄVÄ MAALIVAHTI. Monien vuosien ajan täällä ovat tietyt hyvin tunnetut nimimerkit toitottaneet kuinka tärkeintä eivät koskaan ole prosentit tai muut tilastot, vaan se onko maalivahti VOITTAVA MAALIVAHTI. Nieminen ei viimeksi ollut, vaan juuri päin vastoin. Ottelun ratkaisuhetkillä hän päästi voittomaalin vain 20 sekuntia HIFK:n tasoituksen jälkeen. Voittava maalivahti ei olisi tehnyt tätä KOSKAAN. Hän olisi torjunut vaikka suullaan. Tai jos ei olisi suulla pystynyt, niin olisi kaivanut mulkun housuistaan ja torjunut sillä. Tai vaikka syönyt kiekon. Näinhän se menee, eikö vain? Ainakin tällä tavalla Lundellia on nämä vuodet haukuttu, jos vaikkapa peli on hävitty 1-0.

=> Fakta #3: Perjantain tappio on Jani Niemisen syytä. Ei puolustajien, ei Baxterin, ei Lunkan, vain Niemisen.

Saa nähdä tuleeko Niemisestä vielä joskus voittava maalivahti. HIFK:sta tuskin tulee enää tänä keväänä voittavaa joukkuetta (joka on mielikuvitushahmo toisin kuin voittava maalivahti).
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö muka kenenkään mielestä IFK:n tulisi hankkia uutta kovaa kassaria joka pystyy pelaamaan yli omalla tasollaan ja tuomaan luottamusta pakkeihin jolloin virheiden pelko kasvaa.
Ei, Snaipperi, ei kenenkään mielestä. Jos olet yhtään lukenut tätä palstaa (selvästikin olet), on helppo huomata, että luotto Lundelliin, Niemiseen, Ahlqvistiin, Oinoseen ja jopa Tuohimaahan on kova. IFK ei tarvitse vahvistusta veskariosastolle ensi kaudeksi, koska tilanne sillä saralla on parempi kuin koskaan. Joten voin helposti sanoa lähes koko Jatkoajan IFK-kannattajien puolesta, että olet koko lailla yksin ajatustesi kanssa veskariosaston muutosten suhteen.

P.S. Mitä sieniä syöt?
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi asia on tosiaan tässä alkanut huolestuttamaan. Kykeneekö Baxter uusimaan ajatuksiaan vai onko kaveri todella niiiiin järkyttävä vatipää kun miltä nyt näyttää. Miten voi Baxteri laitta aina meidän junnukentän maalin jälkeen jäälle? Peli menee aina väkisinkin meidän päähän. Eikö sinne tarvittaisi vähäsen kokenempaa kaartia nollaamaan tilanteen. Nyt vituttaa, mutta on turha tulla väittämään, että IFK olisi täysin vastaantulija, eikä sillä ole mitään mahdollisuuksia tässä sarjassa. Mutta heitetään me hei pyyhe kehään ja sanotaan, että eka voitto oli vaan vahinko ja muuten Blues on ollut niiiin paljon parempi.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
BOL: Ymmärrän Lundellin uhraamisajattelun, mutta se on mielestäni -tosin tahatonta- jälkiviisastelua ja aivan turhan teoreettinen näkökulma jääkiekkoon. Ei tämä rakettitiedettä ole. Nyt pelataan playoffsarjaa ennakolta parempaa joukkuetta vastaan ja jokainen valmentaja lähtee satavarmasti voittamaan joka ainoaa ottelua. Niin myös Baxter sunnuntaina.

Mitä tulee tohon Jannen uhraamiseen, mua ei ainakaan voi syyttää jälkiviisastelusta, koska mä heitin asian ilmoille jo about viikko/kaksi sitten. Mä mietin asiaa siis jo silloin, vaikka eihän mulla mitään faktaa ole ajatusteni tueksi. Vahva tunne, joka nyt siis eilen tuntui aikaisempaakin vahvemmalta.

Siitä olen yhtä mieltä, että jokainen valmentaja lähtee voittamaan, myös Baxu. Nyt pitää kuitenkin muistaa lähtökohdat ja realiteetit: Meillä on Janne, ajoittain joukkuetta jopa yksin pystyssä pitänyt (ei tosin viime aikoina), kokenut ja tunnollinen. [Minusta Janne on mainettaan huomattavasti paineensietokykyisempi mv. Jos mä saisin saman verran paskaa niskaa kuin mitä Janne on vuosien varrella saanut, mä olisin varmaan jo Honkanummella. Tai sitten Janne on vaan niin pokka, että vittuillakseen luistelee tolppien väliin vuodesta toiseen.] Tosin Janne on fyysisesti aivan hajalla, mikä näkyy ihan kaikessa toiminnassa kentällä. Meillä on myös A.A., joka näyttöpaikat saatuaan pelasi hienosti, mutta valitettavasti sairastui, eikä enää tällä kaudella ainakaan palaa. A-junnuista kaivettiin Jani Nieminen, joka on pelannut myös Mestiksessä ja Suomisarjassa. Oletan, että ajoittain päässyt edarin kanssa treenaamaan.

Jani Nieminen yllätti kaikki ja on pelannut hienosti ja ennakkoluulottomasti. Saa olla todella rautainen kaveri, jos on samassa fyysisessä kondiksessa kuin koko kauden liigaringissä treenannut kollegansa. Epäilen vahvasti. Lisäksi nyt pelataan pleijareita ja pelejä on todella tiuhaan tahtiin, joten myös loukkaantumisriski kasvaa. Niemisen on siis pakko huilata jossain välissä. Sen paikka oli eilen, koska en usko, että Jannella enää tässä sarjassa ainakaan mennään. Ja koska seuraava vaihtoehto, jos Janne jätetään pois laskuista, on Juuso Oinonen (tai jopa Frans Tuohimaa), ei mitään muuta vaihtoehtoa eilen oikeasti ollut. Janne sentään hoiti eilisen pelin ihan ok.

Mulle sillä ei ole tällä hetkellä yhtään mitään arvoa, että kukaan muu jengi ei Jannea halunnut. Ihan turha sillä on viisastella, kun se ei hyödytä ketään, eikä kenessäkään aiheuta yhtään mitään positiivisia fiiliksiä. Janne ei ole maailmanluokan veskari, mutta kylläkin mainettaan parempi. Jannen maine on niin alhainen, että välillä ihan oikeasti mietityttää, montako peliä nämä suurimmat Länki-Lundell mantran hokijat ihan oikeasti ovat nähneet. Mutta se siitä.

Eiköhän kaikille ole jo selvää, että Jannen pelit IFK:ssa ovat pian pelatut. Kyllä minäkin odotan innolla, että sinne tolppien väliin saadaan joku karismaattinen ja maailmanluokan veskari. Ja odotan myös sitä, että pääsen kysymään, "Missä on Lundell?", kun tosipeleissä veskari imuroi antaumuksella :).

Turha kääntää veistä haavassa ja muistella menneitä, kun tärkeimmät pelit on juuri käsillä. Edelleenkään, tällä hetkellä suurin ongelma jengissä on muualla kuin tolppien välissä. On kenttäpelaajien vastuunpakoilua edes miettiä sitä, kuka siellä maalissa seisoo. Siinä vaiheessa, kun puolustus hoitaa hommansa mallikkaasti, voidaan ehkä alkaa miettiä, josko joku maali vesakrin piikkiin olisi laitettavissa.

Huvittavaa kyllä, mä en oikeasti ole mikään positiivisuuden perikuva, mutta täällä näköjään realismikin on hyper-posia ;).

EDIT: Oravan kanssa täysin samoilla linjoillaliittyen junnujen peluutukseen maalin jälkeen. Kumpiko siis peluuttaa hyökkääjiä, Kiva vai Baxu? Käsittämätöntä, että esim. perjantaina Keräset olivat ainakin kaksi kertaa oman maalin jälkeen kehissä. Eilen toistui myös sama. WTF?
 
Viimeksi muokattu:

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
EDIT: Oravan kanssa täysin samoilla linjoillaliittyen junnujen peluutukseen maalin jälkeen. Kumpiko siis peluuttaa hyökkääjiä, Kiva vai Baxu? Käsittämätöntä, että esim. perjantaina Keräset olivat ainakin kaksi kertaa oman maalin jälkeen kehissä. Eilen toistui myös sama. WTF?

Isä Paul peluuttaa hyökkääjät, outoa toimintaa häneltä. Enkä mä mitenkään negatiivisesti suhtaudu enää Lunkkaan, olen oikeasti varsin positiivinen henkilö. Paras keino tulla toimeen (Penan) HIFK:n kanssa on musta huumori. Lunkka on siirtynyt minun mielessäni eräänlaiseksi Kummeli-hahmoksi. Tämä ilman negatiivista latausta siis. Voisin hyvin kuvitella Ketonen & Myllyrinteen valmentaja/urheilija -sketsien joukkoon sellaisen, jossa valmentaja näyttää vieressään istuvalle Lunkalle: "Tossa sulle sit tapahtuu jotain outoa" "Näytäs uudestaan" "No mä näytän hidastettuna" "Tosiaan, mähän jään siinä seisomaan suolapatsaana, kun kaveri on läpiajossa" "Toi kun me saadaan kitkettyä pois, niin sä pelaat vielä NHL:ssä"

Muistutan vaan realiteeteista Jannen suhteen, sillä itsekin olen jo viimeiset 3v kertonut sen, että Janne ei ole kelvannut kenellekään muulle. Koska täällä voi olla joku uusi säätäjä, koetan perustella reaaliaikaisiakin asioita tietyllä aikajänteellä = logiikalla. Jokuhan voisi luulla, että olen huutanut hurraata Jannelle ennen tätä kautta ja nyt vasta keksin, ettei se riitä. Olen oudossa tilanteessa: voin hyvin sanoa Lunkasta, että hei mitä mä sanoin, paska mikä paska! Mutta kun olen HIFK-fani, en voi missään olosuhteissa iloita joukkueeni vastoinkäymisistä. Tämä on loose-loose -tilanne. Itselleni kaikki kirjoitukset, joista olen eri mieltä, ovat äärimmäisen mielenkiintoisia, kun kirjoittaja kykenee perustelemaan näkemyksensä muutenkin kuin musta tuntuu nyt hei siltä, että...Ja siis sinun suhteesihan tätä ongelmaa ei ole, hyvin sä vedät.
 

Ua Ua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nieminen palaa maalille ja pelaa sarjan loppuun, kävi miten kävi. Ei ole mitään muuta mahdollisuutta. Lundellhan oli aivan jumissa sarjan kolmannessa ottelussa. Tuon pelin nähtyäni en enää suostu uskomaan, että puheet selkävaivoista ovat olleet pelkkää Baxterin mediapeliä. Bluesin kolmas maali näytti, missä mennään. Ja ei, en halua Jannelle jatkosopimusta. Nyt on kuitenkin kyse tästä ottelusarjasta ja niistä veskareista, joita juuri nyt on käytettävissä. Sunnuntaiseen peliin maalille luisteli puolikuntoinen Jan Lundell. Hitonmoisella riskillä, mutta silti: kyse oli vain yhdestä ottelusta. Näin jälkeenpäin ajatellen tosin mitä ilmeisimmin Lunkan uran viimeisestä pelistä. Ei muuten mennyt yhtään helppoa LÄNGISTÄ siinä matsissa. En yllättyisi, vaikka jatkossa kakkosveskaksi pukisi Oinonen tai Tuohimaa. Jos joku täällä TIETÄÄ Lundellin selän olevan terve, niin kommenttia vaan kehiin. Jos joku TIETÄÄ, että ongelmat ovat pelkästään Jannen korvien välissä, niin viestiä tänne palstalle vaan.

Sunnuntaina päädyttiin siis siihen ratkaisuun, että Nieminen ei pelaa. Miksiköhän? Oli ihan tavallinen sm-liigaveskari sarjan toisessa ottelussa. Jo ensimmäisessä Blues-ottelussa teki pahan virheen, vaikka voitti. Siis selvästikin laskeva käyrä. Valmennustiimi päätti, että nyt kokeillaan tuplaa tai kuittia. Lunkka saattaa voittaa, ja vaikkei voittaisikaan, tarvitsee Nieminen joka tapauksessa lepovuoron, jonka aikana koota itsensä. Siis koota itsensä huippuvireeseen, koska "ihan tavallinen Nieminen" ei pysty Bluesia voittamaan. No, ei tullut tuplaa ja siihen on osuutensa myös kenttäpelaajilla. On kyllä ihme Elviksiä, jos ei pelaaminen kiinnnosta, kun on "väärä" äijä maalilla. Kukahan siellä muuten pitäisi olla, kun perjantainakin oli vähän samanlaisia elkeitä oman maalin edessä...

IFK:n ainoa mahdollisuus tässä ottelusarjassa on huippuvireinen Nieminen. HIFK lähti tähän sarjaan altavastaajana ja altavastaajan ainoa mahdollisuus on maaginen veskaripeli. Nieminen mallia "ihan tavallinen liigaveskari" ei riitä. Toki Nieminen pelasi perjantaina hyvin, muttei enää ensimmäisen erän jälkeen loistavasti.

Nyt ollaan vasta tilanteessa 1-2 ja kukaties huilin jälkeen Niemisen tuhkimotarina jatkuu. Nyt on edes pieni mahdollisuus, kun potentiaalinen kevään sensaatio sai huilin.

Jos pakkien perseily jatkuu samanlaisena kuin perjantaina ja sunnuntaina, niin sitten on kyllä ihan sama, minkälaisessa iskussa Jani Nieminen on.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Jannen selästä, jos sillä jotain merkitystä on: Isä Paul kertoi suhteellisen julkisesti (paikalla paljon ihmisiä) ensimmäisen TPS-ottelun jälkeen, että ei olisi pistänyt fyysisesti sairasta Jannea maaliin, ei edes pukemaan kakkoseksi. Uskoin ja uskon häntä, meillähän on ollut Tuohimaa välillä kakkosena. Miksi jäykkien otteiden oletetaan johtuvan jostain fyysisistä vammoista? Jos näitä olisi ja mies olisi silti maaliin laitettu, niin onpa outo vamma, kun se oireilee vain välähdyksittäin ottelun aikana. Markkasen nivuset eivät kestä ja ajatuskin siitä, että ne voisivat kestää 50 min, ei ole riittävä sille, että hän pukisi edes kakkoseksi. Ei Jannekaan pue meillä edes kakkoseksi, kun on oikeasti sairas. Edelleenkin: ei tämä mitään rakettitiedettä ole.

SM-liigassa ei ole ainuttakaan niin idioottia valmentajaa ja niin idioottia maalivahtia, jotka yhdessä tuumin päättäisivät, että nyt pelataan, vaikka olen loukkaantunut. Kun pää ei kestä, ei kroppakaan toimi hyvin. Kun mäkihyppääjä alistuu siihen, että hyppy ei lähtenytkään hyvään tuulirakoon, hän vetää usein selän suoraksi ja itsensä nopeasti alas. Sekin näyttää siltä, että nyt on varmasti kipuja jossain, vaikka niitä ei ole kuin päässä. Entäs korkeus- tai seiväshyppääjä, joka nappaa riman käteensä jo nousuvaiheessa, kun luotto onnistumiseen on mennyt? Ei kukaan epäile fyysistä vammaa. Kuka muistaa vielä surullisenkuuluisan Suomi-Venäjä -matsin Naganossa? Siinä Myllys yksinkertaisesti mureni henkisiin paineisiin Buren läpiajojen edessä ja näytti yhtä säälittävän halvaantuneelta kuin Janne sunnuntaina. Ei Myllys eikä Arakaan selitellyt tilannetta Jamon fyysisillä ongelmilla, pää ei kestänyt ja siinä mukana menee kyllä urheiljalta kroppakin koskien nimenomaan urheilusuoritusta, joka on lihasmuistissa. Urheilija luovuttaa. Tämä on erittäin yleistä lajissa kuin lajissa, ei siinä mitään harvinaista ole.

Korostan, että asialla ei ole minulle yhtään mitään merkitystä. Kerron vain mitä tiedän ja olen kuullut. Ainoa, mikä on relevanttia, on se, että Janne on ollut maalissa todella huono ja joukkue on hävinnyt pari kertaa sen takia, sunnuntaina olisi hävinnyt varmasti muutenkin. Ketä kiinnostaa tässä tilanteessa Jannen mahdollinen selkäoireilu? Ottelut on hävitty. Katse eteenpäin, vielä on sarjaa jäljellä.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Jannen selästä, jos sillä jotain merkitystä on: Isä Paul kertoi suhteellisen julkisesti (paikalla paljon ihmisiä) ensimmäisen TPS-ottelun jälkeen, että ei olisi pistänyt fyysisesti sairasta Jannea maaliin, ei edes pukemaan kakkoseksi.
Muuten viestisi oli täyttä asiaa, mutta tuota yllä olevaa ihmettelen. Median mukaan Baxter sanoi näin:

- Tein virheen laittaessani Lundellin maaliin, koska hänen selkänsä ei ollut ihan täysin kunnossa. Mutta hän on taistelija ja halusi pelata.

http://www.jatkoaika.com/smliiga.php?ottelu=32000
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös