BOL: Ymmärrän Lundellin uhraamisajattelun, mutta se on mielestäni -tosin tahatonta- jälkiviisastelua ja aivan turhan teoreettinen näkökulma jääkiekkoon. Ei tämä rakettitiedettä ole. Nyt pelataan playoffsarjaa ennakolta parempaa joukkuetta vastaan ja jokainen valmentaja lähtee satavarmasti voittamaan joka ainoaa ottelua. Niin myös Baxter sunnuntaina.
Mitä tulee tohon Jannen uhraamiseen, mua ei ainakaan voi syyttää jälkiviisastelusta, koska mä heitin asian ilmoille jo about viikko/kaksi sitten. Mä mietin asiaa siis jo silloin, vaikka eihän mulla mitään faktaa ole ajatusteni tueksi. Vahva tunne, joka nyt siis eilen tuntui aikaisempaakin vahvemmalta.
Siitä olen yhtä mieltä, että jokainen valmentaja lähtee voittamaan, myös Baxu. Nyt pitää kuitenkin muistaa lähtökohdat ja realiteetit: Meillä on Janne, ajoittain joukkuetta jopa yksin pystyssä pitänyt (ei tosin viime aikoina), kokenut ja tunnollinen. [Minusta Janne on mainettaan huomattavasti paineensietokykyisempi mv. Jos mä saisin saman verran paskaa niskaa kuin mitä Janne on vuosien varrella saanut, mä olisin varmaan jo Honkanummella. Tai sitten Janne on vaan niin pokka, että vittuillakseen luistelee tolppien väliin vuodesta toiseen.] Tosin Janne on fyysisesti aivan hajalla, mikä näkyy ihan kaikessa toiminnassa kentällä. Meillä on myös A.A., joka näyttöpaikat saatuaan pelasi hienosti, mutta valitettavasti sairastui, eikä enää tällä kaudella ainakaan palaa. A-junnuista kaivettiin Jani Nieminen, joka on pelannut myös Mestiksessä ja Suomisarjassa. Oletan, että ajoittain päässyt edarin kanssa treenaamaan.
Jani Nieminen yllätti kaikki ja on pelannut hienosti ja ennakkoluulottomasti. Saa olla todella rautainen kaveri, jos on samassa fyysisessä kondiksessa kuin koko kauden liigaringissä treenannut kollegansa. Epäilen vahvasti. Lisäksi nyt pelataan pleijareita ja pelejä on todella tiuhaan tahtiin, joten myös loukkaantumisriski kasvaa. Niemisen on siis pakko huilata jossain välissä. Sen paikka oli eilen, koska en usko, että Jannella enää tässä sarjassa ainakaan mennään. Ja koska seuraava vaihtoehto, jos Janne jätetään pois laskuista, on Juuso Oinonen (tai jopa Frans Tuohimaa), ei mitään muuta vaihtoehtoa eilen oikeasti ollut. Janne sentään hoiti eilisen pelin ihan ok.
Mulle sillä ei ole tällä hetkellä yhtään mitään arvoa, että kukaan muu jengi ei Jannea halunnut. Ihan turha sillä on viisastella, kun se ei hyödytä ketään, eikä kenessäkään aiheuta yhtään mitään positiivisia fiiliksiä. Janne ei ole maailmanluokan veskari, mutta kylläkin mainettaan parempi. Jannen maine on niin alhainen, että välillä ihan oikeasti mietityttää, montako peliä nämä suurimmat Länki-Lundell mantran hokijat ihan oikeasti ovat nähneet. Mutta se siitä.
Eiköhän kaikille ole jo selvää, että Jannen pelit IFK:ssa ovat pian pelatut. Kyllä minäkin odotan innolla, että sinne tolppien väliin saadaan joku karismaattinen ja maailmanluokan veskari. Ja odotan myös sitä, että pääsen kysymään, "Missä on Lundell?", kun tosipeleissä veskari imuroi antaumuksella :).
Turha kääntää veistä haavassa ja muistella menneitä, kun tärkeimmät pelit on juuri käsillä. Edelleenkään, tällä hetkellä suurin ongelma jengissä on muualla kuin tolppien välissä. On kenttäpelaajien vastuunpakoilua edes miettiä sitä, kuka siellä maalissa seisoo. Siinä vaiheessa, kun puolustus hoitaa hommansa mallikkaasti, voidaan ehkä alkaa miettiä, josko joku maali vesakrin piikkiin olisi laitettavissa.
Huvittavaa kyllä, mä en oikeasti ole mikään positiivisuuden perikuva, mutta täällä näköjään realismikin on hyper-posia ;).
EDIT: Oravan kanssa täysin samoilla linjoillaliittyen junnujen peluutukseen maalin jälkeen. Kumpiko siis peluuttaa hyökkääjiä, Kiva vai Baxu? Käsittämätöntä, että esim. perjantaina Keräset olivat ainakin kaksi kertaa oman maalin jälkeen kehissä. Eilen toistui myös sama. WTF?